Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-09, 20:45   #1
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

Jeg kan visst aldri slutte å forundre meg over hvor korttenkt enkelte er når det gjelder barn og bilsikring. Opp gjennom årene har jeg sett mye rart:

Kan jo starte med bestemor i familien som satte sitt barnebarn på 2 år i fanget foran, satt selene utenpå barnet og kjørte av gårde. De skulle jo bare en tur på butikken. Trenger vel ikke si at det ble første og siste gangen vi etterlot barn hos dem uten bilstol.

Ellers har jeg sett
-barn stående i sin bilstol og sett bakover
-baby i bæresele på magen, mor satte seg i bilen, dro på seg selene og kjørte
-babybilstol plassert løst i baksetet mens moren satt ved siden av og "passet på"

Vi kjører ikke en meter uten at alle er festet forsvarlig og det er egentlig utrolig hvor uansvarlige enkelte er.

Flere som har sett biler med løse barn i, eller fantasifulle festemetoder?

Gammel 15-07-09, 20:49   #2
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

I går var jeg ute og trillet tur med Lille Frøken Rotasjon, og da så jeg ei jente på knappe to som sto og kikket fremover mellom forsetene. Bilen sto i ro så jeg tenkte ikke veldig på det, før far satte i gang bilen og kjørte, med jenta stående. Jeg sto igjen og så slik ut--> .

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 20:49   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min egen. Satte han i bilen uten bilsete nylig. :bad mom:
Teit å gjøre, men jeg orket ikke gå hjem fra mamma pga migrene. Det var ikke lange biten dog. 2 min å kjøre.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 20:50   #4
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Barnebarn (2år) på bestemors fang i baksetet med selen rundt barn og bestemor.
Baby i armene til mor i passasjersetet foran.

Gammel 15-07-09, 20:53   #5
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ser stadig vekk noen som tar ungen i fremsetet (dette er da 1.og 2.klassinger), selv om bilsetet (beltestol) er i bilen, i baksetet. Det er for meg idioti.

Ser også noen som henter barna i bhg, setter dem i fremsetet og har på setebelte. De skal jo "bare hjem". At de kjører et par hundre meter på riksvei med 80-sone er tydeligvis ubetydelig.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 20:58   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toåring på fanget til sin far, sjåføren. Og som ekstra bonus festet faen beltet på både seg selv og ungen. Etter prinsippet "Hvis ikke kollisjonsputa tar ungen, så vil i alle fall vekten av far som knuser ungen mot sikkerhetsbeltet gjøre det".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 21:02   #7
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For litt siden var jeg vitne til en unge på rundt tre år som ble satt i en bakovervendt babystol (0-13 kg-størrelse) i forsetet. Hodet gikk opp til dashbordet og selene var selvfølgelig ikke festet og bilen suste avgårde.

Hadde en veldig ubehagelig opplevelse selv, da eldstedatteren var baby. Ungen var festet forsvarlig i setet, og jeg kjørte avgårde. Plutselig, midt inne i en tunell, gikk det opp for meg at jeg hadde glemt å feste setet Fant heldigvis fort en stoppeplass, så jeg fikk festet setet. Det var ordentlig ekkelt

Gammel 15-07-09, 21:02   #8
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Naboen vår da vi var små, de hadde en hel haug med barn, 9 på det meste. Og i veldig mange år hadde de bare en stasjonsvogn. Gjett hvor de barna som ikke hadde plass i baksetet satt.

Gammel 15-07-09, 21:03   #9
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Vel, det verste er mye det. Jeg har sett små babyer og barn sitte på fanget til voksne. At barn sitter uten bilstoler uten å være gamle nok til å gjøre det. Jeg har sett at det har kommet en med grønne skilter og ut fra bagasjen så kommer det 3 barn i skolealder.

Gammel 15-07-09, 21:04   #10
Dali
Glad

Dali sin avatar

Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

For litt siden var jeg vitne til en unge på rundt tre år som ble satt i en bakovervendt babystol (0-13 kg-størrelse) i forsetet. Hodet gikk opp til dashbordet og selene var selvfølgelig ikke festet og bilen suste avgårde.

Hadde en veldig ubehagelig opplevelse selv, da eldstedatteren var baby. Ungen var festet forsvarlig i setet, og jeg kjørte avgårde. Plutselig, midt inne i en tunell, gikk det opp for meg at jeg hadde glemt å feste setet Fant heldigvis fort en stoppeplass, så jeg fikk festet setet. Det var ordentlig ekkelt

Ja, og vi selv, da noen andre hadde satt jentungen i babybilstolen og vi kjørte uten å sjekke. Selene var ikke strammet, så jeg såg plutselig i speilet at ungen hadde en så rar sittestilling. Stoppa kjapt da ja.

Gammel 15-07-09, 21:10   #11
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Søskenpar fremme i passasjersetet uten seler. Den minste var vel rundt tre år. Og det skjedde vel stort sett hver dag til og fra barnehagen.

