Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stille bruk av mobiltelefon på kino - er det greit?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er det greit å bruke mobilen lydløst på kino?
Nei 30 19,48%
Nei, kun diskret sjekking av klokka 77 50,00%
Tjah, om filmen er skikkelig dårlig så 5 3,25%
Nja, en tekstmelding eller to burde gå greit 40 25,97%
Ja, absolutt. Man må jo la verden vite hvor man befinner seg og hva man gjør til en hver tid!? 2 1,30%
Deltakere: 154. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-11, 14:51   #81
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stille bruk av mobiltelefon på kino - er det greit?

Nå er jeg nesten aldri på kino, så det kan selvsagt ha noe med saken å gjøre, når jeg sier at jeg til dags dato aldri har opplevd at noen har sittet og fiklet med telefonen sin under en film.

Jeg kan ikke tenke meg jeg ville blitt irritert om noen sjekket en tekstmelding diskret nede i veska, men mobiler gir fra seg et ganske kraftig lys, så jeg vil tro jeg kunne blitt lettere irritert om noen satt og surfet i stedet for å se på filmen.

Jeg blir mer irritert av folk som konstant sitter og småskravler seg gjennom en film, og jeg er vel ennå husket som "den høygravide burugla," som ga to jentunger bak seg grei beskjed om at neste gang de ville treffes for å skravle, så kunne de gå på cafe i stedet for på kino.

At folk snoper, hoster og rører på seg gidder jeg ikke bry meg med. Jeg forventer faktisk ikke fullstendig taushet og ro når jeg går på kino, all den tid kinolokalet er et offentlig sted som tiltrekker seg ulike folk. Vil jeg ha total tyssnad og full konsentrasjon, leier jeg filmen på DVD og skrur på kinolyden her hjemme, en dag jeg har barnefri.

Og forresten - de gangene gubben min sovner når vi - en sjelden gang er på kino - og han sovner stort sett alltid, så får han en kraftig albu i siden, og det fra meg. For han snorker så det synger.

Gammel 25-04-11, 15:03   #82
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig med Inagh. Litt lyder må man regne med på et offentlig sted. Litt hosting og graving i godteriposer bryr jeg meg ingenting om. Litt av sjarmen med å være på kino er jo at det er andre mennesker der. Men konstant hvisking, prating og surfing er ikke greit. Eller når noen bak legger beina sine på setet ditt.

Gammel 25-04-11, 15:42   #83
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg sovner så og si alltid på kino jeg. Jeg er ikke kapabel til å sitte i en myk stol i et par timer i mørket mens jeg ser en meningsløs film, og jeg har sønner som har vært gjennom Ironman+++ alderen.

Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 16:09   #84
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg sovner så og si alltid på kino jeg. Jeg er ikke kapabel til å sitte i en myk stol i et par timer i mørket mens jeg ser en meningsløs film

Da må du jo ikke se meningsløse filmer vettu, du må velge å se de filmene du tror du kommer til å like.

Gammel 25-04-11, 16:31   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Da må du jo ikke se meningsløse filmer vettu, du må velge å se de filmene du tror du kommer til å like.

De gangene jeg får velge film så gjør jeg jo det. Men de kinoturene blir det så sjelden noe av. :mimrer fremdeles om Den brysomme mannen:

Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 16:39   #86
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg sovner så og si alltid på kino jeg. Jeg er ikke kapabel til å sitte i en myk stol i et par timer i mørket mens jeg ser en meningsløs film, og jeg har sønner som har vært gjennom Ironman+++ alderen.

Jeg sov som en stein på Wall-E. Makan til søppel-film, uten mål og mening. Det var forresten like så ungen sovna også. Etterpå konkluderte vi med at det var mye annet vi kunne brukt den tiden på.

Gammel 25-04-11, 17:17   #87
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å skru av mobilen på kino jeg. Har jeg av en eller annen grunn hatt akutt behov for å vite hva som skjer på utsiden av de 4 veggene i de to timene jeg har befunnet meg på innsiden, har jeg sørget for å sette den på lydløs med vibrering. Og skaffet meg en plass helt på enden av raden, så jeg kunne gå ut og sjekke mobilen og evt. følge opp det mer eller mindre livsviktige budskapet. Siden jeg drikker mye brus og sjelden varer en hel film uten en dotur uansett, er det som regel en fin plass for meg uansett

