Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sender du ditt 18 år gamle barn til syden alene
Ja 92 65,25%
Nei 7 4,96%
Vet ikke/for tidlig å si/kommer an på hvor - svar i tråden 42 29,79%
Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-12, 23:28   #81
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Jeg hadde nok sagt ja, til det, uten at jeg hadde hatt noe med en ferietur til en som er myndig. Dro på Sydentur da jeg var 17 år selv.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:42   #82
Nienna
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
Nienna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nå er det heldigvis lang tid før dette blir en aktuell problemstilling, men kan likevel på ingen måte se at jeg skal ville nekte ungene å reise til syden når de er blitt myndig.

Nienna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 00:42   #83
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er jo noe med at det er andre der også som kanskje IKKE håndterer det? Dere som sammenligner med andre turer, språkreiser og å flytte hjemmefra, har dere vært på et partysted i syden noengang? Har dere sett all fylla, sexen, stinnfulle enorme lokaler, skumpartyer og kjent ølen sprute utover dere uansett hvor dere er?

Da er det jo bare å håpe at man har oppdratt 18-åringen bedre enn at han eller hun har lyst til å feriere et slikt sted når de er 18 da. Jeg synes jeg ser Teofelia som 18-åring trakte etter å reise til partysted i Syden.

Og svaret på HI er selvsagt at jeg ikke kommer til å nekte mine voksne barn å reise på ferie. Jeg kom sikkert til å fraråde dem å reise til et sted som jeg mente ikke var bra for dem, og jeg kom helt sikkert ikke til å sponse reisen, men nekte dem å reise skulle jo godt la seg gjøre. Hvordan skulle det foregå i så fall? Låse dem inne på soverommet på avreisedagen?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 00:49   #84
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var 18 bodde jeg på hybel for meg selv og studerte på Blindern. Særlig mamma hadde hatt noe å si om hvordan jeg brukte pengene mine og hvorvidt jeg dro til syden i feriene mine

Nei, voksen er voksen. Om man bor hjemme har man vel husregler å følge, men jeg antar at det er mer hvordan man bidrar i husholdningen enn hva man får lov til på fritiden. Sånn gitt at man tross alt er myndig.
Det er jo ikke dermed sagt at jeg hadde _likt_ det.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 00:51   #85
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Nei, da jeg var 18 reiste jeg til USA et år som au pair. Det ville vært rart om mamma og pappa skulle nekte meg det.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 02:44   #86
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg var i syden alene som nylig fylt 18 år....det endte ikke godt. 2 dager i koma og to uker på sykehus i syden, pluss en uke når jeg kom hjem og plager for resten av mitt liv... så kommer helt an på hvor voksen man anser barnet som...

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 02:44   #87
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

og med det mener jeg at jeg ikke var voksen nok.....

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 07:29   #88
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan jo ikke nekte et myndig menneske å reise, men jeg hadde sendt med et tonn gode råd og "instruks" om å ringe den bekymrede mor hver dag.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 08:50   #89
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva skjedde, Smurfine79?

Gammel 17-06-12, 09:17   #90
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Hvis barnet betalte selv...
Jeg gjorde selv dette som 18,5 åring. Spurte ikke akkurat om lov...

Jeg får håpe når de er 18, de er like greie som jeg var. Og at jeg oppdrar de nok til å syns skumparty og ibiza osv er Harry. Skal sende dem til min 18-års øy.... Paros!!

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 09:45   #91
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg dro til kreta som nittenåring og til kos året etter. Herrejemini. Det var tårn med shots og nattbading for å si det sånn. Gøy, men crazy. Jeg var jo myndig og betalte turen med penger jeg selv hadde tjent. Kan jo ikke si noe på det.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 09:45   #92
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg håper at barna mine får tilstrekkelig erfaring med at verden er så mangfoldig og spennende at man ikke kaster bort feriepenger på sydenfylletur. Min første tur alene var interrail - håper noe slikt vil friste gutta min også. Men valget er deres.

Gammel 17-06-12, 09:59   #93
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg håper at barna mine får tilstrekkelig erfaring med at verden er så mangfoldig og spennende at man ikke kaster bort feriepenger på sydenfylletur. Min første tur alene var interrail - håper noe slikt vil friste gutta min også. Men valget er deres.

