Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overreagerer jeg? (Sminket på SFO)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-11, 13:20   #81
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overreagerer jeg? (Sminket på SFO)

Jeg skjønner ikke helt denne motstanden mot å være spesifik i forhold til hva barnet tåler. Allergier og eksem har jo ulike symptomer fra person til person. Mitt atopikerbarn har voldsomme utbrudd i ansiktet, og tåler lite før det blusser opp. Derfor har jeg fortalt først i barnhagen og senere SFO, at hun ikke skal sminkes (og et par andre ting som går direkte på hennes tilstand). Mulig at jeg har misforstått, men er det virkelig så pes å opplyse om hva barn ikke skal ha kontakt med/spise/hvahardu?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 13:24   #82
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg skjønner ikke helt denne motstanden mot å være spesifik i forhold til hva barnet tåler. Allergier og eksem har jo ulike symptomer fra person til person. Mitt atopikerbarn har voldsomme utbrudd i ansiktet, og tåler lite før det blusser opp. Derfor har jeg fortalt først i barnhagen og senere SFO, at hun ikke skal sminkes (og et par andre ting som går direkte på hennes tilstand). Mulig at jeg har misforstått, men er det virkelig så pes å opplyse om hva barn ikke skal ha kontakt med/spise/hvahardu?

Helt enig. Mitt barn har atopisk eksem, men har aldri reagert på noen form for sminke. Hvis det hadde vært et problem så ville jeg sagt i fra på lik linje som har opplyst om at hun kun skal ha en svært begrenset mengde melk, men at litt er greit. Jeg regner ikke med at skole/sfo/barnehage vet helt av seg selv hvordan mitt barns allergier, eksemer og intoleranser arter seg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 13:43   #83
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Type "utkledningssminke" haddejeg syns var mer greit enn sminke på"ordentlig" - at de gjør det som lek og ikke makeup- opplæring, liksom. Ekte sminke syns jeg ellers er bedre enn teatersminke, det er ofte bedre kvalitet og mer hudvennlig/ allergivennlig - mye av slik teatersminke de bruker til barn er billige greier på mer enn en måte.

Syns neglelakk er verre, det er ikke alle som har neglelakkfjerner og kan få det vekk igjen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 13:43   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mener du må revurdere fordi det har skjedd ett annet sted i landet? På en jente?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 13:45   #85
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg bruker i alle fall å opplyse om det jeg regner som relevant. De ansattes sminke har ikke til nå vært noe jeg har regnet som relevant, men jeg må kanskje revurdere etter denne tråden?

Jeg har brukt en del tid på å forklare det med skolefrukta i og utenfor pollensesong og forskjell på eksemtrigging og anafylaksi som reaksjon osv.

Nei, at de ansatte skulle dele egen sminke har ikke slått meg som noe scenario. Teatersminke HAR slått meg. Det samme gjelder solkrem.

Men altså.. jeg hadde ikke blitt sint, bare litt månebedotten over voksne som deler sminken sin med småunger.

Jeg må innrømme at bruk av personalets egen sminke aldri har slått meg som noe de kan finne på å gjøre i barnehage eller SFO. Men jeg har lagt ned forbud mot sminking av mitt barn (med teatersminke i tankene) helt fra barnehagestart, og det har vært greit. Jeg har også brukt endel tid på å forklare hvordan akkurat mitt barn reagerer på ulke ting, slik som sitrus solkrem, (teater)sminke etc.
Det som er viktig for alle å vite, er jo at en bestemt diagnose ikke medfører at man skal ta samme hensyn til alle med den diagnosen. Derfor mener jeg at å kun opplyse om at et barn f.eks. er atopiker for så å forutsette at alle som er i kontakt med barnet automatisk vet hvilke begrensninger som gjelder, blir litt dumt, i og med at det faktisk ikke er noe fasitsvar på slik.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 14:11   #86
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det var fleip.
Jeg hadde IKKE gått til de SFO-ansatte og gikk beskjed om å ikke bruke kajalen, rougen og øyeskyggen sin på sønnen min. Jeg hadde heller ikke gjort det om jeg hadde jente. Jeg velger vel fremdeles å tenke at det at de ansatte gjør sånt er en sjeldenhet.

Ah, I see. Da er vi enige.

Ellers er jeg enig med Charlie i at utkledingsminke ofte er av mye dåligere kvalitet enn ordentlig sminke, og vil tro at flere (også barn som ikke er atopikere) reagerer på den.

Gammel 25-10-11, 14:20   #87
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde blitt irritert hvis det var min datter. Jeg kan se for meg at sminkemaset kommer tidlig nok for småjenter, og 'det er da vel ikke så farlig'-holdningen hjelper neppe når den tid kommer.

Gammel 25-10-11, 14:35   #88
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Tja litt surmaget, skjønner prinsippet ditt, men sammtidig er det nå en gang sånt som små jenter synes er fantastisk gøy så en gang i blandt når alle andre også får synes jeg ikke det er noe galt i på sfo(er mere bekymret over innholdet i sminke solgt til barn en til voksne).

Jeg ville ikke sendt en mail nå. Jeg ble rasende en gang da jeg hentet jenta i barnehagen med brunflekkede henner helt opp til albuene med det glade budskap det varer jo bare i tre uker....ikke noe mønster bare flekker. Dette var ca 20 desember:klask: da jeg i etterkant skulle farge håret ser jeg på boksen at om man hadde farget huden med sort henna en gang vill man nok være alergisk mot fargestoffet i boksen så da måtte man la være.DA skrev mor mail for å si det sånn.

