|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?Jeg har visst blitt skjermet for å se ille barnesikring hittil, kan ikke komme på annet enn et par episoder med alt for mange unger i bksetet til at de kunne være riktig sikret alle sammen. Mulig jeg er sløv som ikke studerer hvordan andre gjør det, jeg er mer opptatt av at vår egen ikke driver og tukler med belter og sånt på egenhånd, i den gamle bilen fikk hun ikke tatt av seg beltet selv, det bekymrer meg litt at hun klarte å få det løs med en gang i den nye. Hun er en frøken med sterk vilje og kreative krumspring så vi har hatt noen alvorlige samtaler rundt dette. Det rare er at hun hyler høyt opp om manglende belte på oss om vi starter motoren før beltet er på, mens hun selv syns det er en god ide å teste ut alternative sittemetoder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2009
![]() |
![]() Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?joda, viktig å sikre barn. Men HVORFOR er det så mange her inne som er så innmari opptatt av hvordan alle andre gjør det? Er vel bedre å konsentrere seg om sin egen unge vel... Dere forteller jo om enkelte "uhell" dere selv har hatt med å glemme ting. Sannsynligvis er det akkurat disse "uhellene" til disse "uansvarlige andre" dere har sett da. Kan hende dem stoppa 3 meter etter dere hadde sett dem og tenkte "Å DÆVEN!!" Greit nok, akkurat det der med å stå i fanget foran, eller i bæresele og alt det der er vel litt mer enn uhell, men kanskje tenkte den bestemora akkurat som alle andre; "er jo bare en kort tur". Kanskje dem skulle flytte bilen 3 meter... det VET man aldri.. så jeg for min del driter i hvordan andres unger sitter i bilen (litt kynisk og satt på spissen da, men ...) så bolter jeg heller min egen unge forsvarlig fast på taket.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?Barn i bagasjerom. Sånn sedan uten lokk. Ellers generelt løse barn i baksetet. Barn på fanget, et.c. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?
Slik tankegang blir jeg skremt av. At man helst skal snu seg vekk fra alt det andre gjør og bare bry seg om sitt. Takke meg til et samfunn der folk heller bryr seg og faktisk gjør noe med saken, i stedetfor å tenke "det er ikke min sak". Hadde folk faktisk tatt affære da jeg var liten, hadde jeg kanskje sluppet unna mange vonde opplevelser.
![]() |
#65 |
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?Barn på fanget, tre barn bak i varerommet på en varebil, barn stående bak i bil, babysetet montert forovervendt. Ser sånne tilfeller nesten hver dag dessverre. I går var vi på Ikea og det kom bil med to voksne damer og tre barn i baksetet. Ingen av barna hadde barneseter og alle var så små at ingen av disse var store nok til å sitte sikret med bare sele.
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson Mamma til poden 05 og prinsessen 11. Sist redigert av *HH* : 21-07-09 kl 09:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Ringskrømt
|
Hvor går grensen i følge deg? Når kan man bry seg? Må det være snakk om åpenlys slåing på gata eller skal man ikke bry seg da heller? Hva med alle disse barna som stryker med hver sommer, innelåst og gjenglemt i bil. Jeg vedder på at skal disse barna ha en ørliten sjanse må verden bestå av folk som bryr seg og tør blande seg. Vi kan jo også snakke om mishandlede barn, tegn og symptomer på det. Eller er tankegangen også her at så lenge man ikke slår sitt eget barn, er det greit, da skal man ikke melde fra hvis man er bekymret for hvordan andres barn har det? Bilsikring handler om å ta det riktige valget for barnet, ettersom slurving kan få fatale følger. Barnet klarer ikke og er heller ikke i stand til å vite hva som er sitt eget beste i en sånn situasjon, så da må en voksen ta det ansvaret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?Eg har sett mykje rart her i 30-sona. Kva som er verst er ikkje lett å vite.
![]() |
#68 |
Bedreviter
|
Det er vel et spørsmål om å bry seg om andre, rett og slett. Jeg får vondt i magen av å se små barn sitte usikret i bil, fordi jeg ikke orker tanken på hva som vil skje med dem i en eventuell bilulykke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Bedreviter
|
Det er helt åpenbart alt for dårlig informasjon om sikring av bil til vordende foreldre. Det skulle denne saken vise veldig tydelig: En av tre spebarn usikret eller feil sikret på vei hjem fra barsel |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
i tåkeheimen
|
Akkurat det opplevde vi også med eldste da hun var baby. Det var noen nervepirrende sekunder fra vi oppdaget tabben til vi fikk til å svinge av veien... |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?Jeg er litt enig med Halvor. Det har jo lite for seg å sitte her og snakke om hvor skjødesløse andre er, med mindre man henvender seg direkte til de som ikke sikrer og slik kan utgjøre en forskjell for barnets sikring i framtida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Bedreviter
|
Det er ganske mange diskusjoner på diskusjonsforum som "ikke har noe for seg", uten at jeg synes det er et problem, og det at man skriver her inne er jo ikke det samme som at man ikke gjør noe et annet sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?Da blir jeg litt nysgjerrig på hvor mange av de som har bidratt i tråden så langt faktisk har tatt opp manglende sikring med den/de de har observert.
![]() |
#74 |
Bedreviter
|
Mange ganger. Jeg har til og med vært med og politianmelde et skrekkeksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?Jeg har ikke opplevd ulovlig sikring av barn i bil, men jeg har nevnt fordelene bakovervendt sikring fører med seg til de som tror at når ungen er ett år skal den snus. Hadde jeg vært vitne til ulovlig eller uforsvarlig sikring, skal jeg love deg at jeg hadde sagt ifra, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Jeg anser det ikke som sladder at man diskuterer slike ting, og at man nevner slike observasjoner. Det er da mye vi legger merke til i hverdagen, og som vi reagerer på, og kanskje tar opp som et diskusjonstema, uten at det er sladder... Det er et tema til diskusjon...
![]() |
#79 |
Tittel og tittel....
|
Det skal finnes oversettelser av enkelte brosjyrer fra trygg trafikk og sånn som jeg forsto det på et kurs jeg var på så jobber trygg trafikk med å lage det på flere språk. Så er jo utfordringen å få det til disse menneskene som ikke snakker norsk.
![]() |
#80 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Det kan jo faktisk hende at noen her inne tar lett på det og tenker seg om etter å ha lest denne tråden?
![]() |
|
|