|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Off the map.
|
Sv: DødshjelpDet har blitt en selvfølge at kjæledyrene våre skal slippe å lide, mens våre kjæreste nære i familien ikke kan ta et sånt valg.
|
|
|
#2 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dødshjelp
Jamen det er greit det
|
|
|
|
#3 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: DødshjelpDersom man er for aktiv dødshjelp, skal man da slutte med gjennopliving av de som tar overdose? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Mange som tar overdose gjør vel det ved et uhell. Og uten å kunne føre noen form for bevis vil jeg anta at flertallet av de som blir oppdaget når de forsøker å ta selvmord, har et underliggende ønske om å bli reddet, at det er et rop om hjelp? Det er såpass lett å ta selvmord på steder og måter som gjør at man ikke kan reddes...
|
|
|
#5 |
|
Ferdig!
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
seru
|
Nei det selvsagt ikke. Sykdommer som garantert har en dødelig og smertefull utgang kan ikke sammenlignes med psykiske lidelser. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Det er eg ikkje nødvendigvis einig med deg i. Mange pårørande veit når deira psykisk sjuke familiemedlem er inne i den sist fasen, og det kan vere minst like fortvilande og belastande å vere pårørande i ein slik situasjon som når ein kjære ligg for døden av kreft. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
seru
|
Spørsmålet er hvorvidt psykisk syke er kompetente til å ta en slik avgjørelse. Jeg tror de fleste vil være enig i at de ikke er det. Det er heller ikke hensynet til de pårørende som gjør at jeg er tilhenger av aktiv dødshjelp, men den enkeltes rett til å avslutte livet mens de enda føler at de har noen lunde kontroll og har et reelt ønske om det. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Her argumenterer du mot deg sjølv. Du seier først at psykisk sjuke ikkje er i stand til å ta ei slik avgjersle, for så å seie at kvar enkelt har rett til å avslutte livet medan ein endå føler at ein har kontroll og eit ønske om det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Sv: DødshjelpJeg har ikke lest tråden, og aner ikke hva andre har svart.
|
|
|
#13 |
|
Pauset
|
Sv: DødshjelpNå er jeg i den situasjonen at jeg er kronisk kreftsyk. Jeg må si meg enig med Nelle. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() |
Så fint at du sier det... Ønsker vi ikke alle, uavhengig av kunnskap eller tro, å leve det siste minutt i våre liv? Tar jeg helt feil?
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: DødshjelpMin mor som døde av kreft og som under det siste året av sitt liv hadde fått høyere og høyere doser av morfin eller morfinlignende stoff på grunn av store smerter lå i slutten helt på grensen. Om hun akkurat når hun døde, døde av overdose eller av kreften spiller ikke så store rolle. Kreften tok hennes liv uansett. Heldigvis fikk hun en så flott avslutting av livet som mulig i den situasjonen hun var i, familie var samlet og hun var hjemme. Jeg tror at hun var ganske smertefri der og da. Det å se noen ha helt uoverkommelige smerter er grusomt. Om noen jeg holder kjær var i den situasjonen over tid så skulle jeg synes at den personen skulle få lov å slippe leve med det. Samtidig så skjønner jeg selvsagt at det er et etisk spørsmål. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: DødshjelpNår min far døde så fikk han smerteplaster, vel vitende om at det kunne bli for tøfft for ham og framskynde døden. Jeg var den søm argumenterte for dette, og fikk i fleisen av min bror at jeg ønsket livet av min far. Jeg mener han på den måten fikk en verdigere død, og om han hadde levd noen timer eller kanskje dager lenger i fortvilelse og smerte ser jeg ingen ting som hadde vært positivt med det. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Absolut ateist
|
Jeg tror du tar feil. Å leve i et smertehelvete uten like er noe jeg ikke unner noen. Ikke meg, ikke mine barn. Det er ikke snakk om når man dør på "normalt" vis, for min del, ikke den fredfulle døden der man bare sovner inn, men der man må ta valget mellom bevissthet eller enorme smerter. Jeg ville, tror jeg, heller sett mine nærmeste og ikke minst la dem sett meg, som en som var klar til det siste. Dermed tror jeg som beskrevet fra det tilfellet fra Nederland over her, at i en slik setting så er det mer enn riktig valg. Mer enn riktig, om man ønsker det selv. Det er til dels ren slemhet å ikke la mennesker i slike situasjoner få velge selv.
|
|
|
#18 |
|
Ferdig!
Sv: DødshjelpHar ikk elest alle svarene, men: jeg synes det er stor forskjellå ønske å dø og det å fremskynde en allerde klar dødsutgang. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Men ein del av problemet er jo nettopp at det er umogleg å vite/avgjere kor vidt ein person er tilregnelig/ i stand til å ta ei sik avgjersle i ein sånn situasjon. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Populærkulturjunkie
|
Ja det gjør du. Jeg håper at dersom jeg blir alvorlig syk og det ikke er håp, kun store smerter frem til jeg dør er mulig og avslutte livet på en verdig måte. |
|
|
|
![]() |
|
|