Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ultimatum

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-08, 01:28   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ultimatum

Alt som var til skade for barna.

At han var gjennomgående slem mot meg.

(Altså: Det ville vært grunnlag for ultimatum. Det har aldri vært aktuelt. Eller, det er ikke sant, jeg har droppet en som ikke var snill mot meg, men det var ingen barn involvert)

Gammel 20-12-08, 02:13   #2
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vold mot barna eller meg
Om man heller vil feste hele tiden enn å være med familien

Jeg har stilt ultimatum en gang, det var en som flørtet med meg å ville bli sammen med meg men da fikk han beskjed om å gå fra samboeren først ellers var det ikke aktuelt. så da ble det samboeren eller meg å han valgte heldigvis sier jeg nå samboeren sin.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 09:15   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde det, men det har vist seg at jeg ikke klarer å ta konsekvensen av et eventuelt ultimatum. Da mannen og jeg var i skikkelig turbulens for halvannet år siden lærte jeg (og han) at vi ved hjelp av tid og samtaler faktisk kan løse opp i det aller, aller meste.

Jeg synes at det er vanskeligere å være så konkret og direkte med de som står meg nærmest. Jeg har stilt et ultimatum til moren min, men hun er ikke aller nærmest meg. Hvis venner eller bekjente gjør noe jeg føler som utrolig graverende og et forsøk på løsning ikke bærer frukter, så kan det nok være at jeg ber dem holde snavla eller gå.

Gammel 20-12-08, 10:35   #4
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Det måtte være hvis partneren forsøkte å begrense meg eller vise generell uvilje mot aktiviteter som er viktige for min livsutfoldelse. Jeg vil ikke leve sammen med en begrensende partner.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 13:29   #5
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

-Det å få barn (og mer enn bare ett barn)
-Narkotika. Nulltoleranse.
-Røyking. Er totalt anti og hadde ikke orket å leve sammen med en røyker

Hva gjør dere forresten hvis dere blir stilt ultimatum til? Hvor går grensen for hva som kan inngåes kompromiss om?

Gammel 21-12-08, 14:13   #6
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jo, jeg har en gang stilt et ultimatum til faren til barnet mitt. Jeg hadde ikke noe valg, for jeg visste at enten satt jeg der med ingenting, eller jeg ville "vinne". Det kunne ikke bli verre, for å si det sånn. Jeg "vant", og har ikke hatt dårlig samvittighet i det hele tatt. Jeg gjorde det for barnet mitt. Dere som kjenner meg her inne vet hva jeg snakker om.

Gammel 21-12-08, 14:16   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av iBam, her.

Hva gjør dere forresten hvis dere blir stilt ultimatum til? Hvor går grensen for hva som kan inngåes kompromiss om?

Jeg hadde nok ikke blitt veldig blid om jeg hadde fått noen ulitmat... hvordan man nå enn bøyer det, i ansiktet. Ferdig med det, egentlig. Det er nok også grunnen til at det skal være rimelig big deal før jeg sier "take it or leave it" til noen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 14:27   #8
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Om noen hadde det jeg oppfattet som en hang til å stille ultimatum, ville vi ikke passet sammen. Jeg er tilhenger av å snakke sammen og komme fram til omforente løsninger.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 14:46   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes bare ultimat... ultimati? Ultimatumer, kanskje? At slike bare passer å stille når det er noe virkelig dramatisk og viktig det er snakk om. Man stiller ikke kabinettspørsmål ved om man skal ha ribbe eller pinnekjøtt til jul, liksom. Eller det er det sikkert noen som gjør, men da tror jeg ikke jeg ville trivdes sammen med dem. Og den andre veien føler jeg vel at hvis noe var så viktig for meg at jeg kunne kommet til å stilt et ultimatum om det, så ville jeg forvente at partneren hadde forståelse nok for det og respekt nok for meg til å ville diskutere det på en rimelig måte.

Men jeg ser at det finnes spørsmål der et ultimatum kan bli uunngåelig. Spørsmålet om barn eller ikke barn er et slikt et, dersom partnerne er grunnleggende uenige, og spørsmålet om hvor man skal bo (særlig hvis alternativene er langt fra hverandre og en mellomting ikke er mulig) er også det.

Gammel 21-12-08, 18:37   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vet at det er ting drømmeprinsen må ha på sin måte for å ha det bra. Han har vært tydelig på at slik må det være, men jeg opplevde det mer som en bruksanvisning i hvordan ha det fint sammen enn som et ultimatum. Ellers er han heldigvis for personlig frihet, så jeg er ganske så fri til å levva livet.

Min eksmann stilte ultimatum om at jeg skulle ha på en truse med bilde av ham på hvis jeg skulle ut noe sted. (Jeg var ikke mye ute eller noe sånt, kun enkelte julebord el - kanskje en gang annethvert år).

Den trusa ble aldri brukt som annet enn skrekkeksempel og grunn til en god latter med venninnene etter at jeg fikk kastet spetakkelet på dør.

Dermed kan jeg nok påberope meg at jeg ikke godtar et ultimatum?

Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:05   #11
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smilefjes:

Gammel 21-12-08, 20:17   #12
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Ser man bort fra alvorlige forbrytelser, så er min erfaring at det meste går å diskutere seg frem til.
Jeg tror også spørsmål som er viktig i starten av et forhold, ikke nødvendigvis har like høy prioritet etter 20 år.
Feks. kunne nok jeg prestert å si for 22 år siden at det aldri ble aktuellt for meg å flytte fra vestlandet.
Men hadde det spørsmålet komme opp i dag, så hadde jeg nok hørt på argumentene hans og tatt det derfra.
For å fortsette å snakke om meg selv så var jeg veldig fornøy med at vi hadde fått et barn, og hadde ingen ønsker om flere. Bra jeg ikke stillte noe ultimatium for 20 år siden,for det er utrolig hvor ting kan endre seg

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.