|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktJeg er beinhard på gratisprinsippet når skolen er arrangør. Faktisk tar jeg litt av æren for at barneskolen vår måtte slutte å kreve at klassekassa dekket fem tusen til bussreisen når de skulle på leirskole - til sammen femten tusen på trinnet siden de er tre paralleller. Rektor drev og mer eller mindre truet med at pengene kom til å bli tatt fra undervisning hvis ikke foreldrene dekket bussen - og det provoserte meg nok til at jeg satt meg på bakbeina. Jeg syns det var mer rimelig at rektor jobbet oppover i systemet for å få penger nok på budsjettet, mot utdanningsdirektøren f.eks., i stedet for å alltid jobbe nedover. Det er noen skoleledere som er veldig smålige og lite strategiske, og det er ikke foreldrene som skal eie det problemet. Her i kommunen trykker skoledirektøren opp læreplaner for 500 000 i året - i glanset papir - bortkastede penger, lærerne ønsker primært sett å få den lokale læreplanen i en fil, men er det noen som hører på det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktJeg er litt betenkt fordi jeg ser absolutt hvorfor det er kjekt med en klassekasse, men hvorfor kjemper ikke FAU mer for gratiskprinsippet ved å faktisk kreve midler fra skolen? Jeg synes det er litt synd at gratisprinsippet forsvinner på denne måten. Foreldrene tenker: fuck it, vi betaler selv - alle har vel råd til en hundrings her og en hundrings der og skolen tenker: vi trenger ikke bidra, FAU fikser selv og krever inn penger fra andre enn oss. Vi har hatt både foreldrekaffe og frokost på SFO i regi av nettopp skolen. Det kostet ingen verdens ting for oss som foreldre. Ingen lodd og ingen pengeinnsamling. Klassefester arrangeres på "dugnad" og man kan eventuelt søke om midler om det er noe spesielt. Man kan selvfølgelig gjøre mye hyggelig om man samler inn store pengesummer, men er det egentlig solidarisk?
![]() |
#3 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktVeldig bra, Meissa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Re: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktJeg syns at det som skjer utenfor skolens regi ikke skal dekkes av skolen - jeg syns skolen har bedre ting å bruke penger på en klassefester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
stressmonster
![]() Sv: Re: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontakt
Hvorfor skal det koste så mye å ha klassefester i utgangspunktet?
![]() |
#6 |
stressmonster
![]() Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontakt(Jeg var faktisk en av dem som aldri hadde penger til den ukentlig innsamlingen til klassetur i femteklasse. Hvilket resulterte i at egenandelen ble høy og min mor måtte gå på sosialen å få penger for at jeg skulle få dra på tur. Det er nå over tjue år siden. Er det virkelig sånn noen steder fremdeles?)
![]() |
#7 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontakt
Ukentlig innsamlig til klassetur?
![]() |
#8 |
stressmonster
Ja, vi samlet inn 50,- i uken fra tredjeklasse tror jeg det må ha vært. Da fikk vi dra på rideleir i femteklasse og en litt lengre reise i niende. Frøken samlet inn hver fredag. Det ble notert ned og purret på de som ikke betalte. Jeg husker ikke alle detaljer, men vet at min mor fikk både muntlige og skriftlige purringer. Verst for meg var det allikevel at jeg aldri hadde med penger og at de andre ungene bemerket dette og truet med at jeg ikke fikk bli med. Dette er ekstremt altså og jeg vet at det nå er ulovlig å holde på sånn, men jeg vet ikke om problemet er så borte som jeg trodde det var om det noen steder forventes at FAU skal samle inn penger til å dekke bussleie til turer, kulturopplevelser, leker til skolegården, grøt, gaver og mat til foreldrekaffe og servietter til foreldrefester.
![]() |
#9 |
Tittel og tittel....
|
Da jeg skulle på klassetur i 6.klasse(tidlig 80tall), så måtte foreldrene betale selv, og jeg husker vi betalte inn en sum hver uke, og når det var klart for tur ble egenandelen regnet ut fra hvor mye hver enkelt hadde betalt inn.