Gammel 25-10-11, 14:38   #89
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat da tror jeg mor Inagh hadde tilta litt og, era - brukte de virkelig sort henna på huden til barna i barnehagen?
Det vil jeg kalle hakket verre enn sminke.

Gammel 25-10-11, 14:47   #90
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jupp...nå må jeg indrømme at jeg ikke viste at det var sånn ca 110% allergifremkallende før jeg leste på min egen hårfargingsboks så jeg ble i utgangspkt grinete for at ungen så ut som hun var groskitten på hendene hele julefeiringen med pynting og fotoopps:/ men det hjalp ikke akkurat på humøret.

Gammel 25-10-11, 14:49   #91
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Henna hadde jeg reagert på også altså. Går det an? Jeg bryr meg fint lite om sminke, maling på klær, dresser som går i stykker, og andre ting som jeg har skjønt er vanlig å reagere på, men grensen min går visst ved henna. Er det mulig?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 14:52   #92
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde foretrukket at de SFO-ansatte hadde sett gutta mine på annen måte enn å få de ansattes rouge og øyenskygge dandert i ansiktet sitt.

Ja, det er noe med det.

Gammel 25-10-11, 15:46   #93
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde ikke brydd meg, ikke om det gjaldt sønnen min. Enig i at de kunne fjernet den og om det var noe som skjedde ofte ville jeg nok ikke synes noe om det da sminke ikke er noe bra for huden.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 21:44   #94
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ta seg til rette på ungene ved å gi dem teatersminke?

Jeg syns ikke man skal gå ut i fra at alle i hele verden vet hva det vil si å være atopiker, særlig fordi det innebærer veldig mye forskjellige fra person til person. Nå sier du i et senere innlegg at det ikke bare gjelder VOKSENsminke, men at du også hadde reagert negativt på teatersminke. Er det virkelig så fryktelig vanskelig å si i fra at man ikke ønsker at barnet skal sminkes?

Dette minner meg om de hysteriske diskusjonene på NM hvor nybakte mødre forventet at folk som gikk foran dem på fortauet skulle bruke ninjakreftene sine og sense at det var en barnevogn som skulle forbi, i stedet for at den som skulle forbi sa "unnskyld, kan du slippe meg forbi?". Nei, da er det nok lurere å kjøre barnevognen inn i akillesen deres, og deretter være snurt.

I denne saken gjaldt det voksensminke, det var derfor jeg uthevet det. Jeg hadde aldri tenkt over at det faktisk var en mulighet for at de ansatte skulle kline sin sminke på barna. Teatersminke har jeg selvsagt gitt beskjed om sammen med en laaang liste over andre ting de må ta hensyn til. Men akkurat voksensminke var så fjernt for meg at jeg hadde nok ikke tenkt på å måtte si fra om. Men tro meg, jeg kommer til å spesifisere det, sammen med alle de andre tusen tingene de ikke kan gi henne/smøre på henne.
Men jeg må få lov til å synes det er helt unødvendig å skulle måtte spesifisere at de ikke skal kline på henne ting som hører de voksne til helt uten å bli kallt hysterisk NM mor altså.

Jeg har også atopiker og han tåler ganske mye, men det er ganske "overkill" å liste opp alt han tåler og ikke tåler. Ja, han tåler teatersminke er noe å opplyse om. "Nei, dere skal ikke dere deres personlige sminke med ham" er noe jeg ikke helt har tenkt over at jeg bør opplyse om. Spørsmålet er vel mer om man skal gå ut i fra om det kan forventes i en SFO-hverdag at de ansatte deler sminken sin med ungene. Teatersminke er litt annerledes.

Og ja, det blir overkill med de listene der man må spesifisere i hytt og pine. Heldigvis er barnehagen til Lille såpass vant til unger med spesielle behov at de ikke har behov for å kline på ungene noen ting som helst.

Gammel 25-10-11, 22:46   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har ikke kalt deg hysterisk NM-mor.

Gammel 25-10-11, 22:49   #96
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det enkle er ofte det beste. En kjapp og hyggelig kommentar i gangen at du ikke vil at barnet skal blir sminket.

Som barnehageansatt møter vi mange forskjellige foreldre og det er ikke alle som praktiserer det samme når det gjelder allergi. Noen som ikke tåler melk for eksempel kan likevel spise smør, andre ikke osv. Dette gjelder også atopikere, det holder ikke bare å si at barnet atopiker.

Gammel 25-10-11, 22:52   #97
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil jo helst ikke at de smører noe på huden til barnet mitt jeg ikke har levert selv. Så jeg er skikkelig sær sånn sett. Men jeg hadde nok ikke gjort så mye utav et engangstilfelle sånn selv om jeg hadde grøsset over muligheten for at det er den voksnes egen sminke som ble brukt.

Gammel 25-10-11, 22:56   #98
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Reaksjonen på at det er den ansattes egen sminke er det fordi det er uhygienisk? Jeg er nok en skikkelig sjuske for jeg reagerer ikke det.

Gammel 25-10-11, 23:00   #99
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg vil tro at teatersminke brukt på en drøssevis av unger er minst like uhygienisk.

Gammel 25-10-11, 23:02   #100
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg vil tro at teatersminke brukt på en drøssevis av unger er minst like uhygienisk.

Jepp. Har sett en del kattebarter tegnet over størknet snørr.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.