Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva gjør dere for å holde det ryddig hjemme?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-12, 09:00   #81
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Hva gjør dere for å holde det ryddig hjemme?

På kommoden fløt det ofte av nøkler, penner, solbriller, mobiltelefoner, smokker og annet småtjafs. Dette er jo det første man ser når man kommer inn og det var ikke bra. Så jge kjøpte denne på Kremmerhuset Nå ser kommoden vakker ut igjen, og vi har en stor og fin "roteboks"

Gammel 17-10-12, 09:09   #82
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.

På kommoden fløt det ofte av nøkler, penner, solbriller, mobiltelefoner, smokker og annet småtjafs. Dette er jo det første man ser når man kommer inn og det var ikke bra. Så jge kjøpte denne på Kremmerhuset Nå ser kommoden vakker ut igjen, og vi har en stor og fin "roteboks"

Den skal vi kjøpe! Vi har det akkurat sånn som du beskriver.

Gammel 17-10-12, 09:11   #83
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefaler ellers alle å lese bind 6 i Min Kamp (Knausgård). Beskrivelsen av rotet hjemme hos dem er aldeles herlig. Akkurat sånn har vi det også!

Gammel 17-10-12, 09:11   #84
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

http://kremmerhuset.no/node/2237

Gammel 17-10-12, 09:14   #85
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må da finnes en bedre metode enn rydding. Rydding er jo drepende kjedelig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 09:17   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det må da finnes en bedre metode enn rydding. Rydding er jo drepende kjedelig.

Enig. I 2012 synes jeg virkelig vi burde ha kommet lenger.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 09:18   #87
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men dere som rydder og er effektive - hvor er ungenes rolle oppi dette? Hos meg er det noen ganger rotete fordi ungene ikke har gjort det de skal, og fordi jeg ikke gjøe jobben for dem - hvordan skal de lære å rydde selv om jeg følger i hælene på dem og rydder? Derfor lukker jeg døren til rotete rom om morgenen, og får dem til å rydde når de kommer hjem fra skolen (som er lettere enn å få en trøtt unge til å rydde før han kommer hjem. Og jeg rydder ikke opp sko og jakker etter dem, men maser dem ned i håp om at gang 3457 jeg sier "sett skoene fint og heng opp jakken" er den gangen de innser at det skal gjøre sover gang de kommer inn.

Det hender at jeg ikke orker å se på rot og tar det der og da, men det hender også at jeg overser det til ungene kommer hjem og setter dem igang med ordne etter seg selv. Eller en mellomting. Eldstemann har ansvar for oppvaskmaskinen. I går glemte hun å sette den på etter middagen, som gjorde at den ikke var ferdig før hun la seg i går, og ergo måtte den tas i dag. Men da var hun treig og rakk bare å tømme og sette inn halvparten. Jeg kommer ikke til å orke å se på et rotete kjøkken i dag, så det strigler jeg selv. Men døren til rommet hennes lukker jeg, og ipaden hennes er konfiskert til det ser akseptabelt ut.

Om eg kjem heim frå jobb og det ligg sko i gangen, jakker på golvet, melkekartongen på kjøkkenbenken og fat med smular rundt på kjøkkenbordet blir eg så veldig, veldig sur og grinete. Det veit ungane mine, og det at rot har den effekten på meg gjer at dei stort sett gjer noko med det.

Det er sikkert ei bjørnetjeneste, men eg tar heller jobben med å rydde etter dei (og smelle rimelig heftig ) enn å sjå på rot.

Gammel 17-10-12, 09:22   #88
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi rydder, men for ti år siden var det svaret på ingen måte innlysende. Vi har gått fra totalt kaos til aldri-mer-enn-15-min-fra-ryddig. Det er nydelig!

