|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Nei og nei, så sant det ikke er fare for at jeg kjører dem ned.
|
|
|
#2 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg stopper alltid. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Administrator
|
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?
Det er vel halvannen meter klaring som er kravet i veitrafikkloven? Veldig mange som ikke er klar over det, ser nesten daglig biler som er altfor nærmt ved passering. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Når jeg tenker meg om(har noen gangfelt på vei til jobb hvor det alltid kommer syklister syklende over - dette er forøvrig stort sett syklister som skal på jobb på sykehuset)stopper jeg for syklistene. Har ikke noe valg føler jeg.
|
|
|
#5 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg sykler over gangfelt selv, til og fra jobb, men stopper helt opp og gir tydelig signal om at jeg skal over, hvis det er biler i sikte. Jeg opplever at alle biler stopper så lenge man gir tydelig tegn til at man skal over gangfeltet, skulle bare mangle.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?En liten avsporing, tror ikke den er stor nok til egen tråd: Når dere er fotgjengere, gir dere bilister litt "slack" på fotgjengerovergangen?
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Problemet mitt er faktisk når enkelte ikke ser realistisk på hele trafikkbildet, men konsentrerer seg om den lille flekken de befinner seg på. Jeg gir absolutt slækk når jeg er fotgjenger. Jeg tror kanskje ikke fotgjengere uten lappen reflekterer over sånt, og at (mesteparten av) de stygge blikkene kommer derfra? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Det tror jeg også at det er, det sier seg nesten selv at det er viktig å se det totale trafikkbildet og kape smidighet. Jeg får sinte knyttnevcer bak meg når jeg prøver å flette (i Bergen) selv når trafikken står bom stille og det er hensiktsmessig å slippe inn fra sidene. Det undrer meg like mye hver gang at å lage flyt skal fembringe irritasjon. |
|
|
|
#9 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg buser ikke på uansett når jeg er fotgjenger. Er det lang kø, kan jeg gjerne la en bil eller to smette inn i mellom, for trafikkflyten sin skyld. Jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å komme forbi lange fotgjengerkøer, og man må kunne vise litt hensyn. På samme måte, kan jeg la biler som komme fra høyre komme inn foran meg på veien når de har vikeplikt, biler i motgående retning krysse veien foran meg og la biler til høyre slippe foran meg inn i rundkjøringer når det er veldig mye trafikk.
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
1) Nei, ikke med mindre jeg ser at jeg kommer til å treffe vedkommende om jeg ikke stopper. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Textrovert
|
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg jobber like ved gangfeltet ved St. Olavs plass. Det er jo et håpløst sted. Det krysser fotgjengere hele tiden, så det er vanskelig for biler å smette mellom. Hvis det er en glippe mellom sistemann og meg, så stopper jeg alltid for å slippe noen av bilene over. Ellers så hoper det seg skikkelig opp.
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?En i min familie ble påkjørt av en bil da hun krysset et gangfelt på sykkel. Hun hadde lav fart, men så seg ikke for i det hun krysset. Hun endte opp på sykehus, og betaler enda for skaden hun "påførte" bilen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Har man ikke egentlig vikeplikt for fotgjengere som vil krysse uansett? Er det ikke det som er et av argumentene for å fjerne fotgjengerovergangene?
|
|
|
#14 |
|
Administrator
|
Nei, men i et kryss har du vikeplikt hvis du svinger inn en vei der noen vil krysse. Så i endel bygater vil det være unødvendig med hvite striper. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg har fryyyyktelig lyst å kjøre ned syklister som fyker ut i gangfelt uten å engang se seg for. Jeg viser fing, i hvert fall. Og brøler idjått til dem. :furie:
|
|
|
#17 |
|
Metallica!!
|
|
|
|
#18 |
|
Ikke fullt så fin
|
Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Nei til begge. Men kun hvis jeg risikerer å kjøre på dem, selvsagt.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Du stopper altså ikke hvis du risikerer å kjøre på dem. Jeg synes et naturlig oppfølgingsspørsmål må være om du fortsetter å kjøre videre etter at du har kjørt på dem. |
|
|
|
#20 |
|
Ikke fullt så fin
|
Jo det er kun da jeg stopper.
|
![]() |
|
|