Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-11, 18:23   #81
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jah. Men det ville blitt bakkje-Bodilo og støla-Helgen der jeg kom fra.

Jeg høyner med gra-Ola.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 18:24   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 30-12-11, 18:41   #83
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Der jeg kommer fra ligger Pe-garden og det skjer at vi får gave fra nissen på denne gården.

Sist redigert av Syrinx : 31-12-11 kl 10:08.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 21:48   #84
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

For ikke å snakke om Blake-Hugo og Fallon-Beate.

I mine år i nord var dette en vandrehistorie?!? om et tvillingpar på yttersia av Senja. Bare at han het Jeff-Hugo.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 21:52   #85
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Krystle?
Fallon-Beate?!
Terje Sjarrles

Fantastisk. Skulle ønske jeg hadde et slikt navn selv, men her går det i ett enkelt dødskjedelig tostavelses 70-talls. Jeg kommer fra Møre. "Meibel" er det mest amerikanskeksotiske jeg kan komme på, det var venninna til bestemor.

Ikke bare Krystle, men Krystle Anita tilogmed

Gammel 31-12-11, 00:21   #86
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Merkelig uttale av navn er et kjent fenomen. Ainners (Anders), Peær (Peder), Marje (Marie/a) og Rekkhart (Richard) er noen eksempler fra Nordmøre.

Gammel 31-12-11, 00:24   #87
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermoren min heter MARR-ie. Hun er fra Hadeland.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 02:09   #88
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hørt om Arne Geir-Olav fra Myre, og Kristian uttales Kresstian.

Gammel 31-12-11, 10:44   #89
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg er fra Sunnmøre å synes vel ikke det er så veldig mange rare navn der jeg bodde. Langt ute på bygdene derimot er der endel rare navnekombinasjoner.

Meget vanlig "utpå bygdene" ja, eller på ytre og søre, eller ja, egentlig alle steder som ikke er byen. Og en del i byen, med aner fra bygda.

Ja, sære navn på Sunnmøre, absolutt. Ikke alle, men mange nok til at det merkes.

Gammel 31-12-11, 10:49   #90
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nåja, slekta mi er fra Ålesund, tre generasjoner bakover - og med mengder av rare kombinasjoner i min foreldregenerasjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 10:59   #91
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Jeg har hørt om Arne Geir-Olav fra Myre, og Kristian uttales Kresstian.

Kresstian ja, akkurat som i Nordavindsvalsen. Jeg må tenke meg godt om hvilke navn jeg gir ungene mine siden de har slekt fra yttersida av Vesterålen. Det kan fort bli litt anderledes enn jeg har sett for meg.

Gammel 31-12-11, 11:12   #92
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Steve kommer sikkert fra Myre. De fleste med slike navn kommer fra Myre (uttales med tjukk r) eller området rundt der. Det er i alle fall det som gjelder i distriktet jeg vokste opp. Alle med merkelige navn (Steve, Kate, Krystle uttalt på norsk) eller kombinasjoner hadde også tjukk r og l og kom fra Myre, Klo, Strengelvåg og andre steder i kommunen der. Vi hadde yrkesskole på stedet jeg vokste opp på, så vi fikk høre alle rare varianter...

Jeg tror Steve opprinnelig kommer fra Finnsnesområdet Har et søskenbarn som stolt bærer navnet, vi lar mellomnavn forbli en hemmelighet på åpent forum. Og han var ikke den eneste med navnet på skolen, jeg vet om flere som heter Steve.
Alle søskenbarna mine (fra Finnsnesområdet) har mellomnavn, de fleste mellomnavnene er i bruk. Slekta mi fra Nord-Troms har disharmoniske navn. Sigmund-Erik for eksempel. Alle bestefedre skal oppkalles må vite.
Det snåleste jeg har hørt om, er en kar i nordfylket som er oppkalt etter sin far og sine to bestefedre. Han heter Mikkel Mikkel Mikkel, til daglig omtalt som Tre-Mikkel. Han er av samisk opprinnelse

Gammel 31-12-11, 11:14   #93
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

For ikke å snakke om Blake-Hugo og Fallon-Beate.

Fallon-Beate gikk på skole sammen med en av svigersøstrene mine, broren heter Jeff-Kåre.

Gammel 31-12-11, 11:15   #94
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har forøvrig også et disharmonisk dobbeltnavn. Min mor (som jeg mistenker er hovedansvarlig) er fra sørvestlandet. Jeg bruker bare det ene navnet.

Gammel 31-12-11, 11:16   #95
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg tror Steve opprinnelig kommer fra Finnsnesområdet

Dette må jeg definitivt til bunns i.

Gammel 31-12-11, 11:31   #96
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Steve finnes i Hedmark også. Uttales som ja, å synge ett stev, men da med en ekstra e bak.

Gammel 31-12-11, 11:32   #97
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Mamma er fra Finnmark, og har fire navn - som er spesielle, og tilfeldig satt sammen . I alle fall høres det sånn ut. Jeg hadde aldri hørte om Steve (uttales rett fram, på norsk) før jeg flyttet til Nord-Norge, men ut på strilelandet der jeg opprinnelig kommer fra så driver de og radbrekker navn ved å bruke merkelige trykk og tonefall. Andreas f.eks. uttales med trykk på første stavelse, samme med Karina og en del andre navn. Martin uttalles med lang i. Da vi fikk unger var det et poeng for oss å velge navn som ble bra uttalt på både østlandsk og vestlandsk, særlig av de eldre generasjonene

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 14:37   #98
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Charles Tøsse (med norsk uttale) er ordfører i Stordal kommune, Steve Runar Kalvøy (også norsk uttale) er fylkestingsrepresentant for Framstegspartiet i Møre og Romsdal.

Gammel 31-12-11, 15:06   #99
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I know of a few jeg også men tror ikke jeg skal ta dem her.

Gammel 31-12-11, 15:08   #100
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det finnes forresten en Gaula Olsdatter i mitt slektstre.. Blir neppe noen oppkalling med det første.. Men jeg leste en artikkele en gang og at det var oppfordret til å finne nye og spennende navnekombinasjoner i tidligere tider. Kanskje derfor det fantes en Sekunda Mannsverk her på strøket før, blir ikke så pent det om man tror på betydning av navn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.