Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Denne er jeg spent på jussen i

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-10, 22:16   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg føler meg misforstått.

Orw siktet sikkert til meg, og bare traff feil siteringsknapp. JEG forstod hva du mente, men gadd ikke kaste meg over innlegget ditt, for du var alt for saklig.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 22:53   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei SF; jeg klarer ikke å være enig i at noe av det som er kommet fram i saken tilsier ØKS, altså. Balltre kanskje - og en kraftig oppjuling hadde han visst fått og er han en voldelig drittsekk så kanskje han "fortjente" det... men ikke øks

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:00   #3
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Alltid like moro når det dukker opp masse nye brukere med relativt like navn som selvfølgelig har inngående kjennskap til sakene som diskuteres. I smell a rat (og det er ikke første gang).

Jeg har forøvrig ikke noe mer og tilføye til saken, dette var bare en generell betraktning.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:02   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Alltid like moro når det dukker opp masse nye brukere med relativt like navn som selvfølgelig har inngående kjennskap til sakene som diskuteres. I smell a rat (og det er ikke første gang).

Jeg har forøvrig ikke noe mer og tilføye til saken, dette var bare en generell betraktning.

Det ble publisert et par påstander i denne tråden før det var fremme i media at det var slik det var. Jeg tror kanskje vi for en gangs skyld har besøk som faktisk kjenner saken.

Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:01   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er enig i at det er uakseptabelt.

Men om jeg så overfører på meg selv så ser jeg jo fort at jeg kunne tatt et tilsvarende valg om jeg var redd nok for sikkerheten til mine barn.

Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:04   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er enig i at det er uakseptabelt.

Men om jeg så overfører på meg selv så ser jeg jo fort at jeg kunne tatt et tilsvarende valg om jeg var redd nok for sikkerheten til mine barn.

Men da senker du deg jo ned på nivået til mannen. Det er jo ikke greit (men dessverre veldig vanlig). Jeg har tro på å holde sin egen sti så ren som mulig. Om ikke annet bør man være et godt eksempel. Og hvis det er slik at jentene allerede har sett mye vold, så har de ikke godt av å se mer.

Slik jeg forstår dette var ikke jentene i umiddelbar fare.

Gammel 16-08-10, 23:06   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men da senker du deg jo ned på nivået til mannen. Det er jo ikke greit (men dessverre veldig vanlig). Jeg har tro på å holde sin egen sti så ren som mulig. Om ikke annet bør man være et godt eksempel. Og hvis det er slik at jentene allerede har sett mye vold, så har de ikke godt av å se mer.

Slik jeg forstår dette var ikke jentene i umiddelbar fare.

Jeg har også tro på å være et godt menneske og ta de riktige valgene. Og erfaring nok til å se at det ikke alltid er slik det blir.

Dette var mannens egne sønner. De var redd ham og de var redde for søstrene sine. Jeg ser at de ikke er umennesker selvom de tok et dårlig valg.

Jeg mener absolutt ikke det er greit - jeg mener bare at jeg kan forstå det. Eh. Jeg greier ikke å forklare bedre tror jeg.

Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:07   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hva vet du forresten om hva som er vanlig, lille meg?

Hvor vanlig er det at oppbankede barn senker seg ned på nivået til sin voldelige far, egentlig? Eller ekskoner? Er det egentlig særlig utbredt det at de senker seg til samme nivå?

Det strider da veldig mot mine kunnskaper om emnet.

Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:29   #9
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Hva vet du forresten om hva som er vanlig, lille meg?

Hvor vanlig er det at oppbankede barn senker seg ned på nivået til sin voldelige far, egentlig? Eller ekskoner? Er det egentlig særlig utbredt det at de senker seg til samme nivå?

Det strider da veldig mot mine kunnskaper om emnet.

Jeg mente det ikke så bokstavelig. Jeg mente mer at man generelt sett bør holde sin egen sti ren, men at det er særs vanskelig når man gjentatte ganger blir tråkket på.

