Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-10, 14:22   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

meh, nå gjør du deg dum. Poenget er at foreldre er der for å veilede og ta tak når ting er på styr, right? Dette er et barn som ønsker det som rett og slett er et sunt kosthold. (Jeg hadde satt pris på fisk i ny og ne, altså, og har en del vegetarianere blant folka mine som også spiser fisk.) Om barnet hadde villet på en eller annen slankekur er det på tide å si nei, om det hadde villet på en sjokoladekur er det på tide å si nei, om det hadde villet på en "kun sennep på knekkebrød"-kur er det på tide å si nei. Men ikke når det ber om noe som er sunt! Hallo! At man sier ja til noe barnet ønsker betyr ikke automatisk at man sier ja til alt barnet ønsker. Det går an å tenke også. Har jeg hørt.

Ja, jeg håper jo at det går an å tenke, men det inntrykket jeg får i denne tråden, at de fleste av dere ville lagt dere langflate for barnets overbevisning (som jeg ville kalt innfall..). Hvorfor ellers argumenterer dere for at hun har en overbevisning, er så reflektert, osv?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:23   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, jeg håper jo at det går an å tenke, men det inntrykket jeg får i denne tråden, at de fleste av dere ville lagt dere langflate for barnets overbevisning (som jeg ville kalt innfall..). Hvorfor ellers argumenterer dere for at hun har en overbevisning, er så reflektert, osv?

Næsj, jeg sier ikke at hun er så utpreget reflektert fordi hun ikke vil spise dyr fordi det er trist at de dør. Det jeg sier er at det slett ikke er en uvanlig overbevisning, og at det strengt tatt ikke er noe kjipt hun ber om.

Det er bare du som ikke klarer å se forskjell på om barnet ber om noe som kan godtas eller ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:30   #3
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Jeg har ikke skrevet så vitt jeg vet at hun er utrolig rekflektert. Men at hun har gode argumenter for å ikke spise fisk eller kjøtt. Argumenter jeg selv kan forstå, om er gode. Jeg har virkelig prøvd og argumentere i mot. Men nå det ikke går så går det ikke.

Gammel 06-07-10, 14:23   #4
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

meh, nå gjør du deg dum. Poenget er at foreldre er der for å veilede og ta tak når ting er på styr, right? Dette er et barn som ønsker det som rett og slett er et sunt kosthold. (Jeg hadde satt pris på fisk i ny og ne, altså, og har en del vegetarianere blant folka mine som også spiser fisk.) Om barnet hadde villet på en eller annen slankekur er det på tide å si nei, om det hadde villet på en sjokoladekur er det på tide å si nei, om det hadde villet på en "kun sennep på knekkebrød"-kur er det på tide å si nei. Men ikke når det ber om noe som er sunt! Hallo! At man sier ja til noe barnet ønsker betyr ikke automatisk at man sier ja til alt barnet ønsker. Det går an å tenke også. Har jeg hørt.

alfaCharlie sier det veldig bra og mye av det jeg tenker.

Det kan jo ikke være så ille og ville tilby barne sitt et godt og sunt kosthold. Når hun ikke vil spise fisk og kjøtt. Alternativene er hverfall ikke noen gode.

Gammel 06-07-10, 14:14   #5
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes du gjør helt rett i å ikke tvinge barnet til å spise noe som det har avsmak for, hva i all verden er det slags idé? Jeg tror de som sier det bare er å si at det er dette som er til mat her, har barn som er enkle å ha med å gjøre i matveien.

Det høres veldig fornuftig ut å sørge for at barnet har et fullverdig kosthold til tross for at hun ikke vil spise kjøtt eller fisk. Så kan du heller fortsette å tilby henne kjøtt og fisk, det kan jo være hun ombestemmer seg snart, men enn så lenge er det jo bare en fordel at kostholdet et fullverdig når hun ikke spiser de tingene.

Så får du heller la være å påpeke at planter også er levende.

Gammel 06-07-10, 14:21   #6
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er enig med aC.

Gammel 06-07-10, 14:24   #7
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi det ikke handler om et usunt valg, bina. Det handler om noe som er gjennomførbart og som verken skader familien eller barnet. Dessuten kan det også innebære en læringsprosess for hele familien. Jeg regner med at du ikke sier nei til absolutt alle innfall barna dine har.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:32   #8
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Fordi det ikke handler om et usunt valg, bina. Det handler om noe som er gjennomførbart og som verken skader familien eller barnet. Dessuten kan det også innebære en læringsprosess for hele familien. Jeg regner med at du ikke sier nei til absolutt alle innfall barna dine har.

OK, la oss være enige om at det finnes mange varianter av kosthold som hver for seg kan være sunne og gode varianter. Ja? Middelhavskosthold er sikkert helt fint. Samme med vegetarkost. Lavkarbo. Norsk husmannskost. Men er det virkelig slik at det er barnet som skal avgjøre hvilket kosthold familien skal følge?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:36   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

OK, la oss være enige om at det finnes mange varianter av kosthold som hver for seg kan være sunne og gode varianter. Ja? Middelhavskosthold er sikkert helt fint. Samme med vegetarkost. Lavkarbo. Norsk husmannskost. Men er det virkelig slik at det er barnet som skal avgjøre hvilket kosthold familien skal følge?

Om du leser så ser du at familien ikke skal endre kostholdet, bare ha mer grønt til maten. Det skader vel ingen akkurat.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:45   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det virkelig slik at det er barnet som skal avgjøre hvilket kosthold familien skal følge?

