|
|||||||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ustabil
|
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Ja, jeg håper jo at det går an å tenke, men det inntrykket jeg får i denne tråden, at de fleste av dere ville lagt dere langflate for barnets overbevisning (som jeg ville kalt innfall..). Hvorfor ellers argumenterer dere for at hun har en overbevisning, er så reflektert, osv? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Næsj, jeg sier ikke at hun er så utpreget reflektert fordi hun ikke vil spise dyr fordi det er trist at de dør. Det jeg sier er at det slett ikke er en uvanlig overbevisning, og at det strengt tatt ikke er noe kjipt hun ber om. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke skrevet så vitt jeg vet at hun er utrolig rekflektert. Men at hun har gode argumenter for å ikke spise fisk eller kjøtt. Argumenter jeg selv kan forstå, om er gode. Jeg har virkelig prøvd og argumentere i mot. Men nå det ikke går så går det ikke.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
alfaCharlie sier det veldig bra og mye av det jeg tenker.
|
|
|
#5 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg synes du gjør helt rett i å ikke tvinge barnet til å spise noe som det har avsmak for, hva i all verden er det slags idé? Jeg tror de som sier det bare er å si at det er dette som er til mat her, har barn som er enkle å ha med å gjøre i matveien.
|
|
|
#6 |
|
Tøff i frakk
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg er enig med aC.
|
|
|
#7 |
|
villende
|
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativFordi det ikke handler om et usunt valg, bina. Det handler om noe som er gjennomførbart og som verken skader familien eller barnet. Dessuten kan det også innebære en læringsprosess for hele familien. Jeg regner med at du ikke sier nei til absolutt alle innfall barna dine har. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
OK, la oss være enige om at det finnes mange varianter av kosthold som hver for seg kan være sunne og gode varianter. Ja? Middelhavskosthold er sikkert helt fint. Samme med vegetarkost. Lavkarbo. Norsk husmannskost. Men er det virkelig slik at det er barnet som skal avgjøre hvilket kosthold familien skal følge? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
villende
|
Det er da ingen som sier at hele familien skal kutte ut kjøtt og fisk fordi barnet ikke vil ha det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Tøff i frakk
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativMen bina, kan du fortelle hvordan du ville tvunget barnet til å spise kjøtt og fisk når det absolutt ikke ville ha? Og hva som egentlig ville være hensikten med det, annet enn at du skulle fått ting på din måte? Ville du lure barnet, sulte det eller tvangsfôre det?
|
|
|
#12 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativOi, dette ble en heftig diskusjon, ja! Jeg skal ikke uttale meg så veldig sterkt den ene eller andre veien. Jeg kjenner noen som har vokst opp og sluppet å spise fisk, pga sterk fiske-aversjon. Det har gått bra det, altså.
|
|
|
#13 |
|
Tøff i frakk
Jeg lurer fortsatt på dette, altså.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativDet er ikke så ufattelig komplisert å ha et vegetaralternativ, bina. Du får det til å høres ut som om man må rykke opp familien med rot og flytte til en stråhytte i jungelen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativHer koker du suppe på en spiker som bare du ser, bina. Det er usannsynlig liten sjanse for at denne jenta kommer til å be om "kostholdsendringer" hver femte uke bare fordi hun får et næringsmessig fullgodt alternativ til kjøtt og fisk. Til og med om det er fordi hun får lov å bli tatt på alvor i sin overbevisning. |
|
|
|
#16 |
|
Helt vanlig
|
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativMitt råd må være å ikke lage så stor sak utav det. Lag sunne alternativer ti henne og server ved den vanlige maten og se hvor det fører hen.
|
|
|
#17 |
|
Peppy!
|
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg forstår bina mer som i at hun ikke vil akseptere at barnet er vegetarianer, og ikke at hun vil tvinge i barnet kjøtt. Og det samme ville jeg gjort. Jeg kan ikke tvinge i femåringen min kjøtt, men jeg ville aldri akseptert at han hadde en egen ordning hvor han fikk alternativ mat fordi han syntes synd på dyrene altså. Jeg ville ikke tvunget i ham kyllingen jeg serverte, men han ville ikke fått linsestuing som erstatning. Som noen over her skrev; jeg hadde ventet til dilla gikk over, og ikke gitt ham oppbakking på at vegetarisk kosthold var ok fordi det var synd på dyrene. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Denne var så bra at den fortjener å bli quotet en gang til.
|
|
|
#19 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Jeg er nokså på linje med Monsoon, merker jeg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativHelt på linje med Esme her. Da jeg først leste overskriften og så alderen på barnet, trodde jeg det var en spøk eller bare for å provosere frem reaksjoner. Når en på 4,5 år vil bli vegeterianer tenker jeg denne trenger veiledning tilbake til normalt kosthold, ikke tilrettelegging. |
|
|
|
![]() |
|
|