Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-09, 15:33   #61
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Kildekritikk, Amelie. Kildekritikk. Du kan ikke slå oss i hodet med en underholdningsserie fra TVNorge og si at det fremkommer beviser der, som vi går glipp av ved å ikke se på serien.

Jeg slår ikke, bare kiler.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 15:37   #62
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg slår ikke, bare kiler.

Aha, så det var altså meningen at vi skulle le.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 15:42   #63
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en date med et påstått spøkelse.

En svært skeptisk venn som jobber i et gammelt hus påstår at han blir kilt i nakken på samme stedet hver natt. Jeg er utpekt som prøvekanin.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 16:21   #64
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Du har jo ikke sett serien, Irma. Jeg mener at de får bevist mange av evnene sine i serien, det er jo det serien handler om. Jakten på den 6. sans. Men at det er opp til seerne selv å avgjøre hva de tror. De trekker ingen konklusjoner.

Og Esme, det er et underholdningskonsept ja - men du og flere andre her som nekter å se serien, kan umulig vite hva dere snakker om uten å ha sett flere episoder av serien. Det blir for enkelt å lukke øynene og si at vi som er positive til serien blir lurt trill rundt.

F.eks episoden igår, da alle 4 gjenværende deltakerne ble fysisk dårlige/holdt på å trekke seg - av å være på stedet der en massemorder i England hadde drept flere kvinner, og senset at også noen var begravet under jorda der de stod - DERE kan si det var skuespill eller at filmteamet sprayet giftige gasser på dem. Men dere så det ikke, dere har ikke fulgt deltakerne - så dere vet ikke helt hva dere snakker om. Og det er vel det som er poenget mitt. Det kan være lett å le av en serie som handler om overnaturlige ting, når en ikke har fulgt med selv.
Jeg ser også på serien (og alternativitet generelt) med skeptiske øyne og kritisk hode - og sluker ikke det hele rått. Likevel lar jeg meg ofte overbevise, uten at jeg har noen grunn til å bli betraktet (evt føle meg) som naiv eller lettlurt.

Dessuten kan det hende at det er svært skremmende for en vitenskapsorientert realist at uforklarlige fenomener forekommer. Så det er mest lettvint å ikke oppdatere seg på den fronten.

Nå får jeg sikkert mange kommentarer, men jeg kan ikke svare på en god del timer.

Signerer her

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 16:51   #65
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vært realist for mange år siden.

Men en del opplevelser har gjort at jeg innser at vi vet ikke og kan ikke om alt. I forhold til vår verdenshistorie så er vår moderne vitenskap ganske så ny. Ikke langt tilbake så var det mye man ikke visste. Dersom noen hadde sagt at vi kunne forutsi framtidig sykdom ved den teknologien vi har i dag ville nok en del ristet på hodet ut i fra det man visste da (mulig et dårlig eksempel).

Dersom jeg hadde hatt slike evner de viser i dette programmet så ville jeg tenkt meg godt om før jeg stilte opp på noe sånt. De som har slike evner har ikke evner på alle områder, og kanskje er det noen som har større tro på sine evner enn de egentlig burde?

Jeg har de siste ukene opplevd ting som atter en gang overbeviser meg om at vi har mer rundt oss enn vi kan forklare. Kanskje er det i oss, rundt oss osv., men vi kan ikke forklare alt. Det aksepterer jeg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 17:39   #66
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser,og jeg tror.

Gammel 04-05-09, 17:49   #67
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg har sett en av episodene fordi jeg en gang i tiden kjente en av deltakterne.

Me to

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 17:53   #68
Gammel bruker
Passiv

Standard

F.eks episoden igår, da alle 4 gjenværende deltakerne ble fysisk dårlige/holdt på å trekke seg - av å være på stedet der en massemorder i England hadde drept flere kvinner, og senset at også noen var begravet under jorda der de stod - DERE kan si det var skuespill eller at filmteamet sprayet giftige gasser på dem. Men dere så det ikke, dere har ikke fulgt deltakerne - så dere vet ikke helt hva dere snakker om. Og det er vel det som er poenget mitt. Det kan være lett å le av en serie som handler om overnaturlige ting, når en ikke har fulgt med selv.
Jeg ser også på serien (og alternativitet generelt) med skeptiske øyne og kritisk hode - og sluker ikke det hele rått. Likevel lar jeg meg ofte overbevise, uten at jeg har noen grunn til å bli betraktet (evt føle meg) som naiv eller lettlurt.