Tja, selv om jeg ikke foretrekker den type ferie nå (ikke vært til chartertur siden da) så var det jo veldig gøy da jeg var i den alderen. Møtte mange på samme alder, det var sol og det var kaldt øl. Og ikke minst billig. Jeg var også på språkreise som yngre og likte andre turer, men syntes allikevel en uke med venner på Kreta/kos var fantastisk artig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 10:14   #94
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tror ikke jeg er spesielt naiv. Og jeg fikk ikke med meg at det var snakk om 100% superharryfyllasted, jeg leste bare syden. Heldigvis har ikke noen av ungene så langt vært tiltrukket av førstnevnte type reisemål.

Jeg er like lite naiv som Filifjonka. Det er forskjell på folk, også attenåringer. Ikke alle synes partysteder er ok.

Ja, jeg har hatt en attenåring. Han bodde på hybel fra han var sytten, og når jeg tenker meg om så jobb-pendlet han vel til utlandet da han var atten. Ikke alle blir russ, noen går som lærling i stedet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 10:23   #95
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men altså. Om attenåringen bor hjemme og forsørges av meg og skal finansiere tur til aya napa eller hva det heter med kredittkort - da er det en åpenbar mulighet for at mor sier at det kommer ikke på tale all den tid du bor under mitt tak, altså.

Dog satser jeg på å oppdra gutta bedre enn det der.

Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 10:23   #96
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk barn når jeg var atten, helt uten å ha vært i syden.

Gammel 17-06-12, 10:27   #97
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Tja, selv om jeg ikke foretrekker den type ferie nå (ikke vært til chartertur siden da) så var det jo veldig gøy da jeg var i den alderen. Møtte mange på samme alder, det var sol og det var kaldt øl. Og ikke minst billig. Jeg var også på språkreise som yngre og likte andre turer, men syntes allikevel en uke med venner på Kreta/kos var fantastisk artig.

Vi var jo innom slike steder vi også - en måneds interrail i Europa endte opp i en måned øyhopping i Hellas, og på for eksempel Ios var stemningen høy. Pengene satte imidlertid grense for hvor mye fyll det ble - jeg mener å huske at vi unte oss en coctain (piña colada eller tequilla sunrise) daglig. Etter øyhoppinga ble det kibbutz i Israel, og der var det gratis øl hver fredag - say no more ... . Poenget mitt er vel mer at jeg håper barna har mer lyst til å bruke penger oppdage den virkelige verden enn å drikke seg drita med kompisene de drikker seg fulle med hjemme på et hvilket som helst i Syden. Hva de velger er imidlertid ikke noe jeg kan legge meg opp i når de har blitt så gamle.

Gammel 17-06-12, 11:31   #98
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var 18 ville det ikke ramlet meg inn i halvsøvne å reise til et skumpartysted. Jeg var forlest, "intellektuell" og svartkledd og ville sett på det som straff å være på Magaluf om det ikke var for å være tilbakelent, ironisk og betraktende.

Tiåringen min er etterhvert ganske bereist og mer skal det bli. Hun flyr alene, tar buss alene over lengre strekninger og får stadig større radius og ansvar. Det er utrolig viktig for meg å lære henne å fikse opp alene, finne ut av ting og lære seg å vurdere hvem som kan hjelpe og hvem man skal styre unna. Da blir det jo som en lek å skulle reise alene som 18-åring. Dersom man ikke lar dem prøve seg i det hele tatt, så er det jo som å dytte noen fra tiern og rope etter dem at man håper de kan svømme.

Gammel 17-06-12, 12:30   #99
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var 18 var jeg på interrail. Jeg er glad mamma og pappa ikke vet hva jeg holdt på med.

Men mine 18-åringer må jo bare bestemme om de vil reise eller ikke. Tror dog ikke jeg vil sende dem avgårde.

Gammel 17-06-12, 12:43   #100
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer til å si nei den sommeren de er 17. (Har høstbarn) Året etter er de voksne og trenger ikke mors eller fars tillatelse.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.