Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Morgenrutinar - kva gjer du for å få ein god start på dagen?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-12, 00:34   #81
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Morgenrutinar - kva gjer du for å få ein god start på dagen?

Jeg har elendige morgenrutiner. Eller, det er jo rutiner, men de kunne vært endret på.

1. Stå opp etter flere trykk på snooze.
2. Fikse litt på fasaden med tannpuss og se om jeg har noe klær å slenge på.
3. Ned for å se om jeg har lyst på noe frokost, om ikke tar jeg med meg noe på arbeid.
4. Hoppe i bilen for å haste på jobb.
5. Morgenkaffe på jobb.

Klokka ringer 7 og jeg står opp mellom 7 og 7.30. Er på jobb til 8.00, og har 12 minutter kjørevei.

Gammel 16-10-12, 08:25   #82
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg sørger for at huset er sånn noenlunde ryddig før jeg legger meg, og så smører jeg matpakker og legger fram klær til ungene (og gjerne til meg selv også) før jeg sier god natt. Men det viktigste for meg når det gjelder å få en god start på dagen, er å ha ha nokså romslig med alenetid på badet og foran PCen med en kaffekopp. Dette krever at jeg må stå opp før hanen galer, men det er absolutt verdt det. Og så er jeg heldigvis ekstremt utpreget A-menneske.( til alle dere som ikke er det.)

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 10:18   #83
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag: stod opp 7, kopte litt på badet, kledde meg i treningstøy og brukte ti minutter på å kosevekke ungene. Spiste en banan og surret litt rundt, løp til jobb. DET er starten sin det!

Gammel 16-10-12, 10:33   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi lager også matpakke inkl. frokost (til ungene - jeg må ha fersk ) kvelden før. Og legger frem tøy, yttertøy og sekker.

06:50: Min vekkerklokke ringer. Jeg går i dusjen.
07:00. Mannens vekkerklokke ringer. Jeg går i dusjen hvis jeg snoozet fra min.
07:01. Mannen henter Snorkfrøken inn i sengen. Jeg er (snart) ferdig i dusjen og kryper opp i sengen igjen. Kosing og koseprating med deilig, søvnvarm 5-åring som legger dovne armer rundt halsen min.
07:05. Mannen henter Storebror inn i sengen. Kosing og koseprating der også.
07:15. Jeg går på badet med ungene, mannen går opp og gjør klar kaffe og setter frem maten. Ungene kler i teorien på seg selv, i teorien de klærne jeg har lagt frem. Det er i teorien ro og harmoni. (Vanligvis slett ikke så gærnt, altså.)
07:25. Begge ungene har kommet seg opp, mor kler på seg noe annet enn morgenkåpe.
07:30. Mor kommer opp til ferdig kaffe, barna har spist 3 smuler og satt på musikk ( ). Dansing er optional (men slett ikke uvanlig).
07:45. Storebror går ned og pusser tennene, og gjør seg klar til å dra, må være ute senest 08:00.
07:50. Snorkfrøken går ned og pusser tennene, jeg pakker matbokser i sekker og overser ferdigstillingen. Innimellom sminking og selvtannpussing. Mannen rydder på kjøkkenet.
08:05. En av oss drar med Snorkfrøken, den andre rett på jobb.

Effektivt, men ikke hektisk. Jeg er så glad jeg er ferdig med 2-3-åringer.

Åh, jeg tror jeg må adoptere denne lista, minus ett barn. Våre morgener er relativt greie altså, men ikke sånn superkoselige som dette.

Det som gir meg en god dag sånn etter at barn er levert og alle er ute av huset, er å kunne spasere til jobb med en god kopp kaffe eller te, eller sykle. De ti minuttene med zen, ingen andre mennesker tett på og frisk luft er fantastisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 14:51   #85
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det å spandere 10 minutter på å kose i dobbeltsengen føles som skikkelig luksus. Men jeg tror at for oss så sparer det både tid og energi. Jeg er ikke noen morning person, altså, men dette er faktisk ikke så verst.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 15:04   #86
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

1) Forbereder mest mulig kvelden før
2) Teller til ti ganske mange ganger

Skal vi se hvordan det egentlig er da.

Nistemat og frokost er smurt kvelden i forveien til alle seks. Ideelt sett har jeg pakket sekken min, ordnet sykkelsko og hjelm og sånt jeg trenger til hjemveien og lagt fram yttertøy og skiftetøy til kidsa kvelden i forveien også, men det er ikke alltid det er sånn i praksis.

