Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-09, 21:35   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Tipser dere lærere på skolen, barnehageansatte, bussjåfører, renholdspersonale, sykepleiere og hjelpepleiere hvor dere synes servicen og jobben som gjøres er bra også?

Synes tipsing i Norge er noe tull, men gjør det hvis jeg spiser sammen med andre som tipser - slik at de ikke føler jeg snylter på deres tipsing.

Gammel 02-08-09, 21:38   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tariffen for servitører og bartendere er vel ikke akkurat skyhøy. :been there, done that:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 22:05   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tariffen for servitører og bartendere er vel ikke akkurat skyhøy. :been there, done that:

Tjente ikke fett som kjøkkenassistent på sykehjem jeg heller, men så ikke noe tips av den grunn.

Gammel 02-08-09, 21:50   #4
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Som regel ja. Men tipsmengden varierer etter servicen vi får.

Gammel 02-08-09, 22:11   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser som regel. Hvis jeg ikke tipser i det hele tatt er jeg misfornøyd, enten med mat, service eller begge deler. Hvor mye jeg tipser kommer an på hvor fornøyd jeg er. Take away tipser jeg skjeldent, bare på stamstedet som er så hyggelige og har så deilig indisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 22:11   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser ikke hvis servicen eller maten er elendig. Ellers tipser jeg litt uansett. Mye hvis det er veldig bra service og/eller mat, litt hvis det er innenfor akseptabelt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 22:17   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser sjelden. Kun dersom jeg er spesielt fornøyd.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 22:23   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er overrasket over hvor få som tipser, jeg. Trodde det var noe alle gjorde - har aldri delt en taxi eller et måltid med noen som ikke har tipset.

Men utifra det jeg leser av det dere skriver, så er det altså noen holdningsendringer ute og går på dette området?

Gode poenger dette med pensjonsordning og sånt - men vet ærlig talt ikke hva jeg selv mener. Har alltid bare tipset og tatt det som en selvfølge uten å tenke noe særlig over det.

Gammel 02-08-09, 22:15   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er selvfølgelig helt enig i at tips ikke er veien å gå for at servicenæringen skal få bedre betalt, men hey, det er mitt bidrag. Og jeg satte stor pris på tipsen da jeg fant meg selv bak en bardisk.

...og sutring om at "jeg får aldri tips i min jobb", altså, come on. Det gjør ikke jeg heller. So what?

Gammel 02-08-09, 22:38   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

...og sutring om at "jeg får aldri tips i min jobb", altså, come on. Det gjør ikke jeg heller. So what?

Det er ikke noe so what for min del. Det er bare ikke noe argument for meg i Norge at noen mener de tjener så dårlig at man er forpliktet til å tipse ordinær arbeidsinnsats.

Gammel 02-08-09, 22:41   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det er ikke noe so what for min del. Det er bare ikke noe argument for meg i Norge at noen mener de tjener så dårlig at man er forpliktet til å tipse ordinær arbeidsinnsats.

Jeg sier nada om at man er forpliktet, men jeg tipser greit når jeg får god service.

Gammel 03-08-09, 12:06   #12
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ingen tips er ikke lik straff fra meg, jeg er heller ikke noe glad i systemet med tips og hadde ønsket meg det vekk. Så får heller maten bli dyrere om det er konsekvensen. Jeg er som HI.

Gammel 04-08-09, 20:37   #13
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Tipser dere lærere på skolen, barnehageansatte, bussjåfører, renholdspersonale, sykepleiere og hjelpepleiere hvor dere synes servicen og jobben som gjøres er bra også?

Synes tipsing i Norge er noe tull, men gjør det hvis jeg spiser sammen med andre som tipser - slik at de ikke føler jeg snylter på deres tipsing.

Jeg kan signere denne. Er ikke noe om tipsing, men tipser vel de gangene det helt klart er forventet (i utlandet, og når andre gjør det :sau: )

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

En annen ting er jo at all tipsing er svart, så bartendere kan tjene temmelig store beløp helt uten å involvere velferdssamfunnet.

Dette er jo egentlig den beste grunnen til å ikke tipse. Det er fy-fy å bruke en svart dagmamma/vaskehjelp/snekker osv, men for all del, legg igjen litt svarte penger på bordet til servitøren!

Gammel 03-08-09, 12:24   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er strålende fornøyd med at det er mulig å gi en så konkret og håndfast tilbakemelding på det man har mottatt, som det tips er. Altså, ikke når det blir sånt at man MÅ tipse, men det er fint å kunne gi ekstra til noen man syns fortjener det.

I USA, der tipsen faktisk er mesteparten av betalingen til den som serverer deg, så skal du ha ganske god grunn til ikke å tipse. Da sier du faktisk at personen overhodet ikke fortjener lønn for den serveringsjobben han har gjort overfor deg. Da skal jobben ha vært temmelig elendig.

Gammel 04-08-09, 18:13   #15
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg rimelig sjokkert over at noen i det hel tatt vurderer å tipse i taxi De har da egen ordnig med selvtipsing...

Gammel 04-08-09, 23:02   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg rimelig sjokkert over at noen i det hel tatt vurderer å tipse i taxi De har da egen ordnig med selvtipsing...

Det har jammen meg en del spisesteder også.... Noe som atter ikke øker min tipselyst.

Gammel 05-08-09, 00:12   #17
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Tipser alltid til middag, og når det passer sånn til lunch. Ikke at jeg vet hvorfor det skulle være noen forskjell på middag og lunch da, men...

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 21:54   #18
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tipser ikke.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 22:21   #19
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tipser sjeldent i Norge da maten er pinadø dyr nok på restauranter som den er. Men unntak kan skje.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 22:39   #20
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Alt dette pratet om restauranter gjorde meg rett og slett skikkelig sulten!

Jeg runder opp hvis jeg er fornøyd, tipser rausere om jeg er overveldet. Tipser ikke om misfornøyd. Runder veldig ofte opp på bar, halvliterprisen er jo som skapt for avrundig og det blir så god stemning av det.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.