Lys fra mobiltelefoner plager meg veldig på kino, det er virkelig ødeleggende. Spesielt fordi de fleste, virker det som, ikke tenker på at det går an å justere ned lysstyrken, eller sjekke litt neddi en veske eller lomme så ikke alle i hele salen behøver å involveres. Men neida.
Knasete godteri og baconcrisp og sånt er også en uting :urk:

Sist redigert av m^2 : 25-04-11 kl 18:36.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 18:12   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er virkelig ingen som mener at man ikke skal lage en eneste lyd på kino. Bare sjekk pollen her, de aller fleste syns at det er helt i orden å sjekke klokka, og mange syns det er ok å sjekke en tekstmelding også. Men jeg opplever at svært mange syns det er supert å sitte med mobilen i fanget, tekste, surfe og kanskje til og med svare på innkomne samtaler. I en mørk kinosal lyser en mobil ganske sterkt, og det er distraherende.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 18:34   #89
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er virkelig ingen som mener at man ikke skal lage en eneste lyd på kino. Bare sjekk pollen her, de aller fleste syns at det er helt i orden å sjekke klokka, og mange syns det er ok å sjekke en tekstmelding også. Men jeg opplever at svært mange syns det er supert å sitte med mobilen i fanget, tekste, surfe og kanskje til og med svare på innkomne samtaler. I en mørk kinosal lyser en mobil ganske sterkt, og det er distraherende.

Jepp.

(Men etter å ha vært på kino hvor en slosskamp midt i salen ble et større høydepunkt enn selve filmen, blir jeg riktignok ikke overrasket over noe lenger. )

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 18:59   #90
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så du mener helt seriøst at hensynet ikke ligger hos de som bråker/forstyrrer? Det er de som er stille som bør holde seg hjemme?!

Jøye!

Jeg mener at det er forskjellige ting som irriterer forskjellige mennesker. Hvordan skal man vite om man er på kino med folk som irriterer seg over det ene eller det andre. eks: når jeg er på kino liker jeg å ha med godteri. Noen synes det forsyrrer veldig (utfra hva jeg leser her). Da mener jeg faktisk at den som irriterer seg over sånne typer lyder burde holde seg hjemme ja. Jeg mener normale lyder altså, typ godteripapir, hvisking, nysing, hosting osv.

Mobilen og tilgjengelighet kommer aldri til å bli borte og det kommer alltid til å være de på kino som leser sms, sjekker klokka, surfer osv. Enten får man forholde seg til det og gå på kino eller så får man nesten holde seg hjemme ja. Faktisk.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 19:02   #91
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Men noen ganger må man gå på meningsløse filmer for barnas skyld.

Gammel 25-04-11, 19:10   #92
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Jeg mener at det er forskjellige ting som irriterer forskjellige mennesker. Hvordan skal man vite om man er på kino med folk som irriterer seg over det ene eller det andre. eks: når jeg er på kino liker jeg å ha med godteri. Noen synes det forsyrrer veldig (utfra hva jeg leser her). Da mener jeg faktisk at den som irriterer seg over sånne typer lyder burde holde seg hjemme ja. Jeg mener normale lyder altså, typ godteripapir, hvisking, nysing, hosting osv.

Mobilen og tilgjengelighet kommer aldri til å bli borte og det kommer alltid til å være de på kino som leser sms, sjekker klokka, surfer osv. Enten får man forholde seg til det og gå på kino eller så får man nesten holde seg hjemme ja. Faktisk.

Det er enkelt. Ikke komplisert i det hele tatt. Folk skjønner at det kommer lyd når du åpner en pose potetgull eller drops, de blir derimot mindre tolerante overfor de som knitrer og knaser og lager såpass mye støy at det blir noe kontinuerlig over det. Nysing og hostning også. Nyser og hoster man hvert minutt bør man holde smitteriet sitt for seg selv å dra hjem! Sjekker man diskre en tekstmelding eller hva klokka er, legger folk ikke merke til det engang. Har man derimot lysstyrken på skjermen på fullt, og sitter med den oppe og surfer under hele/halve filmen forstyrrer det andre mennesker, og man bør ta det innover seg og fjerne uromomentet. Det er common sense/normal folkeskikk enkel-penkel logikk. Ikke forstyrr, holde deg for hvis du nyser eller må hoste osv. Ikke akkurat hjernekirurgi. Det er INGEN som sier at de ikke takler noen lyder, det er graden av lyd/støy og lys man reagerer på.

