|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?
Men er det da sånn at ungene ikke FÅR hele dager før etter to uker selv om de evt. er klar for det tidligere? Min datter syntes den lille 3-dagersen var et mareritt, hun ville aldri hjem og jeg måtte dra henne fysisk ut av porten fordi vi ikke fikk lov å være der mer enn et par timer. Hun var nesten 3 år da, og har alltid valgt barnehagen foran det å være hjemme selv om jeg har spurt henne hva hun ville selv. Hadde jeg måttet holde på sånn i to uker hadde jeg krepert.
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
Man justerer litt med tanke på barnet, ja, selvsagt. Mellomsøster var raskere tilvent enn de to guttene.
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Ja, og derfor bør de tilpasse det litt ut fra hvordan barnet er. Min datter har alltid elsket barnehagen, faktisk fra første sekund hun satte foten inn dit. Jeg spurte henne ofte om hun ville ha en fridag, men nei - hun skulle plent i barnehagen hver gang, av og til måtte jeg nesten trygle henne om å få ha henne hjemme fordi jeg hadde lyst å ha en kosedag med bare oss to. Og vi koste oss, men hun maste etter barnehagen fra formiddagstider og utover. Alltid.
![]() |
#4 |
can-jur
|
Men vil ikke det også varierer med alder på barna?
![]() |
![]() |
#5 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg svarer før jeg har lest igjennom tråden. Skal gjøre det. *forsikrer*
![]() |
#6 |
Øyboer
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg syne 1åringer absolutt har noe i en barnehage å gjøre. 95% av alle 1åringer i barnehagen tilpasser seg veldig fort og stortrives. Er innimellom vi har noen som bruker lenger tid på å tilpasse seg. Disse kunne nok hatt det veldig godt hjemme 1år til. Men det jeg ser og er at om disse barna får tid og mulighet til å tilpasse seg på sine egne primisser så har de en UTROLIG sosial utvikling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Kan du si det helt kategorisk, uten å kjenne dine fremtidige barn?
![]() |
#8 |
Personlig pessimist
|
Ja, det lurer jeg også på.
![]() |
![]() |
#9 |
Øyboer
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Kommer nok ikke til å gå hjemme. Er det bedre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ringskrømt
|
Noe jeg ikke automatisk ville koblet med idéellt heller. Jeg synes det er greit at barnet klarer å kjenne og føle på om dette er riktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Du har vel en mann som også kan ta sin tørn, har du ikke? Jeg mener ikke at man skal ha som utgangspunkt at man skal gå hjemme, men jeg syns det er merkelig å si helt kategorisk at samme hva slags barn jeg får, og samme hvordan det barnet reagerer så skal det i barnehage fra ett års alder. Jeg har selvfølgelig også forståelse for at man må jobbe.
![]() |
#12 |
Øyboer
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Det er sant. Jeg KAN ha barnet i samme barnehage, men har faktisk valgt å ikke ha det. Nabo avdelingen sin ped.leder hadde barnet sitt på samme avdeling og. Synes ikke det var en ideel løsning. Selv om det nok har sine fordeler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ustabil
|
Man kan for eksempel få et sykt barn, et funksjonshemmet barn, et barn med spesielle behov, man kan få tvillinger, man kan få et barn som er svært utrygt på fremmede... og så videre i det uendelige. Det er pussig å lage "regler" for fremtiden når man ikke vet hva den vil bringe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Textrovert
|
Ja, det er trist, men det er likevel fakta. Yngstemannen min er nå 6 1/2, og dette er den første sommeren siden han var baby at jeg har følt at ferien var ferie. I flere år nektet jeg å si at jeg hadde ferie, jeg hadde "fri fra jobben", for å feriere med et barn med spesielle behov, kan være ufattelig slitsomt.
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Det kunne hvertfall aldri jeg sagt helt kategorisk, for hva om man ikke får barnehageplass, feks? Ukjent dagmamma er helt uaktuelt.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?I barnehagen ungene har hatt til nå, så har de bare hatt 100%-plasser. De mente at ungene var mer tilfreds på den måten.
![]() |
![]() |
#17 |
VeloppDragen
|
... mens i barnehagen vår gikk styrer på meg direkte for å få meg til å ha ungene hjemme en dag i uka da Bonus kom. Dette ville nemlig frigjøre en 40 % plass, og det tjente barnehagen godt på.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Øyboer
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg får 1 barn som går 50% i år. Altså 13 1åring hvor 1 av barna går 50%. Selv om jeg da går 1/2 barn mer enn normalen så kunne jeg ønske at dette siste barnet og gikk 100%. For barnet sin del. Er jo lettere for oss å være uten det site barnet 50% av tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Storesøster var 16, nesten 17 mnder da hun begynte, og hun var veldig sjenert, tok lite kontakt med de andre barna og voksne i begynnelsen. Hun var vanskelig å levere, endte som regel med grining. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg tror heller ikke den ideelle alder finnes.
![]() |
|
|