|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: NRK nå: Barnets besteJeg har vært fosterbarn selv, som ble kastet ut av fosterhjemmet mitt brått og brutalt fordi hun ikke hadde tid mer. Det kan være ganske hjerterått innimellom.
![]() |
![]() |
#82 |
|
![]() Sv: NRK nå: Barnets beste
Det er nøyaktig dette jeg tenker også. Du formulerer det så bra.
![]() |
![]() |
#83 |
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer
![]() |
#84 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NRK nå: Barnets besteHvis jeg hadde vært mann, og jeg hadde fått beskjed om at jeg hadde et barn på seks måneder, og at barnet bodde i fosterhjem. Da hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få omsorgen for barnet. Jeg har ikke sett filmen, og forutsetter at vi snakker om en relativt A4-pappa, en helt vanlig fyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Helt konge
|
Fordi de i årevis har kjempet mot et vanskelig system. Fordi de ikke får den hjelpen de trenger. Fordi de ikke får tak i saksbehandlere når de prøver. Fordi det er et helvete med biologisk familie. Fordi barnet er så (tilknyttings)skadet av tiden under dårlig omsorg at det er ekstremt vanskelig å forholde seg til, og lite hjelp og veiledning å få. Fordi oppholdet til fosterbarnet har gått ekstremt ut over egne biologiske barn. Osv osv. Mange er rett å slett så slitne og oppbrukte når barnet fyller 18 at de ikke makter å stå i relasjonen mer. Det er alvorlig, og det er noe de med myndighet til det bør se på. Spesielt fosterforeldre til barn som har alvorlig tilknyttningsproblematikk trenger mye mer hjelp og oppfølging en de får i dag. Jeg vil understreke at en del får den hjelpen de trenger og at slett ikke alle fosterbarn er så krevende som det jeg beskriver her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jada, barnevernsdama sier selv han vil være skikket til og være far.
![]() |
#87 |
Passiv
|
![]() Sv: NRK nå: Barnets besteJeg skjønner at det finnes fosterforeldre som gir opp. Jeg kjenner ganske mange fosterforeldre selv, og blant disse er det en som har gitt opp til slutt. Jeg skjønner også at det er uendelig sårt for fosterbarnet. |
![]() |
![]() |
#88 |
Helt konge
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: NRK nå: Barnets besteDet finnes sikkert mange solskinnshistorier. Og da det fungerer er det fantastisk at noen tar på seg fosterbarn. Men vi lever ganske tett på noen som faktisk måtte kapitulere med det ene fosterbarnet og som sliter seg ut mye med det de fortsatt har. Det er noe med at man blir forberedt på at det første året vil bli tøft, men så vil det roe seg. Men så roer ikke ting seg, og man innser at unntaksåret nok vil bli alle årene framover. Og så har man stort behov for avlasting for å greie dette, mens barnet har stort behov for mest mulig stabilitet. Og man har kanskje greid å tidligere ha et aktivt sosialt liv til tross for flere egne barn, men så går heller ikke dette mht til fosterbarnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Noen fortalte meg i ettertid at jeg var et valgt barn. Den tanken hjalp enormt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Er frisk!
|
Vet du, jeg ser hva du snakker om - men ikke i en sak hvor de har hatt omsorgen fra barnet ble født.
![]() |
#94 |
|
Jepp. Det er derfor jeg synes det var så vondt å se fostermorens reaksjon på barnets samvær med faren.
![]() |
![]() |
#95 |
Er frisk!
|
Jeg er også veldig for en forsterket adopsjonsrett for fosterforeldre. Veldig for. Jeg tror også det ville bidratt til å få flere fosterforeldre av den riktige typen.
![]() |
#96 |
Passiv
|
Den reaksjonen er nok snarere et symptom på en som er sliten og har vært under for mye stress enn en egentlig reaksjon på at ungen treffer faren, tipper jeg. |
![]() |
![]() |
#97 |
weird
![]() Sv: NRK nå: Barnets besteJeg tror det hadde vært lettere å støtte opp om relasjonen til biologisk far om man ikke fryktet at man selv ville bli ekskludert totalt fra barnets liv. Det kan neppe være særlig bra for barnet når relasjonen til den ene (faren) representerer fare for den andre (fostermoren). Unger senser jo ganske mye uansett hvordan man legger seg i selen for å unngå det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
Ja, det tror jeg nok også, egentlig, og min reaksjon på å se det er selvsagt preget av den livssituasjonen jeg er i.
![]() |
![]() |
#99 |
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror også det vi være den beste løsningen for barnet. Det er klart det er viktig for barnet med god kontakt med en omsorgsfull, biologisk far. Èn gang i måneden hørtes altfor lite ut til å bygge sterke relasjoner. Men derifra til å flytte den daglige omsorgen over fra den trygge tilværelsen barnet er vant med fra fødselen av og over til biologisk far, er et langt skritt. Med alle mulige forbehold om at vi ikke kjenner hele bildet gjennom serien, kan jeg vanskelig se at noe slikt vil være til barnets beste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: NRK nå: Barnets besteDet er en sterk historie Kie! Du skulle ikke måtte oppleve slikt. Sist redigert av emm : 13-09-12 kl 15:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|