Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-11, 21:28   #1
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Der jeg kommer fra så bøyde de navn, så det ble Ola-en og Marto. (hunkjønnsbøying gir o-ending). Pappa ville kalle opp eldstesøster til å hete Cecilia/e etter mammas mormor, men ombestemte seg da han hørte hvordan de uttalte det: "Sisselo", med trykk på første stavelse.

Og så la de på utnavn veldig fort også, så det ble Jacobs-Anno og verre.

Der min bestemor bor er det fremdeles ei som heter HansPetter-Maren og ei anna som er litj-Maren. Hun ene er da kona til Hans Petter, mens hun andre bare er litt lita. Har de ikke navn som kan skilles fra hverandre så FÅR de det.

Lokale varianter av navn er morsomt, men også vanskelig for oss som vil navngi barna i dag. Min allerede nevnte bestemor klarer å få ca alle navn til å høres helt forferdelige ut med sin ur-gamle trønderdialekt.

Gammel 29-12-11, 21:36   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

En del av min familie kommer fra sunnmøre, og JA, de har mange rare navnekombinasjoner. Sønnen Tor Olaf med faren Olaf Tor, for eksempel.

Gammel 29-12-11, 20:52   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jah. Men det ville blitt bakkje-Bodilo og støla-Helgen der jeg kom fra.

Gammel 30-12-11, 19:23   #4
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jah. Men det ville blitt bakkje-Bodilo og støla-Helgen der jeg kom fra.

Jeg høyner med gra-Ola.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 21:45   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I bygda hvor jeg kommer fra, sentralt på Østlandet, er det visse navn du ikke gir barna, om du vil det skal høres pent ut. Jeg trodde veldig lenge at dama på posten het "Marrje," f.eks. Hun het Marie.

Ellers har vi Annita, Kattrine, Iren - sagt som man ville omtale en fra Irland, og Cessilje. Lekkert.

Gammel 30-12-11, 13:30   #6
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

I bygda hvor jeg kommer fra, sentralt på Østlandet, er det visse navn du ikke gir barna, om du vil det skal høres pent ut. Jeg trodde veldig lenge at dama på posten het "Marrje," f.eks. Hun het Marie.

Ellers har vi Annita, Kattrine, Iren - sagt som man ville omtale en fra Irland, og Cessilje. Lekkert.

Er du fra Hokksund kanskje?

Gammel 30-12-11, 14:56   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Er du fra Hokksund kanskje?

Ikke langt unna.

Gammel 30-12-11, 15:14   #8
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Krystle?
Fallon-Beate?!
Terje Sjarrles

Fantastisk. Skulle ønske jeg hadde et slikt navn selv, men her går det i ett enkelt dødskjedelig tostavelses 70-talls. Jeg kommer fra Møre. "Meibel" er det mest amerikanskeksotiske jeg kan komme på, det var venninna til bestemor.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 22:52   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Krystle?
Fallon-Beate?!
Terje Sjarrles

Fantastisk. Skulle ønske jeg hadde et slikt navn selv, men her går det i ett enkelt dødskjedelig tostavelses 70-talls. Jeg kommer fra Møre. "Meibel" er det mest amerikanskeksotiske jeg kan komme på, det var venninna til bestemor.

Ikke bare Krystle, men Krystle Anita tilogmed

Gammel 30-12-11, 13:41   #10
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Jeg er fra Lofoten,og ser slike spesielle navnekombinasjoner vestover i Lofoten.
Her på Aust-Vågøya føler jeg at det er minimalt med spesielle navnekombinasjoner.

Selv om jeg vet noen.

Noe i denne duren: Jim-Kenneth eller Tina-Michelle.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 19:24   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 30-12-11, 19:41   #12
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Der jeg kommer fra ligger Pe-garden og det skjer at vi får gave fra nissen på denne gården.

