Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sukk - om trass (og ikke de på tre år)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-09, 22:49   #61
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)

Et kjapt google søk ga meg dette i forhold til hva som er forbudt:

Det som er forbudt er såkalt unødig tomgangskjøring. Det innebærer at politiet må bruke skjønn, og dermed må forholdet anmeldes før politiet kan reagere.

Men dette var en sak fra 2004, nrk
(her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...n/3767133.html )
godt mulig det er kommet en presisering i lovverket.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:51   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa, jeg tror ikke du får med deg så veldig mange på at det du bedriver er nødvendig tomgangskjøring. Sorry.

Jeg siterer miljøagentene:

Sitat:

Eksosen fra biler forurenser jorda vår. Verdens mest unødvendige bilkjøring er tomgangskjøring. Biler slipper ut karbondioksid, som gjør jorda varmere og nitrogenoksider, som forurenser lufta vi puster inn. Barn med astma og allergi kan blir ekstra syke av disse gassene. Står bilen i ro mer enn 20 sekunder, lønner det seg for både miljøet og for lommeboka (bensin koster penger) å slå av motoren.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:51   #63
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fant det hos lovdata, der det lyder som følger:

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.
1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

Gammel 10-11-09, 22:54   #64
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Grønn hverdag derimot, nevner ikke tomgangskjøring med et ord...

Bruk bilen mindre

Tre av ti bilturer i Norge er på under tre kilometer. Flere av disse turene er det mulig å erstatte med sykkel eller gange. Både kropp, sjel, miljø og lommebok kan kan ha godt av at vi bruker bilen litt mindre.

Hva kan du gjøre?

• Ta beina fatt på småturene. Sunt for miljøet og sunt for deg.
  • Bruk sykkel på litt lengre turer.
  • La barna sykle til fritidsaktiviteter isteden for å kjøre dem. Fin oppvarming!
  • Apropos oppvarming: Hva med å jogge eller sykle til treningsstudioet i stedet for å kjøre dit?
  • Spandér en sparkesykkel, rulleskøyter eller lignende på barna, mot at de lover å bruke det - i stedet for å bli kjørt - på vei til trening, venner osv.
  • Bor dere for langt unna barnas fritidsaktiviteter: Hva med å gå sammen med andre foreldre om å kjøre dem? Én biltur er bedre enn tre.
  • Reis kollektivt når du kan. Og det er kanskje oftere enn du tror. Rutetider finner du via www.ruteinfo.no .
  • Unngå bykjøring, spesielt i rushtiden. Køer betyr økte utslipp.
  • Arbeidplasser kan tjene både penger og trivsel på mindre bilkjøring. På nettstedet www.arbeidsreiser.no finner du en rekke eksempler på hvordan arbeidsplasser kan satse på gange, sykling, kollektivtransport, mer miljøvennlig bilkjøring - eller smarte kombinasjoner av disse elementene.

Gammel 10-11-09, 22:59   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, når Grønn Hverdag ikke nevner en praksis som allikevel er ulovlig (i motsetning til de nevnte) da forurenser det sikkert ikke! Hvilken logikk!

De nevner for øvrig kø som noe man bør prøve å unngå, hvor biler ofte står mer eller mindre på (nødvendig) tomgang.

Gammel 10-11-09, 22:59   #66
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa du prøver vel ikke å argumentere for at det er helt greit å la bilen stå på tomgang?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 23:00   #67
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Floksa, jeg tror ikke du får med deg så veldig mange på at det du bedriver er nødvendig tomgangskjøring. Sorry.

Har jeg påberopt meg det?
Om du leser litt lenger opp så kaller jeg det luksus.....

Gammel 10-11-09, 23:02   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Om du leser litt lenger opp så kaller jeg det luksus.....

Ulovlig, forstyrrende, forurensende, helseskadelig og farlig for andre-luksus.

Gammel 10-11-09, 23:04   #69
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Floksa du prøver vel ikke å argumentere for at det er helt greit å la bilen stå på tomgang?

Jeg synes det er "helt greit" å gjøre på de kaldeste dagene, av hensyn til meg selv og barna som skal sitte i bilen.
Det betyr ikke at jeg ikke forstår, vet eller har kapasitet til å ta innover meg miljøproblematikken i forhold til det.
Det betyr bare at jeg inrømmer å av og til ta et egoistisk valg.

Gammel 10-11-09, 23:05   #70
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ulovlig, forstyrrende, forurensende, helseskadelig og farlig for andre-luksus.

Stryk ulovlig så kan man si akkurat det samme om flyturer......

