Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-06, 20:40   #1
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Ingen som vet noe konkret?

Jeg vet at nyere søvnforskning har kommet fram til at barnet bør ha dagslys når det sover om dagen slik at døgnrytmen opprettholdes. Så å gjøre det mørkt på dagen er ikke noe sjakktrekk.

Husker ikke helt hvor jeg leste dette, men det er en kilde jeg stoler på, jeg er i utgangspunktet svært kritisk til kildene jeg innhenter informasjon fra.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 09:22   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jeg er på en annen side veldig mottakelig for konkrete fakta for at dette ikke er bra for barna. Noen som har "bevis"?

Jeg synes det høres veldig merkelig ut at luftkvaliteten skal bli så mye dårligere. At et helseteppe skal kunne stenge så for lufta. Ville man ha argumentert på samme måten med vann? Er det OK å senke barnevogna under vann med et helseteppe foran fordi det skal kunne stenge for vannet? Neppe. Og hvis det ikke stenger for vann, hvordan kan det da stenge for luft?

Gammel 01-12-06, 19:48   #3
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Med alle tre fikk jeg råd fra sykehuset før jeg dro hjem med å unngå å ha helsetepper/og "tette" myggnettinger, da luften ikke blir skiftet ut.
Barna er så små og tåler liten. De puster inn sin egen utpust (co2) og det er uheldig.

Har aldri gjort det.

Helsøsterne til alle tre har oppfordret til det samma. La vær og vel riktig myggnett. (store hull, eller la være helst)

Jeg har ikke brukt noe av det, kun et par ganger med myggnetting da det var så mye veps, men ikke ellers.

Skulle jeg skjerme fra solen så hadde barnet på en lue med caps og så hadde jeg en liten paraply som jeg stilte slik at solen ikke traff, eller snudde vogenen.

Jeg grøsser når jeg ser folk har tepper over vognene.

Legen på sykehuset sa at luften i en barnevogn var blitt testet og det var STOR forskjell.

Og nei, JEG kan ikke dokumentere den testen. Var legen som fortalte meg det.
Og det er jo logisk og da, at luften blir dårlig i en vogn som har teppe etc over åpningen.

Jeg ser og at mange har dynen i vognen nesten over hode på ungen, må jo passe på at vinden holder seg unna må skjønnne.
En ser jo ikke barnet nedi der.

Venninnen min gjorde det, og jeg sa ifra.
Hun sa at, men jeg har jo laget et hulrom der da den ligger jo ikke inntil babyens kinn/nese.

Men luften hun puster inn, er jo luften hun puster ut. Luften blir ikke skiftet når du har dynen slik og har teppet over.

Etter det har hun sluttet med det heldigvis.

Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 20:03   #4
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg husker denne diskusjonen fra NM godt.

Grunnen til det er at jeg ble så overasket, jeg har nemlig brukt teppe på vognen til begge mine og aldri reflektert over at det var skadelig. Jeg har heller aldri fått noe informasjon om dette, hverken skriftlig eller muntlig fra lege, sykehus, jordmor eller helsestasjon.

Jeg tenker i mitt stille sinn at hvis det er så farlig som noen av dere sier, så er det jo veldig rart at dette ikke er noe som informeres om fra helsestasjonen, eller i de bøkene/brosjyrene vi får utdelt på sykehuset?
Spesielt siden det er en vanlig praksis, jeg ser det veldig ofte.

Er det noen som har noe annet å vise til enn at "noen" sa det på sykehuset?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 20:08   #5
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte kun helseteppe over kalesje og åpning for å skjerme mot solen. Jeg ser til stadighet vogner med åpningen helt dekket av teppe, og jeg skjønner ikke at de ikke skjønner at luften blir dårlig der inne?

Gammel 01-12-06, 20:49   #6
TGM
drømmende

TGM sin avatar

TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville aldri kommet på tanken på å dekke til åpningen på vogna, hvis jeg ikke hadde sett at andre gjorde det.
Jeg føler meg rimelig klaustrofobisk bare i en himmelseng, så det var aldri noe alternativ.
Dessuten så ville jeg ikke skygge for innsynet til verdens vakreste baby...

Jeg tror nok at lufta inni der blir veldig dårlig. Jeg husker hvordan det var å våkne opp om morgenen første gange jeg sov i et tremannstelt. Urk

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 21:41   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, bruker ikke helseteppe.I barnehagen der min sønn går har dem hatt teppe foran åpningen, men det ba jeg om at dem ikke skulle ha, og det var helt greit...Bruker myggnetting da, men det er for å skjerme for katter...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-06, 12:28   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi feks var på steder med mange folk, og hun skulle sove, så dekket jeg til litt for å få henne til å slappe av. Ellers ble hun så fokusert på de rundt seg

Men tok det bort da hun hadde sovnet som regel. Dette mens hun var baby. Dessuten var jo teppet rosa, med mange hull i..så det ble jo ikke SÅ veldig mørkt

Men nå sover hun i vogna uten teppe foran.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-06, 20:32   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne aldri finne på å ha teppe over vognet til barnet mitt. Mamma har jobbet på legevakten og kom med noen skikkelige skrekkhistorier om nettopp det (og hun er ikke generelt av den hysteriske typen).

