|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Off the map.
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Vanskelig spørsmål - og jeg står oppi noe av det samme selv. Nå hadde ikke jeg bare 6-ere, selv om potensialet nok var der, men var i hvertfall skoleflink. Jeg hadde samme fag som deg, men ramlet ut av en skikkelig utdanning etter videregående. Har mange fag fra universitet og høyskole totalt uten mål og mening.
|
|
|
#2 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Malama: De kan bli ingeniører og der er det lassevis av jobber. Både i stat, kommune og i det private. Både byggherre, konsulent, fabrikker, olje osv.osv. 2269 ingeniørstillinger ute på finn.no nå.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet de kan bli ingeniører, jeg bare vet ikke hva ingeniører egentlig gjør på
|
|
|
#4 |
|
Har bakt søte kaker
|
Noen ingeniører konstruerer (prosjekterer) saker og ting. Eksempler er bruer, jernbanestrekninger, vannkraftverk, ventilasjonsanlegg, bygninger osv.osv. Ganske vanlig med oppfølging i byggeperioden så man får vært litt ute også hvis man ønsker det.
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Næsj. Det kommer da helt an på hva alternativet er. Jeg har gått fra det private til staten to ganger, og begge ganger gått opp betraktelig i lønn. (I ren lønn, altså, ikke inkludert pensjonsordninger eller andre goder.)
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?@ElinM: Ja, nettopp.
|
|
|
#7 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?En liten digresjon kanskje: Eksperter hevder at ingeniører har oftere asperger syndrom enn folk i andre yrkesgrupper, og det handler om dette med å systematisere og se mønstre. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Har bakt søte kaker
|
Hmm.. Hvor var det jeg så en filmet reportasje om hun ingeniøren som hadde asperger da? Husker det bare så vidt, men mener at hun var veldig dyktig i jobben sin, men slet en del sosialt. Noe som forøvrig kan gjelde for flere av mine kolleger.
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Staten lønner ikke nødvendigvis så dårlig. Både mannen min og jeg jobber i staten, og vi tjener begge ganske bra (synes vi selv). Det kommer mye an på stillingstype og utdannelse. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Mannen har gått fra det private til det statlige (han er jo også ingeniør) og han gikk opp i lønn. (Men jeg tror ikke han vil oppleve like bra lønnsoppgjør.)
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror omtrent alle jeg kjenner som har gått fra det private til det statlige, har gått opp i lønn. :btdt: |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg vet det altså, at stillingstype har mye å si.
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Takk for mange interessante innspill, folkens.
|
|
|
|
#14 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Og det der med lønn tror jeg har noe med ambisjoner å gjøre også. Min sivøk-søster er en ekstremt ambisiøs og drevet kvinne med masse arbeidskapasitet og i skrivende stund tjener hun fire ganger så mye som meg.
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Mindy, jeg trives veldig godt der jeg er og tjener nok hakket mer enn gjennomsnittet for 28 år gamle alenemødre uten utdannelse, ( |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Shake it out!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg er 100% sikker på at du undervurderer deg selv om du tror at du er der du er kun på grunn av flaks.
|
|
|
#17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Jeg hadde gjerne tatt en fagutdannings selv.
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Frisør er et av de få yrkene jeg på det sterkeste kommer til å fraråde mine unger på det sterkeste å velge. Fordi det er et yrke med svært høy frafallsprosent og høy yrkesskadeandel. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
etterpåklokest
|
He-he, jeg har sittet i kassa på det lokale S-laget og jeg syntes det var en strålende jobb. Variert arbeidstid, varierte arbeidsoppgaver (man sitter jo ikke kun i kassa) og masse folk. |
|
|
|
![]() |
|
|