Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Noe pels ok?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-10, 17:00   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noe pels ok?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Så konklusjonen er vel at jeg ikke liker noen former for avlivning som innebærer mulighet for pining og unødvendig smerte, og det må da være et legitimt standpunkt?

Ja, det er det selvfølgelig. Jeg regner med at du er veganer da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:28   #62
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg skjønner ikke arve-argumentene jeg, at det skal endre på det etiske ved å bruke pels. Det har noe med signaleffekten man sender ut å gjøre, den gjør ingen forskjell på om pelsen er arvet eller ny. I tillegg kan jeg ikke forstå at det føles ok å ha en haug med døde dyr som man vet har hatt et rimelig kjipt liv kun til ære for pelsjakka hengende rundt kroppen. La dem få varig fred. Amen.

VELDIG enig. Pelskåper er dessuten det styggeste plagget som finnes.

Gammel 11-01-10, 17:02   #63
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

For meg er det som å gå med et lik på ryggen. Verste er at jeg husker at min mormor gikk rundt med en hel rev rundt halsen med hode og labber og det hele. :iik:

Gammel 15-01-10, 09:15   #64
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Personlig kan jeg ikke helt forstå at naturopplevelser uten dreping er underlegne, og kunne aldri jaktet selv, selv om jeg er en meget habil skytter. Men jeg vil mye heller spise vilt enn industrikjøtt, for uavnhengig av faren for skadeskyting, så har iallefall dyret levd et naturlig liv før det blir avlivet, og det er viktig for meg. Derfor kjøper jeg helst økologisk kjøtt når det er tilgjengelig, og jobber aktivt med å kutte ned den totale mengden kjøtt familien spiser.

Gammel 10-02-10, 10:39   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vel - den selen jeg kjenner til kommer fra helt andre forhold enn den selen som blir hakket i hjel på videoer fra Noah. Jeg vil anta de ble skutt eller harpunert. Og skinnene gikk til produksjon av vester og slikt - ikke pelskåper. Hovedpoenget med den seljakten var artsbegrensing og ikke pelsen, den var et biprodukt og penger på si.

Apropos dette, her er dagens Dagblad:

http://www.dagbladet.no/2010/02/10/n...ents_container

Jeg fatter ikke at sånt kan skje, godt det blir tatt tak i. I debatten under blir det også nevnt noen sitater fra tidligere seljegere, der de beskriver de mest grusomme episoder. Jeg blir kvalm!

Og hva med dette:

Sitat:

"Det er ressurssløsing å drepe sel på over 100kg for å sitte igjen med spekk og 5kg biffkjøtt. Markedet for sidekjøtt og sveiver er svært begrenset og i hovedsak lokalisert til Tromsø. Mesteparten av kjøttet blir derfor kastet. Tidligere ble skrottene levert til dyrefôr. I år ville ingen kjøpe skrottene, så også de ble kastet. Inntekten fra selfangsten er i all hovedsak statstøtte".
- Selfangstinspektør Renate Nilsen, 1998

Gammel 10-02-10, 11:10   #66
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Dyrene i villamrken har det fint dem, til tross for matmangel og kaldt/varme til tider.... Dem er iallefall FRI, og styrer sitt eget liv, så lenge...
Ellers er det vel ingen dyr som har det verre enn oppdrettsdyr i pelsnæringen, og matdyr........
Stakkars, stakkars........ Fks. Tenk å bli stuet sammen i stappfull og overfull slaktebil, ofte i 2. etasjer, noen av dyrene faller og blir klemte/kvelt i hel, noen brekker ben og hofter... Så blir dem jaget ut av bilen, uansett tilstand...stuet inn i binger på slakteriene, ved siden av avlivingsfellene.....Noen uten hverken fòr eller drikke... og venter på døden... Som dem ikke skjønner noe av, er bare livredde og oppspilte for dem kjenner blodlukten, lukter frykten til dem andre, hører fæle dyreskrik, skarpe lyder osv osv........... For et grusomt mareritt!!!!!!!!!!!!
Har sett endel stygge bilder og klipp oppgjennom årene i media om dette, dem henger fast på netthinnen og gjør meg KVALM av menneskenes selvopptatthet og mangel på respekt over andre levende vesener...

Grusomt.

