|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Terteskjell smakte jeg ikke før for noen år siden, vi hadde aldri det.
|
|
|
|
#2 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010I 1980 spiste vi mye fisk. Fersk sådan. Bestefar var fisker, så vi hadde fri tilgang. Stekt sei, kokt sei, gammelsaltet sei, lettsaltet uer, hysekaker, fiskegrateng, kokt torsk, plukkfisk, fiskeboller i hvit saus osv. Innimellom var det vel en pannekakemiddag eller en suppemiddag. På søndager spiste vi kjøttmiddag - koteletter etter kjøttkaker eller noe i den duren. Mye poteter og andre rotgrønnsaker. Spaghetti (ihjelkokt sådan) med kjøttsaus var vel det mest "eksotiske" vi spiste, og lørdagskosematen var gjerne grillet kylling med pommes frites, gryterett eller mammas ostesufflé.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Terteskjell spises hver eneste andre juledag her i huset. Det er (var) vanlig på vestlandet i allefall. Jeg syns det er kjempegodt. Det er egentlig mer en 50-6-tallsrett, enn en åttitallsrett.
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Vi hadde ikke terteskjell på 2. juledag, men husker at vi hadde fiskeboller i litt sånn ekstra fin hvit saus (med fløte i?) og reker oppi noen ganger, sikkert år der vi ikke hadde råd til kveite som er standard i vår vestlandsfamilie. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
Er terteskjell og reker billigere enn kveite?
|
|
|
#6 |
|
|
Vi hadde ikke terteskjell, sa jeg. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Ball hadde vi mye. Fiskball altså.
|
|
|
|
#8 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Terteskjell er jo kjempegodt!
|
|
|
|
#9 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Skolekjøkkentråden minnet meg på at vi ofte hadde en halv grapefrukt til dessert.
|
|
|
#10 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Terteskjell?! Det var noe min mor og de hadde på klubb.
|
|
|
#11 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Vi hadde lungemos, stekt lever og stekt rogn. Ingen av disse mine favoritter. Ellers gikk det i kokt torsk, lapskaus, spaghetti med kjøttsaus, pytt i panne, kjøttkaker og benløse fugler. Poteter til alle måltider, som i alle. Også til spagettien. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Pålegg:
|
|
|
|
#13 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Mamma hadde terteskjell og små fiskeboller på klubb ja.
|
|
|
#14 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, den har vi fått også
|
|
|
#15 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Hvis vi lagde pizza var det nesten alltid med pizzafyll på boks fra Trøndermat (nå Terina). Langang med det samme pizzafyllet var også en schläger.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg synes det er litt rart at alle snakker om 80-tallsmaten som litt mindreverdig og enkel, jeg oppfatter det ikke sånn. Nei, de hadde ikke alle krydderne og variasjonen til rådighet som vi har, men det henger jo sammen med at verden har blitt "mindre" og at stadig flere muligheter har blitt kjent. Vi hadde god, sunn, fra bunnen av og balansert mat hjemme da akkurat som jeg lager i mitt hjem nå, det er mer at mangfoldet har blitt større. Det jeg har mistet på veien, er evnen til å lage tradisjonsmat, og det har jeg kjempelyst til å lære meg, for noe av den er jo utrolig god. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Vi spiste generelt mye kokt potet. Nå spiser jeg det veldig lite. Pleier å steke de i båter i ovnen hvis vi har potet. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Ja, det er jeg helt enig i. Det er vår foreldregenerasjon som stort sett ikke har laget noe snasen mat. Første generasjon som jobbet og ikke vennet seg til å kombinere jobb og skikkelig mat?
Jeg tror kanskje det er en del av tradisjonsmaten som forsvant med vår foreldregenerasjon, det er besteforeldrematen vi er ute etter, både når det gjelder smak og ingredienser. Ingen posejuks, bare gode råvarer og real bondekost laget med god tid og masse kjærlighet!
|
|
|
#19 |
|
Epikur
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg vil på det varmeste anbefale boka til Tom Victor Gausdal som heter Husmannskost. Her finner du de gode tradisjonsoppskriftene. Mitt beste tips er i grunnen å finne billig kjøtt, bog feks, brune det og koke det i time etter time etter time. Plukk kjøttet, lag saus med kraften, kok poteter og grønnsaker og gjør noen veldig lykkelig.
|
|
|
#20 |
|
|
Begge mine foreldre lager mat fra bunnen av, både tradisjonell og mer "alternativ", så jeg har også vært heldig der. Jeg var bare sjelden med på å lage den type mat hjemme, og så er det nok en interesse som har kommet mer med årene. Men for all del, jeg kan jo lage fårikål og sånn, da. :ganske god husmor: |
|
|
|
![]() |
|
|