Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ammenytt på NRK i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-10, 21:30   #1
wollafruen
Fullverdig medlem

wollafruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Romerike
wollafruen er litt kul
Standard

Ammenytt på NRK i kveld

Jeg fikk dessverre ikke med meg hele innslaget, men oppfattet at på Dagsrevyen i kveld uttalte en forsker seg om nytteverdien av morsmelk fremfor industrielt framstilt melk for spedbarn. Jeg ble ganske sjokkert da han sa at det antagelig ikke er noe særlig forskjell i det hele tatt.

Jeg har selv ikke kunnet amme mine to jenter, det holdt hardt i 6 uker med førstemann og kun 2 uker med andremann (overproduksjon av melk og konstant brystbetennelse laget et sant ammehelvete). Any less of at mother har jeg aldri følt meg, da jeg for det første måtte kaste inn håndkledet vel vitende om at "morsmelk er det absolutt beste for barnet", og for det andre slet med følelsen av at om jeg ikke led meg gjennom de ubeskrivelige smertene det var å amme i disse ukene, så var jeg en dårlig og ikke minst egoistisk mor som ikke ville mitt barns beste. Møtet med helsestasjonen da jeg måtte gi opp ammingen og gå over til morsmelkserstatning med førstemann var ikke særlig positivt, og følelsene mine rundt ammeslutt ble i grunnen kun bekreftet. Hadde jeg virkelig prøvd? Virkelig prøvd nok? Da de etter hvert forstod dette og jeg begynte å spørre om hvordan jeg best skulle tilberede erstatningsmelken, og hvor mye barnet skulle få ("ubegrenset" som med morsmelk? kun til faste tider, og kun "fast" mengde tilpasset alder og ikke appetitt? når som helst, og selvregulert?) fikk jeg bare et kort "Det finner du ut av.."

På en måte fryder det meg litt at de kanskje nå har funnet ut at det ikke er særlig stor forskjell, men jeg skulle gjerne sett mer på forskningsgrunnlaget, og lest mer om det. Hvis noen vet hvor, så er det bare å linke Jeg har absolutt ingenting til overs for det norske ammepolitiet, av førstehåndserfaring. Om de nå kan gjekkes ned, og vet at erstatning ikke er farlig, for det er nesten det man får inntrykk av som usikker, fersk, førstegangsmamma, fryder det meg enda mer. Tenk så mange ammeplagete mammaer som kan få lov til å senke skuldrene og være flaskemamma med god samvittighet, vel vitende om at det er "like bra" (hvis det stemmer da?).

Noen som så hele innslaget som kan fortelle mer kanskje? Eller komme med egne synspunkter på utsagnet?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.