|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
nju nja njo
|
Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt
Der min bestemor bor er det fremdeles ei som heter HansPetter-Maren og ei anna som er litj-Maren. Hun ene er da kona til Hans Petter, mens hun andre bare er litt lita. Har de ikke navn som kan skilles fra hverandre så FÅR de det.
|
|
|
#2 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntEn del av min familie kommer fra sunnmøre, og JA, de har mange rare navnekombinasjoner. Sønnen Tor Olaf med faren Olaf Tor, for eksempel.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJah. Men det ville blitt bakkje-Bodilo og støla-Helgen der jeg kom fra.
|
|
|
#5 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntI bygda hvor jeg kommer fra, sentralt på Østlandet, er det visse navn du ikke gir barna, om du vil det skal høres pent ut. Jeg trodde veldig lenge at dama på posten het "Marrje," f.eks. Hun het Marie.
|
|
|
#6 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er du fra Hokksund kanskje?
|
|
|
#8 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntKrystle? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Tittel og tittel....
|
Ikke bare Krystle, men Krystle Anita tilogmed
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJeg er fra Lofoten,og ser slike spesielle navnekombinasjoner vestover i Lofoten. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
koko
|
Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntDer jeg kommer fra ligger Pe-garden og det skjer at vi får gave fra nissen på denne gården.
Dårlige vitser har også livets rett. Sist redigert av Syrinx : 31-12-11 kl 11:08. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Tatt på
|
Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntMerkelig uttale av navn er et kjent fenomen. Ainners (Anders), Peær (Peder), Marje (Marie/a) og Rekkhart (Richard) er noen eksempler fra Nordmøre.
|
|
|
#14 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntSvigermoren min heter MARR-ie.
|
|
|
#15 |
|
Einsam
|
Jeg bodde i Hedmark noen år, ikke langt fra svenskegrensa. Og der er det maaange rare kombinasjoner, veldig mange "feil vei". I Sverige er det jo også vanlig at man har tre fornavn, min gamle svenske sjef het Gunhild Carina Esther. Hun brukte bare Carina
Ikke alltid så lett nei. Men tror nok det kan ha noe med svenskekontakten å gjøre? Jeg kjenner til en Erik Arnt, Frode Hans og ikke minst Petter Ole
Jeg bor midt mellom Gudbrandsdalen og Toten, og her er det mye navn som blir støgge pga dialekta, spesielt hos de gamle. Slik som MATTias, IRRRene, KATTrine, VIKKtoria osv.. Noen ganger lurer jeg på om de ødelegger fine navn med vilje, men de klarer ikke si det på en pen måte, rett og slett... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
intro
|
Det kan godt være innflytelse fra svensk, ja, vil jeg tro. Mannen min er fra Hedmark, men langt unna svenskegrensa, og der kjenner jeg ikke til så mange rare navnekombinasjoner.
|
|
|
|
#17 |
|
...we have cookies
|
Nå først fikk jeg med meg at ting har skjedd her. Bluen har skiftet avatar!? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJeg har hørt om Arne Geir-Olav fra Myre, og Kristian uttales Kresstian.
|
|
|
#19 |
|
...we have cookies
|
Farfar het Jens Kristian. Da han var liten gutt hadde de visstnok dette 'rimet' til han "Jæns Kresstjan, ta an i ræva å resst i an!" (Jens Kristian, ta han i baken og rist ham) |
|
|
|
![]() |
|
|