Gammel 15-07-09, 21:13   #12
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg har et dårlig valg på samittigheten. Vi ankom bestemmelsesstedet seint, på vinteren, med tog. Min venninne som skulle hente oss hadde ikke greid å feste setet i bilen, så det lot hun stå igjen hjemme. Det var ti minus, mørkt, minst et kvarters gange og jeg ante ikke hvor hun bodde (første gang på besøk). Det tok tre minutter å kjøre. Tre minutter der Maia satt på magen min i MT og jeg med belte (ikke over henne). Tre pinsomt lange minutter. Jeg kunne valgt annerledes. Jeg hadde sikkert funnet fram.

I fjor sommer møtte jeg plutselig blikket til minien da jeg tittet bakover i bilen (har ikke sånn barnespeil). Vi kjørte i 80-sone på en strekning som er ganske ynda til forbikjøring. Da hadde vi kjørt i minst 10 minutter. Det viste seg at mannen hadde glemt å feste selene på minien - bare satt ham i setet. Fikk stoppa temmelig kjapt, og det var en rystet mann som løp ut for å feste selene.

Gammel 15-07-09, 21:16   #13
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg glemte forresten å feste selene på Maia her for ikke så lenge siden. Da jeg starta bilen og skulle til å kjøre hylte hun opp: "ikke kjør, mamma!". Jo, jeg må jo det, sa jeg, vi skal jo hjem. Kjørte noen meter inne på parkeringsplassen, men hun ble mer og mer panisk i stemmen - nesten på gråten. Så jeg stoppa bilen og gikk bak for å sjekke hva det var. Og jenta hadde jo ikke selene på! Flinke jenta mi Men smekk til mammaen for å glemme det!

Gammel 15-07-09, 21:21   #14
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Verste veit eg ikkje, men det første eg tenker på er ei nabofamilie. Jente 5 år og jente 6 år spring omkapp mot bilen "jeg vil sitte framme" hyler begge. "Nei, *lillesøster 3 år* kom først" svarer far. Alle tre jentene sit laust og sleng i bilen kvar gong eg ser dei. Det er kanskje ikkje så sjokkerande at dei same jentene raser rundt på sykkel utan hjelm, gjerne to-tre på kvar sykkel, og har trampoline utan sikkerheitsnett... Min 6 åring kommenterer det stadig til dei (dei er veninner), "det er ikke lov å være mer enn en på en sykkel", "det er ikke lov å være 5 på en trampoline uten nett" osv. Vart litt avsporing dette.

Gammel 15-07-09, 21:32   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det verste jeg har sett var løs høy barnestol (typen plastspisestol) plassert foran i en van. Sånn skulle familien kjøre nedover Europa til hjemlandet, med en far som kjørte som et svin.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 21:35   #16
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

2 åring på fanget til bestemor i fremsetet.
Samme nevnte 2åring som går frem og tilbake i bilen mens de kjører.
Baby på ett par mnd som ligger på fanget til sin mor i fremsetet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 21:46   #17
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser enkelte forteller om seg selv og at de f.eks har glemt å feste selene. Det synes jeg faktisk er litt annerledes enn å bevisst unnlate å sikre barnet sitt. Da storebror var baby og brukte babybilstol, kom jeg en gang frem dit jeg skulle og oppdaget til min store forskrekkelse at stolen ikke var satt fast med sikkerhetsselene. Helt utrolig at JEG kunne glemme noe sånt, og det satte en skikkelig støkk i meg. Stolen hadde stått i bilen og jeg hadde satt storebror oppi og festet stolselene. Vanligvis hadde jeg stolen inne og satte han i stolen der, før jeg bar han ut i bilen og festet han med bilselene. Brudd på rutinen var alt som skulle til.

Gammel 15-07-09, 21:48   #18
Dali
Glad

Dali sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det verste jeg har sett var løs høy barnestol (typen plastspisestol) plassert foran i en van. Sånn skulle familien kjøre nedover Europa til hjemlandet, med en far som kjørte som et svin.

:shock:

Det verste for min del er når jeg tenker meg om en gang mannen min hadde hatt jenta hos seg på jobb, i bilstolen. Da jeg hentet klikket han bare stolen på plass i basen. Da vi kom frem dit vi skulle såg jeg at hun ikke hadde selene på! Ble en streng telefon til far da ja.

Gammel 15-07-09, 21:56   #19
Left
Passiv

Standard

Vi kjører ikke en meter uten at barna er festet skikkelig. OM jeg skulle funnet på å ikke sette dem fast, så får begge hysterisk anfall - d u k a n j o i k k e k j ø r e u t e n å f e s t e o s s - v i l d u a t v i s k a l DØ e l l e r?!!!

Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 21:56   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

-To biler som fylles med folk. I den ene setter en mor seg bak i bilen med et spedbarn på fanget, samt en ca 3 åring løs ved siden av. I bil to er det 5 voksne, og en løs ca 3 åring på fanget.

-står i kø, side om side med et gammelt vrak av noe slag, og oppdager at to smårollinger sitter sammen i passasjersetet foran i bilen. De kunne vel være omkring 5-6 år. Om de hadde selene på så jeg ikke, men det var i grunn ganske uvesentlig.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.