|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktForeldrefest? Really? Da hadde boikottet innsamling altså. Er det med alkohol liksom? sånt deltar ikke jeg på engang. Jeg kjøper heller ikke den at det er vanskelig med grøtfest hvis man ikke samler inn penger. Det finnes mange måter å fikse det på og det krever mest sannsynlig ikke mer enn å samle inn penger, purre og administrere en klassekasse.
|
|
|
#82 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontakt
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
maler
|
Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktDet er ikke så mye styr å administrere ei klassekasse altså. Vi har den for storebror sin klasse. Vi tar imot penger og setter inn og gir folk tilbake penger hvis de har lagt ut. På ingen måte mye jobb.
|
|
|
#84 |
|
lettere utlada
|
Jeg kjenner at jeg nesten gruer meg til guttene blir skolegutter nettopp pga slike holdninger som du nevner der Katta.
|
|
|
#85 |
|
saftig
|
Hm. Men det er da foreldrene som har betalt, er det ikke?
|
|
|
#86 |
|
Pauset
|
Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktJeg er litt sjokkert over at de la opp til en klassetur hvor man måtte betale 500 kr for EN natt jeg.... Joda, de kunne være på skolen om foreldrene ikke betalte, men hallo... Man betaler med mindre man vil at barnet skal bli et utskudd.... |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Bedreviter
|
Jo, men ikke alle synes det er like viktig å prioritere fest for foreldrene som det er å prioritere ungene. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
lettere utlada
|
Men man betaler jo inn til en slik kasse for at ungene skal få glede av dem? Eller tar jeg helt feil nå? Samles det inn penger til alt mulig? *har ikke unger i skolealder*
|
|
|
#89 |
|
Unik
|
Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktEg har spurt ein gong om bidrag til klassekassen på dei to åra eg har vert foreldrekontakt. Og det einaste eg har brukt den til er grillkull. Alt som skjer på skulen er det skulen som betaler, eller dei deler ut lappar til alle elevane om kva pålegg dei skal ha med ( påskelunsj for eksempel ) Blomstrar til lærarane er det Fau som står for. Og då er det ikkje noko anna me treng dei pengane til, enn små ting som me lagar til utenom skuletid for den enkelte klasse.
|
|
|
#90 |
|
lettere utlada
|
Eller så kunne jeg bare signert Teo her.
|
|
|
#91 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Vi purret ikke personlig. Det finnems glemsomme folk, meg selv blant annet. Vi bruker primært ikke kassa til foreldrefesten. Jeg fatter ikke at folk er så sære at de er imot gaver til lærere,fester, julegrøten og generelt alt som kan smake av en hundrelapp.
|
|
|
#92 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktHelt greit med gratisprinsippet, skal ungene på tur eller gjøre noe sosialt skal bidrag gis til klassen anonymt. Her selges det kakebokser for sjetteklassingene nå for å finansiere buss til leirskole.
|
|
|
#93 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktJeg sukker med deg Fløyel. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Bedreviter
|
Det kalles prinsipp, ikke gjerrighet. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktSom klassekontakt har jeg sendt ut konvolutt med pålimt lapp om at dette er til klassekassen, og at beløpet bestemmer man selv. Det føres ingen oversikt over hvem som betaler, men mitt inntrykk er at det er de fleste, og det er jevn fordeling på 100 og 200 lapper.
|
|
|
#96 |
|
villende
|
Jeg tror egentlig bare man må være flinke til å tenke kreativt for å få til ting skolen ikke kan betale selv. Vi bor i et relativt pengesterkt område og da tenker jeg det er ekstra viktig at gratisprinsippet holdes i hevd og at det ikke er synlig hvilke foreldre som spytter i hvilken sum. Skal man på noe som koster penger, ja, så får foreldrene gå sammen med barna om å finne ut hvordan dette kan finansieres på annen måte enn gjennom direkte tilskudd fra foreldrenes lommebok. Jeg tror dessuten det er med på å lære barna verdien av penger, hvis de må være med på å tjene dem inn. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktÅ blande foreldrefest inn i klassekassa ville jeg sett veldig negativt på. Det burde virkelig holdes helt utenom. Og jeg er svært imot alkohol i sammenheng med foreldre i klassen. Det ville opplevdes som en katastrofe for meg da jeg var liten, fordi faren min var alkoholiker og ikke kunne drikke alkohol på normal måte. Jeg får sant å si vondt i magen bare av å tenke på det nå. De foreldrene fins helt sikkert i svært mange klasser fortsatt. Sist redigert av Filifjonka : 23-03-13 kl 10:16. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktJeg er beinhard på gratisprinsippet når skolen er arrangør. Faktisk tar jeg litt av æren for at barneskolen vår måtte slutte å kreve at klassekassa dekket fem tusen til bussreisen når de skulle på leirskole - til sammen femten tusen på trinnet siden de er tre paralleller. Rektor drev og mer eller mindre truet med at pengene kom til å bli tatt fra undervisning hvis ikke foreldrene dekket bussen - og det provoserte meg nok til at jeg satt meg på bakbeina. Jeg syns det var mer rimelig at rektor jobbet oppover i systemet for å få penger nok på budsjettet, mot utdanningsdirektøren f.eks., i stedet for å alltid jobbe nedover. Det er noen skoleledere som er veldig smålige og lite strategiske, og det er ikke foreldrene som skal eie det problemet. Her i kommunen trykker skoledirektøren opp læreplaner for 500 000 i året - i glanset papir - bortkastede penger, lærerne ønsker primært sett å få den lokale læreplanen i en fil, men er det noen som hører på det? |
|
|
|
|
|
#99 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktJeg er litt betenkt fordi jeg ser absolutt hvorfor det er kjekt med en klassekasse, men hvorfor kjemper ikke FAU mer for gratiskprinsippet ved å faktisk kreve midler fra skolen? Jeg synes det er litt synd at gratisprinsippet forsvinner på denne måten. Foreldrene tenker: fuck it, vi betaler selv - alle har vel råd til en hundrings her og en hundrings der og skolen tenker: vi trenger ikke bidra, FAU fikser selv og krever inn penger fra andre enn oss. Vi har hatt både foreldrekaffe og frokost på SFO i regi av nettopp skolen. Det kostet ingen verdens ting for oss som foreldre. Ingen lodd og ingen pengeinnsamling. Klassefester arrangeres på "dugnad" og man kan eventuelt søke om midler om det er noe spesielt. Man kan selvfølgelig gjøre mye hyggelig om man samler inn store pengesummer, men er det egentlig solidarisk?
|
|
|
#100 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontaktJeg syns at det som skjer utenfor skolens regi ikke skal dekkes av skolen - jeg syns skolen har bedre ting å bruke penger på en klassefester. |
|
|
|
![]() |
|
|