|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilier[quote=Katta;3468348 |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilier
Må de reise bort for å planlegge? Jeg tenker at i helgen er det stort sett en forelder til. Det blir som når jeg jobber helgevakt, den andre forelderen må ta unger og hus de timene jeg er på jobb. Ikke så kult som helgetur, men jobbing får man da til.
|
|
|
#3 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
![]() |
Men du jobber vel ikke 12 dager i strekk? Skal de planlegge på helg så må de ha igjen fri og da går det utover tilbudet til barna.
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg ser ikke på barn som problemer. Vi har vært så heldig at vi har fått de to barna vi ville ha. Flere hadde ikke vært noe for oss, for da hadde ting blitt mye mer hektisk enn vi har lyst til å ha det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Det varierer vel fra familie til familie og sekstiåring til sekstiåring. Men fakta er at sekstiåringene har en slik ekstra uke, barnefamilier har det ikke. Og mange barnefamilier sliter med mengden fridager i løpet av året. Staten skal ikke nødvendigvis fikse dette for småbarnsfamiliene, man må også sørge for å organisere livet sitt best mulig med de forutsetningene man har. Likevel kan man jo tenke litt rundt hvordan fellesgodene fordeles.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: 35-timersuke for barnefamilierI den kommunen jeg jobbet i før fikk man verferdspermisjon når man trengte fri pga planleggingsdager i barnehagen. Det synes jeg var et fint tiltak. Sånn er det ikke der jeg jobber nå. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg er veldig enig med Katta; det handler ikke om hva man fortjener, men hva man har behov for. Jeg har ikke behov for 35-timers uke, veldig mange 60-åringer jeg kjenner har ikke behov for ekstra ferieuke. Men spørsmålet er hvordan vi som samfunn skal løse situasjonen for de som HAR behovet. For de finnes i begge grupper, og tiltak som reduserer arbeidspresset kan hjelpe dem med å stå lengre i arbeid og unngå sykmeldinger/uførhet. Mange av dem med størst behov for mer fritid har også så lav lønn at de ikke kan gå ned i stilling.
|
|
|
#8 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Men altså, ALLE nordmenns behov kan ikke til enhver tid dekkes av det offentlige. Eller arbeidsgiver. Noen av disse tingene er det rett og slett helt aksept øst at vi må ordne opp i selv, og da kan det hende att fritidsaktiviteter må begrenses, middagstidene må forskyves, arbeidstidene må reduseres (en ulønnet permisjon vi faktisk HAR KRAV på at arbeidsgiver innvilger) eller at antallet barn vi velger å få (i den grad vi kan planlegge) avgjøres av kapasitet og økonomi.
|
|
|
#9 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg har mang en gang vært misunnelige på seniorene på jobb som ikke bare har en ekstra ferieuke, men i tillegg 12 seniordager i året som de kan ta ut når de vil. Dette ville ha kommet godt med til f.eks. planleggingsdager og når SFO er stengt i hele juli måned. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
I tillegg til at seniorene får mer fri enn yngre arbeidstakere, og som regel bare har seg selv å ta vare på, er det også som regel de som tjener mest i sin yrkesgruppe. Hos oss er det mange seniorer som tar ut pensjon på forskudd fra 62 år, dvs de har en ordning der de jobber 80%, men får 90% lønn. Jeg antar at de også får utbetalt litt av pensjonen. Og følgelig får de vel bortimot mer enn 100% utbetalt. Jeg aksepterer at det er slik, og at det er fint for dem, men hvis man ser på hvem som kunne hatt behov for slike ordninger ville nok det i like stor grad vært småbarnsforeldre. Det er de som regel de som er i tidspress. og det er som regel de som har dårligst råd. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Usedvanlig begavet
Fantastisk. Det skal vel litt til å kunne får MER fri enn norske småbansforeldre. Med en regjering som bare lar fødseslpermisjonsordningen ese ut, år for år. I tillegg har vi velferdspemisjon ved skolestart, barnehagetilvenning, ammefri, fri til barnas legebesøk, rett til 10 dager fri ved sykt barn eller barnepasser, rett til redusert stilling, rett til fri ved barnas utviklingssamtaler...
|
|
|
#12 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 35-timersuke for barnefamilierDer ser du Billa. Du er fastlåst i tankegangen din som veldig mange andre og er ikke interessert i å tenke nytt og åpne for å vurdere andre løsninger som kanskje er mer tilpasset de varierende behovene folk har i forskjellige faser av yrkeslivet. Det er vel akkurat det som er poenget mitt. Slik er det, og slik skal det være. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Usedvanlig begavet
Ok? Jeg tror BEHOVSprøvd lønn, vil være fullstendig mislykket i et land hvor svært mange ikke frivillig utnytter sitt masksimale potensiale i arbeidslivet (og også ellers). Kommunismen har så vidt meg bekjent ikke heller fungert nevneverdig bra i de landene den er tatt helt ut, så JA, jeg synes lønn og innsats, erfaring og kompetanse bør henge sammen, mer enn alder og antall barn. Mulig jeg er narrowminded og lite kreativ, men jeg tror jeg klarer å se litt forbi egne behov, i det minste. Småbarnsmor til tross.
|
|
|
#14 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg syns dette med at man skal få så mye når man er ung, går hånd i hanske med det som går igjen i skoletrådene. Meg, meg, meg. Skal ha, skal ha, skal ha. Tror du ta de barnefamliene som jobbet 35 timer uke, hadde mye høyere lønn enn 55 åringene, hadde makspris meg her og rett meg der - tror du at de hadde godtatt å gå ned i lønn og å få redusert ferie når de passerte 50? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
Det har vært mitt poeng også. Jeg er ikke sikker på hva jeg mener om saken, jeg er fremdeles i tenkeboksen og synes debatten er spennende. "Sånn er det og sånn har det vært"-argumentet er derimot litt tøysete. "Staten skal ikke sponse familieplanlegging gone wrong" var slem.
|
|
|
#16 |
|
Absolute Beginner
|
Hva slags ordninger mener du hadde vært mer hensiktsmessig? Oppriktig nysgjerrig her nå, det er ikke ondsinnet ment. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Tidsklemma
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg har normaltid med 40 timers uke. (37,5 + ubetalt lunsj)
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierBare en kommentar til det å ha for mange barn. Selvsagt er det noen som har det, jeg skjønner ikke at det skal være spesielt usjarmerende eller vågalt å si. Men det er jo ikke et fastsatt nummer. For noen er ett barn for mye, andre tre, mens andre igjen håndterer 12 helt greit.
|
|
|
#19 |
|
etterpåklokest
|
Og jeg synes det er en stor forskjell på å si at folk bør tenke gjennom hvor mange barn de har kapasitet til på forhånd, og på å si til en konkret bruker at "du, du har kanskje for mange barn". Det siste høres ut som en hersketeknikk. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg ser at det er en forskjell altså, og også at man kan bli såret av å lese det.
|
![]() |
|
|