Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva unner du deg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-09, 19:06   #1
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva unner du deg?

Jeg driver for øyeblikket på med lavkarbo, men unner meg en kaffe latte om dagen.

Når jeg veid trivselsvekten min har jeg pleid å unne meg det jeg har lyst på, men har etter fylte førti funnet ut at det beste er å ta bare halvparten av det jeg har lyst på.

Jeg er av typen som kunne spise alt jeg ville uten å legge på meg et gram, trengte vel heller å gå opp noen kilo. Helt til jeg ble gravid som 36-åring(for tredje gang - men la ikke på meg noe særlig med de to første), da gikk jeg opp nesten 20 kilo og måtte for første gang slanke meg etterpå(10 kg). Nå har jeg fått en til, gikk opp en del denne gangen også - jeg vet å kose meg som gravid. Skal nå ned ca 7 - 8 kilo. Veldig uvant situasjon må jeg si ...

Gammel 09-01-09, 18:38   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, skal spesifisere litt da.

Jeg drikker 1-2 kopper te om dagen nå som jeg er hjemme. Og jeg bruker sukker i teen.
Jeg spiser sjokolade kanskje 4 dager i uken. Kanskje i underkant av 100 g hver gang?
Jeg småspiser av Eliaspotetgullet til ungene på lørdager og restene på søndager.
Jeg spiser en pakke sure eple eller jordbærstenger på kino og litt sjokolade (smash sist gang).
Kake (1-2 stk) i selskaper om de er gode... Jeg liker stort sett bare sjokoladebaserte. Svigermor er heldigvis ingen baker så det hjelper jo.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 18:53   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en kropp som tydeligvis ikke takler et normalt kosthold engang, så her er det i utgangspunktet nulltoleranse for søtsaker og annet godis.

I utgangspunktet burde jeg leve så og si uten karbohydrater, men så er jeg så fryktelig glad i brødmat og ris da.

Hender jeg faller av 'vogna' så det suser etter, som i jula. Fikk vel nærmest en overdose sukker en kort periode.
Men sånn bortsett fra det holder jeg meg i utgangspunktet helt borte fra sukker. Skal jeg ha noe godt prøver jeg å velge andre ting som nøtter, og må jeg ha noe søtt velger jeg sukkerfritt (selv om jeg vet kunstig søtning ikke er sunt tåler jeg det bedre enn sukker).

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 19:34   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har unnet meg alt for mye det siste året.. og vel så det. La på meg masse under gravidteten, og selv om jeg har gått jevnt ned i 2008, så spiser jeg fortsatt for mye. Både av mat og snop.

Jeg er typen som både overspiser i perioder, spiser for lite i perioder, og som spiser veldig feil i perioder.

Jeg må rett og slett ha full fokus på mat og trening om jeg gå ned - OG om jeg skal holde vekta. Jeg tenker likevel å leve et liv der jeg kan unne meg litt godt og kaker, men det betyr at jeg må trene. Jevnt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 19:36   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må nok i tillegg sette litt tak på kaffe latte drikkingen.
Nespressomaskina er FARLIG.

Gammel 09-01-09, 21:51   #6
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg unner meg mye.

Mengder med kaffe, så mye jeg ønsker.
Sjokolade på daglig basis, i mengder jeg blir flau av å røpe (les: alt som er tilgjengelig).
Det går mye rødvin.
De gangene vi har saus (riktignok ikke så ofte), så har jeg ingen hemninger hva menge angår.
Når det er kake på jobb, minst en gang i uka, forsyner jeg meg uten blygsel.
Uante mengder sukker på grøt.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 12:13   #7
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg må nok i tillegg sette litt tak på kaffe latte drikkingen.
Nespressomaskina er FARLIG.

Jeg la på meg to kilo på ti dager den sommeren vi passet svigershuset og de hadde ny kaffemaskin.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 12:41   #8
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det så mye å legge på seg av å lage kaffe med kaffemaskin da? Espresso er det ikke kalorier i, og hvis en har oppi en halv dl lettmelk pr kopp så blir det jo ganske lite kalorier per kopp. Hvis en bruker helmelk, har sjokoladesaus, siruper og sukker oppi blir det jo noe annet da men.

Gammel 11-01-09, 13:58   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Er det så mye å legge på seg av å lage kaffe med kaffemaskin da? Espresso er det ikke kalorier i, og hvis en har oppi en halv dl lettmelk pr kopp så blir det jo ganske lite kalorier per kopp. Hvis en bruker helmelk, har sjokoladesaus, siruper og sukker oppi blir det jo noe annet da men.

