Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vet alle hvem Pollyanna er?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 14:13   #61
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg får heller følelsen av at enkelte her i tråden fremstiller henne som litt enkel.

Men egentlig var det vel synd på henne, var det ikke? Eller husker jeg feil?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:14   #62
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Eller at noen er troende ("truandes") til litt av hvert. (Det er samme greia, ja?)

Hm, jo, tror det blir samme grammatiske fenomen som slår til igjen. Må ikke forvekslse med at noen er f.eks. troende muslim. Hvis man sier at en troende muslim er troende til å overholde Ramadan, betyr "troende" og "troende" slett ikke det samme. (Og man bør ikke finne den situasjonen truende, heller.)

Sitat:

Veldig fin digresjon.

Takk takk! The benefits of a classical education. Har kanskje ikke så mye praktisk nytte av de 52 og et halvt studiepoengene i dagliglivet, men det er nå kjekt å ha lell.

Gammel 28-01-09, 14:15   #63
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker innstillingen. Surprise, surprise.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:16   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:avabbonerer:

Gammel 28-01-09, 14:18   #65
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kombinasjonen med tittelen din er den jo helt genial, Pol(l)yanna!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:18   #66
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Men egentlig var det vel synd på henne, var det ikke? Eller husker jeg feil?

Klart det var synd på henne. Hun var foreldreløs og ble sendt til en sur gammel tante som ikke likte barn eller andre mennesker. Der måtte hun bo på loftet og være helt stille og for all del ikke snakke med den sure tanta.

Være-glad-leken var jo ren overlevelsesstrategi for henne og jeg har aldri plukket opp at det var noe kristent forbundet med det, men jeg husker ikke så godt hvordan alt egentlig var.

Jeg var iallefall veldig glad i bøkene og leste dem mange ganger.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:19   #67
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

I kombinasjonen med tittelen din er den jo helt genial, Pol(l)yanna!

Ikke sant?!

Gammel 28-01-09, 14:21   #68
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Klart det var synd på henne. Hun var foreldreløs og ble sendt til en sur gammel tante som ikke likte barn eller andre mennesker. Der måtte hun bo på loftet og være helt stille og for all del ikke snakke med den sure tanta.

Være-glad-leken var jo ren overlevelsesstrategi for henne og jeg har aldri plukket opp at det var noe kristent forbundet med det, men jeg husker ikke så godt hvordan alt egentlig var.

Hm. Kanskje det er mest i ettertid hun har blitt til irriterende for meg? Jeg mener å huske at jeg skulle prøve å være som henne og aldri fikk det til. Jeg har forresten heller ingen kristne assosiasjoner til henne.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:38   #69
Slettet bruker
Passiv

Standard

Uffda, det hørtes ikke bra ut.

Jeg hadde Katrine på solskinssøyabrillene på meg da jeg tenkte på henne jeg. Katrine er utrolig blånn.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:38   #70
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Noen bør lese Pollyanna om igjen, altså! Jeg er bare SÅ sikker på at de bøkene er gladkristne så det holder, men det kan være at minnet mitt tøyser med meg.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:22   #71
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke lenge siden jeg leste Pollyannabøkene for jentungen og det var da ikke noe gladkristent over dem. De var fulle av utsagn av typen "pliktene først og lek etterpå" og "små barn skal ses, men ikke høres", men det handler vel om at bøkene er nærmere 100 år gamle og har ingenting med religion å gjøre.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:24   #72
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er ikke lenge siden jeg leste Pollyannabøkene for jentungen og det var da ikke noe gladkristent over dem. De var fulle av utsagn av typen "pliktene først og lek etterpå" og "små barn skal ses, men ikke høres", men det handler vel om at bøkene er nærmere 100 år gamle og har ingenting med religion å gjøre.

Det er godt mulig du har rett i det. Jeg leste dem som sagt som barn, og husker bare overtydelig kristen moral.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:29   #73
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Jo, det var vel det. Gladkristen og snill.. De første bøkene kom faktisk ut i Norge i 1914, så vi snakker historisk her, altså!

Apropos gladkristen, her må jeg trekke frem Elisabeth-bøkene. Jeg leste faktisk ut hele serien for noen dager siden ( hadde ingenting annet å lese) og ble nesten litt motvillig fascinert over den superhappy-kristne "så lenge du tar imot Jesus går alt i livet ditt bra"-tankegangen som dominerte bøkene, og ikke minst at de ELSKET hverandre og giftet seg etter en ukes bekjentskap. Og ikke minst alle disse "store, varme tårene" som alltid rant nedover Elisabeths ansikt flere ganger i hver bok.

Gammel 28-01-09, 15:36   #74
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde alle visste hvem Pollyanna var.
Jeg likte bøkene da jeg leste dem. Syntes synd på Pollyanna med den strenge tanten, og opplevde også være glad-leken og all positiviteten som en måte å overleve. Det var vel noe kristelig der innimellom. Husker ikke helt, men var det ikke far til Pollyanna som var prest, og som pekte på at Bibelen sa veldig mye mer om å smile og le enn om å være lei og trist?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:37   #75
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg datt av Pollyanna relativt kjapp. Så hvis noen hadde brukt Pollyannask om genetikk, ville jeg måtte ha tolket dette som "kjedelige gener". Referanser er morsomt. Finnes det noe bedre enn å slenge ut en obskur Eddie Izzard-kommentar, og så få full respons? "I vote we go for bird strike!

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 17:41   #76
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ja, selvfølgelig. Eller?

Ja?
Eller er det bare vi over 30?

Gammel 28-01-09, 17:49   #77
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri lest Pollyanna, men jeg vet selvsagt hva hun symboliserer i grove trekk, og hva "være glad-leken" er.

Også trodde jeg at Poly hadde justert nicket sitt av en veldig veloverveid grunn. Skuffet!

Hilsen Scarlet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 18:15   #78
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke lest bøkene, men jeg har sett filmen. Det var en av mine favoritter da jeg var liten.

Jeg har heller aldri sett det som gladkristent, men hun refererer jo til sin far hele tiden, og han var misjonær i Stillehavet (var det det?) før han og moren døde.

Gammel 28-01-09, 18:19   #79
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har hørt det referert som "ødelegges", vanligvis, eller "legges i ruiner". Jeg kan ikke latin, men iflg. leksikonet mitt er originalen ceterum (el. praeterea) censeo Carthaginem esse delendam, og der er det oversatt med "ødelegges".

Fri oversettelse:
ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Sett i gang og delete Kartagerne, esse!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 18:26   #80
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Apropos gladkristen, her må jeg trekke frem Elisabeth-bøkene. Jeg leste faktisk ut hele serien for noen dager siden ( hadde ingenting annet å lese) og ble nesten litt motvillig fascinert over den superhappy-kristne "så lenge du tar imot Jesus går alt i livet ditt bra"-tankegangen som dominerte bøkene, og ikke minst at de ELSKET hverandre og giftet seg etter en ukes bekjentskap. Og ikke minst alle disse "store, varme tårene" som alltid rant nedover Elisabeths ansikt flere ganger i hver bok.

Hmm. Var det hun som i en av bøkene gjemte et tvillingpar på rømmen? De gjemte seg i stallen, mener jeg. Eller var den en annen Elisabeth?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
gladkristne barnebøker, perler for svin

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.