Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ja! 5 3,01%
Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. 106 63,86%
Litt hensyn klarer man vel å ta. 42 25,30%
Nei, det er håpløst. 10 6,02%
Drit i alle allergikere! 1 0,60%
Annet 0 0%
Dustepoll 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 17:01   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo alltid en balansegang dette, hvor mye flertallet skal jenke seg for de få som sliter. Men det er mye som kan gjøres uten at det koster det fleste av oss noe særlig. F.eks at man lar være å bruke parfyme ved reiser. Det er ikke gjennomførbart med forbud på dette, men det er mange sosiale koder som ikke er lovhjemlet og det går an å endre.

Når det gjelder pelsdyr på t-bane og buss så burde det være sånn at det kun er lov i den bakerste vognen, så kan de som er allergisk sette seg lengst frem. Det hadde hjulpet mye på for de som har sterk allergi mot pelsdyr.

Veldig enig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:29   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Noen allergier er lett å ta hensyn til, andre er vanskeligere. Noen er livsviktig å ta hensyn til, andre skaper mer ubehag og kortere sykdom.

Vi får ikke lov å ha nøtter med i barnehagen, selv om dette er en viktig næringskilde i veslas glutenfrie kosthold. Dette er ingen problem å forholde seg til. Men det kjennes litt urettferdig når vesla mi må passe på konstant at skiven ikke faller på gulvet eller bordet for da kan hun ikke spise den, hun får alternativ mat og får ikke være med når de andre baker eller leker med trolldeig.

Jeg krever ikke at andre tar hensyn til mine eller vesla sine allergier, men jeg kjenner gleden over at det blir tatt hensyn til. Tusen takk til alle som tar seg bryet med å tenke på allergikerene.

Det finnes glutenfri trolldeig. I bhg vår så delte de barna inn i grupper under matlagingen, slik at noen andre barn var dme mine da de laget glutenfri mat. I tillegg så ble gulvene vasket 3 ggr pr dag slik at barna mine ikke skulle bli syke.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 14:58   #3
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg er enig i at lovregulering ikke er veien å gå, men det finnes faktisk en del mennesker som følger begrunnede oppfordringer så jeg tror absolutt at det er en løsning. Diskusjoner som denne viser jo at det er folk som ikke har vært klar over problemet men som villig tilpasser seg når det trengs.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 16:46   #4
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg har aldri truffet en eneste som har sagt at de er allergisk mot parfyme eller har en slags intoleranse mot det.

Men som du ser av denen tråden er det veldig mange som har slike allergier eller intoleranser.

Skal man bare ta hensyn til de som kan dø eller nesten-dø av allergireaksjoner? Mannen min får store hodepiner og ganske uvel om noen skreller sitrusfrukter rundt ham. Eksamener ved juletider har alltid vært tøffe for ham. Skreller noen en appelsin ved siden av ham på t-banen får han denne reaksjonen, og selv om han ikke dør av det så er det slitsomt. Kattehår får han kløe og rennende øyne av, samt at han blir slått ut av tretthet. Er dette også da helt greit, siden han ikke dør? Hvor mange er det egentlig som har så kraftige reaksjoner på allergier at de dør eller nesten-dør? Og når det er sagt så reagerer mannen min på nøtter også ja og DET kan han få anafylaktisk sjokk av. Allikevel drar han på kino, kjører med fly, reiser med buss og oppholder seg steder hvor han kan eksponeres for disse tingene. Han hverken krever eller forventer at alle skal ta hensyn til hans allergier og ville nok aldri bedt om noen forbud eller restriksjoner. Og han synes ikke at de som har med appelsiner på eksamener er usympatiske.

Hvilken tøff mann du har da. Jeg gjør også alle disse tingene, men det hender at jeg må gå eller blir tatt bort i en ambulanse med ulende sirener og blå lys mens jeg får oksygen. Jeg kan love deg at folk reagerer dersom jeg får et astmaanfall på et offentlig sted eller kanskje særlig på offentlig transport. Det hender ofte at jeg må flytte meg og da ser folk rart på meg. Jeg ber ikke folk ta hensyn til meg som individ men alle de som er rammet for det er flere enn du aner og de fleste av disse ber ikke om annet enn litt forståelse.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo alltid en balansegang dette, hvor mye flertallet skal jenke seg for de få som sliter. Men det er mye som kan gjøres uten at det koster det fleste av oss noe særlig. F.eks at man lar være å bruke parfyme ved reiser. Det er ikke gjennomførbart med forbud på dette, men det er mange sosiale koder som ikke er lovhjemlet og det går an å endre.

