|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?
Jeg vet at nyere søvnforskning har kommet fram til at barnet bør ha dagslys når det sover om dagen slik at døgnrytmen opprettholdes. Så å gjøre det mørkt på dagen er ikke noe sjakktrekk. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Jeg synes det høres veldig merkelig ut at luftkvaliteten skal bli så mye dårligere. At et helseteppe skal kunne stenge så for lufta. Ville man ha argumentert på samme måten med vann? Er det OK å senke barnevogna under vann med et helseteppe foran fordi det skal kunne stenge for vannet? Neppe. Og hvis det ikke stenger for vann, hvordan kan det da stenge for luft?
|
|
|
#3 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Med alle tre fikk jeg råd fra sykehuset før jeg dro hjem med å unngå å ha helsetepper/og "tette" myggnettinger, da luften ikke blir skiftet ut. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Jeg husker denne diskusjonen fra NM godt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
saftig
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Jeg brukte kun helseteppe over kalesje og åpning for å skjerme mot solen. Jeg ser til stadighet vogner med åpningen helt dekket av teppe, og jeg skjønner ikke at de ikke skjønner at luften blir dårlig der inne?
|
|
|
#6 |
|
drømmende
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Jeg ville aldri kommet på tanken på å dekke til åpningen på vogna, hvis jeg ikke hadde sett at andre gjorde det.
|
|
|
#7 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Nei, bruker ikke helseteppe.I barnehagen der min sønn går har dem hatt teppe foran åpningen, men det ba jeg om at dem ikke skulle ha, og det var helt greit...Bruker myggnetting da, men det er for å skjerme for katter... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Når vi feks var på steder med mange folk, og hun skulle sove, så dekket jeg til litt for å få henne til å slappe av. Ellers ble hun så fokusert på de rundt seg
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Jeg kunne aldri finne på å ha teppe over vognet til barnet mitt. Mamma har jobbet på legevakten og kom med noen skikkelige skrekkhistorier om nettopp det (og hun er ikke generelt av den hysteriske typen).
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Mamma fortalte om bittesmå barn som kom inn og var alldeles kokt og helt livløse. De var til vanlig i fin form. Når de fikk luft og litt vann kom de seg som regel raskt igjen, men det var jo skremmende mens det stod på.
|
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Det skyldes varmen, ikke at de ikke fikk nok oksygen. De ble varme og dehydrerte og derfor hjalp det å kjøle de ned og gi de vann.
|
|
|
#13 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke sant? Det er ikke likhetstegn mellom helseteppe over kalesjen og babyer som blir overopphetet under for mye klær og tykk dyne i mildt vær.
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Dette tror jeg er vanlig med barn som generellt pakkes inn for mye. Jeg har en svigermor som er hysterisk redd for trekk... Hun synes alltid det trekker selv om det i realiteten er frisk luft, vind eller rett og slett bare litt bevegelse i luften. Til og med her hos oss får hun seg til å si at vi ikke må plassere veslejenta i trekken.... Trekken på 32 grader varm
|
|
|
#15 |
|
ræv med ører
Helt enig.
|
|
|
#16 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Har dere gardinene for på rommet når dere sover med vinduet oppe da? Vil ikke det utgjøre det samme? Det hjelper ikke å ha vinduene oppe dersom man har gardiner foran? JEg mener at luftkvaliteten på rommet blir dårligere av at det er gardiner der ... |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Dersom det er vind blafrer gjerne gardinene såpass at det kommer litt luft inn, men ellers stenger de ute mye luft ja. Jeg har takvindu med rullegardiner som bare akkurat dekker vindusruta. Når jeg åpner vinduet blir rullegardinene med, så de dekker derfor ikke åpningen, og det kommer luft (og lys) inn. Et soverom er dessuten større enn en vognkalesje og inneholder derfor mer luft, så det tar lengre tid før oksygenet er brukt opp og man behøver ikke lufte riktig så ofte. Jo mindre rom, desto viktigere med god lufting.
|
|
|
#18 |
|
saftig
|
Selvsagt gjør det det.
|
|
|
#19 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Jeg har aldri gardinene helt igjen eller persiennen helt nede. Jeg får fnatt om ikke det er god tilstrøming av frisk luft om natten.
|
![]() |
|
|