Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hverdagsmat i 1980 og 2010

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 11:21   #61
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Altså fiskeboller OG kjøttboller i sausen?

Gammel 06-06-10, 11:23   #62
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Terteskjell smakte jeg ikke før for noen år siden, vi hadde aldri det.

Men alltid potet til spaghetti, pappa har det enda.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:28   #63
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jo kjempegodt! Mannen min liker det ikke så vi har det ikke så ofte, men jeg benytter alltid sjansen med én gang han er bortreist eller lignende, for både jeg og ungene elsker det. Terteskjell med tykk, hvit saus, erter, gulrøtter, fiskeboller og kjøttboller oppi (sånne små). Vanvittig godt!

Smak og behag. Fiskeboller og hvit saus er kjempegodt, da.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:31   #64
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emma71, her.

Altså fiskeboller OG kjøttboller i sausen?

Jepp, det lærte jeg av ei venninne. Hjemme hadde vi nemlig kun bogskinke i sausen. Det er sånne små Gilde ferdigkokte kjøttboller og små fiskeboller i lake. Laken brukes i sausen. Det er ufattelig digg! Min venninne spiser det helst uten gulrøtter og erter da, så når jeg spiser det hos henne (vi lager det som skikkelig kosekveld-middag faktisk) så serveres det ved siden av.

Gammel 06-06-10, 11:36   #65
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

I 1980 spiste vi mye fisk. Fersk sådan. Bestefar var fisker, så vi hadde fri tilgang. Stekt sei, kokt sei, gammelsaltet sei, lettsaltet uer, hysekaker, fiskegrateng, kokt torsk, plukkfisk, fiskeboller i hvit saus osv. Innimellom var det vel en pannekakemiddag eller en suppemiddag. På søndager spiste vi kjøttmiddag - koteletter etter kjøttkaker eller noe i den duren. Mye poteter og andre rotgrønnsaker. Spaghetti (ihjelkokt sådan) med kjøttsaus var vel det mest "eksotiske" vi spiste, og lørdagskosematen var gjerne grillet kylling med pommes frites, gryterett eller mammas ostesufflé. Pizza (med enormt tjukk bunn) smakte jeg først midt på 80-tallet, og da var jeg uhyre skeptisk.

I dag spiser vi mat fra andre deler av verden - italiensk, indisk, kinesisk, meksikansk, gresk osv. Mat jeg aldri hadde hørt om i 1980. Men så var jeg bare fem år den gang, så det er mulig jeg var litt farget av det jeg fikk servert hjemme, for å si det sånn.

Gammel 06-06-10, 11:37   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Terteskjell spises hver eneste andre juledag her i huset. Det er (var) vanlig på vestlandet i allefall. Jeg syns det er kjempegodt. Det er egentlig mer en 50-6-tallsrett, enn en åttitallsrett.

Jeg husker vi spiste mye stekt rogn fra boks, blodpudding, pølser og spaghetti med ketchup, fiskesuppe, lever, grove pannekaker med gul- eller brunost, byggrøt som smakte lim, og fiskeboller i hvit saus med karri. Om sommeren spiste vi mye mat ingen av vennene mine gjorde, som salat med iste til. Salaten som ikke er spesielt anderledes den jeg lager nå. Vi hadde parsell og kjøkkenhage og masse friske grønnsaker gjennom sommeren.

De andre tingene likte jeg ikke spesielt godt, så jeg har ikke spist dem siden. Vi bruker mer krydder og rent kjøtt, kylling kan jeg ikke huske at vi spiste. Potet spiste vi mye av, det har vi nesten ikke i det hele tatt nå. Vi bruker også mer ferske grønnsaker gjennom hele året.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:41   #67
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde ikke terteskjell på 2. juledag, men husker at vi hadde fiskeboller i litt sånn ekstra fin hvit saus (med fløte i?) og reker oppi noen ganger, sikkert år der vi ikke hadde råd til kveite som er standard i vår vestlandsfamilie.

Gammel 06-06-10, 11:43   #68
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Ball hadde vi mye. Fiskball altså.

Mamma og farmor lagde seg. Jeg har veldig lyst til å prøve meg på å lage det selv en dag gitt.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:46   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Vi hadde ikke terteskjell på 2. juledag, men husker at vi hadde fiskeboller i litt sånn ekstra fin hvit saus (med fløte i?) og reker oppi noen ganger, sikkert år der vi ikke hadde råd til kveite som er standard i vår vestlandsfamilie.

Er terteskjell og reker billigere enn kveite?