Når det gjelder pelsdyr på t-bane og buss så burde det være sånn at det kun er lov i den bakerste vognen, så kan de som er allergisk sette seg lengst frem. Det hadde hjulpet mye på for de som har sterk allergi mot pelsdyr.

Det er jo få og enkle tiltak som skal til og ikke minst holdningsendringer.

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Jeg er enig i at lovregulering ikke er veien å gå, men det finnes faktisk en del mennesker som følger begrunnede oppfordringer så jeg tror absolutt at det er en løsning. Diskusjoner som denne viser jo at det er folk som ikke har vært klar over problemet men som villig tilpasser seg når det trengs.

Heldigvis er de aller fleste av oss ikke bare interessert i å ta hensyn til andre vi gjør det faktisk også. Det eneste som vil hjelpe på sikt tror jeg er holdningskampanjer som opplyser om hvordan f.eks. parfyme og nøtter kan ha uheldige utfall for enkelte.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 16:55   #5
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

I det daglige tar jeg hensyn når jeg vet om allergikere.
Jager ut katta når jeg får besøk av ei som ikke tåler direkte kontakt, lager ikke mat med løk, nøtter osv når de som ikke tåler det er på besøk osv.

Gammel 01-06-09, 18:50   #6
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men som du ser av denen tråden er det veldig mange som har slike allergier eller intoleranser.

Hvis vi tar en spørreundersøkelse her inne, vil den nok vise at det er veldig få som er allergisk eller har en ekstrem intoleranse mot parfyme.

Gammel 01-06-09, 18:52   #7
Skvetten
Passiv

Standard

Hvis vi tar en spørreundersøkelse her inne, vil den nok vise at det er veldig få som er allergisk eller har en ekstrem intoleranse mot parfyme.

Aner jeg enda en spinoff her.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 18:52   #8
Frantzen
Passiv

Standard

Dette syns jeg ikke er særlig relevant all den tid vi VET at det er endel som faktisk sliter med dette, og at det er en enkel sak å ta hensyn til.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 18:57   #9
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette syns jeg ikke er særlig relevant all den tid vi VET at det er endel som faktisk sliter med dette, og at det er en enkel sak å ta hensyn til.

Poenget mitt, som jeg nå gjentar til det kjedsommelige, er at det er så veldig mange allergier og intoleranser som folk sliter med, dødelige eller veldig slitsomme. Det er umulig å ta hensyn til alle, og det blir et nesten hysterisk anfall om man skal ta tusen forhåndsregler for alle man kanskje kan ramme hvis man har på seg et eller annet som kan utløse en reaksjon. Og som jeg igjen gjentar, så MÅ jeg bruke deodorant med parfyme for å ikke lukte vondt. Det er sosialt belastende for meg å lukte svette, derfor kommer jeg ikke til å slutte med det så sant noen rundt meg ber meg la være å bruke det når jeg er med dem.

Gammel 01-06-09, 21:25   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har måpet meg gjennom denne tråden. Og fant ut at dette summerer det ganske greit.
Sammen med dette oppfølgingsspørsmålet:

Så hvis bare noen få dør av oksygenmangel som følge av ekstrem allergi så kan man la være å gjøre noe for å unngå at dette skjer?

FP er like fint uten Skvetten liksom?

Jeg skjønner at folk flest ikke vil skyte katten sin fordi det muligens kan være en katteallergiker i nabolaget.

Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan labli å ta på seg parfyme akkurat når man skal reise med kollektive midler eller gå på kino. De små tingene som ikke er noen innsats men som betyr mye for noen andre kan man jo bare gjøre vel?

Jeg for min del vil ha Skvetten med oss videre. Og er mer enn villig til å ofre parfymen for å få det til. Er ikke alle produkter jeg kan bytte med parfymefrie - spesielt ikke sjampo - men jeg trenger ikke ha nyvasket hår som dunster når jeg skal fly. Jeg kan vaske det dagen før så damper det fra seg. Jeg er nesten sikker på at jeg ikke lukter altfor vondt før jeg kommer frem heller.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 21:29   #11
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har måpet meg gjennom denne tråden. Og fant ut at dette summerer det ganske greit.
Sammen med dette oppfølgingsspørsmålet:

Så hvis bare noen få dør av oksygenmangel som følge av ekstrem allergi så kan man la være å gjøre noe for å unngå at dette skjer?