Gammel 16-08-10, 23:30   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg mente det ikke så bokstavelig. Jeg mente mer at man generelt sett bør holde sin egen sti ren, men at det er særs vanskelig når man gjentatte ganger blir tråkket på.

En annen ting.

De skal inn i et hus.

Kan det ikke hende den øksa var der for å ta seg inn gjennom døra?
Man er ikke automatisk øksemorder om man har en øks i hånda.

Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:38   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

En annen ting.

De skal inn i et hus.

Jeg tenkte også at øksen ble brukt for å ta seg inn i boligen, altså. Samtidig tenker jeg at det er så utrolig lite gjennomtenkt. Jeg vet nok om vold med farlige gjenstander til å vite at man bringer ikke med seg farlige gjenstander til et menneske som bedriver med vold. Det skal ikke mye til før et ustabilt menneske klarer å få tak i den farlige gjenstanden og plutselig kan bruke gjenstanden mot deg.

Og med mindre faren holdt jentene innesperret (vet vi noe om dette?), så syns jeg det ville vært ubeskrivelig mye bedre å prøve å plukke med seg jentene en gang de ikke var sammen med faren.

Gammel 16-08-10, 23:41   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tenkte også at øksen ble brukt for å ta seg inn i boligen, altså. Samtidig tenker jeg at det er så utrolig lite gjennomtenkt. Jeg vet nok om vold med farlige gjenstander til å vite at man bringer ikke med seg farlige gjenstander til et menneske som bedriver med vold. Det skal ikke mye til før et ustabilt menneske klarer å få tak i den farlige gjenstanden og plutselig kan bruke det mot deg.

Og med mindre faren holdt jentene innesperret (vet vi noe om dette?), så syns jeg det ville vært ubeskrivelig mye bedre å prøve å plukke med seg jentene en gang de ikke var sammen med faren.

Nja - de var jo ganske mange da. Sannsynligheten for at en kæll med Bechtrevs skal overmanne alle sammen er vel ikke så stor.

Sannsynligheten for at de skal kunne gjennomføre en slik operasjon med spaning og greier i nærmiljøet til faren derimot - den er vel godt under null. Det er faktisk vanlige folk det her da. Omtrent. Tipper jeg. Sånne vet ikke så mye om undercoveroperasjoner, spaning, trygge kidnappingsrutiner og sånt.

Jeg er spent på utfallet. Det skal bli interessant å se om lovverket beskytter den som tvinger til seg barn han ikke har rett til eller den som tvinger til seg barn hun har rett til.

Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:39   #13
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

En annen ting.

De skal inn i et hus.

Ærlig talt SF. Du pleier og være superrasjonell men nå skeier du ut. Dersom noen kommer mot deg i ditt eget hus med øks i hånda så er det garantert ikke med gode hensikter. Dersom det hadde skjedd i mitt hus og jeg hadde hatt et våpen i hånden hadde jeg brukt det for å si det slik, jeg hadde ikke antatt at de hadde brukt øksa til å komme seg inn.

Og så vil jeg gjerne vite hvor det står at faren er voldelig? Jeg har sjekket VG, Dagbladet, Nettavisen og Aftenposten og det står ikke noe om det der. Jeg håper du ikke bare tar ordet til en nyregistrert bruker? Nå har ikke jeg lest hele tråden, men jeg finner ikke noe som backer opp det.

Gammel 16-08-10, 23:40   #14
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er på sin plass å ta i bruk øks når det er barn tilstede. Jeg vil tro at det i de aller fleste tilfeller vil ting kunne la seg ordne uten øks.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:43   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vet ikke at de gikk mot ham og angrep ham med noen øks. Selv faren har ikke sagt dette? Faren sier at det var han som angrep da han så en mann med øks såvidt jeg kunne skjønne?

Om man skal inn i et hus halv to på natta så er øks et ok redskap å få hull i en dør med. Mye mulig de hadde tenkt å klinke øksa i faren sin også for alt jeg vet, men de gjorde nå ikke det da.