![]() |
#10 |
Crazy Cat Lady
|
Dersom bare en elev i en klasse sier at h*n ikke kan delta på tur pga av økonomi, så betyr det at den ene eleven kan velte hele turen for resten av gruppa i følge lov om gratis skole. Det var elever som hadde bidratt mer enn andre med dugnad, og de syntes det var fryktelig urettferdig at disse elevene som ellers ville blitt hjemme, fikk hele turen dekket av klassekassa, mens de selv som i prinsippet hadde betalt hele turen gjennom dugnad fikk egenandel å betale. Alternativet var at alle ble hjemme, men hele prosjektet skapte sur stemning både blandt elevene og foreldrene, og noe slikt har jeg svært lite lyst til å delta på flere ganger.
![]() |
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette innlegget? Argumenterer du mot klassekasse, skoleturer eller elever med lite penger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Den skjønte ikke jeg heller. Om det var for å gi støtte ble det litt feil i så fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
stressmonster
Eller mot gratis skole?
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Poenget er jo at det ikke skal fremheves hvilke elever/foreldre som ikke har økonomi til å delta, men at alle skal ha mulighet til å delta på lik linje. Dermed kan det ikke kreves inn egenandel, men man kan ha innsamlinger, dugander, kakesalg og lignende og foreldrene kan bidra med det de ønsker uten at det fremheves hvem som gir og hvem som ikke gir. Jeg hadde heller stått på litt og bidratt med litt ekstra penger i kassa enn å vite at noen av medelevene til ungene mine satt igjen på skolen mens resten av klassen dro på tur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Crazy Cat Lady
|
Nei, det er gjerne foreldre med god økonomi som ikke bidrar,de kan jo bare kjøpe ungen fri fra dugnader, kakesalg osv. Slik var det hos oss, de var flere foreldre som sa at for dem spilte ikke økonomien noen rolle, og fritok ungene sine fra potetsalg, kakesalg osv. Hele prosjektet med klassetur føltes så usosialt og usolidarisk at jeg ikke er fristet til å stemme for en såpass ambisiøs tur ved en senere anledning.
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Dette minner meg på min stefar som var lærer på en skole på bygda utenfor Kr.sand. De skulle på leirskole. Han visste det var mange som hverken hadde ski eller klær til å kunne delta. Husker så godt at dette irriterte han, ikke at de ikke hadde utstyr, men at skolen påla dem å ordne dette om de skulle være med. Så vidt jeg husker klarte han å få lånt utstyr og klær til de de gjaldt så alle kunne være med. Han var helt imot at man skulle betale for noe når det gjaldt skole.
![]() |
#17 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er dessverre det. Eg har behandla mange sånne søknadar.
![]() |
#18 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktHm, er foreldrefest et problem, altså? Vi hadde det i fjor, og skal ha igjen i år, og jeg syns det har vært kjempekoselig og et positivt tiltak som har bedret miljøet i klassen. Etter at vi ble bedre kjent med flere av foreldrene har vi utvidet sirkelen med barn vi finner på ting sammen med på fritiden, spesielt av guttene i klassen. Vi hadde alkohol, men det var meget moderat. Jeg må innrømme at det ikke falt meg inn at det var problematisk, men jeg er vel muligens bare naiv og tankeløs?
![]() |
#19 |
stressmonster
Hvorfor kan man ikke bli bedre kjent når man har foreldrekaffe eller pepperkakebaking eller what ever. Må man ha fester med alkohol for å bli kjent? Ja, det er i såfall ganske tankeløst.
![]() |
#20 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det ble den absolutt ikke.
Altså, nå fremstiller du det som om det er et enten eller her, det er det ikke. Vi har pepperkakebaking og vinterlekedag og alt mulig, men i tillegg ble det altså arrangert en foreldrefest. Alle hadde med seg en matrett, og de som ønsket hadde med vin til maten. Det var rett og slett veldig hyggelig, og jeg opplevde det som positivt.
![]() |
|
|