På den annen side ser jeg jo at det er utrolig vanlig.

Gammel 03-12-06, 23:44   #10
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg kunne aldri finne på å ha teppe over vognet til barnet mitt. Mamma har jobbet på legevakten og kom med noen skikkelige skrekkhistorier om nettopp det (og hun er ikke generelt av den hysteriske typen).

På den annen side ser jeg jo at det er utrolig vanlig.

Du har ikke lyst til å dele noen små historier?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 08:38   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma fortalte om bittesmå barn som kom inn og var alldeles kokt og helt livløse. De var til vanlig i fin form. Når de fikk luft og litt vann kom de seg som regel raskt igjen, men det var jo skremmende mens det stod på.

Ingen vits å utsette mitt barn for noe sånn, har jeg tenkt.

Gammel 04-12-06, 09:23   #12
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma fortalte om bittesmå barn som kom inn og var alldeles kokt og helt livløse. De var til vanlig i fin form. Når de fikk luft og litt vann kom de seg som regel raskt igjen, men det var jo skremmende mens det stod på.

Det skyldes varmen, ikke at de ikke fikk nok oksygen. De ble varme og dehydrerte og derfor hjalp det å kjøle de ned og gi de vann.

Gammel 04-12-06, 11:01   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det skyldes varmen, ikke at de ikke fikk nok oksygen. De ble varme og dehydrerte og derfor hjalp det å kjøle de ned og gi de vann.

Ikke sant? Det er ikke likhetstegn mellom helseteppe over kalesjen og babyer som blir overopphetet under for mye klær og tykk dyne i mildt vær.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 03:30   #14
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ingen vits å utsette mitt barn for noe sånn, har jeg tenkt.

Dette tror jeg er vanlig med barn som generellt pakkes inn for mye. Jeg har en svigermor som er hysterisk redd for trekk... Hun synes alltid det trekker selv om det i realiteten er frisk luft, vind eller rett og slett bare litt bevegelse i luften. Til og med her hos oss får hun seg til å si at vi ikke må plassere veslejenta i trekken.... Trekken på 32 grader varm Hun vil gjerne pakke henne inn i pledd osv. og jeg nekter henne ettersom jeg fint kan kjenne at hun ikke er kald.
Jeg synes jeg ser altfor mange bruke dyne til spedbarn også. Til og med midt på sommern pakker enkelte inn babyene sine i vogn, med dyne, kalesjen over og gjerne helseteppe over kalesjen igjen.... Er det rart ungene skriker og blir forkjølet?

Gammel 05-12-06, 08:21   #15
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dette tror jeg er vanlig med barn som generellt pakkes inn for mye. Jeg har en svigermor som er hysterisk redd for trekk... Hun synes alltid det trekker selv om det i realiteten er frisk luft, vind eller rett og slett bare litt bevegelse i luften. Til og med her hos oss får hun seg til å si at vi ikke må plassere veslejenta i trekken.... Trekken på 32 grader varm Hun vil gjerne pakke henne inn i pledd osv. og jeg nekter henne ettersom jeg fint kan kjenne at hun ikke er kald.
Jeg synes jeg ser altfor mange bruke dyne til spedbarn også. Til og med midt på sommern pakker enkelte inn babyene sine i vogn, med dyne, kalesjen over og gjerne helseteppe over kalesjen igjen.... Er det rart ungene skriker og blir forkjølet?

Helt enig.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 13:51   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Har dere gardinene for på rommet når dere sover med vinduet oppe da? Vil ikke det utgjøre det samme? Det hjelper ikke å ha vinduene oppe dersom man har gardiner foran? JEg mener at luftkvaliteten på rommet blir dårligere av at det er gardiner der ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 15:45   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Har dere gardinene for på rommet når dere sover med vinduet oppe da? Vil ikke det utgjøre det samme? Det hjelper ikke å ha vinduene oppe dersom man har gardiner foran? JEg mener at luftkvaliteten på rommet blir dårligere av at det er gardiner der ...

Dersom det er vind blafrer gjerne gardinene såpass at det kommer litt luft inn, men ellers stenger de ute mye luft ja. Jeg har takvindu med rullegardiner som bare akkurat dekker vindusruta. Når jeg åpner vinduet blir rullegardinene med, så de dekker derfor ikke åpningen, og det kommer luft (og lys) inn. Et soverom er dessuten større enn en vognkalesje og inneholder derfor mer luft, så det tar lengre tid før oksygenet er brukt opp og man behøver ikke lufte riktig så ofte. Jo mindre rom, desto viktigere med god lufting.

Gammel 04-12-06, 23:29   #18
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Selvsagt gjør det det.

Gammel 04-12-06, 13:55   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri gardinene helt igjen eller persiennen helt nede. Jeg får fnatt om ikke det er god tilstrøming av frisk luft om natten.

Gammel 04-12-06, 14:05   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har aldri gardinene helt igjen eller persiennen helt nede. Jeg får fnatt om ikke det er god tilstrøming av frisk luft om natten.

Da er du ihvertfall konsekvent!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.