|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Pauset
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?
1) Nei, ikke med mindre jeg ser at jeg kommer til å treffe vedkommende om jeg ikke stopper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg buser ikke på uansett når jeg er fotgjenger. Er det lang kø, kan jeg gjerne la en bil eller to smette inn i mellom, for trafikkflyten sin skyld. Jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å komme forbi lange fotgjengerkøer, og man må kunne vise litt hensyn. På samme måte, kan jeg la biler som komme fra høyre komme inn foran meg på veien når de har vikeplikt, biler i motgående retning krysse veien foran meg og la biler til høyre slippe foran meg inn i rundkjøringer når det er veldig mye trafikk.
![]() |
#63 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Aner ikke.
![]() |
#64 |
Textrovert
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg jobber like ved gangfeltet ved St. Olavs plass. Det er jo et håpløst sted. Det krysser fotgjengere hele tiden, så det er vanskelig for biler å smette mellom. Hvis det er en glippe mellom sistemann og meg, så stopper jeg alltid for å slippe noen av bilene over. Ellers så hoper det seg skikkelig opp.
![]() |
#65 |
Administrator
|
Det er vel halvannen meter klaring som er kravet i veitrafikkloven? Veldig mange som ikke er klar over det, ser nesten daglig biler som er altfor nærmt ved passering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Passiv
|
@ HP: Har du funnet noe statistikk på dette fra senere enn 2004? |
![]() |
![]() |
#67 |
rakkarpus
|
Mener du i fotgjengerovergang her, eller at de bare skal over en vei? |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Har man ikke egentlig vikeplikt for fotgjengere som vil krysse uansett? Er det ikke det som er et av argumentene for å fjerne fotgjengerovergangene?
![]() |
#69 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg har fryyyyktelig lyst å kjøre ned syklister som fyker ut i gangfelt uten å engang se seg for. Jeg viser fing, i hvert fall. Og brøler idjått til dem. :furie:
![]() |
#70 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn tenker jeg også. Blir irritert på syklister som fyker over fotgjengerfelt og regner med at bilene skal stoppe for dem. De kommer fort og kan være vanskelige å få øye på også. Men jeg kjører dem jo ikke ned, da. Har jeg en syklist foran bilen må jeg jo stoppe |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Administrator
|
Nei, men i et kryss har du vikeplikt hvis du svinger inn en vei der noen vil krysse. Så i endel bygater vil det være unødvendig med hvite striper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?En i min familie ble påkjørt av en bil da hun krysset et gangfelt på sykkel. Hun hadde lav fart, men så seg ikke for i det hun krysset. Hun endte opp på sykehus, og betaler enda for skaden hun "påførte" bilen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her i Trondheim hvor jeg bor (og har bodd de siste fem årene) blir alt for mange syklister og fotgjengere påkjørt. Bare den siste uka har ei ung jente blitt drept og ei anna jente blitt skadet i fotgjengerfelt. Hvis jeg ved å vise ekstra smidighet og forsiktighet i trafikken kan være med på å redde noen andres liv så er det vel verdt det. Jeg har det ikke så travelt at jeg ikke klarer det. Men det krever mye av både fotgjenger, syklist og bilist for å gjøre trafikken tryggere for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Metallica!!
|
![]() |
#76 |
Ikke fullt så fin
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Nei til begge. Men kun hvis jeg risikerer å kjøre på dem, selvsagt.
![]() |
#77 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg kjører ikke på syklister som sykler over gangfelt for å hevde min rett i trafikken, nei. Det vil da si at jeg stopper. Også for folk som går over veien utenm ogangfelt - av samme grunn som nevnt over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Passiv
|
Du stopper altså ikke hvis du risikerer å kjøre på dem. Jeg synes et naturlig oppfølgingsspørsmål må være om du fortsetter å kjøre videre etter at du har kjørt på dem. |
![]() |
![]() |
#79 |
Ringskrømt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg er sant å si også ganske overrasket over hvor mange regelryttere det er her. Man har faktisk ikke PLIKT til å stå på sin forkjørsrett, selv om man har den.
![]() |
|
|