Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-13, 22:30   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns argumentet tidligere i tråden her om at nordsjøturnus ikke ville kunne fungere for sykepleiere fordi de ville måtte ta full belastning på hjemmebane mens de hadde jobbeperiodene sine, fordi de bodde hjemme, var ganske, eh, interessant. Så det er altså mer utenkelig at en kvinne/sykepleier skal få "fri" fra hjemmepliktene i sine 2-3 ukers jobbeperioder, for så å ta det igjen i de 3-4 uker lange friperiodene, enn det er at en mannlig plattformarbeider gjør det samme?

Noe vil jo være annerledes fordi sykepleierne da vil bo hjemme. Og mine barn ville feks ikke forholdt seg til at jeg var i "jobbemodus". Trenger de hjelp, så trenger de hjelp - og da ville de like gjerne spurt meg som pappa.

Men du har abslutt et poeng.

Gammel 30-01-13, 22:38   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns argumentet tidligere i tråden her om at nordsjøturnus ikke ville kunne fungere for sykepleiere fordi de ville måtte ta full belastning på hjemmebane mens de hadde jobbeperiodene sine, fordi de bodde hjemme, var ganske, eh, interessant. Så det er altså mer utenkelig at en kvinne/sykepleier skal få "fri" fra hjemmepliktene i sine 2-3 ukers jobbeperioder, for så å ta det igjen i de 3-4 uker lange friperiodene, enn det er at en mannlig plattformarbeider gjør det samme?

Jeg leste det litt annerledes enn deg, og trodde det handlet mer om at man er litt fysisk tilstede i heimen og dermed får litt av pliktene og arbeidsoppgavene uansett. De som er i Nordsjøen er fysisk borte hele denne perioden, og kan sådan ikke ta noe tak hjemme.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 23:06   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg leste det litt annerledes enn deg, og trodde det handlet mer om at man er litt fysisk tilstede i heimen og dermed får litt av pliktene og arbeidsoppgavene uansett. De som er i Nordsjøen er fysisk borte hele denne perioden, og kan sådan ikke ta noe tak hjemme.

Det var jeg som skrev det om nordsjøturnus, og jeg mener det Nextlife skriver over het.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 23:22   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Sånn tolket jeg det også. Er man i Nordsjøen så er man borte, uansett hva som venter hjemme, sånn omtrent.

Gammel 30-01-13, 23:09   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner det med at når man ER der så spør barna og forholder seg til en, men at man skal "måtte" ta del i hverdagslogistikken fordi man er hjemme? Det forstod jeg ikke. Det kan man vel avtale?

Gammel 30-01-13, 23:22   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hvorfor en familie velger at en jobber mindre og en mer. Fordi to i 90% kan mange steder være to som ikke satser og ikke regnes helt med på jobb. Det kan man tape mer på enn at en satser i en periode. Så spørs det om den andre kommer etter eller ikke.

Gammel 31-01-13, 00:16   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, ja, vaktene mine er også sånn i og for seg. I hvertfall noen av dem. Det går bedre enn det gjorde og nå skal vi bli to stk på huset slk at vi er noe bedre rustet mot samtidighetskonflikter, men de er der i aller høyeste grad og er ubehagelige. Når fødecallingen kimer ørten ganger og man aldri får gjort seg ferdig noe sted eller man står med en alt for dårlig unge til å løpe fra, og så ringer de fra hele verden samtidig. Det føles i hvertfall sånn. Jeg opererer jo ikke da så jeg står nok ikke like mye sterilt som deg, det er jo de mest sårbare situasjonene sånn sett.

Og så kan du få gårsdagens legevakter gratis av meg. Minst to av dem. Minstekrav for å jobbe legevakt bør være å kunne kommnuisere på norsk og å skjønne at syke barn må tilses av en eller annen lege, og at geografi i utgangspunktet ikke er grunn god nok til å sende en ambulanse for å hente en pasient og sende rett på sykehus. Jo, og så bør man kunne bruke et otoskop og en spatel og et stetoskop og skjønne at CRP ikke gir svaret på alt i verden.