Jeg ble nemlig ikke så sikker på om den øksen faktisk først og fremst var et våpen i denne sammenhengen.

Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 23:50   #16
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Standard

Jeg vet ikke at de gikk mot ham og angrep ham med noen øks. Selv faren har ikke sagt dette? Faren sier at det var han som angrep da han så en mann med øks såvidt jeg kunne skjønne?

Om man skal inn i et hus halv to på natta så er øks et ok redskap å få hull i en dør med. Mye mulig de hadde tenkt å klinke øksa i faren sin også for alt jeg vet, men de gjorde nå ikke det da.

Jeg ble nemlig ikke så sikker på om den øksen faktisk først og fremst var et våpen i denne sammenhengen.

"Jeg satte meg foran PC-en for å slappe av og surfe på nettet. Plutselig sto fire menn i rommet - en av dem med løftet øks. De gikk til direkte angrep på meg, forteller 47-åringen."

Fra Dagbladet.

Det vi vet:
-Det er en barnefordelingssak med store uenigheter.
-7 stykker brøt seg inn, banket opp faren og tok med seg jentene.

Det vi ikke vet noe om:
-Faren er en voldelig drittsekk som har banket opp barna.
-Moren er en manipulerende psykopat som har lurt flere i familien til å hente barna med vold.

Begge de scenarioene der er like sannsynlige/usannsynlige ut ifra det som har stått i avisen. Vi vet rett og slett ikke noe om det, ihvertfall utifra det som jeg greier og finne i tabloidpressen. Vi er fryktelig bastante her med liten info.

Gammel 16-08-10, 23:46   #17
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså... hadde noen tatt seg inn i mitt hus med øks midt på natta, og deretter kommet mot meg med den hadde jeg ikke vurdert så veldig nøye om de egentlig mente å bruke den "bare" på døra eller "også" på meg for å si det sånn...

Gammel 16-08-10, 23:52   #18
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Men det vi VET er at moren har daglig omsorg

Gammel 16-08-10, 23:52   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fryktelig bastante.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 00:03   #20
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Orw, her.

Når denne familien har hatt store problemer med å få hjelp fra barnevernet før når faren har hvert på sitt voldeligste. Er det ikke så rart at man ikke stoler på dem. Når han holder to jenter som ikke får gå ut å møte moren når de har avtale om det. Når politiet blir ringt etter og ikke gidder å be faren sende hjem jentene selv om han ikke har foreldre rett. Dette er en far som har tapt retten til å møte sine barn uten en verge. Man kan ikke bare bestemme seg for å beholde to barn det er en rettskjennelse på at han ikke har rett på.

Jeg synes det er skikkelig utidig å utlevere noen på denne måten. Har de sagt ja til å bli utlevert slik? Hvis du virkelig kjenner disse menneskene burde du kanskje heller bare holdt deg til at saken hadde flere sider som ville komme frem etter hvert fremfor å brette ut om andre menneskers private ting.

Jeg prøver ikke å gjøre meg vanskelig. Du påstår at det er far som ønsker å ha omsorgen for jentene. Jeg sier at det kan være at det er jentene som ønsker å være hos han. Hvis det er slik, så er det ikke far som ønsker å overta den daglige omsorgen. Da er det jentene som ønsker å være hos ham.

Det spiller ingen rolle om jentene ønsket å være hos ham aldri så mye, det er ikke den måten man gjør det på! Man bedriver IKKE selvtekt i barnefordelingssaker! Barn skal ikke måtte ta slike avgjørelser der de kan havne i en interessekonflikt, det skal retten gjøre for dem.
Du hadde jo bastant tatt fars side fra starten av, uten å i det hele tatt tenke på muligheten for at det var han som hadde gjort noe galt her.

Hele saken er nitrist, og jeg håper virkelig at det blir gjort noe med lovgivningen på dette området snart.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.