Gammel 10-02-10, 11:17   #67
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen problemer med jakt, det er helt uproblematisk for meg. Jeg er en bevisst forbruker og kjøper økologisk der jeg kan, det er ofte slik at dyr på økologiske bruk har det bedre, men jeg bekymrer meg mye mer for menneskene i matindustrien enn dyrene kjenner jeg.

Pels er ikke noe jeg synes er fint, skinnstøvler bruker jeg, og jeg tenker aldri på hvor de kommer fra så der er jeg en bevisstløs forbruker gitt.

Pelsdyrindustrien er noe salig møkk vi virkelig burde kvitte oss med.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:28   #68
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp, dette var debatten sin det.
Jeg håper alle er like bevisste på hvordan dyra har hatt det når de kjøper mat..

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:33   #69
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hjelp, dette var debatten sin det.
Jeg håper alle er like bevisste på hvordan dyra har hatt det når de kjøper mat..

Det er jeg enig i, men skal man kun få lov til å være imot noe så kynisk og unødvendig som pelsoppdrett, om man er vegetarianer eller kun kjøper økologisk kjøtt? Jeg skjønner at det kan virke dobbeltmoralsk, men i mine øyne er det stor forskjell på kjøttindustrien og pelsindustrien.

Gammel 10-02-10, 11:36   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner at det kan virke dobbeltmoralsk, men i mine øyne er det stor forskjell på kjøttindustrien og pelsindustrien.

Det syns jeg også. Pelsindustrien er mye mer "unødvendig" enn kjøttindustri, men jeg syns man bør sette seg inn i hvordan dyrevelferd og slakt foregår i matpoduksjon også, særlig hvis man skal uttale seg om det den ene eller andre veien.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:47   #71
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner heller ikke de som elsker å gå på jakt, jeg synes det er litt kvalmende når man snakker om at man eeelsker å jakte, men jeg har respekt for mat-jakt i seg selv, og foretrekker det hundre ganger fremfor slakterier, slakterier synes jeg ikke er humane i det hele tatt. Dyrene transporteres og blir stresset både av det og av blodlukt når de kommer til slakteriet. Mange steder blir de direkte mishandlet, og det har ofte skjedd her i landet også, spesielt kyllinger og griser.

Har du vært i et slakteri noen gang?
Vi er stadig innom slakteridelen der vi leverer dyr og stress, blodlukt og mishandling er ikke ord man kan bruke der.
Selvfølgelig skjer det ting også på Norske slakterier som ikke skal skje.
Å si noe annet vil være ignorant, av og til er det mekaniske sviker, av og til er det mennesket som svikter og det jobber jo folk på slakteri som ADLRI burdet fått lov til det. Slik er det i alle proffesjoner og man kan bare jobbe for å ha gode rutiner for å oppdage feil, sile ut folk og åpenhet rundt de feil som skjer, slik at de kan brukes til å unngå nye feil i framtiden. Da er det viktig at det ikke blir slik at man ikke kan inrømme feil og at slakterier jukser med tall osv fordi de er redde for ekstremister.

Saueskinnsfell er jo helt ok, mener jeg, siden det er fra et dyr som uansett blir brukt til mat. Det er pelsdyrnæringen jeg ikke liker.

Hva er forskjellen på et pelsydr og en vanlig Norsk slakteokse?
Du er klar over at skrotten i pelsdyrindustrien brukes?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det der forstår ikke jeg heller. Etisk sett spiser jeg langt heller hjort eller elg heller enn storfe, og mye heller rype enn fabrikk-kylling.

At slakteri er mer humant er i min bok milevis fra sannheten, spesielt nå som det blir færre og færre slakterier og stadig lengere transporter. Det har jo vært nok rapporter om misshandling ved norske slakterier.

Ja, det er et paradoks.
Dyra betaler prisen for et jag etter billigere mat.

Da kan du hvertfall ikke si at slakterier er humant. Som regel er det kanskje det, men dyrene skjønner hva som foregår lenge før de drepes, det er jeg sikker på. Lukten av blod, jagingen frem mot slakteren osv. I tillegg hører man hele tiden historier om dyr som ikke er blitt avlivet skikkelig før de skoldes, flås osv. Var det ikke også noe i media om griser som ble kastrert uten bedøvelse fordi bedøvelsen ga smak i kjøttet? Eller hva var det nå med den saken? Dette var vel på gårdene da, men uansett. Dyr i skogen slipper sånt.

