Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Legges barna for tidlig, eller for sent?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-13, 21:33   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?

Jeg holdt faktisk på å kaldkvele min svigerinne med barn på samme alder en gang jeg satt og gjespet med rødsprengte øyne etter å ha stått opp 5.15 halve sommerferien. Hva hun sa? "Jeg skjønner bare ikke at dere gidder-vi bare roper inn til :insert navn på englebarn: at det er natt- da sovner han igjen. " Nå, 9 år senere, kan jeg flire av hvor utrolig sur jeg ble på henne dengang, men der og da hadde hadde jeg seriøse planer om å ta livet av henne.¨

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 21:37   #2
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg holdt faktisk på å kaldkvele min svigerinne med barn på samme alder en gang jeg satt og gjespet med rødsprengte øyne etter å ha stått opp 5.15 halve sommerferien. Hva hun sa? "Jeg skjønner bare ikke at dere gidder-vi bare roper inn til :insert navn på englebarn: at det er natt- da sovner han igjen. " Nå, 9 år senere, kan jeg flire av hvor utrolig sur jeg ble på henne dengang, men der og da hadde hadde jeg seriøse planer om å ta livet av henne.¨

Sløvt av deg å ikke engang gidde å rope en kort setning på morgenkvisten altså.

Jeg fikk noe lignende i sommer. Og kjente at det putret inni meg. Da hun i tillegg sa med snusfornuftig mine at hun hadde hørt at hvis man hadde faste rutiner, så sov alltid barn hele natta, sa jeg et stygt ord midt i hele kaffeselskapet.

Gammel 01-10-13, 22:15   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg fikk noe lignende i sommer. Og kjente at det putret inni meg. Da hun i tillegg sa med snusfornuftig mine at hun hadde hørt at hvis man hadde faste rutiner, så sov alltid barn hele natta, sa jeg et stygt ord midt i hele kaffeselskapet.

Åh, du milde. Da hadde jeg også sagt et stygt ord eller to, kjenner jeg.

Min baby har i hvert fall ikke senset at mamma og pappa synes det er temmelig uaktuelt å være våkne 2-3 timer i strekk på natten.

Gammel 01-10-13, 21:36   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det er føkkings uaktuelt å starte dagen før halv sju her også, men den begynner nå fem-halv seks allikevel, da. Ungen blir parkert mellom oss i dobbeltsenga og ligger der og sparker og gnur til en av oss blir noenlunde bevisst. Alternativet er at han hyler.

Ungene mine er mugne i sekstida om kvelden og rakneferdige halv åtte, vi går på badet med dem halv sju-sju, er i seng til sju-halv åtte og de sover for det meste før åtte. (Ikke i dag - minsten turner rundt ennå.) Lillebror våkner med jevne mellomrom gjennom natta og kan ofte være våken flere timer til sammen, men han starter dagen før seks likevel. Storebror gjorde det lenge han og, men har begynt å sove til han vekkes av oss eller broren i ukedagene, i helga kan han sove helt til åtte. Jeg har håp for lillebroren, men hvordan jeg forholder meg til hans oppvåkning gjør virkelig ingenting fra eller til.

Når jeg skriver om det, så merker jeg at jeg er oppgitt og litt provosert over sånne kommentarer jeg og. Det er tortur å sove så lite over tid som jeg har gjort de siste åra, og lunta blir nok betydelig kortere også, det medgir jeg. Men man er liksom fortvila nok fra før, om ikke andre skal strø salt i såret. Det er virkelig IKKE selvvalgt.

(I 2013 sov jeg vanligvis omtrent fire timer i døgnet. Tilsammen - aldri sammenhengende. Nå er jeg kanskje oppe i seks på ei god natt, men helgene går fortsatt med til å sove på skift. Vi har nesten aldri tid sammen alle fire. Hadde jeg kunne gjort noe med det, så hadde jeg gjort det for lenge siden.)

Sist redigert av Matilda : 01-10-13 kl 21:47.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 21:38   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har virkelig aldri trodd eller ment eller sagt at det bare er å fortelle dem at "nå er det natt", altså. Jeg bare syns, generelt, at det er interessant det med at ungene senser ganske tydelig hvor høyt på "føkkings uaktuelt"-skalaen ting er, og man kan jo ikke fake det.

