Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Båndtvang?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 20:28   #81
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Båndtvang?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Om så var, så ville jeg nok ikke sagt det høyt her - etter 4 sider med folk som er RASENDE på uvettige hundeeiere...

Jeg er ute å går med hund flere ganger om dagen, og jeg merker når jeg møter en hund som ikke er i bånd for å si det slik. Men det er uhyre sjelden jeg opplever det. Og når det skjer, er det hunder som er veeeldig lydig eller hunder som ikke gidder å løfte på et øylokke en gang. Og det er verre å kalle inn en hund når den møter en annen hund enn når den møter mennesker.

Det er det jeg synes er så slitsomt når jeg går tur med foreldrene mine sin hund,
jeg har sluttet å gå i marka og går langs veien for der går ingen løse

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:29   #82
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ute å går med hund flere ganger om dagen, og jeg merker når jeg møter en hund som ikke er i bånd for å si det slik. Men det er uhyre sjelden jeg opplever det. Og når det skjer, er det hunder som er veeeldig lydig eller hunder som ikke gidder å løfte på et øylokke en gang. Og det er verre å kalle inn en hund når den møter en annen hund enn når den møter mennesker.

Ja, det er det syns er underlig også. Og jeg syns det er rart jeg nesten aldri møter en løs hund, når folk her sier det kryr av dem... Tispa vi hadde luktet visst ekstremt godt og hadde alltid en hale etter seg på hundejorder. Såpass ille at vi slet med å komme oss ut av porten igjen, men jeg kan med hånda på hjertet si jeg aldri har møtt noen på tur. Det må være veloppdragne hundeeiere der jeg ferdes.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:33   #83
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Det er det jeg synes er så slitsomt når jeg går tur med foreldrene mine sin hund,
jeg har sluttet å gå i marka og går langs veien for der går ingen løse

Ja, det er ikke kjekt å møte løshunder når man går med hund i bånd selv. Nå er min stort sett bare lykkelig over å få møte en annen hund og man må jo anta at den andre hunden er grei siden den går løs. Men hvis man har en hund som reagerer på andre eller som man ikke er helt trygg på, er det ikke noe moro.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:35   #84
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Det er vel ikke så rart at slikt varierer fra sted til sted, Avatar? De fleste stedene jeg har bodd har ikke dette vært et problem, mens ett sted fløy det rundt løse settere "hele tiden".

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:40   #85
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, selvfølgelig varierer det.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:44   #86
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det er ikke kjekt å møte løshunder når man går med hund i bånd selv. Nå er min stort sett bare lykkelig over å få møte en annen hund og man må jo anta at den andre hunden er grei siden den går løs. Men hvis man har en hund som reagerer på andre eller som man ikke er helt trygg på, er det ikke noe moro.

Nei, det er ihvertfall ikke det jeg antar, løse hunder=uvettige/farlige/ignorante/bevisstløse hundeeiere som igjen kan ha farlige hunder. Når du f.eks i et populært turområde med hinderløype lar en amstaff eller noe i den duren løpe vilt rundt løs mens det er en haug med 6-åringer på allidretten i løypa. Mens eierne står å ler og hisser opp bikkja med lekeslossing etc.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:54   #87
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Den jeg går med er også overlykkelig over å hilse på andre og underkaster seg alle, men man vet jo aldri og store hunder som er litt ivrige og
voldsomme kan komme til å skade den lille.
Vet ikke hvor dere som aldri møter løse hunder bor, men her i Oslomarka er det ikke få!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:59   #88
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nei, det er ihvertfall ikke det jeg antar, løse hunder=uvettige/farlige/ignorante/bevisstløse hundeeiere som igjen kan ha farlige hunder. Når du f.eks i et populært turområde med hinderløype lar en amstaff eller noe i den duren løpe vilt rundt løs mens det er en haug med 6-åringer på allidretten i løypa. Mens eierne står å ler og hisser opp bikkja med lekeslossing etc.

Jeg er tilbøyelig til å være enig et stykke på vei. En eier som velger å ha sin hund løs et sted med mange folk har allerede gjennom dette demonstrert at respekten for andres behov for å feks være i fred med egen skepsis til hunder - som tross alt er veeeeeldig vanlig - ikke betyr noe for vedkommende og dermed også sagt om seg selv at han/hun er ganske teit og lite ansvarlig. Det er ikke noen automatikk i at "når de velger å gjøre det så må man ta utgangspunkt i at de er ansvarsbevisste og at det da er greit".

Eller skal jeg forstå det sånn at når jeg velger å kjøre som et svin langs veien så skal andre gå ut fra at slik trafikkadferd er grei - all den tid jeg velger å gjøre det?

Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 17:35   #89
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Når det er båndtvang så overholder vi det og bruker langline om vi går tur i skog og mark. ....... Utenfor båndtvangtiden lar jeg han imidlertid gå mer løs....

Vår(e) er alltid i kobbel når vi går vanlig tur langs veien(e), og i langline når vi går i skogen. Selv om jeg stoler på mine hunder så stoler jeg ikke på andre, hverken hunder eller mennesker. Jeg tør derfor ikke la dem springe løs utenom der jeg har helt kontroll.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det som forunderer meg, er at endel hundeeiere jeg har snakket med faktisk ikke klarer å sette seg inn i at det er mange som er redd for hunder. De ler og sier "men han er så harmløs, atte". Jeg synes det er kjemperart....