Ugh, nå husker jeg hvorfor jeg var veggis i så mange år.

Greit å ha fakta på plass.

Gris kastreres fordi mannesmaken på gris gjør kjøttet uspiselig ( det er ikke alle mannegriser (råner) som får denne smaken, men det er umulig å sile ut tidlig) og alternativet er å slå ihjel guttegrisen med en gang den blir født
( dette er forøverig vanlig gjøre med bla oksekalver av melkekurase i de fleste andre land, bukkekje (barna til geita) slåes også i stor grad ihjel etter fødsel, også i Norge).
Norge er det forste landet i verden som innførte en lov om at kastrering skal foregå under bedøvelse og at det skal settes lagtidsvirkende smertestillende.
Detter er loven og skal følges ( det blir den også av de alle, aller fleste)
Før kastrerte man selv, uten hverken bedøvelse, eller smertestillende.

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Av "nyttedyr", feks er et saue-ullskinn helt ok. Men ikke ellers! Fuskepels er derimot ok, og varmer ganske bra det også!

Dyrene i villamrken har det fint dem, til tross for matmangel og kaldt/varme til tider.... Dem er iallefall FRI, og styrer sitt eget liv, så lenge...
Ellers er det vel ingen dyr som har det verre enn oppdrettsdyr i pelsnæringen, og matdyr........
Stakkars, stakkars........ Fks. Tenk å bli stuet sammen i stappfull og overfull slaktebil, ofte i 2. etasjer, noen av dyrene faller og blir klemte/kvelt i hel, noen brekker ben og hofter... Så blir dem jaget ut av bilen, uansett tilstand...stuet inn i binger på slakteriene, ved siden av avlivingsfellene.....Noen uten hverken fòr eller drikke... og venter på døden... Som dem ikke skjønner noe av, er bare livredde og oppspilte for dem kjenner blodlukten, lukter frykten til dem andre, hører fæle dyreskrik, skarpe lyder osv osv........... For et grusomt mareritt!!!!!!!!!!!!
Har sett endel stygge bilder og klipp oppgjennom årene i media om dette, dem henger fast på netthinnen og gjør meg KVALM av menneskenes selvopptatthet og mangel på respekt over andre levende vesener...

Jeg tror at dem nyttedyrene som har det aller aller best, er dem som har blitt slaktet hjemme, på sin egen gård. Dem er spart for den engstelse, stress og lidelse som biltransport gir iallefall.... Når det er sagt, er det også mennesker som ikke burde fått hatt dyr i det hele, hverken på gård eller som kjeledyr!!! Mener at straffene for misshandlig og vannskjøtsel burde bli mye mye mye mye mye strengere!!!

Jeg beklager, men du kan ikke bruke PETA sine filmer som fakta.
De er det ingen som tar seriøst.
Om biltransporten er så fæl, hvorfor er det ingen som tar for seg konkuransehestene? De står på henger mye mer og lenger og oftere enn slakte dyra gjør.....
En normal lovlig transport, er slettes ikke stressende for dyra.

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg har heldigvis ikke så mye erfaring med slakteri, men forstår godt stress rundt det. Har heller ingen aksept for lite humane metoder der. Ideelt sett bør jo avlivning skje kontant og uten pining. Men det betyr ikke at jeg synes jakt er noe særlig heller, da det nok ligger fare for stress og og smerte der også. Dyrene er ofte på avstand, og man kan treffe feil og såre dem unødvendig. Et skadeskutt dyr som rømmer fra jegere har det nok ikke tipp-topp det heller. Så konklusjonen er vel at jeg ikke liker noen former for avlivning som innebærer mulighet for pining og unødvendig smerte, og det må da være et legitimt standpunkt?

Avliving på slakterier skjer enten ved at en bolt innføres i dyrets hjerne før de tappes for blod, eller ved at de bedøves med gass, før de tappes for blod, eller ved at de får elektrisk støt i hjernen før de tappes for blod.
Alle disse måtene er gode, humane og raske avlivingsmetoder.
Kyllinger bedøves med strøm, før de kappes hode av.
En avlivning på et slakteri er alltid en todelt situasjon, med en bedlvning først ( altså enten bolt i hjernen, gass eller strøm) før kroppen blør ihjel og hjertet stopper. Hjernen er skrudd av etter bedøvningen og dyra merker ingenting etter dette. Men tømmingen kan gi ganske voldsomme kramper som gjør seg svært godt på video om målet ditt er å lage grotesk film av slakting....

