Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ideell barnehagestart? Finnes det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-09, 13:20   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ang tilvenning: Jeg synes 3-dagers tilvenning høres helt grusomt brutalt ut. Vår barnehage praktiserer 14 dager før man har fulle dager. Det begynner med et kort besøk (med forelder tilstede) på noen timer, så litt lengre tid, så begynner forelderen å gå korte turer ut, så er barnet der frem til spisetid. Andre uka begynner barnet å være der til og med sovetid, og så bygger man gradivis opp til fulle dager.

Men er det da sånn at ungene ikke FÅR hele dager før etter to uker selv om de evt. er klar for det tidligere? Min datter syntes den lille 3-dagersen var et mareritt, hun ville aldri hjem og jeg måtte dra henne fysisk ut av porten fordi vi ikke fikk lov å være der mer enn et par timer. Hun var nesten 3 år da, og har alltid valgt barnehagen foran det å være hjemme selv om jeg har spurt henne hva hun ville selv. Hadde jeg måttet holde på sånn i to uker hadde jeg krepert.

Gammel 31-07-09, 13:28   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men er det da sånn at ungene ikke FÅR hele dager før etter to uker selv om de evt. er klar for det tidligere? Min datter syntes den lille 3-dagersen var et mareritt, hun ville aldri hjem og jeg måtte dra henne fysisk ut av porten fordi vi ikke fikk lov å være der mer enn et par timer. Hun var nesten 3 år da, og har alltid valgt barnehagen foran det å være hjemme selv om jeg har spurt henne hva hun ville selv. Hadde jeg måttet holde på sånn i to uker hadde jeg krepert.

Man justerer litt med tanke på barnet, ja, selvsagt. Mellomsøster var raskere tilvent enn de to guttene.

Men de vet jo ikke at de drar mye før det er slutt, da. Så lenge de ikke hentes sist så vil de jo alltid hentes mens det fortsatt er "ting som skjer".

Uansett hvor godt de trives så vil jo en barnehagestart være ekstremt full av nye inntrykk som skal bearbeides. Det er jo det samme når vi voksne begynner i ny jobb også. Nye ansikter, nye begreper, nye måter å gjøre ting på, hvor spiser jeg maten min og hvordan gjør man ting her? Kjempeslitsomt!

Gammel 31-07-09, 13:47   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett hvor godt de trives så vil jo en barnehagestart være ekstremt full av nye inntrykk som skal bearbeides. Det er jo det samme når vi voksne begynner i ny jobb også. Nye ansikter, nye begreper, nye måter å gjøre ting på, hvor spiser jeg maten min og hvordan gjør man ting her? Kjempeslitsomt!

Ja, og derfor bør de tilpasse det litt ut fra hvordan barnet er. Min datter har alltid elsket barnehagen, faktisk fra første sekund hun satte foten inn dit. Jeg spurte henne ofte om hun ville ha en fridag, men nei - hun skulle plent i barnehagen hver gang, av og til måtte jeg nesten trygle henne om å få ha henne hjemme fordi jeg hadde lyst å ha en kosedag med bare oss to. Og vi koste oss, men hun maste etter barnehagen fra formiddagstider og utover. Alltid.
Minsten er en annen type, egentlig. Han er mer knyttet til meg og mer skeptisk til fremmede enn det eldste var. Så det blir spennende å se hvordan han kommer til å reagere. Håper det går bra, hvis ikke så finner vi en annen løsning. Jeg skal heldigvis ikke ut i jobb før han har fått barnehageplass så vi står ganske fritt når det gjelder tilnærming og slikt.

Gammel 31-07-09, 13:22   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang tilvenning: Jeg synes 3-dagers tilvenning høres helt grusomt brutalt ut. Vår barnehage praktiserer 14 dager før man har fulle dager. Det begynner med et kort besøk (med forelder tilstede) på noen timer, så litt lengre tid, så begynner forelderen å gå korte turer ut, så er barnet der frem til spisetid. Andre uka begynner barnet å være der til og med sovetid, og så bygger man gradivis opp til fulle dager.

Men vil ikke det også varierer med alder på barna?

Vi har aldri egentlig hatt tilvenning.
Jeg har vært med de 2-3 første timene og det har vært det.
Har opplevd tårer ved avlevering en gang og da måtte vi hente utpå dagen for poden VAR syk. Siden har jeg alltid tatt uvilje ved avlevering på alvor. De Må jo ikke i barnehagen. Vi bruker barnehagen for barnas del. Kunne godt tenkt meg å slippe 6 mils kjøring 3 dager i uka, kun for å levere i barnehagen. Men ungene har helt klart et sosialt behov, det ser jo jeg også. Men ikke fra 9 mnd alder.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 13:38   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarer før jeg har lest igjennom tråden. Skal gjøre det. *forsikrer*

I følge en psykolog som jeg kjenner som jobber med barn, så er ofte tidlig barnehagestart bedre for barnet i innkjøringsfasen enn for eldre barn. Sånn mellom 9 - 12 mnd antar jeg. Dette baserte vedkommede på diverse forsking og egne undersøkelser. Jeg fikk ikke helt med meg detaljene, men jeg skjønte det slik at det kommer av at så små ikke har tidsforståelse og tilstedeværelseskompetanse slik eldre barn har. Viktigere og mer avgjørende enn barnets alder var kvaliteten på omsorgen og relasjonene til de voksne i barnehagen. Det er sjelden så lett å vite noe om før barnet faktisk har begynt.