FP er like fint uten Skvetten liksom?

Jeg skjønner at folk flest ikke vil skyte katten sin fordi det muligens kan være en katteallergiker i nabolaget.

Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan labli å ta på seg parfyme akkurat når man skal reise med kollektive midler eller gå på kino. De små tingene som ikke er noen innsats men som betyr mye for noen andre kan man jo bare gjøre vel?

Jeg for min del vil ha Skvetten med oss videre. Og er mer enn villig til å ofre parfymen for å få det til. Er ikke alle produkter jeg kan bytte med parfymefrie - spesielt ikke sjampo - men jeg trenger ikke ha nyvasket hår som dunster når jeg skal fly. Jeg kan vaske det dagen før så damper det fra seg. Jeg er nesten sikker på at jeg ikke lukter altfor vondt før jeg kommer frem heller.

Ofrer parfymen sin for Skvetten.
Er det rart jeg elsker FP og alle de flotte folkene som bor inni laptopen min.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 21:30   #12
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg bruker omtrent aldri parfyme, kanskje hvis jeg skal i et selskap eller ut på et eller annet på kvelden (som skjer ca 1 gang i halvåret). Jeg tar kanskje på bittelitt hvis jeg skal på klubb med noen venner, men har ikke fått beskjed om at noen av disse er allergiske. For å si det sånn, parfymene mine varer i flere tiår, helt til jeg blir lei dem og kaster dem.

Jeg dusjer omtrent aldri samme dag som jeg flyr, siden jeg sjelden har tid til det eller prioriterer tid til det og gjør det heller kvelden før som deg. Dessuten flyr jeg ekstremt sjelden også, kanskje en gang hvert 2. år. Å fly er ikke bra for miljøet vet du.

Gammel 01-06-09, 19:35   #13
Frantzen
Passiv

Standard

Det er en som har svart "Drit i alle allergikere."

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:40   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir helt fascinert av holdningen "Siden jeg ikke kan nå absolutt alle med enkle forholdsregler, så gidder jeg ikke å ta noen forholdsregler." Det blir litt som om jeg skulle si at jeg ikke gidder å kildesortere fordi jeg eier en bil.

Gammel 01-06-09, 19:41   #15
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg blir helt fascinert av holdningen "Siden jeg ikke kan nå absolutt alle med enkle forholdsregler, så gidder jeg ikke å ta noen forholdsregler." Det blir litt som om jeg skulle si at jeg ikke gidder å kildesortere fordi jeg eier en bil.

Er det noen her inne som har ment det? Det har jeg i så fall oversett.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:43   #16
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er ihvertfall noen innspill som gir inntrykk av en slik holdning, enig med Irma i det. Alt trenger ikke sies i rene ord.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:44   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er ihvertfall noen innspill som gir inntrykk av en slik holdning, enig med Irma i det. Alt trenger ikke sies i rene ord.

Vel, jeg kan like godt si at alt ikke trengs å leses med hårsårbrillene på, heller.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:05   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Sitat:

Vel, jeg kan like godt si at alt ikke trengs å leses med hårsårbrillene på, heller.

Tito gir meg et ganske klart inntrykk av at det finnes såpass mange typer allergi og man ikke kan nå alle, så da er det liten vits i å ta forholdsregler i det hele tatt. Ikke så hun noe poeng i å skille forholdsregler mellom svært vanlige og ganske farlige allergier og mer ufarlige allergier heller (siden mannen følte ubehag ved andres appelsinspising ( ), når jeg skrev at det må gå an å skille mellom snørr og bart. Det å innføre forholdsregler som f.eks at man unngår nøtter på skolen ble definert som paranoid. Det er den allergiske som må tilpasse seg, ikke samfunnet rundt. Ullmor har også bidratt med et par gullkorn.

Det er utrolig mye folk er allergisk for, og man kan ikke ta hensyn til alt. Da må man nekte alle dyr adgang til offentlige steder, som t-baner og buss. Man kan ikke skrelle sitrusfrukter på disse stedene, og heller ikke ha med nøtter som kan forurense luften og forårsake allergiske reaksjoner. Og så har vi alle som er allergisk mot røyk og parfyme.

