Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tjener/stuepike

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-10, 21:04   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjener/stuepike

Hva tenker dere om de skattereglene som ble innført i Sverige for noen år siden?

Sitat:

När det gäller skattereduktion för hushållsnära tjänster gäller följande;

Du kan få skattereduktion med 50% om du anlitar någon som utför vissa hushållsnära tjänster. För att man skall erhålla denna skattereduktion måste arbetet vara utfört i eller i nära anslutning till din bostad och
personen eller företaget du anlitar måste ha en giltig F-skattsedel.

Kilde: http://www.hushallsnara-tjanster.com/

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 10:42   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som sier at det er så dyrt og vanskelig å ansette noen hvitt, har dere satt dere inn i reglene for arbeid i hjemmet?

Skatteetaten har laget et eget, forenklet innrapporteringsskjema for arbeidsforhold der man engasjerer noen til å jobbe for seg i eget hjem (barnepass, renhold, gartnertjenester mv). Jeg har ikke konkret prøvd skjemaet, men ved første øyekast ser det i alle fall ut som noe som halvveis oppegående mennesker burde kunne klare å skjønne.

Man betaler ikke arbeidsgiveravgift dersom man har samlede lønnskostnader på under 60 000 pr. år, inkludert feriepenger. Det burde holde for de fleste som bare ønsker normalt renhold.

Ergo må man betale litt ekstra for å dekke opp for skatten til arbeidstaker, og man må betale 10,2 % feriepenger. Og det er det.

For å ta utgangspunkt i Lisas 120 kr, så får man et tillegg på maks 30 kr for skatten, og dernest et tillegg på 15 kr for feriepenger. Med andre ord koster det 165 kr timen å lønne noen hvitt, hvis det opprinnelig kostet 120 kr å lønne dem svart.

Ikke kom og fortelle meg at dette handler om noe annet enn grådighet og manglende evne eller vilje til å sette seg inn i det regelverket som allerede finnes.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 11:33   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er man desperat hvis man jobber som vaskehjelp, altså? Jaha.

(Ja, selvfølgelig, noen er sikkert det og alle disse forbeholdene, men come on, det får da være grenser for nedvurderende holdning til andres yrker?)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 11:41   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Er man desperat hvis man jobber som vaskehjelp, altså? Jaha.

(Ja, selvfølgelig, noen er sikkert det og alle disse forbeholdene, men come on, det får da være grenser for nedvurderende holdning til andres yrker?)

Jeg har hatt sommerjobb og deltidsjobb som renholder i flere år, og jeg kan bekrefte at det er ingen mangel på yrkesstolthet i den bransjen. Virkelig ikke.

Nå er også trenden at flere og flere profesjonelle renholdere tar fagbrev og får seg en utdannelse innenfor faget, noe som selvsagt bidrar til å ytterligere styrke bransjens seriøsitet og arbeidernes selvfølelse.

Jeg synes også at den holdningen som Brutus legger for dagen overfor renholdere her, er ufattelig nedlatende.

Gammel 11-03-10, 11:46   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes også at den holdningen som Brutus legger for dagen overfor renholdere her, er ufattelig nedlatende.

Enig. Og så synes jeg eksemplene på manglende respekt overfor renholdspersonale er noe ganske annet enn diskusjonen om hvorvidt det er greit å betale noen for å gjøre en renholdsjobb hjemme hos seg selv. Det er klart det er ufint å ikke rydde opp etter seg når man søler og roter, og det er klart det er uhøflig å behandle folk respektløst - det betyr ikke at det er hverken ufint eller respektløst å betale folk for å gjøre en jobb for seg. (Jeg kan for eksempel forsikre om at vi er både hyggelige og respektfulle overfor vaskehjelpen vår, og at vi går inn for å gjøre jobben hennes så grei som mulig.)

Gammel 11-03-10, 11:55   #6
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Enig. Og så synes jeg eksemplene på manglende respekt overfor renholdspersonale er noe ganske annet enn diskusjonen om hvorvidt det er greit å betale noen for å gjøre en renholdsjobb hjemme hos seg selv. Det er klart det er ufint å ikke rydde opp etter seg når man søler og roter, og det er klart det er uhøflig å behandle folk respektløst - det betyr ikke at det er hverken ufint eller respektløst å betale folk for å gjøre en jobb for seg. (Jeg kan for eksempel forsikre om at vi er både hyggelige og respektfulle overfor vaskehjelpen vår, og at vi går inn for å gjøre jobben hennes så grei som mulig.)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 12:01   #7
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg har hatt sommerjobb og deltidsjobb som renholder i flere år, og jeg kan bekrefte at det er ingen mangel på yrkesstolthet i den bransjen. Virkelig ikke.

Nå er også trenden at flere og flere profesjonelle renholdere tar fagbrev og får seg en utdannelse innenfor faget, noe som selvsagt bidrar til å ytterligere styrke bransjens seriøsitet og arbeidernes selvfølelse.

