|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Romfolkets situasjonShute og Irma..... Veldig bra innlegg! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Romfolkets situasjonJeg tenker at de klokeste ordene jeg har lest i mitt liv er disse: Man skal dømme et samfunn ut fra hvordan det tar vare på sine svakeste. |
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjon
Ja det er vanskelig å vite. Hadde ikke Norge hatt de grusomme rasistiske lovene mot at akkurat dette folket fikk komme inn i riket fram til såpass sent som til slutten av femtitallet kunne mange av dem vært borgere her. Det er ikke lenge siden romfolk fikk statsborgærskap i mange land. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Romfolkets situasjonTilbake på nett, det jeg tenker med de regjeringene vi har hatt, er at dersom USA f.eks hadde vært mer sosialistisk, så hadde kanskje de også hatt, eller i hvertfall hatt mulighet til å hatt det samme velferdssystemet som oss, med tanke på oljereserver etc, men der er det private som eier reservene, og ikke staten. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Folk dømmes ikke per i dag for den type omsorgssvikt, men det hender de mister omsorgen for barna sine om problemet vedvarer. Det er selvsagt ikke greit at folk ikke gir barna adekvat omsorg, uavhengig av etnisk bakgrunn.
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Romfolkets situasjonJeg har inntrykk av at det er meget stor sympati for romfolket på FP.
Kilde: http://www.estyn.gov.uk/uploads/publications/6389.pdf |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Romfolkets situasjonDernest, men det er en annen diskusjon, men blir allikevel kanskje aktuell her, er at morsmålundervisningen må slutte å gå på bekostning av annen undervisning i skolen, dette må heller komme som et tillegg, og kanskje i større grupper, så kanskje det bør settes større krav til foreldres aktivitet for at ungene skal få morsmålundervisning, dette er jo også et ganske særnorsk fenomen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonJeg har ikke noen stor sympati for romfolk som gruppe, men jeg har sympati med enkeltmennesker. Jeg har store problemer med antipatier overfor en gruppe slik noe av det du lister opp vitner om fordi det også stempler enkeltmennesker. Det skal stilles krav til enkeltmennesker og land må ha regler for enkeltmenneskers oppførsel. Man kan ikke ha regler som diskriminerer. Romfolk er ikke en ensartet gruppe slik det ofte synes å bli fremstilt. Det er mange grupper og i disse gruppene og familiene er det mennesker, barn og voksne som fortjener å bli behandlet med verdighet. Ikke med snillisme og putesying, men med verdighet. Verdighet innebærer også krav. Det er ikke særlig verdig behandling hvis myndighetene ser mellom fingrene når barn lider. Barna fortjener beskyttelse. Om det betyr omsogsovertakelse kan det også bety at barnet blir behandlet med verdighet. Respekten skal være der. Å stille krav handler også om respekt, men kravene som stilles må ikke være spesialdesignet for en gruppe mennesker. Da er det ikke lenger snakk om respekt, men om diskriminering på bakgrunn av etnisk opphav og det er stygt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
prokrastinator
Jeg er i prinsippet helt enig med deg.
|
|
|
#10 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Romfolkets situasjonJeg forstår ikke helt om denne debatten handler om romfolk som bor i Norge og kan det norske språket og har krav på vanlige tjenester fra Norge, eller tilreisende romfolk fra feks. Romania.
|
|
|
#11 |
|
prokrastinator
Akkurat denne tråden handler vel litt om begge deler?
|
|
|
#12 |
|
Unik
|
|
|
#13 |
|
prokrastinator
Tja. Om man ser bort fra akkurat "tiggerproblemet" i Oslo nå, har nok roma over hele Europa mange av de samme problemene: Fattigdom, kriminalitet, manglende utdannelse, generelt lavt integrasjonsnivå i samfunnet rundt seg.
|
|
|
#14 |
|
Unik
Jeg klandrer ikke lutfattige land, så for meg blir det litt sullete å snakke om at de ikke fikk komme hist i 1930 - så derfor har vi nå per def plikt til å hjelpe enhver roma som kommer hit nå. Dog lener jeg meg til stortingets beslutninger om hvilke land Norge skal støtte mht fattigdomsproblematikk, og de store bidragene vi gir via EØS-systemet til europeiske land.
|
|
|
#15 |
|
|
Jeg synes det er relevant å ha i bakhodet når klandrer lutfattige land for å ikke ta seg av sine "egne". De måtte ta dem vi med våre rasistiske lover ikke lot komme hit. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Romfolkets situasjonDet er idiotisk å ikke bruke ressurser fornuftig. Ergo sjekker man etter kjønsslemlestelse der slikt praktiseres. Og man tar grep i forhold til barn som forsvinner der det er et aktuelt tema. Også sørger man for å ha folk som har som jobb å følge med og se om det man driver med bryter grensene for rasisme og forfølgelse eller om det holder seg på den rette siden av fornuftig ressursbruk. |
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonDet er snakk om fram til slutten av femtitallet og det er ikke snakk om ansvar for å hjelpe enhver roma som kommer her. Jeg blir bare så kvalm av en del nordmenns fordømmende holdninger overfor fattige nasjoner. Utfordringene med romfolk, integrering og fattigdom er felles europeisk og der mener jeg ikke at vi kam melde oss ut. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Unik
Sv: Romfolkets situasjonVi er med i EØS, og en rekke slike ting tas opp i slike forum. Om vi ikke setter opp gratis camping for romafolket sentralt i Oslo, betyr ikke det at vi ikke er med.
|
|
|
#20 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det er mulig jeg ikke helt forstår her, men hvorfor mener du det er irrelevant om romfolket er norske statsborgere eller om de "bare" har klart å ta seg hit til landet på turistvisum?
|
![]() |
|
|