Vi har ekstra gode fiskekaker som helst skal være fra en spesiell produsent, hvit saus, reker, asparges og erter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:48   #70
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Er terteskjell og reker billigere enn kveite?

Vi har ekstra gode fiskekaker som helst skal være fra en spesiell produsent, hvit saus, reker, asparges og erter.

Vi hadde ikke terteskjell, sa jeg. Men ja, fiskeboller og reker (sånne i lake) er definitivt billigere enn kveite. Kveite er dyrt.

Gammel 06-06-10, 12:16   #71
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Terteskjell er jo kjempegodt! Slik Iset spiser det, med fiskeboller og kjøttboller i. Og selvsagt med asparges og reker på. Jeg kan egentlig ikke fordra hermetisk asparges, men det hører liksom til denne retten. (Samme med hermetisk champignon. Den kan KUN spises på mammas pizza.)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:21   #72
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolekjøkkentråden minnet meg på at vi ofte hadde en halv grapefrukt til dessert.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:26   #73
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Terteskjell?! Det var noe min mor og de hadde på klubb.

Vi spiste mye fisk som min farfar fisket, kveite, pale og torsk og sånn. Min mor, som ikke spiser fisk, laget fiskemiddag til resten av familien flere ganger i uken.

Gammel 06-06-10, 12:41   #74
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Vi hadde lungemos, stekt lever og stekt rogn. Ingen av disse mine favoritter. Ellers gikk det i kokt torsk, lapskaus, spaghetti med kjøttsaus, pytt i panne, kjøttkaker og benløse fugler. Poteter til alle måltider, som i alle. Også til spagettien.

På lørdagen hadde vi enten kylling (lørdagskylling i sånn form fra frysedisken), terteskjell, hjemmelaget pizza eller mammas spesial: Toros orientalske gryte, servert med Uncle Bens hurtigris, salat med ananas og paprika og spiralloff. Alltid spiralloff til gryterett. Da hadde vi faktisk ikke poteter til.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 13:09   #75
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma hadde terteskjell og små fiskeboller på klubb ja.

Vi spise
pale (småsei?) og potet og lever
Hjemmelaget fiskegrateng med spagetti oppi
Fiskeboller i hvit saus
Hjemmelagete kjøttkaker og kålstuing
Pølse og potetstapp (hjemmelaget)
Pølser i brun eller hvit saus
Når pappa var bortreist spiste vi blodpudding med sukker og macaroni
Fersk torsk
Posesupper fra Toro, tomat, sjampingon blomkål, asparges, kjøttsuppe etc.
Hønsefrikasé
Koteletter med avkok fra stekepannen blandet med rømme
Av grønnsaker var det mest gulrot til fisk, tror jeg. Blomkål brukte vi også.
Kjøttpudding
Innbakt blomkål med noe kjøttpuddinggreier utenpå ...
Lørdagskveldene var biff på loff, veldig ofte. Med hermetiske sjampinjong stekt i smør.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 13:20   #76
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Innbakt blomkål med noe kjøttpuddinggreier utenpå ...

Ja, den har vi fått også

Gammel 06-06-10, 13:33   #77
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pålegg:
Fårepølse, nougatti, syltetøy eller ost

Middager:
Fiskekaker og makaroni i brun saus, spaghetti og kjøttdeig med ketchup som "saus", Spagetti på boks, raspeballer, fiskepinner og poteter, plukkfisk, fiskepudding og pose-potetstappe. Mamma jobbet fulltid og var alene med to barn, med en syk mor som hun tok seg av i tillegg, det ble sjeldent tid til annet enn pose-mat og raske middager.

Lørdager:
Hjemmelaget pizza, som regel

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 14:12   #78
*TB*
Superduperaktiv

*TB* sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
*TB* er populær*TB* er populær*TB* er populær
Standard

Hvis vi lagde pizza var det nesten alltid med pizzafyll på boks fra Trøndermat (nå Terina). Langang med det samme pizzafyllet var også en schläger.

Noen jeg kjenner bruker dette pizzafyllet enda.

Gammel 06-06-10, 14:49   #79
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Jeg husker at orientalsk gryte var det store. Dessuten lagde storebroren min ofte hjemmelaget potegull og knekk på lørdagene.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 14:51   #80
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Jeg husker at orientalsk gryte var det store. Dessuten lagde storebroren min ofte hjemmelaget potegull og knekk på lørdagene.

Jeg hadde sommerjobb et sted der en som het Grythe til etternavn akkurat hadde fått en sønn. Det var bred enighet om at han burde hete Orientalsk til fornavn.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.