Tuller du?

Dette programmet stod på i bakgrunnen i går, og jeg fikk med meg nok til IKKE å bli imponert. Bare ift eksemplet du nevner kan jeg umiddelbart se minst to feilkilder:

1) Programleder sa noe sånt som at "dette stedet skjuler en mørk historie" før han ba deltakerne om å finne ut hva som hadde skjedd der (tja, jeg blir ikke veldig imponert av at deltakerne kom til å tenke på drap, akkurat )
2) Rundt deltakerne var det flere andre som visste hva som hadde foregått på dette stedet (og man behøver ikke å være klarsynt for å fange opp ubehaget de andre må ha følt, akkurat)

I tillegg kunne ingen av deltakerne spesifisere hvor mange som hadde blitt drept der, de sa ingenting om at gjerningsmannen var nekrofil, og noen av dem sa at det kanskje muligens lå noen under bakken (noe programleder hverken kunne bekrefte eller avkrefte - det siste liket hadde aldri blitt funnet). Dessuten ler jeg meg fillete når deltakerne unnskylder sin manglende klarsynthet med at "det blir bare så mange signaler samtidig, så sterke følelser, så intens energi" osv. Dette er i beste fall god underholdning.

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Oppdatere seg på den fronten, du. Alternativmessen?

Alternativmessen?!

Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 18:09   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Heldigvis lever jeg i 2009 iallefall. For med rødt hår og grønn/gule øyne kunne jeg levd farlig om jeg hadde entret dette livet noen år før.

Altså, tror du virkelig på at ting var slik som Margit Sandemo skriver om?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 18:11   #70
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har sett flere episoder, og fascineres. Mer er det egentlig ikke å si, på FP, hvert fall.

Signerer denne jeg.

Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 18:13   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fascineres også av slike ting, men jeg fascineres kanskje mer av hvordan mekanismene i slike program brukes for å få fram de svarene man vil ha, slik som Pida beskriver over her.

Gammel 04-05-09, 18:17   #72
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Er det ingen av dere som har gått med en følse at noe er galt eller noe kommer til å skje,drømt noe også skjer det en har drømt om?
en liten "stemme" som forteller deg at noe er galt ,magefølse?

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 18:18   #73
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Dette programmet stod på i bakgrunnen i går, og jeg fikk med meg nok til IKKE å bli imponert.

Det teller ikke, skjønner du ikke det? Poenget er jo at man må se flere episoder. Du tror du fikk med deg nok, men det er veldig lett å le og trekke slutninger av programmet når man bare har det i bakgrunnen eller ser med et halvt øye. Derfor gidder jeg ikke kommentere det du "reagerte" på.

Gammel 04-05-09, 18:24   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det teller ikke, skjønner du ikke det? Poenget er jo at man må se flere episoder. Du tror du fikk med deg nok, men det er veldig lett å le og trekke slutninger av programmet når man bare har det i bakgrunnen eller ser med et halvt øye. Derfor gidder jeg ikke kommentere det du "reagerte" på.

Og du forventes å taes seriøst?

Gammel 04-05-09, 18:27   #75
Gammel bruker
Passiv

Standard

Gidder ikke eller klarer ikke?

Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 18:30   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har en date med et påstått spøkelse.

En svært skeptisk venn som jobber i et gammelt hus påstår at han blir kilt i nakken på samme stedet hver natt. Jeg er utpekt som prøvekanin.

Eyh? Ingen kred for at jeg ignorerer stoltheten min og stiller som spøkelsestestkanin?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 18:30   #77
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, jeg har ikke latt TVNorge oppdatere meg på forskningsfronten om uforklarlige fenomener.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 18:35   #78
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Eyh? Ingen kred for at jeg ignorerer stoltheten min og stiller som spøkelsestestkanin?

Bli med ham hjem! Masse kred altså! Jeg håper selvsagt du blir kilt masse.

Gammel 04-05-09, 18:40   #79
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Gidder ikke eller klarer ikke?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick

Og du forventes å taes seriøst?

Beklager, men jeg kan iallefall ikke ta deres meninger seriøst når dere ikke har sett mer en halv episode av serien, med et halvt øye.

Gammel 04-05-09, 18:43   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Beklager, men jeg kan iallefall ikke ta deres meninger seriøst når dere ikke har sett mer en halv episode av serien, med et halvt øye.

Nei fysj, for serien er selvfølgelig ikke så enkel at man kan avsløre velbrukte underholdningstriks med et halvt øye.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.