Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-11, 13:50   #81
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Jeg betaler alltid for musikk, bøker og filmer, og jeg begynte å laste ned serier ganske nylig. Og det var av desperasjon etter neste sesong, ikke i det hele tatt for å spare penger.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 14:00   #82
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser nesten ikke på serier på tv en gang, og kjøper musikk på iTunes, og dvd-er i butikken.

Her en dag ville ungene se en gammel klassiker, og den var ikke å få tak i butikken. Jeg tenkte da at det måtte da gå an å laste den lovlig ned fra nett og betale litt for den. Men dengang ei. Dermed fikk vi ikke sett den filmen.

Har jo fått demonstrert hvordan man laster ned ulovlig, men det var jo et styr å få norske tekster på filmene, så da syntes jeg det var veldig greit å være prinsippfast og ikke gjør det ulovlig.

Og jeg synes det er veldig synd at industrien ikke klarer å få til en skikkelig ordning, for når iTunes og Spotify kom, så viste det veldig godt at så lenge det er enkelt og greit, så er folk villige til å betale for det.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 14:05   #83
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jah, akkurat det Candy sier her er mitt syn også. Jeg tenker at jeg ved å laste ned serier forhåpentligvis klarer å pushe frem en tjeneste som gjør at vi kan betale for seriene.

Jeg har ikke en gang funnet ut hvordan jeg kan laste ned eller se filmer og tv-serier, så jeg er av dem som cruiser jevnlig rundt på Amazon for å se om det jeg venter på er tilgjengelig.

Forøvrig blir jeg litt lattermild av all rettferdigjøringen av å gjøre noe ulovlig. Jeg bryter loven fordi det ikke er tilrettelagt for betaling? Hvis noe ikke er tilgjengelig via lovlige kanaler, ja så er det UTILGJENGELG inntil videre. Det er vel tross alt selskapene som sitter på rettighetene til ulike serier som bestemmer dette?

Og å argumentere for å snike på trikken, fordi man i det minste ikke kjører for fort, eller tar opp plass på et sete? Eller at det er OK å gjøre ulovlige ting så lenge det ikke går utover noen? Det er et argument som kan trekkes farlig langt etter mitt skjønn.

Hva med å kalle en spade for en spade?

Gammel 13-11-11, 14:06   #84
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du prøvd Voddler.com LaBanga? De har en del gammelt.

Gammel 13-11-11, 14:10   #85
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når Ruters billettautomater gjør det umulig for meg å kjøpe billett til begge barna mine, lar jeg den ene reise uten, ja. De skal bli blå for at jeg betaler bot hvis jeg blir tatt. Og jeg er egentlig verdens lovlydigste.

Om man vil selge noe som strengt tatt er tilgjengelig gratis og som det derfor bare er etiske grunner til å betale for, er det jo teit å ikke realitetsorientere seg.

Gammel 13-11-11, 14:16   #86
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Har du prøvd Voddler.com LaBanga? De har en del gammelt.

Nei, er det en leietjeneste? Jeg fant vel ut at jeg kunne klare å leie film om jeg lette lenge nok, men da jeg søkte fant jeg ikke den filmen jeg ville ha. Men dette var en klassiker jeg gjerne ville ha til odel og eie, og det var helt umulig å få til uten å laste ned ulovlig. Veldig synd.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 14:20   #87
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Når Ruters billettautomater gjør det umulig for meg å kjøpe billett til begge barna mine, lar jeg den ene reise uten, ja. De skal bli blå for at jeg betaler bot hvis jeg blir tatt.

Ok, men er det en forskjell på det å ha behov for transport via et lovlig transportmiddel hvor man har forsøkt å gjøre opp for seg, kontra behovet for å ulovlig laste ned en serie fredag kveld? Hadde du forsøkt å laste den ned via en lovlig kanal, og betalingsmåten feilet selv om du fikk tilgang til det du ville se, er kanskje det mer sammenliknbart.

