Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-08, 21:34   #1
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Faktum er at mange asylsøkere har problemer, mange er traumatiserte. Faktum er at tilbudet per i dag er for dårlig. Å innvilge asylsøkere opphold i Norge forplikter.

Om f.eks psykiatrien noen gang kan blir optimal tviler jeg på (jeg er realist), men jaggu kan den bli mye bedre.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 09:19   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg vet ikke, jeg vet bare at asylsøkere som senere har fått avslag har hatt midlertidig arbeidstillatelse.

Ville bare oute en prikk som jeg fikk på innlegget mitt. (Vedkommende hadde ikke lyst til å skrive i tråden, i og med h*n sier hvor h*n jobber) Da har jeg lært noe i dag også.

Opprinnelig lagt inn av fra prikk

Jeg jobber i asylavdelingen i UDI, og vi gir midlertidige arbeidstillatelser så tidlig i søknadsprosessen vi kan, for at de som vil og kan, har mulighet til å ta seg jobb.

Gammel 15-12-08, 00:36   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det blir veldig enkelt å snakke om utvisning eller ikke. Asylsøkere kommer fra flere land. Det skal mye til å få innvilget asyl her til lands og noen av de landene enkelte kommer fra vil jeg ikke at folk skal bli sendt tilbake til uten videre. Risikerer en person tortur eller dødsstraff i hjemlandet synes jeg heller ikke man skal sende personen ut. Skal for eks en homofil iraner som risikerer å dø pga sin legning sendes ut av landet hvis han blir tatt for tyveri? Jeg synes det er veldig vanskelig å si at asylsøkere på generelt grunnlag skal sendes ut dersom de begår kriminelle handlinger.

Vet du, jeg har lite empati for lovbrytere som VET at de kan få et bra liv i et nytt land uten forfølgelse og som VET at de kan gjøre både det ene og det andre her, fordi de får bli likevel. Hva med en smule strengere regler, slik at det ikke er så jævla lukrativt å begå forbrytelser?

Gammel 16-12-08, 02:25   #4
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Jeg synes det blir veldig enkelt å snakke om utvisning eller ikke. Asylsøkere kommer fra flere land. Det skal mye til å få innvilget asyl her til lands og noen av de landene enkelte kommer fra vil jeg ikke at folk skal bli sendt tilbake til uten videre. Risikerer en person tortur eller dødsstraff i hjemlandet synes jeg heller ikke man skal sende personen ut. Skal for eks en homofil iraner som risikerer å dø pga sin legning sendes ut av landet hvis han blir tatt for tyveri? Jeg synes det er veldig vanskelig å si at asylsøkere på generelt grunnlag skal sendes ut dersom de begår kriminelle handlinger.

Ja, hvis de er klar over konsekvensene før de begår en straffbar handling så er det helt greit å sende tilbake.

Skal en aleneforsørger slippe fengselstraff fordi det vil medføre at barna blir plassert i barnehjem eller fosterfamilie ?

Det kan ikke samenlignes på noen måte, men det handler å ta og å være bevisst på konsekvensene, de er ulike fra person til person.

Utlendinger om de er flyktninger eller på ferie, fra U-land eller fra I-land som begår ALVORLIGE straffbare handlinger i Norge bør sendes ut og nektes innreise igjen på livstid.

Jeg er overhodet ikke rasistisk, jeg mener det bør gjelde alle utlendinger som ikke klarer å følge Norsk lov.

Gammel 16-12-08, 22:42   #5
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

Ja, hvis de er klar over konsekvensene før de begår en straffbar handling så er det helt greit å sende tilbake.

Skal en aleneforsørger slippe fengselstraff fordi det vil medføre at barna blir plassert i barnehjem eller fosterfamilie ?

Det kan ikke samenlignes på noen måte, men det handler å ta og å være bevisst på konsekvensene, de er ulike fra person til person.

Utlendinger om de er flyktninger eller på ferie, fra U-land eller fra I-land som begår ALVORLIGE straffbare handlinger i Norge bør sendes ut og nektes innreise igjen på livstid.

Jeg er overhodet ikke rasistisk, jeg mener det bør gjelde alle utlendinger som ikke klarer å følge Norsk lov.

Har litt problemer med å følge tanken din om at konsekvensene er ulike fra person til person. Dersom en person begår et lovbrudd og blir dømt for dette blir konsekvensen fengsel. De få som kan slippe unna med eventuelle lovbrudd er de me diplomatstatus slik at fra et slikt ståsted er det kanskje forskjell fra person til person.

Det er heldigvis slik at man blir rettsforfulgt i det landet man har begått ugjerningen. Jeg må si at jeg ville fått flau smak i munnen dersom man sendte ut en lovbryter som igjen ble torturer til døde i sitt eget land (dersom vedkommende var en asylsøker), eller dersom turisten ble sendt ut og ikke en gang straffet for det den hadde gjort.

Dersom vi begynner å sende mennesker direkte ut av landet uten å tenke oss veldig godt om ville kanskje den norske stat underbygge systemer som ut fra et menneskerettighets standpunkt begår overgrep mot enkeltindividet.

Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 23:05   #6
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Har litt problemer med å følge tanken din om at konsekvensene er ulike fra person til person. Dersom en person begår et lovbrudd og blir dømt for dette blir konsekvensen fengsel. De få som kan slippe unna med eventuelle lovbrudd er de me diplomatstatus slik at fra et slikt ståsted er det kanskje forskjell fra person til person.

Det er heldigvis slik at man blir rettsforfulgt i det landet man har begått ugjerningen. Jeg må si at jeg ville fått flau smak i munnen dersom man sendte ut en lovbryter som igjen ble torturer til døde i sitt eget land (dersom vedkommende var en asylsøker), eller dersom turisten ble sendt ut og ikke en gang straffet for det den hadde gjort.

Dersom vi begynner å sende mennesker direkte ut av landet uten å tenke oss veldig godt om ville kanskje den norske stat underbygge systemer som ut fra et menneskerettighets standpunkt begår overgrep mot enkeltindividet.

Jamen, jeg har da ikke nevnt noe om straff eller ikke, jeg har uttalt meg om utsendelse og innreisetillatelse på et senere tidspunkt.

En utsendelse må jo selvsagt komme etter en dom i en alvorlig straffesak som gir fengselsstraff og deretter utsendelse direkte fra fengsel etter endt soning.

Og jeg snakker også om asylsøkere, turister, gjestearbeidere osv.
En innvandrer som har fått permanent opphold og Norsk statsborgerskap er Norsk og kan selvsagt ikke utvises.

Diplomater kommer også under et helt annet regelverk og kan i denne sammenheng ikke sammenlignes.

Gammel 16-12-08, 21:49   #7
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Standard

Jeg synes ikke fosterhjem for barn og trusler om dødsstraff og tortur kan sammenlignes.

Hvis du leser HELE innlegge så er det også et poeng at det ikke kan sammenlignes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:40.