- aldri legge sammen klær i stua
- ha få leker fremme i stua, bytte ut etterhvert
- bytte ut leker på rommet, ikke alt fremme
- pakke bort sommer/vintertøy/sko
- ha roteskuff på kjøkken til småting
- sortere posten mens en lager middag
- skap i steden for knagger og hyller. Ser mye ryddigere ut.
Og ikke minst. Man må smårydde underveis og storrydde hver kveld.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 09:30   #89
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har flere systemer som fungerer. Likevel har vi for liten plass, så "hot-spots" der rotet tydeligvis formerer seg, har vi. Vi leter etter ny bolig!

Sånn ellers, så hjelper det at mannen ikke kan fordra å ha det rotete.

Gammel 17-10-12, 09:38   #90
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Det er veldig effektivt informere om at man heretter kaster alt som ikke ligger på plassene sine. Og når man da faktisk gjør det, da har de fleste lært.
Det mangler bare at de skal snu det over til meg og mine noe utflytende sysaker, men det ser ut som om de har nok med å panikkrydde sine egne ting her gitt.

Ja, og å luke ut ting man faktisk ikke trenger funker. Men da må man jo bli enige om at man skal slutte å bringe hjem nye ting.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 09:42   #91
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eie mindre, nyte mer!
Her flyter det også over noen ganger og jeg blir helt overgitt..er det bare meg som rydder her og jeg må rydde non-stop for å ha det slik jeg vil.
At alt har sin faste plass er et must, ungene har ansvar for sine rom og de ryddes skikkelig hver helg...ellers er det ingen på besøk.
Alle rydder etter seg selv...men på en merkelig måte trenger kke det inn hos noen, enkelte ganger er 2 åringen flinkere til å rydde etter selg selv en mannen
Jeg kan si uten overdrivelse at mellomste har fått beskjed om å henge opp håndklæret på badet etter seg 15 ganger den siste uken (kunne nok sagt det flere ganger også, men noen ganger er det lettere å bare henge det opp selv)

Jeg ønsker meg en dag der jeg ikke trenger å gjøre noe, alt er perfekt, mannen min sier det aldri kommer til å skje.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 09:48   #92
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg jobber med at alt skal få sin plass og legges tilbake etter bruk, men vi er ikke så veldig gode på det. Det flyter av sko og alskens ytterklær i gangen (og sikkert andre ting som leker, baller, diverse papirer og mere til). I lekeområdene (soverom x2, tv-stue og gang/oppholdsrom) flyter det med lego, playmo, figurer, baller, bøker, duplo og mye mer. Heldigvis har vi greit med plass så der er litt gulvflate man kan gå på innimellom...

Jeg har storopprydning innimellom også skal vi prøve å holde det slik med rydding langs med og hver kveld på barna, men det varer ikke så lenge før det har sklidd ut igjen. Må starte å ha oppryddingsseansen før barnetvtid tror jeg, da har vi en motivasjonsfaktor der.

Gammel 17-10-12, 09:55   #93
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg henviser herved skamløst til Oprah på TV3 akkurat nå.

Gammel 17-10-12, 10:04   #94
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Alt må ha sin dedikerte plass. Det er en stor fordel med større plass, men jeg tror systemet er viktigere. Knagger, hyller, esker, skuffer osv til ALT man skal kvitte seg med når man kommer inn døren. Og oppfølging av familiemedlemmer som 'glemmer' hvor tingene hører hjemme.

For vår del er dette på et veldig teoretisk plan for tiden.
Men vi flytter til sommeren, og da skal det bli orden i sakene (trur eg...)

Gammel 17-10-12, 10:04   #95
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Åh, og jeg som ikke har tv. Sjuk, hjemme og uten day time tv er ikke bra altså. Må jeg rydde i stedet, da?

Gammel 17-10-12, 10:08   #96
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg henviser herved skamløst til Oprah på TV3 akkurat nå.