Gammel 31-07-09, 13:46   #6
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg syne 1åringer absolutt har noe i en barnehage å gjøre. 95% av alle 1åringer i barnehagen tilpasser seg veldig fort og stortrives. Er innimellom vi har noen som bruker lenger tid på å tilpasse seg. Disse kunne nok hatt det veldig godt hjemme 1år til. Men det jeg ser og er at om disse barna får tid og mulighet til å tilpasse seg på sine egne primisser så har de en UTROLIG sosial utvikling.

Jeg kommer aldri til å gå hjemme mer enn 1år med mine fremtidige barn, og gikk hjemme i 13mnd med 2åringen jeg har nå. Det passet oss begge perfekt. Han var veldig klar for mer sosial samspill og jeg var klar for mer voksenkontakt. Jeg har behov for å være sammen med andre voksne og utvikle meg ved å enten studere eller være i jobb. Jeg jobber jo som pedaog på småbarnsavdeling så er ikke det at jeg ikke vil være med barn

De små barna lærer helt andre egenskaper ved å være sammen med jevnaldrene barn, og andre voksne enn foreldrene.

Jeg ville mye heller hatt kortere arbeidsdager enn lenger permisjon. Nå har jeg bare 6 1/2 timers arbeidsdag så vi klarer å få en veldig grei barnehagedag for vår 2åring. Etter 4 ukers ferie savner han barnehagen sånn at han snakker i søvne om den, vil kjøre der hver gang vi setter oss i bilen osv. Det er ingen tvil om at han ønsker å være der.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 13:47   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg kommer aldri til å gå hjemme mer enn 1år med mine fremtidige barn, og gikk hjemme i 13mnd med 2åringen jeg har nå.

Kan du si det helt kategorisk, uten å kjenne dine fremtidige barn?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 13:49   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kan du si det helt kategorisk, uten å kjenne dine fremtidige barn?

Ja, det lurer jeg også på.

Gammel 31-07-09, 13:52   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Kommer nok ikke til å gå hjemme. Er det bedre?

Skal være veldig spesielt om jeg kommer til å si opp jobb å gå hjemme.
Som førskolelærer er jeg mer eller mindre garantert barnehageplass og.

Hele min overbevisning sier at det skal spesielle forhold til før jeg ønsker å ikke ha mitt barn i barnehagen.

Gammel 31-07-09, 13:54   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

I følge en psykolog som jeg kjenner som jobber med barn, så er ofte tidlig barnehagestart bedre for barnet i innkjøringsfasen enn for eldre barn. Sånn mellom 9 - 12 mnd antar jeg. Dette baserte vedkommede på diverse forsking og egne undersøkelser. Jeg fikk ikke helt med meg detaljene, men jeg skjønte det slik at det kommer av at så små ikke har tidsforståelse og tilstedeværelseskompetanse slik eldre barn har.

Noe jeg ikke automatisk ville koblet med idéellt heller. Jeg synes det er greit at barnet klarer å kjenne og føle på om dette er riktig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 13:57   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Kommer nok ikke til å gå hjemme. Er det bedre?

Skal være veldig spesielt om jeg kommer til å si opp jobb å gå hjemme.
Som førskolelærer er jeg mer eller mindre garantert barnehageplass og.

Hele min overbevisning sier at det skal spesielle forhold til før jeg ønsker å ikke ha mitt barn i barnehagen.

Du har vel en mann som også kan ta sin tørn, har du ikke? Jeg mener ikke at man skal ha som utgangspunkt at man skal gå hjemme, men jeg syns det er merkelig å si helt kategorisk at samme hva slags barn jeg får, og samme hvordan det barnet reagerer så skal det i barnehage fra ett års alder. Jeg har selvfølgelig også forståelse for at man må jobbe.

Hvis du jobber i barnehage har du kanskje anledning til å ha barna i samme barnehage som deg selv, det er jo ganske anderledes.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 14:03   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Det er sant. Jeg KAN ha barnet i samme barnehage, men har faktisk valgt å ikke ha det. Nabo avdelingen sin ped.leder hadde barnet sitt på samme avdeling og. Synes ikke det var en ideel løsning. Selv om det nok har sine fordeler.

Joda jeg har en mann som kunne tatt litt, men han hadde nok aldri sluttet 100% han heller. Kansje vi kunne gått ned til 80% hver. Men jeg ser at små barn som går mindre enn 80% i barnehagen sliter mer en de som går 100%/80%. Fordi det ikke er noe rutiner i det. 2 dager i barnehagen 5 dager hjemme. 1 dag i barnehagen, 2 dager hjemme osv. De bruker gjerne 1-2 timer hver dag på å vende seg til å være i barnehagen. Før det slapper av og nyter resten av dagen. Barn som går 100% kommer ofte løpende inn på avdelingen og nyter hele barnehagedagen. Er ofte litt sliten og trøtt siste timen før det blir hentet fra 15:30 og utover ca, men det er langt fra alle. Synes det er så fint å se det vennskapet som bygges mellom 1åringene som ser hverandre hver dag. Man ser hvor mye de betyr for hverandre. For at de skal klare å bygge et vennskap og en toddlerkultur så er det viktig at det er de samme barna som møter hverandre hver dag, ikke forskjellige som man kan møte i fek åpen barnehage osv.