Gammel 10-02-10, 11:52   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hva er forskjellen på et pelsydr og en vanlig Norsk slakteokse?
Du er klar over at skrotten i pelsdyrindustrien brukes?

Hva brukes skrotten til? Dyremat?
Tja, forskjellen er vel helst at de i hovedsak blir avlet kun for pelsen, noe jeg ser på som totalt unødvendig. Og de lever jo et litt annerledes liv enn norsk storfe, vil jeg tro, ved å fra fødselen av bo i små nettingbur der de ofte er så stressede at de spiser sine egne unger. Jeg synes hele næringen virker grotesk, og det er vel ikke for ingenting at regjeringen faktisk har snakket om fremtidig forbud.

Gammel 10-02-10, 12:13   #73
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hva brukes skrotten til? Dyremat?
Tja, forskjellen er vel helst at de i hovedsak blir avlet kun for pelsen, noe jeg ser på som totalt unødvendig. Og de lever jo et litt annerledes liv enn norsk storfe, vil jeg tro, ved å fra fødselen av bo i små nettingbur der de ofte er så stressede at de spiser sine egne unger. Jeg synes hele næringen virker grotesk, og det er vel ikke for ingenting at regjeringen faktisk har snakket om fremtidig forbud.

Altså, er evt forbud er brygget på følser, ikke på logikk.

For dyret tror jeg nok det er irrelevant om hele skrotten brukes eller om hele dyret destrueres. Det er et spørsmål for mennesklig etikk, og ikke for dyra.
Men ja, skrotten brukes til mye. Både dyrefôr ( fisk) og annen industri.
At mange revetisper dreper ungene sine er en myte. Det ville undergravet enhver økonomi i drifta. Det skjer faktisk forbausende ofte at også kuer prøver å drepe sine kalver, i stress. Så det er ikke noe argument for at det ene er værre enn det andre.
En okse er innestengt på en binge str 3*3 m hele livet med intill 5 andre okser.
Den har aldri sett noe annet enn innsiden av fjøset der den er født. Den har aldri mulighet til å utøve noe særlig naturlig adferd. Den tas fra mor umiddelbart etter fødsel. Den lever hele livet på spalteplank ( betongpanker med mellomrom). Høres det forlokkende ut?

Å si at pelsnæringa er så mye værre enn annen produksjon/bruk av dyr er feil. At ikek vi trenger produktet er heller ikke noe godt argumet. Vi trenger heller ikke kjøtt/egg/melk i det omfanget vi spiser disse produktene i dag.
Hadde forbruket gått ned, kunne prisen gått opp og velferden for de dyre prukt i produksjon ville økt.
Og hva med kjærledyr... det er et så langt lerret at jeg vet ikke om jeg skal starte på det

Gammel 10-02-10, 12:30   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg vet at ikke slaktedyrnæringen er en blomster-eng, jeg var som sagt vegetarianer i 6 år pga. etiske årsaker (men la på meg 35 kg og fikk elendig helse, mest fordi jeg gikk fra proteiner over til 90 % karbohydrater). Men pelsdyrnæringen er enklere å kvitte seg med enn slaktedyrnæringen, og jeg håper virkelig det kommer et forbud. Vi TRENGER det ikke overhodet. Det kan bare forsvinne!

Gammel 10-02-10, 13:36   #75
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg vet at ikke slaktedyrnæringen er en blomster-eng, jeg var som sagt vegetarianer i 6 år pga. etiske årsaker (men la på meg 35 kg og fikk elendig helse, mest fordi jeg gikk fra proteiner over til 90 % karbohydrater). Men pelsdyrnæringen er enklere å kvitte seg med enn slaktedyrnæringen, og jeg håper virkelig det kommer et forbud. Vi TRENGER det ikke overhodet. Det kan bare forsvinne!

