Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Amming og alder

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 22:33   #1
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amming og alder

Jøss. De ungene trenger en ny hobby. Det var da veldig til fokus på pupper på de barna!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 23:20   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går veldig mye på kultur. Jeg hadde ikke reagert på samme måte hvis det var snakk om å amme så store barn på bygda i et afrikanske land, f.eks. Da ser jeg i langt større grad det ernæringsmessige perspektivet.

Gammel 22-12-08, 23:23   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det går veldig mye på kultur. Jeg hadde ikke reagert på samme måte hvis det var snakk om å amme så store barn på bygda i et afrikanske land, f.eks. Da ser jeg i langt større grad det ernæringsmessige perspektivet.

Er det kulturelt betinget da? Ville du f.eks. sagt det samme om mer velstående mennesker i en annen kultur?

Gammel 22-12-08, 23:28   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det kulturelt betinget da? Ville du f.eks. sagt det samme om mer velstående mennesker i en annen kultur?

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønte spørsmålet ditt. Hvis mor/barn har mangel på mat, så ville jeg sett på det som naturlig at barnet fremdeles ble ammet. Bor man i hus med vaskehjelp og vakt, så ville jeg ikke sett på det som like naturlig selv om det var i et utviklingsland.

Men det er jo forskjell på de to kulturene selv om det er i samme land.

Gammel 22-12-08, 23:30   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, nettopp. Så innad i en kultur kan man ha store forskjeller, så er det dermed nødvendigvis kulturelt betinget?

Gammel 22-12-08, 23:37   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om det betegnes som samme kultur på rikfolk i byene og bønder på bygda i utviklingsland.

Gammel 22-12-08, 23:38   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Men det trenger jo nødvendigvis ikke være snakk om så store avstander innen en og samme kultur heller.

Gammel 22-12-08, 23:39   #8
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Dette blir for drøyt for meg.

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 15:26   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Så hvorfor henge deg opp i min bruk av ORD? Takler du ikke at folk bruker andre ord enn deg? Noe må det jo være i veien med deg, siden du reagerer på dette.

Gammel 02-01-09, 00:10   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at fire-/femåringer generelt har behov for amming, ElinM? Blir de aller fleste barn etter ditt syn dermed frarøvet noe essensielt i vårt samfunn? Nå ble jeg nysgjerrig.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 00:36   #11
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Mener du at fire-/femåringer generelt har behov for amming, ElinM? Blir de aller fleste barn etter ditt syn dermed frarøvet noe essensielt i vårt samfunn? Nå ble jeg nysgjerrig.

Man kan selvfølgelig dekke et barns behov for kos, nærhet, trøst, etc på andre måter enn å amme. Jeg tror allikevel at ammingen står i en særstilling hos barn som er vant til å bli ammet fra de kom ut av mors liv. Brystet var deres første holdepunkt i tilværelsen, det de forholdt seg til og orienterte seg mot. Jeg tror den tryggheten og nærheten som å ligge ved mors bryst gir, er noe som "henger igjen" i mange år. Min erfaring er at å amme er en effektiv og nyttig måte å dekke barnets behov på i mange situasjoner. Det er ikke nødvendigvis slik at barnet har behov for å die, men ammingen dekker behov på en grei og effektiv måte. Jeg ser ingen grunn til å velge en annen metode når barnet mitt velger å få behovene dekt gjennom amming, og når jeg ser og vet at det er en effektiv måte å dekke behovene på.

Du snakker om 4-5 åringer her. Jeg ammer ikke mye når barnet er 4-5 år, bare for å ha sagt det. Når jeg snakker om hvor kjekt det er å dekke barnets behov gjennom amming, tenker jeg mest på barn opp til ca 3 år eller litt eldre. Det er uhyre sjelden jeg har ammet en 4-åring for å trøste eller lindre smerte, f.eks, men jeg ammet f.eks. Lillesøster som nærmer seg 4 noen ganger nå i jula fordi hun var syk og trengte litt ekstra trøst og kos.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 01:11   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på siden, men jeg husker at de "gamle" i slekta snakket om at man ikke avvente unger om sommeren. Altså, man ammet til over den første sommeren deres etter at de fylte året.

Det var fordi det var større sannsynlighet for å dø av rett og slett magesjau om sommeren - "sommarsjuka". Varmen gjorde at det var lettere at maten ble fordervet. Så man valgte den ekstra beskyttelsen morsmelken skulle gi, til den faren var over.

Gammel 02-01-09, 01:13   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser ikke relevansen til å amme en åtteåring i vårt samfunn nå idag.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 01:19   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva regnes som langtidsamming i dag? Over ett år? Eller to, kanskje?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 01:22   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har inntrykk av at mange mener at etter toårsdagen omtrent blir det snakk om langtidsamming.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 01:24   #16
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det finnes det ingen offisiell definisjon på, det avhenger av den enkeltes ståsted, vil jeg si. Enkelte vil nok mene etter et år, de fleste vil mene at det i alle fall er langtidsamming om barnet er over to år.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 01:26   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk veldig mange kommentarer (mest negative) når jeg ammet min "snart 2 åring", tror de fleste mener det er langtidsamming ja. Man får aldri gjort noe riktig, ammer man for lite får man kjeft og ammer man for "lenge" er det også galt ...

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 02:56   #18
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror at det å amme så lenge som til barnet er sju eller åtte år hører til de helt ekstreme yttergrensene, og i hvert fall i et vestlig samfunn. Jeg må innrømme at min første reaksjon var negativ, men det er mest fordi jeg tror jeg vil finne det unaturlig for meg å amme så lenge (ruger på førstemann nå).

Jeg tror nok også at jeg har fått med meg mye negative holdninger til det å amme fra moren min, som skulle sette i gang med amming i en tid da dette var veldig institusjonalisert og på samlebånd. Hun hatet selv å amme og har fortalt meg det nokså ettertrykkelig ved flere anledninger.

Etter å ha lest gjennom svarene på denne tråden sitter jeg i grunnen mest igjen og tenker som så at om dette fungerer for noen, og det ikke er "tilgjort" men kommer helt naturlig, ja da er det som er best for dem. Hvem som får hvilke behov dekket på hvilken måte er, for meg, litt på sidelinjen. Jeg ser at dette kan skape problemer for barn som er kommet i skolealder om det skulle bli allment kjent, men jeg er en av dem som er sterkt i mot å konformere alt for å unngå å "skille seg ut". Og skulle noen barn ha noe å si om at en klassevenninne får pupp hjemme kommer det neppe fra barnet selv, men fra foreldres holdninger.

Sånn for å oppsummere; for meg er ikke dette innenfor "normene", men jeg er glad det finnes sterke mennesker som lever sine liv på en slik måte at det føles rett. Alt her i verden kan ikke rasjonaliseres, og jeg synes vi altfor ofte blir bedt om å forklare ting som strengt tatt skulle være helt unødvendig å forklare eller forsvare.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 09:47   #19
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det finnes det ingen offisiell definisjon på, det avhenger av den enkeltes ståsted, vil jeg si. Enkelte vil nok mene etter et år, de fleste vil mene at det i alle fall er langtidsamming om barnet er over to år.

:langtidsammar:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 04:07   #20
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Jeg synes den var litt vel drøy. Men hvor grensen går hen, det vet jeg sannelig ikke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.