[start teoretisk tankespinn] (Eksempel: vi har aldri måttet terpe på banning her i huset. Om det har kommet et ord så har den unisone forbløffelsen og VETTUHVA!! hos meg og mannen ordnet biffen raskt. Senest i dag da eldste sønn gjentok et nytt ord han hadde hørt i dag på bandyskole men ikke forstod betydningen av selv, og jeg og mannen holdt på å ramle av stolene begge to. ("Bitchslapping" var uttrykket. ). Jeg er temmelig sikker på at han aldri vil gjenta det. Sant å si så ønsker jeg meg like sterkt at jentungen kunne sluttet med den forbaskede smattingen sin når hun spiser, men jeg klarer ikke å legge samme tyngde bak de oppfordringene. Og jeg VET at jeg er mer overbevisende om føkkings uaktuelt klokken 5 enn det min a-menneske og stoiske svoger er, altså. Selv om han også ønsker seg å sove lenger. Og Miss Norway er mye mer oppriktig kompromissløs på dannelse og bordskikk enn det vi er, selv om vi også gir de samme formaningene og terper masse. Men man har større gjennomslagskraft jo mer overbevist man er. Og den overbevisningen kan ikke fakes.)

Men det er ikke tvil om at genetikk slår STERKT når det gjelder a- og b-mennesker. I og for seg humant nok - tenk om B-mennesker skulle få a-menneskebarn!

[/teoretisk tankespinn]

(Og jeg vet at nå sitter det en stor håndfull FP-ere og gander på meg en a-menneske-attpåklatt. )

Gammel 01-10-13, 21:49   #6
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har virkelig aldri trodd eller ment eller sagt at det bare er å fortelle dem at "nå er det natt", altså. Jeg bare syns, generelt, at det er interessant det med at ungene senser ganske tydelig hvor høyt på "føkkings uaktuelt"-skalaen ting er, og man kan jo ikke fake det.

Jeg synes ikke at mine barn har senset det.

Gammel 01-10-13, 21:51   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg synes ikke at mine barn har senset det.

Generelt tenker du, eller på det med morgenvåkning?

Jeg ser at jeg er på tapende front angående morgenvåkningen, altså.

Gammel 01-10-13, 22:38   #8
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Generelt tenker du, eller på det med morgenvåkning?

Jeg ser at jeg er på tapende front angående morgenvåkningen, altså.

Jeg tenkte egentlig på det med morgenvåkningen og den alderen barna har vært i når det har vært et problem.
Min erfaring har vært at å endre på oppvåkningen er like vanskelig som om jeg skulle fått dem til å utsette krabbingen med to måneder eller framskynde lysten til å spise grøt.

At de eldste som nå er 6 og snart 9 senser hva som er viktig for meg, for mannen, for ingen av oss eller begge er jeg helt sikker på.
Når det gjelder ting noen barn aldri gjør, om det er å mase på godterier på Rema, sove i foreldrenes seng eller å banne på skolen,
kan det enten skyldes at
1. de har skjønt at det er topp prioritet hos foreldrene (at de ikke gjør), eller
2. det har aldri falt dem inn å gjøre det uansett = ren flaks/gloriøse gener

Mine barn har skjønt at de ikke får lov til å mase på butikken. De har aldri noensinne kommet inn til oss om natten, bare flaks.

Gammel 01-10-13, 22:17   #9
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Men det er ikke tvil om at genetikk slår STERKT når det gjelder a- og b-mennesker. I og for seg humant nok - tenk om B-mennesker skulle få a-menneskebarn!

Ja, tenk om de fikk det, du!

Gammel 01-10-13, 22:32   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Ja, tenk om de fikk det, du!

Oh, fuck, jeg har visst den store trampe-på-tær-dagen min i dag.

Jeg tror jeg har blitt fordervet etter en tur inn i kommentarfeltene i Dagbladet i dag. Det har gjort noe med "fra-tanke-til-tastatur-sperren" min. La oss håpe det ikke er permanent.

Gammel 01-10-13, 22:29   #11
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Min bror og kona er ekstreme b-mennesker. Og ingen av dem våkner av vekkerklokka og begge har jobb takket være fleksitid. Nå har de fått barn nr. 2 og begge barna er ekstrem a-mennesker.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 21:41   #12
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Jammen altså,
det å våkne kl. 5 og alle andre problemstillingene/greiene du nevner, Polyanna,
handler jo om helt ulike aldersgrupper?

Jeg har til gode å høre venner med 3-4-åringer klage over at de våkner kl. 5?
Og ettåringen min har ikke engang prøvd seg på banning eller å hoppe over sprinklene for å invadere senga mi midt på natta?

