|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Textrovert
|
Sv: "Feit" - noe jeg ikke har fått med meg
|
|
|
#62 |
|
flisespikker
|
Det er jo ingen som sier at det er greit å kalle noen for feit, da.
|
|
|
#63 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, fint hvis du formulerer noe bra, jeg rablet fort noe ned siden jeg har to småsyke unger på fanget og rundt beina...
|
|
|
#64 |
|
Ustabil
|
Det er vesentlig forskjell på bruken av de to ordene. Det ene er på grensen til straffbart å bruke, mens det andre er et negativt ladet ord i dagligtalen til mange mennesker. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#67 |
|
Ustabil
|
Jeg vet ikke hvem som har hjernevasket deg. Men ord er ikke farligere enn akkurat hva hver og en av oss legger i dem. For meg er feit betegnelsen på det å være virkelig svær. Masse fett på kroppen. Mens overvekt er den mer moderate varianten. For ikke å snakke om "fyldig" som vi ble opplært til å bruke en gang i tiden. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Textrovert
|
Ikke for meg. For meg er "feit" på linje med "neger". Personlig så må jeg passe meg for å ikke si "neger" fordi det for meg bare betyr "svart person". Men jeg skjønner likevel såpass at ordet egentlig er negativt ladet. Det samme gjelder "feit". Jeg setter ikke ordene "feit" og "overvektig" i samme bås i det hele tatt. "Feit" oser det fordommer og nedlatenhet av, mens "overvektig" er for meg et mer klinisk, nøytralt ord, på linje med henholdsvis "neger" og "svart".
|
|
|
#69 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Dette provoserer meg umåtelig! Det aller minste problemet med overvekt er å anerkjenne at man er overvektig! Herregud da, det er vel snarere en "over-anerkjennelse" av problemet når folk som har 5 kg for mye kaller seg selv for feite. Og hvorfor gjør de det? Jo fordi samfunnet (og Høybråten) hver dag hjernevasker oss med at vi er tjukke og usunne og stillesittende og at vi ikke er slik som de glansbildene som portretteres som det ideelle.
|
|
|
#70 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: "Feit" - noe jeg ikke har fått med megNoba, det var ikke ment provoserende, mer som et lett svar til et innlegg. Men at man kan starte med å erkjenne sitt problem når man skal løse det er vel ikke så fremmed i mange problemstillinger, men jeg forstår godt hva du skriver og mener, syklig overvekt skal ikke forenkles når det gjelder å løse problemet. Det er selvfølgelig langsiktig livsstilsendring som må til, og det forstår jeg at er ekstremt vanskelig område å jobbe med.
|
|
|
#71 |
|
Ustabil
|
Jeg er ikke enig med deg i forståelsen av ordet feit. Man kan dele overvekt inn i grader, f.eks. moderat overvekt, kraftig overvekt. Og man kan dele fedme inn i grader. Men fedme er "mer" enn overvekt. Jeg for eksempel er langt over stadiet "overvekt". |
|
|
|
|
|
#72 |
|
🎈
Vet jeg tok av litt
|
|
|
#73 |
|
Ustabil
|
Sv: "Feit" - noe jeg ikke har fått med megNoba: jeg har aldri ment at overvekt er en "enkel" greie å gjøre noe med. Jeg skjønner nå at du og jeg på mange måter er i samme båt, men vi har altså ulike preferanser i forhold til hvordan vi føler for å gripe an problemet. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
🎈
Hjelpen kommer slett ikke dalende ned i fanget nei, det er bra sikkert. Når alt kommer til alt er eneste løsning å hjelpe seg selv, i alle fall slik situasjonen er i dag. Men å anerkjenne DET er ganske anderledes enn å anerkjenne at man er overvektig hvilket var det jeg oppfattet at dere mente man må starte med. Jeg tror det er noe alle overvektige anerkjenner lett. Det som derimot ikke er like lett å anerkjenne er jo nettopp de tingene du sier om at man må gå alle skrittene selv (i beste Bjørn Eidsvåg stil her nå
|
|
|
#75 |
|
Leser
|
Moren min brukte å kalle seg selv for innfeit. Det er et uttrykk for folk som stapper i seg feit mat. De blir ikke overvektige, men at alt fettet sitter avleiret på innsiden av blodårene. Vi sier også feit mat.
|
![]() |
|
|