06:15: Mannen står opp, kler på seg, plukker med seg frokost og nistemat og sykler på jobb.
06:45: Jeg står opp og går på badet. Ungene våkner vanligvis av seg selv da, og kommer ramlende inn på badet de også. I løpet av de neste 25 minuttene går fem stykker på do, jeg ordner håret og sminker meg, jeg og jentene kler på oss, jeg kler på gutta, jeg ordner håret til jentene, gutta får hverandre til å grine ti ganger og gutta ødelegger anslagsvis tre-fire gjenstander. Alt dette på det ikke alt for store badet vårt.
07:15: Jeg og hordene går ned på kjøkkenet, fordeler forsøksvis riktig nistemat til riktig barn og går rett ned i gangen. I løpet av ti minutter pakkes 4 eller 5 sekker, jentene kler på seg yttertøy etter knallharde forhandlinger med mor om hva som er passe klimatilpasset, gutta kles på yttertøy og sko mens de får hverandre til å grine ti ganger og ødelegger anslagsvis 3-4 gjenstander.
07:25: Eldste går over til nabojenta, og venter på resten av venninnene som følger hverandre ned på SFO.
07:26: Mor kler på seg yttertøy og sko og leter etter mobilen sin og adgangskortet til jobb, som fordufter helt av seg selv hver eneste natt.
07:30: De tre yngste plasseres i bilden og mor kjører til barnehage og jobb.

Det høres kanskje ikke så idyllisk ut, men de fleste morgenene er det helt ok stemning. Innimellom har jeg prøvd frokost hjemme, og det funker ganske bra det også. Men da må vi opp litt tidligere, dersom jeg skal være på jobb til åtte.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 15:09   #87
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg hadde også hatt en god start på dagen hvis jeg begynte på jobb 10.

Jeg begynner aldri (som i møter opp på) på jobb 10.00, men det er stor forskjell på ikke ha noe slack på når man må møte (som man har med faste avtaler, elever/pasienter/kunder) eller om man bare må møte opp på kontoret en eller annen gang før kl. 9.00. See?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 10:15   #88
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg begynner aldri (som i møter opp på) på jobb 10.00, men det er stor forskjell på ikke ha noe slack på når man må møte (som man har med faste avtaler, elever/pasienter/kunder) eller om man bare må møte opp på kontoret en eller annen gang før kl. 9.00. See?

Du jobber altså på VGS.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 10:29   #89
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I dag: stod opp 7, kopte litt på badet, kledde meg i treningstøy og brukte ti minutter på å kosevekke ungene. Spiste en banan og surret litt rundt, løp til jobb. DET er starten sin det!

Det er min favorittstart også Prøver å gjøre det noen ganger i uka!

Ellers hender det at jeg gjør ca 15 min Yoga. Det gir også en god start.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 11:31   #90
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

I dag sto eg opp til ein trassig (understatement) 7-åring...

"Eg haaaaaatar skulen! Eg haaaaaatar SFO! Eg nektar å gå på skulen. Eg nektar å gå på SFO. Nei, eg tar ikkje på meg kleda. Eg vil ikkje ha frukost." Og så vidare.......

Same guten gjekk smilande ut dørene til slutt, utan at eg veit korleis den snuoperasjonen gjekk til. Det er som om han berre MÅ protestera i x-antal minutt, og så er det greit.

Gammel 18-10-12, 13:00   #91
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

hva vi gjør for å få en god start på dagen?

ingen av oss er særlig frokostmennesker. 8-åringen minst av alle. Men vi har innført fast frokostmeny og det fungerer veldig greit.
mandag: hatting rundstykker i ovn (tar bare 10 minutter!)
tirsdag: havregrøt
onsdag: Kokte egg
Torsdag: havregrøt
Fredag: skive eller ristet brød.

Nå slipper vi evig diskusjon om hvilket pålegg, orker ikke, vil ikke, vet ikke hva jeg vil spise! :-)

Ellers er rutinene våre slik:

Alle klær blir lagt fram kvelden før. Samme med gymbag/svømming. Når leksene er ferdig legges bøkene rett i ranselen. Blyantene spisses viss det trengs.

06.00 Mobilen min ringer for vekking og blir trykket av et par ganger

06.15 Jeg går kjapt på badet tar på en joggedress, vekker 10 åringen som spretter opp i senga og begynner å lese en bok! 8-åringen mumler og sover videre. Slår på lyset i gangen og trekker opp gardinene.

06.20 Mannen går på badet og jeg tusler til kjøkkenet. Setter på steikeovn eller lager havregrøt. Smører matpakke til begge barna. Kutter opp endel frukt og legger omtrent halvparten i matpakken og resten på tallerk som ungene spiser etter frokost.

06.35 Mannen er ferdig på badet og overtar kjøkkenet. Storebror hopper i klærne, spiser kjapt frokost og ser tv imens.

06.45 Lillebror strever med å få øynene opp. Litt kos i sengen og så er det ut på badet.

06.50 Jeg går i dusjen og lillebror spiser frokost. Mannen leser avisen mens storebror ser tv.

07.10. Jeg er ferdig på badet og mannen går på jobb. Lillebror spiser ennå frokost. jeg spiser frokost og leser avis.

07.15. Jeg kikker ut av vinduet og ser at naboen som skal avgårde på samme tid som oss akkurat har stått opp!

etterpå er det astmamedisin, tannpuss, ansiktsvask, samtale om hva som skjer, krangling om sfo eller ikke osv.