De som lever av pels trenger faktisk jobben sin.
De som lever av å jobbe i leddene mellom pelsdyr og ferdig produkt trenger jobben sin. Det er utrolig mange produkter der ute som vi ikke trenger, men vil ha alikevel. Pels er et av dem. TV er et annet. Tenk hvilken miljøbelasting vi kunne fjernet om vi tok vekk TV! Tenk hva det hadde gjort med folkehelsa, familien AS osv.
Poenget mitt er at pels er "lett" å hate, men svært få av argumentene som brukes er basert på fakta og logikk. Det meste går på følelser.
En slakteokse har et like lite verdig liv som en rev, lenger varer det også.
Men billig mat det skal dem ha ( ikke deg da, regner jeg med )

Gammel 10-02-10, 13:48   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Vi kommer ikke til å bli enige om dette, Floksa. Og jeg synes ikke en tv kan sammenlignes med et levende dyr, selv om jeg vet hva du vil frem til. Men bare det at du drar inn tver og lignende i diskusjoner om pelsdyrnæringen, viser at vi er på hver vår planet når det gjelder dyr. Jeg synes ikke det er et godt argument at de som lever av det trenger jobben sin. Skal vi fortsette å godkjenne dødsstraff pga. bødlene, eller tyrefekting pga. matadorene, for å sette det på spissen?

Gammel 10-02-10, 13:55   #77
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Vi kommer ikke til å bli enige om dette, Floksa. Og jeg synes ikke en tv kan sammenlignes med et levende dyr, selv om jeg vet hva du vil frem til. Men bare det at du drar inn tver og lignende i diskusjoner om pelsdyrnæringen, viser at vi er på hver vår planet når det gjelder dyr. Jeg synes ikke det er et godt argument at de som lever av det trenger jobben sin. Skal vi fortsette å godkjenne dødsstraff pga. bødlene, eller tyrefekting pga. matadorene, for å sette det på spissen?

Enige blir vi nok ikke, men begrunn det ikke med synet på levende dyr.
For da er du ute å kjøre.
At du mener en rev har krav på mer enn en okse, sier noe om at du selekterer etter hvor søte de er.
For meg har de krav på det samme. Det er like lite greit måten vi behandler oksene våre på. At målet helliger middelet er noe skikkelig tull! For dyret er det irrelevant om det kastes eller hver smitt og smule spises.
Jeg mener fortsatt at dette med pels bygger på følser og forde det er lett å si nei, lett å fronte at man er imot fordi for de fleste betyr det å si nei til pels MINIMALT! for hverdagen. Å måtte forholde seg til levekåra for de andre produksjonsdyra vil påvirke hverdagen i langt større grad og er derfor en vei svært få er villig til å gå.
LItt som å være imot forsking på dyr, mens man popper Paracet og hostesaft....

Gammel 10-02-10, 13:58   #78
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Merker at jeg blir mer og mer enig med Floksa. Selv om jeg personlig nok aldri kommer til å kjøpe pels. Men det er jo mange ting jeg aldri kjøper.

Gammel 10-02-10, 13:59   #79
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Du får mene akkurat det du vil, selvsagt. Jeg er og kommer alltid til å være sterkt imot pelsdyroppdrett, for jeg ser på det som en uhyre unødvendig industri som ikke burde finnes i det hele tatt. Jeg selekterer ikke dyr ut fra hvor søte de er i det hele tatt, feks. plager det meg ikke i det hele tatt at de spiser katter i Kina, men jeg synes måten de dreper dyrene på er hårreisende. Og selv om jeg er imot pelsdyroppdrett betyr ikke det at jeg automatisk elsker slakterinæringen og alt den står for, det går fint an å bry seg om begge deler, selv om man mener den ene burde finnes og den andre ikke burde det.

Gammel 10-02-10, 14:12   #80
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sånn når jeg tenker på det, så er det igrunn merkelig at det er verre å avle og drepe et dyr for pelsen sin skyld, enn det å avle og drepe for maten sin skyld. Det er jo ett fett, egentlig...

Men samtidig; mat må vi ha, pels må vi ikke ha.

I bunn og grunn så er det vel måten pelsdyr blir behandlet på som er kluet for meg. Både oppdrett og måten de jaktes på. Rev og mink som står i trange bur, hvor de går på netting som ødelegger bena deres, og hvor de tråkker og ligger i egen avføring. Skremmende.

Dyr som skal brukes til kjøtt blir som oftest bedre behandlet, fordi at dyrets levemåte visstnok er med på å avgjøre hvordan kjøttet blir.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.