Jeg tenkte også på denne tråden når jeg skrudde på TV3.
Punkt 1 for å få et ryddig og organisert hjem, signer avtalen på oprah.com.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 10:12   #97
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men dere som rydder og er effektive - hvor er ungenes rolle oppi dette? Hos meg er det noen ganger rotete fordi ungene ikke har gjort det de skal, og fordi jeg ikke gjøe jobben for dem - hvordan skal de lære å rydde selv om jeg følger i hælene på dem og rydder? Derfor lukker jeg døren til rotete rom om morgenen, og får dem til å rydde når de kommer hjem fra skolen (som er lettere enn å få en trøtt unge til å rydde før han kommer hjem. Og jeg rydder ikke opp sko og jakker etter dem, men maser dem ned i håp om at gang 3457 jeg sier "sett skoene fint og heng opp jakken" er den gangen de innser at det skal gjøre sover gang de kommer inn.

Det hender at jeg ikke orker å se på rot og tar det der og da, men det hender også at jeg overser det til ungene kommer hjem og setter dem igang med ordne etter seg selv. Eller en mellomting. Eldstemann har ansvar for oppvaskmaskinen. I går glemte hun å sette den på etter middagen, som gjorde at den ikke var ferdig før hun la seg i går, og ergo måtte den tas i dag. Men da var hun treig og rakk bare å tømme og sette inn halvparten. Jeg kommer ikke til å orke å se på et rotete kjøkken i dag, så det strigler jeg selv. Men døren til rommet hennes lukker jeg, og ipaden hennes er konfiskert til det ser akseptabelt ut.

Nei, altså, jeg har ikke barn som er spesielt glad i å rydde, men de får jo ikke så mye valg? Ungene mine er ganske store, seks og ni år, og burde absolutt ryddet mer enn de gjør nå. De må shine sitt eget rom hvis det er bomba, (og fikk beskjed i dag tidlig om at det skulle gjøres etter skolen i dag), de må henge opp egne jakker og rydde bort egne sko og sekker, og hjelper med støvsuging, rydder av bordet og litt sånt småenkelt. "Rydd opp etter dere!" er en ganske vanlig kommando i heimen.

Jeg har ikke en veldig praktisk leilighet sånn mtp. oppvask/klesvask, så jeg tilgir de glatt for at klærne flyter, og at kjøkkenet ikke er ryddig etter at de har vært der og lagd seg brødskiver og slikt. Det kommer til å skje inntil jeg har funnet Den Riktige Måten å organisere på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 10:23   #98
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er greit med litt "organisert rot" når man har barn. Her er en krok av loftstua vår. Knøttet leker på gulvet med babyleker som hører hjemme i den grønne kassen (= et halvt minutt å rydde når han sovner).
Expedit-hylle med dvder i brukes til å bygge Lego i og på, samt utstilling på toppen. Vinduskarmen er utstillingsvindu for troll og portretter.
Tegnesaker, puslespill, spill.
Til høyre for Expedit er det utkledningstøy i den røde beholderen, og til høyre for den er det hobbydillerier.

Hvis jeg vil rydde litt i den kroken er det veldig kjapt gjort, for det er bare å putte tingene oppi der de hører hjemme - evt. legge litt av det på plass på barnerommene hvis det ikke er i bruk på noen dager.

Gammel 17-10-12, 10:49   #99
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser det er nevnt her å sortere posten mens en lage middag. Det er en sånn liten ting som eg ikkje tenke over men som sikkert hindre rot. Når eg hente posten sortere eg før eg går inn. Reklame og sånt går rett i papirdunken på trappa. Sånne småting trur eg at eg gjer en del av?

Gammel 17-10-12, 10:53   #100
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Ser det er nevnt her å sortere posten mens en lage middag. Det er en sånn liten ting som eg ikkje tenke over men som sikkert hindre rot. Når eg hente posten sortere eg før eg går inn. Reklame og sånt går rett i papirdunken på trappa. Sånne småting trur eg at eg gjer en del av?

Sånn gjør jeg også. Tømmer sekken når jeg kommer inn, ting rett i oppvaskmaskin, henger opp yttertøy osv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.