Å bevisst laste ned noe ulovlig, er jo det samme som å Snike med vilje på en trikk som er skiltet med "ute av drift"... Den ER tilgjengelig, og skal kanskje riktig vei, og ingen blir skadet av at du gjør det liksom.

Etikk er vel kanskje ikke det værste jeg kan tenke meg.

Gammel 13-11-11, 14:28   #88
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg laster kun lovlig.

Jeg håper at filmindustrien gjør det enklere å laste ned filmer og serier lovlig snart, for jeg ønsker også å se serier som ikke går på tv. Men enn så lenge så gjør jeg det ikke. Ulovlig nedlasting er tyveri uansett hvordan man ser på det og at man vil tvinge frem mulighet for nedlasting forsvarer ikke tyveri (synes jeg).

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 14:40   #89
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laster kun ned lovlig, og jeg venter til serier blir tilgjengelige på DVD.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 14:44   #90
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Garbella, her.

Jeg laster kun lovlig.

Jeg håper at filmindustrien gjør det enklere å laste ned filmer og serier lovlig snart, for jeg ønsker også å se serier som ikke går på tv. Men enn så lenge så gjør jeg det ikke. Ulovlig nedlasting er tyveri uansett hvordan man ser på det og at man vil tvinge frem mulighet for nedlasting forsvarer ikke tyveri (synes jeg).

Hvis alle tenkte sånn som deg, tror du vi ville hatt Spotify da? Det tror nemlig ikke jeg. Vi har makt som forbrukere og vi viser hva vi ønsker og hva som må til for at vi skal gjøre lovlig opp for oss. Sånn er det i den digitale verden. For meg selv forsvarer jeg faktisk dette med at de fleste allerede gjør det. Om jeg sitter på min høyborg og er prinsippfast er det ingen som tjener på det og den eneste som betaler prisen er meg.

Gammel 13-11-11, 14:47   #91
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laster ikke ned filmer, og kjøper musikk på Itunes. At det "er mulig å gjøre det gratis", synes jeg er et skikkelig dårlig argument. Det er mulig å kjøre gratis på bussen, det er mulig å jobbe svart og det er mulig å ta med seg varer i butikker med en stressa ekspeditrise og null kamera og alarm. De færreste gjør det vel likevel- håper jeg?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 14:48   #92
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av meissa, her.

hvis alle tenkte sånn som deg, tror du vi ville hatt spotify da? Det tror nemlig ikke jeg. Vi har makt som forbrukere og vi viser hva vi ønsker og hva som må til for at vi skal gjøre lovlig opp for oss. Sånn er det i den digitale verden. For meg selv forsvarer jeg faktisk dette med at de fleste allerede gjør det. Om jeg sitter på min høyborg og er prinsippfast er det ingen som tjener på det og den eneste som betaler prisen er meg.

wow

Gammel 13-11-11, 14:58   #93
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg laster ikke ned filmer, og kjøper musikk på Itunes. At det "er mulig å gjøre det gratis", synes jeg er et skikkelig dårlig argument. Det er mulig å kjøre gratis på bussen, det er mulig å jobbe svart og det er mulig å ta med seg varer i butikker med en stressa ekspeditrise og null kamera og alarm. De færreste gjør det vel likevel- håper jeg?

«At det er mulig å gjøre det gratis» er ikke et tegn på at jeg bør laste ned serier gratis (eller snike på bussen). Selvfølgelig ikke. Derimot mener jeg det er et tegn på at seriedistributøren (eller Ruter) bør gjøre det enklest mulig for folk å betale for tjenesten, hvis det er sånn at de faktisk vil ha betalt. Folk betaler fordi de vil føle seg warm and fuzzy inside. For å gjøre det riktige. For å sørge for at de som kommer opp med kulturuttrykkene, skal få penger. Folk som gir blanke i alt dette, kommer ikke til å betale. Derfor bør det være enkelt.

Gammel 13-11-11, 15:00   #94
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i de ulike ordningene, men synes Itunes er enkelt, i alle fall.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 15:01   #95
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Men med amerikansk itunes kan man jo kjøpe tv-serier? Det gjør vi titt og ofte..

