Sv: Romfolkets situasjon
Jeg har ikke noen stor sympati for romfolk som gruppe, men jeg har sympati med enkeltmennesker. Jeg har store problemer med antipatier overfor en gruppe slik noe av det du lister opp vitner om fordi det også stempler enkeltmennesker. Det skal stilles krav til enkeltmennesker og land må ha regler for enkeltmenneskers oppførsel. Man kan ikke ha regler som diskriminerer. Romfolk er ikke en ensartet gruppe slik det ofte synes å bli fremstilt. Det er mange grupper og i disse gruppene og familiene er det mennesker, barn og voksne som fortjener å bli behandlet med verdighet. Ikke med snillisme og putesying, men med verdighet. Verdighet innebærer også krav. Det er ikke særlig verdig behandling hvis myndighetene ser mellom fingrene når barn lider. Barna fortjener beskyttelse. Om det betyr omsogsovertakelse kan det også bety at barnet blir behandlet med verdighet. Respekten skal være der. Å stille krav handler også om respekt, men kravene som stilles må ikke være spesialdesignet for en gruppe mennesker. Da er det ikke lenger snakk om respekt, men om diskriminering på bakgrunn av etnisk opphav og det er stygt.
|