Gammel 10-11-09, 23:17   #71
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Går motoren på tomgang 1/2 time om dagen, tilsvarer det et merforbruk på 121 liter i året. Dette koster deg mer enn 1400,- kroner og gir over 300 kg unødvendig CO2-utslipp.

Kilde grønn hverdag
Hvem er det som lar bilen gå 1/2 time hver dag da?
En flytur innenlands slipper ut 570 g pr km og passasjer, om jeg leser tallene rett.
Hvor mange som har brukt miljøperspektivet "mot" meg, avstår selv fra å fly på ferie av miljøhensyn?

Gammel 11-11-09, 10:09   #72
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg blir like provosert over at noen tror det er greit å ta seg til rette i andres bil.

Hvis du lar bilen stå på tomgang og noen skrur den av, hvem er det egentlig som tar seg til rette?
Hva i alle dager er det som får deg til å tro at det at du eier bilen gjør at du kan gjøre som du vil med den i forhold til andre?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 10:13   #73
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I denne tråden er det virkelig mye som gjør meg skikkelig provosert.

Noen mener altså at man skal få lov til å gjøre ulovlige ting bare fordi det er praktisk for en selv?

Det er ingen tomgangskjøring ved vår barnehage. Noen fordeler er det med å bo midt i byen på østkanten. Ingen tør la motoren stå og gå, for sannsynligheten for at bilen blir stjålet er ganske stor.

Gammel 11-11-09, 10:17   #74
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har webasto, dieselvarmer på begge mine biler. Kan slå den på inne med fjernkontroll og komme ut til varm bil.

Anbefales til dere som vil ha varm bil.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 10:40   #75
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Noen mener altså at man skal få lov til å gjøre ulovlige ting bare fordi det er praktisk for en selv?

Jeg vil svært gjerne se dukumentasjon på at det er ulovelig å la en bil stå på tomgang 3-4 minutter med et spedbarn i bilen, på en parkeringsplass, uten bebyggelse i umiddelbar nærhet.
Mitt lensmannskontor syntes ikke dette var å bryte loven nemlig.
Så fram til noen kan finne en dom på dette, så vennligst avstå fra å kalle meg en kriminell.

Gammel 11-11-09, 13:05   #76
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil svært gjerne se dukumentasjon på at det er ulovelig å la en bil stå på tomgang 3-4 minutter med et spedbarn i bilen, på en parkeringsplass, uten bebyggelse i umiddelbar nærhet.
Så fram til noen kan finne en dom på dette, så vennligst avstå fra å kalle meg en kriminell.

Å la et spedbarn være alene i en bil på tomgang anser jeg som uansvarlig. Men det er vel ikke noen lov mot det, men det er en forskrift mot å la bilen gå på tomgang.

Vegtrafikklovens forskrifter om trafikkregler $16.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1...0747-0.html#16

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 13:10   #77
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Kjenner jeg blir provosert av slike tråder!

I vår barnehage har de bedt om at folk slår av motoren når de er inne og leverer barna. Til tross for dette er det noen som fremdeles gjør det. Barnslig og egoistisk, tenker jeg.

Gammel 11-11-09, 13:16   #78
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Floksa: I stedet for å henvise til lovverket for å rettferdiggjøre at du lar bilen stå og gå unødig på tomgang, bør du heller ta en titt på Kardemommeloven:
"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill...."

Det er ikke alt som står i loven - som for eksempel å ta hensyn til andre mennesker rundt deg.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 13:20   #79
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis du er så ekstremt rask inn i barnehagen, hvorfor trenger du da å la bilen stå å gå? Bilen blir jo ikke kald på 4 minutter eller?

tillegg: Så lengre opp i diskusjonen at du hadde en bil med diverse feil på som gjorde at den nødvendigvis ikke startet når du ville. Men da hadde jeg kanskje prøvd å få fikset på dette i stedet for å brukt det som unnskyldning for å latt bilen stå å gå..

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 13:25   #80
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har det kommet opp lapper på døra i barnehagen, i tillegg til at det allerede var informert om på foreldremøtet i høst + på websiden. Parkeringen er klin inntil barnehagen, og det er i bunn og grunn ingen årsaker til å holde bilen i gang egentlig. Selv babyer tåler da frisk luft.

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg hadde blitt flyforbannet om noen hadde skrudd av bilen den gangen vi hadde en bil som stoppet og ikke startet igjen om den ble kald.

I couldn`t care less.

Du går vel ikke fra en baby i bil?

(da har jeg mange andre ord jeg også kan bruke)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barn, bilnøkkelvandaler, empati, fp dynamikk, hensyn, miljøsvin, mobbing, omsorg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:04.