Sist redigert av Syrinx : 31-12-11 kl 11:08.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 01:21   #13
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Merkelig uttale av navn er et kjent fenomen. Ainners (Anders), Peær (Peder), Marje (Marie/a) og Rekkhart (Richard) er noen eksempler fra Nordmøre.

Gammel 31-12-11, 01:24   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermoren min heter MARR-ie. Hun er fra Hadeland.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 10:38   #15
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

I Hedmark er det også mange artige kombinasjoner har jeg hørt..

Jeg bodde i Hedmark noen år, ikke langt fra svenskegrensa. Og der er det maaange rare kombinasjoner, veldig mange "feil vei". I Sverige er det jo også vanlig at man har tre fornavn, min gamle svenske sjef het Gunhild Carina Esther. Hun brukte bare Carina Per Olof Leif kjenner jeg også, han er norsk, og bruker alle navnene..

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Det finnes pussige navnekomboer i Hedmark ja, min mor og hennes brødre har alle to fornavn som er tunge å si sammen, og attpåtil bruker de bare fornavn nr 2. Det er i grunnen innmari klønete valgt.

Ikke alltid så lett nei. Men tror nok det kan ha noe med svenskekontakten å gjøre? Jeg kjenner til en Erik Arnt, Frode Hans og ikke minst Petter Ole

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Svigermoren min heter MARR-ie. Hun er fra Hadeland.

Jeg bor midt mellom Gudbrandsdalen og Toten, og her er det mye navn som blir støgge pga dialekta, spesielt hos de gamle. Slik som MATTias, IRRRene, KATTrine, VIKKtoria osv.. Noen ganger lurer jeg på om de ødelegger fine navn med vilje, men de klarer ikke si det på en pen måte, rett og slett...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 10:49   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Ikke alltid så lett nei. Men tror nok det kan ha noe med svenskekontakten å gjøre? Jeg kjenner til en Erik Arnt, Frode Hans og ikke minst Petter Ole

Det kan godt være innflytelse fra svensk, ja, vil jeg tro. Mannen min er fra Hedmark, men langt unna svenskegrensa, og der kjenner jeg ikke til så mange rare navnekombinasjoner.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 11:11   #17
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det kan godt være innflytelse fra svensk, ja, vil jeg tro. Mannen min er fra Hedmark, men langt unna svenskegrensa, og der kjenner jeg ikke til så mange rare navnekombinasjoner.

Nå først fikk jeg med meg at ting har skjedd her. Bluen har skiftet avatar!? Jeg kommer ikke til å kjenne deg igjen før langt utpå sommeren jo!

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 03:09   #18
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hørt om Arne Geir-Olav fra Myre, og Kristian uttales Kresstian.

Gammel 31-12-11, 16:26   #19
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Jeg har hørt om Arne Geir-Olav fra Myre, og Kristian uttales Kresstian.

Farfar het Jens Kristian. Da han var liten gutt hadde de visstnok dette 'rimet' til han "Jæns Kresstjan, ta an i ræva å resst i an!" (Jens Kristian, ta han i baken og rist ham)
Min ene bror visste ikke at farfar hadde det mellomnavnet før dødsannonsen stod i avisen. Jeg måtte dra rimet til han - med det resultat at min bror begynte å le mens han drakk brus. Gikk ikke så bra akkurat det - brus ut gjennom nesa er visstnok ekkelt.

På pappas side er det mange mellomnavn. Petronella, Adeleide med mer. På mammas side er det noen merkelige navn fornavn uten mellomnavn, og en god del dobbeltnavn. Svein Olav, Sigrid Helene f eks. Ingen brukte annet enn det første navnet uansett. Søsknene mine og jeg fikk også to navn, og jeg bruker begge mine. Mange østlendinger sliter med det pga tonefall - og bruker som regel bare ett av dem når de snakker til meg. Det må de gjerne gjøre - jeg skjønner bare ikke alltid at det er meg de snakker til.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 11:49   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nåja, slekta mi er fra Ålesund, tre generasjoner bakover - og med mengder av rare kombinasjoner i min foreldregenerasjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:16.