Jeg tror du bommer litt med vilje her nå. Jeg respekterer renhold som en av de viktigste yrkesutøvelsene i samfunnet. Jeg blir beklemt av den lave statusen det har og har hatt. Du kommer ikke utenom det, tross uttalt yrkesstolthet, trolig det yrket som favner flest arbeidstakere som ikke finner andre jobber.

Gammel 11-03-10, 12:21   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Du kommer ikke utenom det, tross uttalt yrkesstolthet, trolig det yrket som favner flest arbeidstakere som ikke finner andre jobber.

Jeg er ikke uenig i det, men det betyr ikke at de som jobber med renhold automatisk ser seg selv som lavkaste eller synes det er nedverdigende å ha dette yrket.

Og det betyr heller ikke at det er noe galt i å ansette en renholder, gitt at man (selvsagt) betaler vedkommende en anstendig lønn, sørger for gode arbeidsforhold og behandler personen med respekt.

Gammel 11-03-10, 12:33   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg tror du bommer litt med vilje her nå. Jeg respekterer renhold som en av de viktigste yrkesutøvelsene i samfunnet. Jeg blir beklemt av den lave statusen det har og har hatt. Du kommer ikke utenom det, tross uttalt yrkesstolthet, trolig det yrket som favner flest arbeidstakere som ikke finner andre jobber.

Jeg er forsåvidt enig med deg. Men så tror jeg man må skille litt på by og land her. Der jeg kommer fra så er det stort sett bare etnisk norske kvinner som jobber som renholdere, de har stor grad av yrkesstolthet vil jeg si, og de er alle faglærte. Mens her i Oslo er det vel nå nesten bare utelukkende innvanderer som driver renholdsbransjen og det å vaske er det skikkelig lavstatusyrke. Det brukes jo også enormt mange papirløse som renholdere som jobber for 30 kr timen. Ta deg en tur ned i Oslo sentrum klokken 0400 om morgenen og se alle lysene som er på rundt omkring på kontorer og restauranter, der jobber det flust av stakkars sjeler for en skikk og ingenting. Dette skjer også i økende grad utenom at myndighetene ser ut til å gjøre noe med det.

Så jeg må si jeg kjenner meg litt igjen i noen av de tankene du gjør deg når du møter personen som vasker i oppgangen din. Her i oppgangene går det kvinner fra Litauen og Polen, alle jobber "svart". Unntaket er kurderen som jobber for bortettslaget, han jobber hvitt for et etablert byrå i Oslo.

Gammel 11-03-10, 12:37   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

jeg får prøve å si det på en annen måte. Man er for eller mot sosial dumping. Jeg kjenner mange som er sterke motstandere av sosial dumping, men de har overhode ingen problemer med å ha svart renholder i privat hjem. Det er disse folkene jeg mener er problemet.

Når noen sier at de forstår mennesker som ansetter svart vaskehjelp fordi det norske lovverket gjør det tung og dyrt å gjøre det lovlig, så mener jo vedkommende at lovverket er det som veier tyngst. De gir blaffen i konsekvensen. Da eier man hverken moral eller et snev av integritet.

Gammel 11-03-10, 12:39   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Så jeg må si jeg kjenner meg litt igjen i noen av de tankene du gjør deg når du møter personen som vasker i oppgangen din. Her i oppgangene går det kvinner fra Litauen og Polen, alle jobber "svart". Unntaket er kurderen som jobber for bortettslaget, han jobber hvitt for et etablert byrå i Oslo.

Men da er jo problemet at de som jobber som renholdere er lønnet svart og får for dårlig betalt. Problemet er jo ikke, på generelt grunnlag, at noen ansetter andre for å vaske i husene sine.

Gammel 12-10-10, 21:44   #12
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke jobbet som det selv, men jeg ser også at det er slik. Vet om flere som faktisk har tatt fagbrev. Renholdere er vel likestilt med hjemmehjelp, omsorgsarbeider, osv. Og det er vel ingen som "ser så mye ned" på disse yrkene?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 18:21   #13
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er faktisk ikke så veldig vanskelig og byråkratisk å ha hvit hjelp heller. Det bare OPPLEVES slik, fordi det er så vanskelig å finne ut hvordan det skal gjøres. Og så må man stå en time i telefonkø hos skatteetaten mens de messer om hvor mye fin info de har på nettet, mens man blir sendt fra konsulent til konsulent som ikke har peiling på det du spør om. Og så blir man tvunget til å gjøre det man alltid gjør når man lurer på noe og ikke finner ut av det - man må spørre på FP. Men det er ikke vanskelig. Ikke når man kan det.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 21:47   #14
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Er det ikke ganske vanlig med au-pair da? Ser ikke noe galt i det jeg..
Men hvilke oppgaver denne skal gjøre - det blir jo en litt annen diskusjon.
Men vanlig husarbeid og hjelp i huset anser jeg som ganske normalt
(nei, hun skal selvfølgelig ikke beise huset, skifte dekk, klippe hekk o.l.
den type tjenester kan man kjøpe av andre)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23.