|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Ammenytt på NRK i kveld
Been there, done that! |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ammenytt på NRK i kveldMin svigermor forteller enda med tårer i øynene hvordan hun sultet sitt første barn. Hun ammet og ammet - for det kunne jo alle fikk hun høre, barnet skrek og skrek og skrek. Til slutt kom noen med en flaske mme. Bsrnet tømte flasken og enda en flaske og sovnet. For omtrent første gang på et par måneder. Fra den dagen fikk hun en ny baby.
|
|
|
#63 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Ammenytt på NRK i kveldJeg kjenner jeg er noe enig med glitter jeg altså. Ja, det finnes endel helsesøstre som sier at det bare er til å amme og stå på så ordner det seg. Men likevel, jeg kjenner en drøss med kvinner med ammeproblemer som har gjort sitt beste og som likevel har dårlig samvittighet og det er jo helt meningsløst.
|
|
|
#64 |
|
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Sv: Ammenytt på NRK i kveldJeg skulle ønske det var nyansering mellom det å ikke kunne amme, men likevel kunne gi barnet sitt morsmelk via pumping...
|
|
|
|
#65 |
|
Unik
|
|
|
#66 |
|
Fjellpiper
|
Når jeg var gravid med nummer to fikk jeg samtale med en jordmor på sykehuset som hadde som sin jobb å følge opp gravide som av ulike årsaker grudde seg til fødselen. Nå var det ikke fødselen men alt etterpå jeg gruet meg til, da. Men uansett, jeg fikk veldig god hjelp til å sortere tanker og følelser fra henne og jeg tror det var en viktig årsak til at akkurat samme ammeproblemer med nummer to opplevdes helt annerledes enn med nummer en. Det er jo tross alt sånn at tanker og følelser ikke alltid henger helt sammen. Jeg følte meg som en mislykket mor selv om jeg tenkte at jeg ikke var det. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er ikke uenig i at det bør være mer informasjon og hjelp til det altså, det er stort forbedringspotensiale her. Og det burde være mer pragmatisk informasjon mer sånn type: "Om det er ok for deg å amme, så er det kjempefint og bra for barnet. Om du ikke får til å amme, prøv disse triksene og om det ikke hjelper så er det beste for babyen at den får nok mat og da skal du gi MME."
|
|
|
#68 |
|
Unik
Sv: Ammenytt på NRK i kveldJa, noe sånt kanskje.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 07-01-10 kl 15:32. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Fjellpiper
|
Veldig enig med deg! |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ammenytt på NRK i kveldSelv om forbedringspotensialet er kjempestort, og jeg hadde definitivt likt en slik brosjyre, så tror jeg man aldri kommer til å få balansen og informasjonen helt riktig. Hele den første tiden er jo veldig mange nybakte mødre ganske koko (meg selv included), og alt er bare følelser, grinings, tilknytning og ønske om at alt skal være fantastisk. I en sånn situasjon er det virkelig ikke lett å komme gjennom med informasjon som ikke blir tatt ille opp på en eller annen måte. Nettopp fordi denne perioden er så sårbar tror jeg mange er misfornøyd med helsesøstrene sine, fordi man ønsker at de skal være orakler, og bekrefte at det man gjør er riktig. Siden alles ønsker er helt forskjellige, noen vil at de skal ta kontroll og si at nok er nok, noen vil at de skal støtte mer, noen vil at de bare skal bekrefte, noen ønsker dem som infokanaler, noen som sparringpartere etc er det ikke så lett å finne den rette måten å behandle hver eneste mor på.
|
|
|
#71 |
|
Unik
Sv: Ammenytt på NRK i kveldDet er nok sant. Men et sted å starte hadde jo ihvertfall vært at litt flere helsesøstre kunne litt om flasking og mme... I og med at det er det eneste lovlige stedet å få info. Takk og lov for flaskeposten, men er jo ikke alle som finner frem dit heller.
|
|
|
#72 |
|
Glamorøs
|
Jepp.
|
|
|
#73 |
|
Fjellpiper
|
Problemet er jo heller at produsentene ikke har lov til å gi informasjon i det store og det hele. Jeg skjønner dette med reklameforbud, men da jeg prøvde å søke etter info på HIPP sine hjemmesider så sto det ikke en gang på sidene at de produserte og solgte mme. Det blir rett og slett for komplisert. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Unik
Sv: Ammenytt på NRK i kveldJa, det er via helsestasjonen man skal få info, produsentene har jo ikke lov. Og når de da enten ikke kan noe eller gir helt feil info, eller er imot å gi info - blir det jo helt på trynet.
|
|
|
#75 |
|
Off the map.
|
Sv: Ammenytt på NRK i kveldJeg har ikke møtt så mye negativitet i etterkant. Men det kan ha med å gjøre at jeg er 'godt voksen', kan snakke for meg og at dette var barn nummer to. Og som enkelte påpeker her: jeg hadde rett og slett ingen dårlig samvittighet. Hvorfor skulle jeg ha det? Jeg hadde mistet de 7 første ukene av gutten min sitt liv, ved bare å eksistere. Jeg tok i mot han når det skulle ammes, og ga han fra meg så fort som mulig for jeg var alt for syk/sliten til å passe han selv. Som ikke-ammende og frisk fikk jeg jo endelig virke som mamma for gutten min.
|
|
|
#76 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ammenytt på NRK i kveldDenne snutten fra radio hadde vi oppe til debatt om metode i dag. Alle var vel enige om at det Nylander dugde best til, var hersketeknikker.
|
|
|
#77 |
|
Sugaraddict!
|
Sv: Ammenytt på NRK i kveldMin veninne løyg til helsesøteren at hun enda ammer når hun ikke gjorde det, forde hun ikke torte og fortelle at hun var begynte med mme, og at hun ikke fikk til ammingen, og det ikke var nåkk melk.
|
|
|
#78 |
|
maler
|
Sv: Ammenytt på NRK i kveldMen Pelle, nyfødt intensiv avdeling vet da forskjell på de forskjellige erstatningsformene? Jeg mener, vi regner jo daglig på ernæring til nyfødte og jeg har tabeller over innholdet i de forskjellige typene. Vi bruker jo veldig mange forskjellige typer MME til barn med svært forskjellige behov.
|
|
|
#79 |
|
Unik
Mulig det. Men det er da ikke slik at hvem som helst kan/bør ringe til nyfødtintensiven på nærmeste sykehus fordi det er kuriøse ting man lurer på? Det tenkte ihvertfall aldri jeg på, det var jo flere uker siden vi kom hjem da jeg hadde spørsmål (Jeg hadde ingen alvorlige bekymringer, var bare nysgjerrig på et par ting). Det er jo slikt man har helsestasjoner til.
|
|
|
#80 |
|
maler
|
Egentlig synes jeg de burde gått gjennom det der skikkelig med deg før du forlot sykehuset. At du starter med prenan-hy betyr ikke nødvendigvis at det fremdeles vil være riktig etter lang tid. Men jeg synes både apoteket som selger disse og helsestasjonen bør ha, om ikke direkte kunnskap, så noe å slå opp i som ga deg svar på de vanligste blandingene ja. Deriblant prenan-hy, den er ikke akkurat uvanlig.
|
![]() |
|
|