![]() |
#41 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg skjønner ikke arve-argumentene jeg, at det skal endre på det etiske ved å bruke pels. Det har noe med signaleffekten man sender ut å gjøre, den gjør ingen forskjell på om pelsen er arvet eller ny. I tillegg kan jeg ikke forstå at det føles ok å ha en haug med døde dyr som man vet har hatt et rimelig kjipt liv kun til ære for pelsjakka hengende rundt kroppen. La dem få varig fred. Amen.
![]() |
#43 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noe pels ok?
Det er jo ikke hvem som helst som får gå ut på jakt heller. Jegerprøven er faktisk ganske omfattende, for storvilt inebærer det vel også skyting. Tror det muligens er mere kunnskap bak det enn bak de som foretar slakting for de er vel ikke alle kvalifiserte slaktere som jeg forstår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Curlingkone
|
Det har du jo forsåvidt helt rett i. Men da hjelper man ikke naturen. Mannen min er jo fotograf, men det er ikke det samme sier han. Det handler sikkert litt om adrenalin også. Men det handler om å være en fornuftig jeger i mine øyne altså. Det skal ikke være adrenalinet som driver jakten. Hadde det vært slik hadde ikke mannen min fått jakte. Jeg var nemlig mye mer skeptisk i starten av forholdet vårt, og klarte nesten ikke se på dyrene han kom hjem med. Han er oppvokst med det og det er en helt naturlig ting, og matauk som han så fint kaller det.
![]() |
#45 |
Curlingkone
|
Jeg vil nå si det er altfor lett å få jakte jeg da. Det er ikke mange skuddene du trenger å ha skutt i året før du får ut og jakte. Og kommer du gjennom jegerprøven trenger ikke det å bety at man er en human jeger. Jeg kjenner flere jeg mener ikke burde jakte.
![]() |
#46 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Helt enig, det blir jo bare tullete.
![]() |
#47 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Noe pels ok?Hmm, men tror du ikke en gepardpels vil være fra et vilt dyr? Den må jo være fra Afrika et sted, laget på 40-50 tallet.
![]() |
#48 |
Pauset
Jeg har ikke engang annenhånds erfaring, jeg har bare trodd "å skyte opp" betydde at det ble stilt endel krav. Jeg err invitert med på kurs i vinter, sammen mannen, men det blir for mye pes med barnevakt. Dessuten kommer jeg jo ikke til å bruke den prøven til noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Pauset
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg er ikke så opptatt av signaleffekten jeg. Jeg har til og med i min eie en gammel krokkodilleskinnsveske. Jeg bruker den ikke, men jeg kunne godt gjort det i all den tid det klart fremkommer at dette er vintage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Slumrende Ullteppe
|
Det er derfor pelskåpa jeg arvet etter mor blir hengende i kjelleren - jeg klarer bare ikke gå med den, da den for meg gir assosiasjoner til rev i trange bur.
![]() |
#52 |
Glamorøs
|
Da burde du jo virkelig like jakt bedre enn slakterier. Jeg syns ikke det virker som du kan noe særlig om dette.
Jeg kan bare snakke for min pels. Ja, det er en haug med døde dyr, men de har ikke hatt det et rimelig kjipt liv, de har levd i frihet. Signalefekten er minimal slik jeg ser det, siden den er såpass spesiell at den ikke ser så veldig ekte ut. Er man bekymret for signaleffekten bør man jo ikke bruke fuskepels heller. I tillegg støtter jeg ikke pelsnæringen på noe vis, når den er kjøpt brukt.
![]() |
#53 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noe pels ok?Av "nyttedyr", feks er et saue-ullskinn helt ok. Men ikke ellers! Fuskepels er derimot ok, og varmer ganske bra det også! Sist redigert av ItsOnlyMe : 10-01-10 kl 11:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg lurer også på dette emd fuskepels. Noe av det ser jo veldig ekte ut, og sender jo ut signaler, de også? Dessuten: fuskepels er antakelig ikke særlig miljøvennlig. Hvis man skal se litt helhetlig på det.
![]() |
#55 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg synes ingen pelser er pene. For å si det sånn.
![]() |
#56 |
kall om benen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg liker hverken pelsindustrien, jakt eller kjøttindustrien. Jerg syns arvede pelser er like ille som nye. Har ikke spist kjøtt på 18 år og holder meg unna skinnklær.
![]() |
#57 |
Curlingkone
|
Men skinnsko og saueskinn da?
![]() |
#58 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg har heldigvis ikke så mye erfaring med slakteri, men forstår godt stress rundt det. Har heller ingen aksept for lite humane metoder der. Ideelt sett bør jo avlivning skje kontant og uten pining. Men det betyr ikke at jeg synes jakt er noe særlig heller, da det nok ligger fare for stress og og smerte der også. Dyrene er ofte på avstand, og man kan treffe feil og såre dem unødvendig. Et skadeskutt dyr som rømmer fra jegere har det nok ikke tipp-topp det heller. Så konklusjonen er vel at jeg ikke liker noen former for avlivning som innebærer mulighet for pining og unødvendig smerte, og det må da være et legitimt standpunkt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Erfaren nok
|
Jeg bruker jo skinnstøvletter.
![]() |
#60 |
Curlingkone
|
Hvilken form for avlivning av dyr er å foretrekke da? Finnes det noen form for avlivning som garanterer null lidelse eller stress for dyret i forkant eller i etterkant om avlivningen skulle feile?
![]() |
|
|