Jeg satt i en konferanse på AMK der jeg startet ut veldig pedagogisk, men endte med et svært upedagogisk "Bare pakk den pasienten i ambulansen og få henne hit" fordi det rett og slett ikke gikk an å kommunisere.

Gammel 31-01-13, 00:25   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og så kan du få gårsdagens legevakter gratis av meg. Minst to av dem.

Haha! Hadde du vakt i går natt også? Ja, vet hva du mener.

Gammel 31-01-13, 00:27   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Har dette blitt en leger diskuterer seg i mellom-tråd?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 00:29   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Haha! Hadde du vakt i går natt også? Ja, vet hva du mener.

Jepp.

Og vi har så stinn brakke at du aner det ikke (vi ler jo litt av beredskapsopplegget for influensa som kommer fra oven, for å si det sånn - alle tiltakene er i drift hos oss og har vært det de siste 4 mnd eller noe sånt). Da er det rimelig meningsløst å se på en toåring som har surklet litt i ettermiddag fordi legevakten ikke greier å ta en eneste avgjørelse.

disclaimer: Usikre turnusleger har jeg all verdens tålmodighet med. De gjør forresten alltid en strålende jobb også selv om de ikke alltid skjønner hva de står med. Det er disse som er gamle og trøtte av livet eller jobbet på mikrobiologen i gamle jugoslavia og har to ukers norskkurs jeg få fnatt av.

Gammel 31-01-13, 02:11   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jepp.

Og vi har så stinn brakke at du aner det ikke (vi ler jo litt av beredskapsopplegget for influensa som kommer fra oven, for å si det sånn - alle tiltakene er i drift hos oss og har vært det de siste 4 mnd eller noe sånt). Da er det rimelig meningsløst å se på en toåring som har surklet litt i ettermiddag fordi legevakten ikke greier å ta en eneste avgjørelse.

disclaimer: Usikre turnusleger har jeg all verdens tålmodighet med. De gjør forresten alltid en strålende jobb også selv om de ikke alltid skjønner hva de står med. Det er disse som er gamle og trøtte av livet eller jobbet på mikrobiologen i gamle jugoslavia og har to ukers norskkurs jeg få fnatt av.

Jeg synes hele legevakt opplegget må revurderes. Det virker på meg som om ingen snakker med hverandre.

Her er min erfaring fra noen uker siden.

Datteren min fikk et OK stort kutt i leppa under lek, jeg trodde ikke det var krise men ville ha noen kyndige til å se på det. Var på vei i bil fra Oslo til Jessheim, og var ikke langt unna A-hus da jeg ringte til legevakta på Jessheim. Jo - de kunne se på det, jo jeg kunne få time om en halvtime. Halvtimer kommer og halvtimer går, så begynner jeg å mase litt (føler meg litt dum, for vi er jo ikke dødssyke, men jeg er alene med to unger på legevakta og det er jo litt stress) Så kom vi omsider inn til legen, som ikke ville se på såret en gang. NEI, Jeg LUKKER ingenting her - du må på Ahus. (der var jeg jo omtrent for 3 timer siden!!)

Burde ikke hun damen i telefonen visst at det var poengløst at vi kom. Det kunne ha spart oss for mye frustrasjon. Selv om dette ikke var alvorlig i det hele tatt så viser det hvor utrolig lite smarte avgjørelser som tas, hvor dårlig kommunikasjon det var.

Enden på visa er at vi drar til A-hus og der får vi komme inn til verdens hyggeligste sykepleier. En sykepleier er jo ingen lege, men i forhold til mine kunnskaper om kutt så har jo hun mye bedre erfaring. Hun stripser sammen og gir oss noen gode ord på veien ut. Så enkelt kan det faktisk gjøres. Og litt unødvendig at det skulle ta oss nesten 10 mil og 4-5 timer for noe så enkelt.

Gammel 31-01-13, 00:27   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, har vi fått en legediskusjon i stedet for en lærerdiskusjon nå?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 01:00   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ah, har vi fått en legediskusjon i stedet for en lærerdiskusjon nå?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.