07.35 Lillebror er ferdig påkledd og sparker til skolen med nabogutten. Lang skolevei og mye somling.

07.40 Storebror er ferdig påkledd og sykler til skolen.

07.40 Jeg rydder kjøkkenet, setter meg i bilen og er på jobben (2 min unna) ca 7.55!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 23:52   #92
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rutinene våre avhenger av om jeg skal på jobb eller ikke. (jeg er kronisk syk og jobber bare 40%). Jobber ute 2 dager i uken. De dagene har vi strenge rutiner. De 3 andre dagene tar vi alt som det kommer.... Da står barna opp med mannen rundt kl.7. De tegner og skravler til rundt halv åtte, og så spiser de litt. Kl.8 står jeg opp. Da hender det mannen har fått på dem klær før han har gått i dusjen. Hvis ikke hjelper jeg til med det og lager matpakker. Så setter jeg på barnetv på en pc før jeg går på badet og steller meg. Så går jeg med barna til bhg rundt kl.9. Vi somler og bruker god tid. Ofte har vi rolleleker langs veien. Disse morgenene er hellige for meg som syk. Jeg lever på dem resten av dagen. Nå er jeg 100% sykemeldt, og da har vi det sånn hver morgen så sant jeg ikke er totalt sengeliggende og mannen må ta alt.

De dagene jeg skal jobbe er det annerledes. Da står alle opp 6.45 og mann og barn er ute av døra 7.45. Da er alt hektisk og masete, og rutinene så som så.... Da gjelder det bare å overleve uten skrik og hyl....

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 08:21   #93
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trener og spiser frokost, tar en kaffe

På hverdagene lager jeg jo også frokost/matpakke til minsten og sykler han på skolen

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 09:34   #94
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi er jo ganske ferske barnehageforeldre og har bare ett barn (enn så lenge), så foreløpig har ikke morgenen vært noe stress hos oss. Vi har nok mye moro i vente. Stort sett vekker vesla oss før vi har satt på vekking, så vi har gjerne halvannen time før vi må ut av døren. Den som ikke skal levere prioriterer seg selv og kommer seg avgårde så kjapt som mulig (for å kunne hente rimelig tidlig), den andre tar seg av bleieskift og påkledning. Matpakker er ideelt sett smurt kvelden før både til vesla og meg, mannen driver ikke så mye med sånt. Klær til henne legger jeg frem kvelden før, hvis jeg er lur gjør jeg det til meg selv også. Alt utenom matboksene er ideelt sett i sekken eller vognen før avgang (har matboksene i kjøleskap så lenge som mulig), men nå som vi er nyinnflyttede er vi ikke helt på plass med rutinene enda. Vesla spiser frokost i barnehagen, det er det som funker best for både henne og oss. Er hun veldig tidlig oppe får hun litt banan e.l. mens vi fikser andre ting, men hun spiser uansett ikke mye med en gang hun har stått opp. Jeg må ha mat nesten med en gang, så det har hun etter sin far. Jeg spiser gjerne en skive før jeg drar, og en ekstrafrokost på jobb, i hvert fall nå som jeg har mageboer.

Men ja, forberedelser kvelden før hjelper her også, selv om vi stort sett har greit med tid. Og så koser og klemmer vi en hel del, i hvert fall på hun lille.

Gammel 22-10-12, 09:41   #95
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Mannen og jeg har litt forskjellige rutiner, vi rekker aldri følge sammen, men det hender vi er sammen en stund på morgenen før jeg flyr avsted.

Jeg står opp kl 06-0615. Går rett på badet og begynner å ordne meg.
Mannen står opp og starter med matpakker/frokost.
Ungene våkner/blir vekt en etter en. For å gå på badet å vaske og kle på seg. Minsten blir fulgt og skiftet, vasket og kledd på.
Snuppa spiser frokost før skolen hjemme, guttene spiser i barnehagen.
Vist jeg følger så går vi hjemme fra 07:30, slik at jeg rekker toget mitt som går 0824. Hele runden hus-barnehage-skole-togstasjonen er ca 3 km.
Når mannen følger så kjøre de ca 0750, når han har levert de så kjører han hjem for å parkere bilen og sykler til stasjonen.

Jeg må ha litt tid på badet for å summe meg om morgenen, da blir dagen min god.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 10:10   #96
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg står opp 7, kler på meg, krøller av og til håret litt. Jeg har gjerne iPhonen med litt svak hyggelig musikk, og er det litt kaldt setter jeg en liten vifteovn i passende høyde slik at jeg får opp temperaturen og humøret. Dette er min tid. Mannen står opp 7.15. Jeg vekker eldstemor og lillebror 7.20-7.30. Jeg henter klær til dem samtidig. Jeg får på dem tøy, ordner hår, de vasker ansiktet og går og spiser. Mens dette foregår går mannen på kjøkkenet og lager frokost til de to eldste + matpakker til dem. Mens de spiser, ca. 7.45, vekker jeg den trøtteste minstemor, og får ordnet henne. Mannen drar ca. 7.55, og vi drar 8.10 som regel. Av og til litt senere. De to eldste går på skolen som ligger 400 meter unna, og jeg leverer i barnehagen. Minstemor spiser der. Jeg rekker av og til et knekkebrød mellom slagene før jeg drar - og Pepsi Max. Jeg er på jobb ca. 8.30. Sminke meg gjør jeg på jobb. Vi dusjer alle kvelden før.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.