Men, det er kanskje heller ikke helt lovlig? Men jeg betaler iallefall..

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 15:59   #96
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Serafin, så klart det ikke er lovlig? Da hadde du ikke oppgitt falsk adresse.

Det er fordi den som selger til deg kun har kjøpt rettighetene i USA. Når du kjøper der, tar du penger fra de som har rettighetene i Norge. Og som vanligvis vil ta en helt annen pris, fordi det er andre marginer i Norge.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 16:03   #97
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg setter meg for øvrig verken på noen hest eller skryter av det. Jeg er ikke spesielt lovlydig av meg, og gjør sjelden ting bare fordi man bør. Og jeg gjør ofte opprør mot regler jeg ikke er enig i, som f.eks. fartsgrensene på norske motorveier (og miljøfartsgrenser i november i 12 plussgrader). Nå driver jeg ikke med slikt, men jeg har heller ingen prinsippielle motforestillinger mot å bryte loven mot lette narkotiske stoffer.

Det betyr ikke at jeg ikke har et etisk kompass, for det har jeg definitivt. Men jeg styres lite av moral.

- No. 4 -
Gammel 13-11-11, 16:06   #98
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Generelt er det jo veldig mange sånne «forhandlingspunkter» i dagens kulturdistribusjon. Vi bryter sonesperrer på dvd-er uten å blunke, vi knekker kopisperrer på bøker for å få lese dem i et annet format enn distributøren hadde tenkt. Alt dette er lovbrudd, og alle skyldes at forbrukerne mener at distributøren har moralsk feil. Det er klart at å laste ned serier helt uten å betale er et mer drastisk brudd, men jeg mener det hører med i den samme familien. Det er ingen som helt vet hvordan dette skal gjøres ennå, og derfor er det også mye tautrekking mellom partene.

Det er noe litt annet enn veskenapping, altså.

Gammel 13-11-11, 16:14   #99
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Når en slik argumentasjon blir brukt, tror jeg mange kan henge seg på.
"Vi gjør det for å presse fram en god kjøpeløsning."

Men helt ærlig så tror jeg ikke de fleste har det i tankene når de laster ned altså.
Jeg mener ikke å si at du eller de andre som påstår dette lyver, men jeg tror bare ikke det er mange som har en så bevisst tanke bak det.

Mulig jeg undervurderer folk, men erfaringsmessig gjør jo folk slikt for å slippe å bruke penger på det.

Jeg tror du tar feil. Jeg tror de fleste av oss, som ikke er anarkister og mener at det økonomiske systemet er feil og må saboteres, helst ønsker å gjøre dette realt og lovlig. Det ser du på den enorme økningen av abonnement på Spotify og WIMP.

- No. 4 -
Gammel 13-11-11, 16:52   #100
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Generelt er det jo veldig mange sånne «forhandlingspunkter» i dagens kulturdistribusjon. Vi bryter sonesperrer på dvd-er uten å blunke, vi knekker kopisperrer på bøker for å få lese dem i et annet format enn distributøren hadde tenkt. Alt dette er lovbrudd, og alle skyldes at forbrukerne mener at distributøren har moralsk feil. Det er klart at å laste ned serier helt uten å betale er et mer drastisk brudd, men jeg mener det hører med i den samme familien. Det er ingen som helt vet hvordan dette skal gjøres ennå, og derfor er det også mye tautrekking mellom partene.

Det er noe litt annet enn veskenapping, altså.

Den der kopisperren er en kjepphest for meg altså, og jeg klarer ikke å se på det som et lovbrudd og kjenner ingen stikk i samvittigheten. Det blir som om kiwi skal bestemme at kyllingen jeg kjøper bare skal stekes i en Miele komfyr - fordi det har kyllingprodusenten, kiwi og miele blitt enige om. Men jeg mener at når jeg har betalt for kyllingen så er den min, og jeg kan steke den i hvilken ovn jeg vil - og hvis jeg vil ta med meg en bit på lunsjen og spise den på jobben så er jeg også i min fulle rett til å gjøre det.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.