Gammel 25-04-11, 19:17   #93
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Ja og man vet godt på forhånd at salen mest sannsynlig kommer til å inneholde en eller annen mobilfreak (eller flere) som lager mye lys. Så får man jo velge da, om man vil gå på kino eller ikke. Sånn har verden blitt.

Gammel 25-04-11, 19:21   #94
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal ta hensyn, og gjør man det, går det som regel greit.

Gammel 25-04-11, 19:41   #95
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja og man vet godt på forhånd at salen mest sannsynlig kommer til å inneholde en eller annen mobilfreak (eller flere) som lager mye lys. Så får man jo velge da, om man vil gå på kino eller ikke. Sånn har verden blitt.

Jeg vet ikke dette på forhånd. Jeg gidder da ikke holde meg hjemme fordi andre bedriver uskikk.

Jeg sjekker klokka av og til, dvs ikke hver gang jeg er på kino, og maks en gang eller to hvis jeg gjør det og da diskret i vesken. Årsak? Hvis det er lørdag kveld kan jeg være så uheldig med togtider at jeg kan risikere å måtte vente to timer på neste tog dersom jeg bommer litt på minuttene, og det er ikke alltid like lett å beregne filmens lengde pga reklame.

Ellers er det ikke slik at jeg sitter og bobler over av irritasjon altså, hverken over lys eller lyd. Men mobilbruk er en uting, en uskikk, det kan folk godt merke seg. Jeg begynner å lurer på om folk har fått et fryktelig lavt konsentrasjonsspenn siden de ikke klarer å se en hel film uten å surre med mobilen? Hvis man synes filmen er dårlig eller kjedelig kan man jo bare gå? Det gjør jeg.

Når det gjelder andre forstyrrelser har jeg ved et par anledninger både sendt olme blikk og hysjet på folk. Det dreier seg i begge tilfeller om noen ved siden av /bak som hvisker kontinuerlig. Ikke en liten kommentar i ny og ne, men kontinuerlig og høy plapring. Det er også uskikk. Og den desidert verste opplevelsen var da jeg så "Mannen som elsket Yngve" i stor sal sammen med det som må ha vært en million fjortiser. De hylte og skrek og lo på helt feil steder og skrek "Æææææsj!" når handlingen sneiet innom homofilitemaet. Det ødela hele opplevelsen min, men de var for mange og for langt unna til at det var mulig å gjøre noe med.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 19:44   #96
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg sov som en stein på Wall-E. Makan til søppel-film, uten mål og mening. Det var forresten like så ungen sovna også. Etterpå konkluderte vi med at det var mye annet vi kunne brukt den tiden på.

Oj, jeg elsket Wall-E, jeg og datteren min satt som to lys og hadde lyst å se den på nytt da den var ferdig.

Gammel 25-04-11, 19:46   #97
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det er forskjell på å fise og drite i buksa, da.

Gammel 25-04-11, 19:47   #98
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men noen ganger må man gå på meningsløse filmer for barnas skyld.

Næsj, jeg sender mannen på sånne. Neida, men heldigvis liker jeg godt Disney- og Pixarfilmer og eldste digger også disse, så da koser vi oss like mye på kino. Jeg har sovnet på kino én gang, og det var da jeg så en Spøkelset Laban-film med eldste, hun holdt på å sovne hun også så det var ingen suksess.

Gammel 25-04-11, 20:10   #99
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forrige gang jeg var på kino, satt det et par ved siden av meg med take away fra McDonalds. Det luktet ... gymsokk. Dårlig film var det også.

Jeg har mobilen på magen med lyssiden ned, og sjekker den én gang i løpet av filmen når jeg har barnevakt. Da skygger jeg med hånden, og den er på i 2 sekunder. Så flink er jeg.

(Og ja, jeg trenger å sjekke når jeg har barnevakt.)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 20:18   #100
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Og den desidert verste opplevelsen var da jeg så "Mannen som elsket Yngve" i stor sal sammen med det som må ha vært en million fjortiser. De hylte og skrek og lo på helt feil steder og skrek "Æææææsj!" når handlingen sneiet innom homofilitemaet. Det ødela hele opplevelsen min, men de var for mange og for langt unna til at det var mulig å gjøre noe med.

Jeg var på en film for noen år siden, husker ikke hva den heter, men den handlet om Apartheid og Sør Afrika. Det satt flere skoleklasser med fjortiser som satt og ropte og lo høyt når det f.eks. var noe trist i filmen hvor folk ble drept og etterlatte gråt. Helt forferdelig, det ødela hele filmopplevelsen, verste jeg har vært med på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.