|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Amming og alderDet går veldig mye på kultur. Jeg hadde ikke reagert på samme måte hvis det var snakk om å amme så store barn på bygda i et afrikanske land, f.eks. Da ser jeg i langt større grad det ernæringsmessige perspektivet.
|
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Amming og alder
Er det kulturelt betinget da? Ville du f.eks. sagt det samme om mer velstående mennesker i en annen kultur?
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er ikke sikker på om jeg skjønte spørsmålet ditt. Hvis mor/barn har mangel på mat, så ville jeg sett på det som naturlig at barnet fremdeles ble ammet. Bor man i hus med vaskehjelp og vakt, så ville jeg ikke sett på det som like naturlig selv om det var i et utviklingsland.
|
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Amming og alderNei, nettopp. Så innad i en kultur kan man ha store forskjeller, så er det dermed nødvendigvis kulturelt betinget?
|
|
|
#7 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Amming og alderMen det trenger jo nødvendigvis ikke være snakk om så store avstander innen en og samme kultur heller.
|
|
|
#8 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Amming og alderDette blir for drøyt for meg. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Amming og alderSå hvorfor henge deg opp i min bruk av ORD? Takler du ikke at folk bruker andre ord enn deg? Noe må det jo være i veien med deg, siden du reagerer på dette.
|
|
|
#10 |
|
intro
|
Sv: Amming og alderMener du at fire-/femåringer generelt har behov for amming, ElinM? Blir de aller fleste barn etter ditt syn dermed frarøvet noe essensielt i vårt samfunn? Nå ble jeg nysgjerrig.
|
|
|
|
#11 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man kan selvfølgelig dekke et barns behov for kos, nærhet, trøst, etc på andre måter enn å amme. Jeg tror allikevel at ammingen står i en særstilling hos barn som er vant til å bli ammet fra de kom ut av mors liv. Brystet var deres første holdepunkt i tilværelsen, det de forholdt seg til og orienterte seg mot. Jeg tror den tryggheten og nærheten som å ligge ved mors bryst gir, er noe som "henger igjen" i mange år. Min erfaring er at å amme er en effektiv og nyttig måte å dekke barnets behov på i mange situasjoner. Det er ikke nødvendigvis slik at barnet har behov for å die, men ammingen dekker behov på en grei og effektiv måte. Jeg ser ingen grunn til å velge en annen metode når barnet mitt velger å få behovene dekt gjennom amming, og når jeg ser og vet at det er en effektiv måte å dekke behovene på. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Amming og alderLitt på siden, men jeg husker at de "gamle" i slekta snakket om at man ikke avvente unger om sommeren. Altså, man ammet til over den første sommeren deres etter at de fylte året.
|
|
|
#13 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Amming og alderJeg ser ikke relevansen til å amme en åtteåring i vårt samfunn nå idag.
|
|
|
#16 |
|
På vei
Det finnes det ingen offisiell definisjon på, det avhenger av den enkeltes ståsted, vil jeg si. Enkelte vil nok mene etter et år, de fleste vil mene at det i alle fall er langtidsamming om barnet er over to år. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Amming og alderJeg fikk veldig mange kommentarer (mest negative) når jeg ammet min "snart 2 åring", tror de fleste mener det er langtidsamming ja. Man får aldri gjort noe riktig, ammer man for lite får man kjeft og ammer man for "lenge" er det også galt ... |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Tøff
|
Sv: Amming og alderJeg tror at det å amme så lenge som til barnet er sju eller åtte år hører til de helt ekstreme yttergrensene, og i hvert fall i et vestlig samfunn. Jeg må innrømme at min første reaksjon var negativ, men det er mest fordi jeg tror jeg vil finne det unaturlig for meg å amme så lenge (ruger på førstemann nå).
|
|
|
#19 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
:langtidsammar: |
|
|
|
|
|
#20 |
|
ssscccuphersfantassschisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Amming og alderJeg synes den var litt vel drøy. Men hvor grensen går hen, det vet jeg sannelig ikke.
|
![]() |
|
|