Jeg bruker lett eller ekstra lett melk. Og som du sier så er det jo kun et par dl melk i. Men jeg hiver i litt brunsukker da.

Gammel 11-01-09, 11:20   #10
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg unner meg brus, hver eneste dag. Men så er jeg ikke glad i godteri/potetgull/dessert/kake. Men vekta hadde nok absolutt begynt å dale hadde jeg droppet brusen!! :innser, men eier ikke tiltak:

Vi spiser vanlig mat, men kan spise helgemat i uka.

Gammel 11-01-09, 11:40   #11
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er på slankern nå, skal ned ca 10 kg (veier for mye etter to tette - 78 kg på 168 cm), så for tida trener jeg 2-3 ganger i uka, spiser sunt og regelmessig og unner meg 250 kcal med snop i uka (i tråd med grete roede). Det tilsvarer 50 gram sjokolade har jeg regnet ut. Bortsett fra at jeg er på første uka nå og allerede torsdag skeiet ut med 700 kcal smågodt... Ble ikke noe sjokolade på meg denne helga nei! *streng*

Gammel 11-01-09, 13:38   #12
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg unner meg tydeligvis litt godter når jeg er trist på flyplasser. Får være grense for sjøldisiplin.

Gammel 11-01-09, 14:35   #13
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg unner meg det meste, men som regel i begrensede porsjoner. Jeg kan f. eks. godt spise potetløv og / eller drikke vin på en tirsdag, det er summen som teller.

Jeg sier som min farfar alltid sa: "For mye og for lite er like ille. Alt med måte!"

Gammel 11-01-09, 15:05   #14
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Det er i grunn ganske fint med lavkarbo da, for da er det best med H-melk i kaffe latten - jo fetere melk, jo mindre karbohydrater.

Hjemme bruker jeg alltid en fløteskvett i kaffen... har ikke noen fancy kaffemaskin, dessverre - eller det er kanskje like greit?

Gammel 12-01-09, 00:59   #15
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Alt for mye

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 01:22   #16
Leah
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2007
Leah har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har i grunnen vært litt for flink til å unne meg alt jeg har lyst på, noe som har resultert i 3-4 kg + på 1 mnd...
Egentlig en ny opplevelse, da jeg stort sett har kunnet spise alt jeg har hatt lyst på uten å legge på meg.
Må være alderen... Hmmmfff! Samtidig tror jeg det har skjedd noe med forbrenningen etter siste graviditeten....

Men ok, nå skal det sies at jeg er totalt matvrak og sjokoholiker og har jevnt over hatt et inntak på 200 g sjokolade pr. dag..
Eier ikke hemninger og kan fint spise en hel pose av Nidars favoritter, som da inneholder nesten 1/2 kg sjokolade.
Er også fryktelig glad i kaker og gjærbakst, baker jeg kanelboller spiser jeg glatt 10-11 stykker og sist da jeg bakte en himmelsk god eplepai spiste jeg halve.
Julekakene skal vi ikke engang snakke om, derav de ekstra kiloene...

Nå prøver jeg å stramme inn, og spiser snop begrenset til 1-2 ganger i uka (fredag/lørdag), så får vi håpe det gir resultater.
Har i utgangspunktet et sunt kosthold (ser en bort fra snopet), med 3 hovedmåltider og 2 mellommåltider der stikkordene er mye grønt, grovt og fullkorn + fisk/hvitt kjøtt/karbonadedeig.

Er normalvektig, 175 cm høy og veier nå 68 kg - men skal som sagt ned igjen på den vekta jeg trives best med.

Leah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 09:43   #17
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unner meg lørdagsgodis sammen med familien lørdag kveld. Da har vi en bolle med smågodt og jeg spiser av den som de andre. Det blir ikke voldsomt mye, men nok til at jeg er fornøyd. Jeg er en ufattelig godtegris og har i lange perioder kuttet ut mat til fordel for snop.

Gammel 14-01-09, 15:20   #18
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Charlotte's mint-is på Lørdager!

Gammel 14-01-09, 15:57   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akuratt nå unnet jeg meg en mini-Toblerone, men den teller ikke siden jeg er hjemme med sykt barn.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:59   #20
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde å unne meg en plate kokesjokolade i dag (til trøst over flere dager, selvsagt), men oppdaget nå at jeg har blingset og tatt med meg en uspiselig 70 %-variant.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.