Gammel 01-10-13, 21:45   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tror det med overbevisning kommer gjennom ganske aldersuavhengig. Adrienne har for eksempel aldri hatt barn som har villet sovet sammen ned henne om natta etter babytiden. Blant annet fordi det virkelig har vært absolutt uaktuelt for henne. Mens jeg alltid, der og da, har tenkt at "æh, nei, really? Gå inn til deg selv, da! Jo! Gjør det? Ikke? Okey, da."

Gammel 01-10-13, 21:48   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det med overbevisning kommer gjennom ganske aldersuavhengig. Adrienne har for eksempel aldri hatt barn som har villet sovet sammen ned henne om natta etter babytiden. Blant annet fordi det virkelig har vært absolutt uaktuelt for henne. Mens jeg alltid, der og da, har tenkt at "æh, nei, really? Gå inn til deg selv, da! Jo! Gjør det? Ikke? Okey, da."

Mens jeg tror overbevisning for en baby på 9 mnd er ganske irrelevant.
Jeg har forøvrig ett barn som har samsovet masse og ett som ikke har det. Det VAR uaktuelt for meg, men for lillesøster gikk det ikke uten. Barn er forskjellige.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 22:20   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at mye av alle greiene det er med et barn, kommer fra barnet selv, men vaner og det vi lærer dem, vil jo også ha en del å si vil jeg tro.

F.eks. har mine barn opp til halvannet år vært oppe med meg hver kveld. Fra de var helt, helt fersk i verden. Stundom sovner de på brystet mitt kvart på ni, stundom kvart på midnatt når jeg omsider kommer meg i seng. Denne døgnrytmen er innlært (dels pga praktiske årsaker, dels fordi det er koselig) og så er vi litt late, også, og hele døgnet forskyves naturlig nok. Mellomsøs stod opp rundt halv ti da hun var baby (noe samsovingen sørget for). Våkent barn klokka fem ligger 5 cm fra meg i et mørkt rom, får pupp og sovner igjen. Minsten stod aldri opp før halv åtte, samme regime med ham også. Sene kvelder fra han var spedbarn, samsoving og amming gjennom natten og morgenen, og morgenen begynte gjerne klokka ni. De to minste har måtte våkne rundt halv åtte på hverdager når klokka ringer pga eldre søsken, men helgene er sånn.

Svigerinnen min sluttet å amme tidlig, samsover ikke og barnet legges sju hver kveld. Barnet våkner mellom fem og seks, hvorpå broren min står opp, kler på seg, kler på barnet og starter dagen. Jeg vil jo tro situasjonen kunne vært annerledes hadde de kjørt vårt regime på sine barn?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 21:46   #16
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gudfader, jeg er så lei av rikssynsere som påføre oss dårlig samvittighet for absolutt jævla alt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 21:47   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tror kanskje jeg til og med i perioder har kalt det at de har våknet klokken fem for at "de våkner om natten og nekter å sove".

Gammel 01-10-13, 21:57   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var vel lite som kunne trykke så hardt på de gale knappene som folk som sa "du må bare .... " når det kom til baby og søvn frem til snuppa var noen år. Jeg var helt ødelagt av søvnmangel, og hadde prøvd ALT. Jeg var svært nær å slå ned det kvinnemennesket som en gang påstod at jeg hadde "prøvd for hardt". Søvn er fremdeles ikke hennes sterkeste side, men det er langt mindre styr med en 8-åring som står opp før jeg ønsker (særlig siden hun foretrekker å "være alene" om morgenen).

Men jeg ser det poenget med at ungene gjør det som foreldrene virkelig vektlegger. I hvert fall nå som de er litt større. Jeg bare ser ikke at jeg hadde noen mulighet til å være enda mer innstendig når det kom til søvn da snuppa var rundt året.

Gammel 01-10-13, 22:02   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg har barn som sover utpå, men jeg er definitivt ydmyk nok til å innse at det er ikke vår prestasjon. Utover at vi utstyrte dem med b-gener, da.

Gammel 01-10-13, 22:01   #20
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har siden kl 19 i kveld gjentatt ca. 19000 ganger at fireåringen måtte sovne. Newsflash? Hun er fortsatt våken, etter nesten to timer i senga. Hun sluttet å sove på dagtid av seg selv før hun fylte to år, og stod opp 07.30 i morges. Det virker som om hennes naturlige døgnrytme er å sove fra 22-09, og det får meg, A-mennesket, til å gremmes. Den neste som kommer med forslag til enkle løsninger får seg et svingslag.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.