|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
kamerat
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Jeg betaler alltid for musikk, bøker og filmer, og jeg begynte å laste ned serier ganske nylig. Og det var av desperasjon etter neste sesong, ikke i det hele tatt for å spare penger.
![]() |
#82 |
fri
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Jeg ser nesten ikke på serier på tv en gang, og kjøper musikk på iTunes, og dvd-er i butikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?
Jeg har ikke en gang funnet ut hvordan jeg kan laste ned eller se filmer og tv-serier, så jeg er av dem som cruiser jevnlig rundt på Amazon for å se om det jeg venter på er tilgjengelig.
![]() |
#85 |
kamerat
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Når Ruters billettautomater gjør det umulig for meg å kjøpe billett til begge barna mine, lar jeg den ene reise uten, ja.
![]() |
#86 |
fri
|
Nei, er det en leietjeneste? Jeg fant vel ut at jeg kunne klare å leie film om jeg lette lenge nok, men da jeg søkte fant jeg ikke den filmen jeg ville ha. Men dette var en klassiker jeg gjerne ville ha til odel og eie, og det var helt umulig å få til uten å laste ned ulovlig. Veldig synd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Usedvanlig begavet
Ok, men er det en forskjell på det å ha behov for transport via et lovlig transportmiddel hvor man har forsøkt å gjøre opp for seg, kontra behovet for å ulovlig laste ned en serie fredag kveld? Hadde du forsøkt å laste den ned via en lovlig kanal, og betalingsmåten feilet selv om du fikk tilgang til det du ville se, er kanskje det mer sammenliknbart.
![]() |
#88 |
Til tider hjulbeint
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Jeg laster kun lovlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Hvis alle tenkte sånn som deg, tror du vi ville hatt Spotify da? Det tror nemlig ikke jeg. Vi har makt som forbrukere og vi viser hva vi ønsker og hva som må til for at vi skal gjøre lovlig opp for oss. Sånn er det i den digitale verden. For meg selv forsvarer jeg faktisk dette med at de fleste allerede gjør det. Om jeg sitter på min høyborg og er prinsippfast er det ingen som tjener på det og den eneste som betaler prisen er meg.
![]() |
#91 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Jeg laster ikke ned filmer, og kjøper musikk på Itunes. At det "er mulig å gjøre det gratis", synes jeg er et skikkelig dårlig argument. Det er mulig å kjøre gratis på bussen, det er mulig å jobbe svart og det er mulig å ta med seg varer i butikker med en stressa ekspeditrise og null kamera og alarm. De færreste gjør det vel likevel- håper jeg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Usedvanlig begavet
wow
![]() |
#93 |
kamerat
|
«At det er mulig å gjøre det gratis» er ikke et tegn på at jeg bør laste ned serier gratis (eller snike på bussen). Selvfølgelig ikke. Derimot mener jeg det er et tegn på at seriedistributøren (eller Ruter) bør gjøre det enklest mulig for folk å betale for tjenesten, hvis det er sånn at de faktisk vil ha betalt. Folk betaler fordi de vil føle seg warm and fuzzy inside. For å gjøre det riktige. For å sørge for at de som kommer opp med kulturuttrykkene, skal få penger. Folk som gir blanke i alt dette, kommer ikke til å betale. Derfor bør det være enkelt.
![]() |
#94 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Jeg har ikke satt meg godt nok inn i de ulike ordningene, men synes Itunes er enkelt, i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Men med amerikansk itunes kan man jo kjøpe tv-serier? Det gjør vi titt og ofte..
![]() |
![]() |
#96 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Serafin, så klart det ikke er lovlig? Da hadde du ikke oppgitt falsk adresse.
![]() |
#97 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Jeg setter meg for øvrig verken på noen hest eller skryter av det. Jeg er ikke spesielt lovlydig av meg, og gjør sjelden ting bare fordi man bør. Og jeg gjør ofte opprør mot regler jeg ikke er enig i, som f.eks. fartsgrensene på norske motorveier (og miljøfartsgrenser i november i 12 plussgrader). Nå driver jeg ikke med slikt, men jeg har heller ingen prinsippielle motforestillinger mot å bryte loven mot lette narkotiske stoffer.
![]() |
#98 |
kamerat
|
![]() Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?Generelt er det jo veldig mange sånne «forhandlingspunkter» i dagens kulturdistribusjon. Vi bryter sonesperrer på dvd-er uten å blunke, vi knekker kopisperrer på bøker for å få lese dem i et annet format enn distributøren hadde tenkt. Alt dette er lovbrudd, og alle skyldes at forbrukerne mener at distributøren har moralsk feil. Det er klart at å laste ned serier helt uten å betale er et mer drastisk brudd, men jeg mener det hører med i den samme familien. Det er ingen som helt vet hvordan dette skal gjøres ennå, og derfor er det også mye tautrekking mellom partene.
![]() |
#99 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg tror du tar feil. Jeg tror de fleste av oss, som ikke er anarkister og mener at det økonomiske systemet er feil og må saboteres, helst ønsker å gjøre dette realt og lovlig. Det ser du på den enorme økningen av abonnement på Spotify og WIMP.
![]() |
#100 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Den der kopisperren er en kjepphest for meg altså, og jeg klarer ikke å se på det som et lovbrudd og kjenner ingen stikk i samvittigheten. Det blir som om kiwi skal bestemme at kyllingen jeg kjøper bare skal stekes i en Miele komfyr - fordi det har kyllingprodusenten, kiwi og miele blitt enige om. Men jeg mener at når jeg har betalt for kyllingen så er den min, og jeg kan steke den i hvilken ovn jeg vil - og hvis jeg vil ta med meg en bit på lunsjen og spise den på jobben så er jeg også i min fulle rett til å gjøre det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|