Gammel 31-07-09, 14:48   #13
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Du har vel en mann som også kan ta sin tørn, har du ikke? Jeg mener ikke at man skal ha som utgangspunkt at man skal gå hjemme, men jeg syns det er merkelig å si helt kategorisk at samme hva slags barn jeg får, og samme hvordan det barnet reagerer så skal det i barnehage fra ett års alder. Jeg har selvfølgelig også forståelse for at man må jobbe.

Hvis du jobber i barnehage har du kanskje anledning til å ha barna i samme barnehage som deg selv, det er jo ganske anderledes.

Man kan for eksempel få et sykt barn, et funksjonshemmet barn, et barn med spesielle behov, man kan få tvillinger, man kan få et barn som er svært utrygt på fremmede... og så videre i det uendelige. Det er pussig å lage "regler" for fremtiden når man ikke vet hva den vil bringe.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 14:56   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns det høres nesten trist ut at folk vantrives med å ha ferie (?) fordi de da må omgås sine egne barn flere uker i strekk.

Ja, det er trist, men det er likevel fakta. Yngstemannen min er nå 6 1/2, og dette er den første sommeren siden han var baby at jeg har følt at ferien var ferie. I flere år nektet jeg å si at jeg hadde ferie, jeg hadde "fri fra jobben", for å feriere med et barn med spesielle behov, kan være ufattelig slitsomt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 13:48   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det kunne hvertfall aldri jeg sagt helt kategorisk, for hva om man ikke får barnehageplass, feks? Ukjent dagmamma er helt uaktuelt.

Gammel 31-07-09, 14:10   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I barnehagen ungene har hatt til nå, så har de bare hatt 100%-plasser. De mente at ungene var mer tilfreds på den måten.

Så kan jeg heller spekulere litt i at det kanskje var litt for administrativt krevende å sette sammen deltidsplasser. Barnehagen var gode på unger, men heller elendige på administrasjon.

Gammel 31-07-09, 14:12   #17
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I barnehagen ungene har hatt til nå, så har de bare hatt 100%-plasser. De mente at ungene var mer tilfreds på den måten.

Så kan jeg heller spekulere litt i at det kanskje var litt for administrativt krevende å sette sammen deltidsplasser. Barnehagen var gode på unger, men heller elendige på administrasjon.

... mens i barnehagen vår gikk styrer på meg direkte for å få meg til å ha ungene hjemme en dag i uka da Bonus kom. Dette ville nemlig frigjøre en 40 % plass, og det tjente barnehagen godt på.

Ja, det var det hun argumenterte med, etter at jeg hadde forklart at det ikke var så lett for meg å forutsi hva slags form jeg kom til å være i etter fødsel, basert på tidligere erfaringer.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 14:16   #18
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Jeg får 1 barn som går 50% i år. Altså 13 1åring hvor 1 av barna går 50%. Selv om jeg da går 1/2 barn mer enn normalen så kunne jeg ønske at dette siste barnet og gikk 100%. For barnet sin del. Er jo lettere for oss å være uten det site barnet 50% av tiden.

Aller helst kunne jeg tenke meg at Styrer ikke tar inn for mange barn. Men det er en annen diskusjon.

Gammel 31-07-09, 15:13   #19
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Storesøster var 16, nesten 17 mnder da hun begynte, og hun var veldig sjenert, tok lite kontakt med de andre barna og voksne i begynnelsen. Hun var vanskelig å levere, endte som regel med grining.
Lillebror var nesten 10 mnder da han begynte, og det var som en drøm i forhold. Han fant seg tilrette med en gang, han elsker å være der, har aldri vært noe problem å levere ham, og han har funnet seg veldig godt tilrette både blant barn og voksne.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 15:50   #20
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror heller ikke den ideelle alder finnes.

Sønnen min startet i barnehage da han var 14 mnd. For han gikk det fint, men han burde nok hatt en mer omfattende tilvenning enn det barnehagen tilbydde. Den erfaringen tar jeg med meg nå når min datter snart skal begynne.

Når det gjelder nettopp lillesøster, så hadde jeg tenkt å ha henne hjemme til over jul. Tanken var da at hun skulle begynne i barnehagen i en alder av 15 mnd. Etter å ha snakket med ei venninne som jobber med de minste i barnehagen, ble jeg litt i tvil. Hun sier nemlig at det - som regel, ikke alltid - går lettere å tilvenne 10 mnd - 1 år gamle barn enn de på 1,5 år. Hun blir nok å begynne i oktober, men med mulighet til å være hjemme lenger dersom ting ikke fungerer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.