Jeg hørte nylig om skoler i amerika som har innført strengt nøtteforbud. En skolebuss ble evakuert og desinfisert fordi noen fant en peanøtt. Man får ikke ha med kaker på skolen i frykt for nøtter. Noen skoler har kontroller ved inngangsdøren, tilsvarende metalldetektorer, der man sjekker om noen har med nøtter.

Man kan ikke ta hensyn til alt og alle. De som er allergikere må heller ta de forhåndsreglene som gjelder for dem, og ha med medisiner. Vi kan ikke lage et paranoid samfunn.

Det finnes sikkert mange andre allergier også som må tas hensyn til da. Dette fungerer bare ikke. Da må det bare bli sånn at de som har disse allergiene får leve med handikappet sitt, og heller bare droppe kinobesøk.

Det finnes så utrolig masse som belastende for mange, enten det er allergier, sosial angst, intoleranse - det er umulig å vite hva man møte på av dette når man er ute på offentlige steder. Det blir en utrolig lang liste man må gjennomgå for seg selv hver gang man går ut a døren om man skal ta hensyn til alle. Det går bare ikke.
(..)
Så jeg kommer ikke til å kutte ut deodoranten min, så sant ikke noen jeg omgås ber meg droppe det når jeg treffer dem. Parfyme ellers bruker jeg veldig sjelden, og kommer ikke til å slutte med det heller så sant det ikke blir et problem for alle.

Poenget mitt, som jeg nå gjentar til det kjedsommelige, er at det er så veldig mange allergier og intoleranser som folk sliter med, dødelige eller veldig slitsomme. Det er umulig å ta hensyn til alle, og det blir et nesten hysterisk anfall om man skal ta tusen forhåndsregler for alle man kanskje kan ramme hvis man har på seg et eller annet som kan utløse en reaksjon.

Gammel 01-06-09, 20:15   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tar hensyn til de allergier jeg vet om hos de jeg omgir meg med. Dvs jeg hadde ikke appelsin på lesesalen fordi en anonym student var meget allergisk (hang opp lapp), katten var ikke innendørs da hun med katteallergi kom på besøk (hun viste på forhånd at det var katt i huset til vanlig), jeg brukte ikke parfyme da min kollega sa hun var veldig allergisk osv.

For øvrig får jeg et inntrykk i denne tråden av at det er ganske mange her som fra nå av aldri skal bruke fuktighetskrem, deo med parfyme, parfyme, hårspray osv (særlig på fly har jeg forstått det som), men jeg er faktisk ikke sikker på om det er realiteten for alle. Fordi jeg tror vaner er vanskelige å endre hos mange. Men det er jo flott å forsøke, bevares. Selv bruker jeg ikke alltid parfyme og jeg gumler sjelden nøtter i det fri, så jeg har ikke så veldig mye å endre på det området tror jeg.

Gammel 01-06-09, 20:41   #20
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg tar hensyn til de allergier jeg vet om hos de jeg omgir meg med. Dvs jeg hadde ikke appelsin på lesesalen fordi en anonym student var meget allergisk (hang opp lapp), katten var ikke innendørs da hun med katteallergi kom på besøk (hun viste på forhånd at det var katt i huset til vanlig), jeg brukte ikke parfyme da min kollega sa hun var veldig allergisk osv.

For øvrig får jeg et inntrykk i denne tråden av at det er ganske mange her som fra nå av aldri skal bruke fuktighetskrem, deo med parfyme, parfyme, hårspray osv (særlig på fly har jeg forstått det som), men jeg er faktisk ikke sikker på om det er realiteten for alle. Fordi jeg tror vaner er vanskelige å endre hos mange. Men det er jo flott å forsøke, bevares. Selv bruker jeg ikke alltid parfyme og jeg gumler sjelden nøtter i det fri, så jeg har ikke så veldig mye å endre på det området tror jeg.

Akkurat det jeg skulle skrive også nå.

Hvor mange kan ærlig si at de fra dette øyeblikk aldri skal bruke shampoo, balsam, kroppskrem, deo, hårspray eller andre stylingprodukter, eller rene parfymer når de går ut av hjemmet sitt? Dere er raske med å kalle meg for egoistisk fordi jeg innrømmer at jeg kommer til å fortsette å bruke det, men jeg lurer nå på om jeg er en av de få som er ærlige her.

Og nå nevner jeg bare en allergi, siden det er tydeligvis bare parfymeallergi som spiller så stor rolle.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.