|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Romfolkets situasjon
Denne tråden har vært veldig informativ for meg. Jeg lurer også på hvorfor romfolk ikke får vanlige jobber i stedet for å tigge. Hvor mange romfolk søker jobb på fiskefabrikker? Som jordbærplukkere? Som renholdspersonell? Eller har de allerede "gitt opp" før de kommer hit og prøver? Og hva er i så fall grunnen til det? At de vet de uansett ikke vil få jobb? Eller fordi det de kan er å tigge?
![]() |
#62 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Romfolkets situasjon[quote=Hattifnatten;3352820]Amnesty skriver dette:
Men det må jo være noe i tradisjon også, med å reise rundt, mange sammen. Istedet for at noen i familien reiser ut og prøver å få seg jobb for perioder, som feks polakkene?
![]() |
#63 |
Bør lage seg en tittel selv
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() Sv: Romfolkets situasjon[quote=Nessie;3352824]
Slik jeg har forstått så ligger mye av utfordringen også i tradisjonen. Det har vært forsøkt å gjøre noe med dette tidligere med en kulturimperialistisk velmende tvang som har gitt groteske resultater. Det gjør ikke utfordringen mindre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Sviiisj!!
|
Jeg ville uansett ikke ansatt noen som ikke er gjennom et firma, uavhengig av bakgrunn.
![]() |
#67 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Sviiisj!!
|
OK, det sto lenger oppe i tråden her at de sender en god del penger hjem, var det i den artikkelen av hun som hadde forsket på dette, tro?
![]() |
#69 |
villende
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonKnut Nærum skriver ganske så tankevekkende om dette: http://ipad.dagbladet.no/2012/07/27/...lket/22708521/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg tror at vi kan takke forutseende politikere på 60-70 tallet for at vi har det så godt som vi har det at ikke utenlandske selskaper tømte Norge for olje og gass og lot oss sitte igjen med ingenting, slik som de afrikanske landene gjorde. Skal vi så betale avlat for dette godet resten av oljefondet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Romfolkets situasjonNærum har også i et poeng i at det nok er de som trenger hjelp mer prikært enn romfolket.
![]() |
#73 |
Fola Blakken
|
Jeg tenkte når jeg leste artikkelen at det nok var en del som ikke kom til å ta den ironien.
![]() |
![]() |
#74 |
Erfaren nok
|
![]() |
#75 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonNRK viste en veldig fin dokumentar på Brennpunkt her forleden. Den var veldig lærerik, og belyste problemet godt, synes jeg. Der skyldte de på manglende papirer, for at de ikke kan jobbe.
![]() |
#76 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonDette er vanskelig.
![]() |
#77 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Romfolkets situasjonDet er jo ingen som helst tvil om at romfolket i Europa er utsatt for diskriminering, og heller ikke om at svært mange av dem har en kulturell bagasje som gjør dem vanskelig integrerbare. At romfolket som helhet, og særlig i Øst-Europa, har dårlige levekår er rimelig åpenbart.
![]() |
#78 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonWow, til og med folk her på FP som er usikker på om Knut Nærum er ironisk? Les den en gang til og legg spesielt merke til disse sitatene da: "Jeg bidrar gjerne til å bekjempe nød, men da må nøden holde seg i ro." "Jeg hjelper gjerne romfolk, jeg bidrar gjerne til å avhjelpe enhver form for nød, men da skal jeg slippe å se den." " Jeg vil ikke ha nøden så nær innpå meg og mitt. Jeg vil ikke at fattige mennesker skal se hva jeg har. " "Et tiggerforbud vil selvfølgelig ikke fjerne all nød. Det som derimot kan oppnås, er at vi hindrer de som trenger hjelp i selv å be om det."
![]() |
#80 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonI vinter var det en dom hvor flere roma-folk ble dømt for menneskehandel. Det synes jeg at vi skal fortsette å forfekte, at om de skal tilbringe tid i Norge, så skal de forholde seg til de norske lovene og reglene, det er ikke greit å bidra til at din tretten år gamle datter blir voldtatt, selv om det er ektemannen som gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|