Etter noen år som hundeeier synes jeg å se at det er en trend på hvem som overholder båndtvang med mer. De som er mer aktive i ulike hundemiljøer virker å være mer klar over hva følgene kan være om hundene løper løse, og dermed tar de mer ansvar mtp bruk av bånd. Og for å presisere - jeg tenker på dem som driver med hundesport og lignende, ikke dem som er aktive innenfor utstillinger. Det er et hundemiljø jeg ikke er kjent i.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 17:56   #90
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ingen hundeeiere på FP som lar hunden løpe fritt, altså?

Med fare for å pådra meg endel fiender nå ... Jeg lot av og til hunden gå løs. Da var jeg enten så langt inn i skauen, eller så langt til fjells at jeg ikke møtte folk. En annen ting er at det var oversiktlig, så jeg kunne kalle inn hunden om jeg møtte noen.

Om vi var eksempelvis i Frognerparken, i byen, turområder eller andre steder med folk, nei, da gikk han i line.

Jeg skjønner frustrasjonen, ingen tvil om det. Jeg syns det er vanlig folkeskikk å ta hensyn til andre.

Gammel 29-05-11, 19:34   #91
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Dere som slipper hunden løs i skogen eller på fjellet: Gjør dere virkelig det i hekketiden også? Har dere tenkt over at det ikke er pga mennesker, men andre dyr at det er båndtvang ute i naturen?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 19:53   #92
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Dere som slipper hunden løs i skogen eller på fjellet: Gjør dere virkelig det i hekketiden også? Har dere tenkt over at det ikke er pga mennesker, men andre dyr at det er båndtvang ute i naturen?

Selvfølgelig ikke.
Vi har en hund som garantert hadde tatt egg om hun hadde kommet over det, så det er uaktuelt ja.

Gammel 29-05-11, 19:56   #93
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, selvfølgelig ikke. Man vil da beskytte kyllingene.

Gammel 29-05-11, 19:59   #94
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, da er de i langline.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 20:50   #95
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Og nei, vi kommer ikke til å bryte båndtvangen fra april til august.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 08:35   #96
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men hvordan kan man egentlig være sikker på at man ikke møter folk, med mindre man bare går på privat eiendom?

Man går på privat eiendom, eller eiendommer som er hundeområder og untatt for båndtvangen, eller går i områder hvor man har god nok oversikt.

Nå går vi mest turer langs etter veien, for som oftest har jeg med meg en unge eller to på tur. Før var jeg veldig aktiv i hundeklubben og da brukte vi stort sett egne områder for trening og tur som var satt av til formålet. Som Bobbelur så har jeg også merket meg at aktive hundemennesker som er medlem i en hundeklubb ofte respekterer både andre mennesker, dyr og lover bedre enn de som ikke er det.

Båndtvangen er der for å beskytte dyra i hekketiden. Derfor respekterer jeg båndtvangen. Da brukes langline.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 10:28   #97
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg lar hunden være løs en gang om dagen, og det er på ei stor slette ikke så langt fra huset vårt. Det går folk forbi, men hunden løper ikke bort til dem og snuser. Vi kaster litt ball og leker, og jeg har enda ikke møtt ett eneste stygt blikk.

Jeg har ikke hunden løs på vinteren i skiløypa og slikt - det er det verste jeg veit. Egentlig liker jeg ikke hunder i skiløypa i det hele tatt, så der har aldri min hund vært. Jeg har heller ikke hunden løs i områder der det beiter husdyr (sauer, kyr etc.)

Det hender at jeg slipper hunden når vi går på fjellet om sommeren. Ikke akkurat den perioden der fuglene hekker, men jeg slipper han etter det - selv om det er innenfor båndtvangtiden. Jeg slipper han aldri så langt at jeg ikke ser han, og han er ropt inn i god tid før han treffer mennesker, jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet for det.

Selv om jeg har hund så er jeg ingen utpreget hundeelsker. Jeg liker heller ikke hunder som kommer styrtende og snuser og slikker - selv om jeg ikke er redd for dem. Men det skal sies, det er uhyre sjelden at jeg møter løse hunder, ikke en gang på fjellet. Jeg tror de aller fleste gjør som meg, de fester hunden i god tid før de møter folk. Hvis det er tett skog og bratte knauser så går hunden ved siden av meg, er det en vidde så får han løpe friere.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 10:32   #98
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er livredd og skjelver bare jeg ser en hund som ikke går i bånd. Hadde den kommet bort for å snuse hadde jeg nok fått panikk og svimt av eller noe sånt.

Gammel 30-05-11, 10:45   #99
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Og nei, vi kommer ikke til å bryte båndtvangen fra april til august.

Mange kommuner har vel ofte utvidet båndtvang som gjør at det gjelder for enda flere måneder pga. en del dyr ute i skog etc.

Gammel 30-05-11, 11:07   #100
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Mange kommuner har vel ofte utvidet båndtvang som gjør at det gjelder for enda flere måneder pga. en del dyr ute i skog etc.

I flere kommuner er det båndtvang HELE året i tettbygde strøk. Blant annet Ås, Ski og Enebakk.
Sitat fra avisartikkel:
Det betyr at hundeeiere i Ski, Ås og Enebakk må holde hunden i bånd i tettbebygde strøk hele året, inkludert steder som idrettsplasser, skoleplasser og ved butikker.
Det har med forstyrrelser å gjøre. En del folk er dessuten redde for hunder, sier Haugen. Han understreker også at den ordinære båndtvangen som opphører 20. august, er utvidet til 15. september på offentlige badestrender i Ski.
Det er også båndtvang i lysløpene i kommunen. I skogen gjelder de ordinære reglene som er nedfelt i hundeloven.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.