|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg synes det er greit én gang i året, gitt at foreldrene følger opp i ferien. Og ikke mer enn 2 uker, selvfølgelig.
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Det finnes hundre mer eller mindre gode grunner til å ta ungene ut av skolen noen dager. De fleste barn greier seg nok godt likevel. Jeg skjønner at det hadde vært best for klassen og for læreren at dette ikke skjedde, men likevel synes jeg det hadde vært dumt med et forbud. Jeg synes egentlig det er helt greit at det er en maksgrense for hvor mye man kan ta dem ut av skolen uten bråk, og synes også det vil være veldig dumt om foreldrenes grunner ble vurdert strengt. Både fordi det da vil bli store forskjeller fra skole til skole og fordi det vil være basert på skjønn og nedverdigende for de som må argumentere for seg. Hva er greit? Kommer det an på hva de skal ha fri til? Kommer det an på hvilket barn som skal ha fri? Om de ellers hadde hatt økonomi eller mulighet til å dra i skoleferien, og hvem skal i såfall bedømme hva som er grunner gode nok? Jeg tror man ville være tjent med å akseptere at elever bes fri, men heller definere kjernetider på året hvor det skal være dødsfall eller sykdom for å få fri hvis det er behov for slike perioder når man vet at alle er tilstede.
![]() |
#3 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Dette har vi diskutert heftig tidligere, ja.
![]() |
#4 |
I mål
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Fjellpiper
|
Det er mulig at jeg er veldig preget av egne læringserfaringer og jobberfaringer, men for meg så er ikke skolen det eneste stedet hvor barn lærer, og kontoret er heller ikke det eneste stedet hvor jeg jobber. Jeg synes det er greit å ta ungene ut av skolen for kortere turer hvis de får alternativ undervisning og dermed skjønner at man har forpliktelser som må følges opp også når man er borte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har alltid fått med lekser og oppfølging på ferien. Sånn sett har ikke ungene fri, nei. De gjør skolearbeidet alikevel.
![]() |
#7 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg har akkurat blitt lærer og har en astmasyk skolestarter som ikke er god, og lurer på om vi skal ta henne ut av skolen nå til høsten for å få et lengre opphold i sydligere strøk for å forebygge et lengre sykefravær på senhøsten/vinteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Kanskje skoleåret bør forlenges med to uker i hver ende, også kan elevene ha ti fleksible fridager? *løsningsorientert*
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Her tar faren til største har tatt største ut fra skolen 1-2 uker hver mai/juni for å reise til syden hele familien +++++ Det har vel vært sånn siste 4 årene. Jeg synes det er en uting at det gjøres hvert år, men siden vi har delt omsorg får jeg ikke gjort mye dessverre
![]() |
#10 |
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Må legge til at storesøster har uttalt til sin far at hun aldri får være med på avslutninger på skolen siden hun alltid er i syden, så i år reiste de på kvelden siste skoledag, så kanskje det løser seg selv uten min innblanding
![]() |
#12 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg har aldri tatt ut ungene mer en en enkeltdag i løpet av et skoleår.
![]() |
#13 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Dette har jeg vært med å diskutere her en gang tidligere, og nei - barn bør ikke tas ut av skolen utenom feriene. Det er derfor vi har ferie.
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Egentlig synes jeg det er en uting. Likevel har vi bedt Frøkna fri fra skolen hver fredag før påske siden hun begynte på skolen, fordi familien sparer flere tusen kroner på å reise til familien på vestlandet fredag i stedet for å vente til lørdag i påskeuka, og jeg klarer ikke å se at hun taper noe videre undervisning den dagen likevel, Ikke ut i fra det som står på ukeplanen, i alle fall. (Det er veldig mye påskepynt på planen de siste dagene før ferien.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Det har i grunnen aldri vært en problemstilling for oss, vi lagt ferien til skoleferien til nå. Og kommer nok til å satse på det også fremover.
![]() |
#16 |
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?En viss forskjell å ta et par-tre ekstra dager fri i forbindelse med juleferie, påskeferie e.l. enn å ta ut et par uker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?En stor del av problemet er at det ofte er de samme ungen som tas ut. At en unge tas ut en dag eller to er vel ikke det største problemet, men en uke hver høst og vår, kanskje flere år etter hverandre er absolutt ikke bra.
![]() |
#18 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Utskudd melder seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ringskrømt
|
![]() |
#20 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?I utgangspunktet synes jeg ikke noe om å ta barna ut av skolen, men på en annen side så hadde jeg ingen problemer med å gjøre det en uke i mars i år da vi ble påspandert tur til Tenerife av foreldrene mine. (Tre familier som skal reise sammen, ikke lett å finne en uke som passer for alle.) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|