Det er da ingen som sier at hele familien skal kutte ut kjøtt og fisk fordi barnet ikke vil ha det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:26   #11
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

Men bina, kan du fortelle hvordan du ville tvunget barnet til å spise kjøtt og fisk når det absolutt ikke ville ha? Og hva som egentlig ville være hensikten med det, annet enn at du skulle fått ting på din måte? Ville du lure barnet, sulte det eller tvangsfôre det?

Gammel 06-07-10, 14:31   #12
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Oi, dette ble en heftig diskusjon, ja! Jeg skal ikke uttale meg så veldig sterkt den ene eller andre veien. Jeg kjenner noen som har vokst opp og sluppet å spise fisk, pga sterk fiske-aversjon. Det har gått bra det, altså.

Min 5-åring har også reflektert over dette med å spise dyr, men har godtatt mine argumenter om at dyret ikke kjenner noe mer når det er dødt. Kan det tenkes at datteren din synes det er OK å spise fisk som har levd fritt ute i havet, i alle fall?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:41   #13
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Men bina, kan du fortelle hvordan du ville tvunget barnet til å spise kjøtt og fisk når det absolutt ikke ville ha? Og hva som egentlig ville være hensikten med det, annet enn at du skulle fått ting på din måte? Ville du lure barnet, sulte det eller tvangsfôre det?

Jeg lurer fortsatt på dette, altså.

Gammel 06-07-10, 14:36   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke så ufattelig komplisert å ha et vegetaralternativ, bina. Du får det til å høres ut som om man må rykke opp familien med rot og flytte til en stråhytte i jungelen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:49   #15
Frantzen
Passiv

Standard

Her koker du suppe på en spiker som bare du ser, bina. Det er usannsynlig liten sjanse for at denne jenta kommer til å be om "kostholdsendringer" hver femte uke bare fordi hun får et næringsmessig fullgodt alternativ til kjøtt og fisk. Til og med om det er fordi hun får lov å bli tatt på alvor i sin overbevisning.
Det er faktisk ikke sånn at barn som får bestemme litt her og der (selv om det dreier som noe annet enn "liker ikke" -argumentasjon) kommer til å ta fullstendig kontroll over familien. Du har ikke noe som helst grunnlag for å mene at siljemoren er en dilter og dårlig grensesetter på bakgrunn av dette her, altså.

Som flere har påpekt så skal ikke hele familien legge om kostholdet, men at det antagelig vil bli flere grønnsaker på bordet, i tillegg.

Jeg syns ærlig talt at du virker mer skrudd enn det du frykter at hun er, og ihvertfaller utrolig trangsynt og kverulerende i denne diskusjonen.

Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:51   #16
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mitt råd må være å ikke lage så stor sak utav det. Lag sunne alternativer ti henne og server ved den vanlige maten og se hvor det fører hen.

Jeg hadde selv en lang periode som barn hvor jeg nektet å spise kjøtt på grunn av medlidenhet med dyrene, vokste opp på gård og syntes det var helt forferdelig å skulle spise dem. Jeg var virkelig usedvanlig empatisk med dyrene.
Mine foreldre lurte i meg kjøtt om de klarte, ellers spiste jeg bare saus og poteter/ grønnsaker/fisk.
Det gikk over etter en stund, men det er ingen tvil hos meg om at barn kan synes det er grusomt å måtte spise dyr så for meg ville det ikke vært noe poeng i å tvinge henne.

Gammel 06-07-10, 15:30   #17
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår bina mer som i at hun ikke vil akseptere at barnet er vegetarianer, og ikke at hun vil tvinge i barnet kjøtt. Og det samme ville jeg gjort. Jeg kan ikke tvinge i femåringen min kjøtt, men jeg ville aldri akseptert at han hadde en egen ordning hvor han fikk alternativ mat fordi han syntes synd på dyrene altså. Jeg ville ikke tvunget i ham kyllingen jeg serverte, men han ville ikke fått linsestuing som erstatning. Som noen over her skrev; jeg hadde ventet til dilla gikk over, og ikke gitt ham oppbakking på at vegetarisk kosthold var ok fordi det var synd på dyrene.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 19:12   #18
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg forstår bina mer som i at hun ikke vil akseptere at barnet er vegetarianer, og ikke at hun vil tvinge i barnet kjøtt. Og det samme ville jeg gjort. Jeg kan ikke tvinge i femåringen min kjøtt, men jeg ville aldri akseptert at han hadde en egen ordning hvor han fikk alternativ mat fordi han syntes synd på dyrene altså. Jeg ville ikke tvunget i ham kyllingen jeg serverte, men han ville ikke fått linsestuing som erstatning. Som noen over her skrev; jeg hadde ventet til dilla gikk over, og ikke gitt ham oppbakking på at vegetarisk kosthold var ok fordi det var synd på dyrene.

Denne var så bra at den fortjener å bli quotet en gang til.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 19:17   #19
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg er nokså på linje med Monsoon, merker jeg.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 15:39   #20
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Helt på linje med Esme her. Da jeg først leste overskriften og så alderen på barnet, trodde jeg det var en spøk eller bare for å provosere frem reaksjoner. Når en på 4,5 år vil bli vegeterianer tenker jeg denne trenger veiledning tilbake til normalt kosthold, ikke tilrettelegging.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:45.