|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere? | |||
| Ja! |
|
5 | 3,01% |
| Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. |
|
106 | 63,86% |
| Litt hensyn klarer man vel å ta. |
|
42 | 25,30% |
| Nei, det er håpløst. |
|
10 | 6,02% |
| Drit i alle allergikere! |
|
1 | 0,60% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
2 | 1,20% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Veldig enig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ser lyst på livet
|
Det finnes glutenfri trolldeig. I bhg vår så delte de barna inn i grupper under matlagingen, slik at noen andre barn var dme mine da de laget glutenfri mat. I tillegg så ble gulvene vasket 3 ggr pr dag slik at barna mine ikke skulle bli syke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg er enig i at lovregulering ikke er veien å gå, men det finnes faktisk en del mennesker som følger begrunnede oppfordringer så jeg tror absolutt at det er en løsning. Diskusjoner som denne viser jo at det er folk som ikke har vært klar over problemet men som villig tilpasser seg når det trengs. |
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Men som du ser av denen tråden er det veldig mange som har slike allergier eller intoleranser.
Hvilken tøff mann du har da. Jeg gjør også alle disse tingene, men det hender at jeg må gå eller blir tatt bort i en ambulanse med ulende sirener og blå lys mens jeg får oksygen. Jeg kan love deg at folk reagerer dersom jeg får et astmaanfall på et offentlig sted eller kanskje særlig på offentlig transport. Det hender ofte at jeg må flytte meg og da ser folk rart på meg. Jeg ber ikke folk ta hensyn til meg som individ men alle de som er rammet for det er flere enn du aner og de fleste av disse ber ikke om annet enn litt forståelse.
Det er jo få og enkle tiltak som skal til og ikke minst holdningsendringer.
Heldigvis er de aller fleste av oss ikke bare interessert i å ta hensyn til andre vi gjør det faktisk også. Det eneste som vil hjelpe på sikt tror jeg er holdningskampanjer som opplyser om hvordan f.eks. parfyme og nøtter kan ha uheldige utfall for enkelte. |
|
|
|
#5 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?I det daglige tar jeg hensyn når jeg vet om allergikere.
|
|
|
#6 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis vi tar en spørreundersøkelse her inne, vil den nok vise at det er veldig få som er allergisk eller har en ekstrem intoleranse mot parfyme.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Dette syns jeg ikke er særlig relevant all den tid vi VET at det er endel som faktisk sliter med dette, og at det er en enkel sak å ta hensyn til. |
|
|
|
#9 |
|
I gapestokken
Poenget mitt, som jeg nå gjentar til det kjedsommelige, er at det er så veldig mange allergier og intoleranser som folk sliter med, dødelige eller veldig slitsomme. Det er umulig å ta hensyn til alle, og det blir et nesten hysterisk anfall om man skal ta tusen forhåndsregler for alle man kanskje kan ramme hvis man har på seg et eller annet som kan utløse en reaksjon. Og som jeg igjen gjentar, så MÅ jeg bruke deodorant med parfyme for å ikke lukte vondt. Det er sosialt belastende for meg å lukte svette, derfor kommer jeg ikke til å slutte med det så sant noen rundt meg ber meg la være å bruke det når jeg er med dem.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Jeg har måpet meg gjennom denne tråden. Og fant ut at dette summerer det ganske greit. |
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#12 |
|
I gapestokken
Jeg bruker omtrent aldri parfyme, kanskje hvis jeg skal i et selskap eller ut på et eller annet på kvelden (som skjer ca 1 gang i halvåret). Jeg tar kanskje på bittelitt hvis jeg skal på klubb med noen venner, men har ikke fått beskjed om at noen av disse er allergiske. For å si det sånn, parfymene mine varer i flere tiår, helt til jeg blir lei dem og kaster dem.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Det er en som har svart "Drit i alle allergikere." |
|
|
|
#14 |
|
Ekvilist
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg blir helt fascinert av holdningen "Siden jeg ikke kan nå absolutt alle med enkle forholdsregler, så gidder jeg ikke å ta noen forholdsregler." Det blir litt som om jeg skulle si at jeg ikke gidder å kildesortere fordi jeg eier en bil.
|
|
|
#15 |
|
ræv med ører
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Det er ihvertfall noen innspill som gir inntrykk av en slik holdning, enig med Irma i det. Alt trenger ikke sies i rene ord. |
|
|
|
#17 |
|
ræv med ører
Vel, jeg kan like godt si at alt ikke trengs å leses med hårsårbrillene på, heller.
|
|
|
#18 |
|
Ekvilist
|
Tito gir meg et ganske klart inntrykk av at det finnes såpass mange typer allergi og man ikke kan nå alle, så da er det liten vits i å ta forholdsregler i det hele tatt. Ikke så hun noe poeng i å skille forholdsregler mellom svært vanlige og ganske farlige allergier og mer ufarlige allergier heller (siden mannen følte ubehag ved andres appelsinspising (
|
|
|
#19 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg tar hensyn til de allergier jeg vet om hos de jeg omgir meg med. Dvs jeg hadde ikke appelsin på lesesalen fordi en anonym student var meget allergisk (hang opp lapp), katten var ikke innendørs da hun med katteallergi kom på besøk (hun viste på forhånd at det var katt i huset til vanlig), jeg brukte ikke parfyme da min kollega sa hun var veldig allergisk osv.
|
|
|
#20 |
|
I gapestokken
Akkurat det jeg skulle skrive også nå.
|
![]() |
|
|