|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
har tatt seg sammen
|
![]() Legges barna for tidlig, eller for sent?Det er stadig snakk om barn og søvn. For noen uker siden var det snakk om at de fleste barn legges for sent, og dermed blir overtrøtte og får for lite søvn. I dag er overskriften at noen barn kan bli lagt for tidlig.
![]() |
#2 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Vi har unger som bestandig har vært enkle å legge (at de i lengre perioder da de var små var våkne om natta og startet dagen tidlig snakker vi ikke om nå) og har foretrukket å få legge seg tidlig. Lillesøster på snart åtte år er i seng ca åtte og sover i 10,5 - 11 timer om natta og må vekkes om morgenen men er lett å få opp. Storebroren på legger seg litt senere, men sover alltid før ni og om han er trøtt også før halv ni. Han sover da mellom 9,5 og 10,5 timer om natta og må vekkes, men er også lett å vekke.
![]() |
#3 |
I endring
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Her er begge i seng 1930, eldste ligger nok å leser til 20. Må stå opp klokken 0600 og de ser ut til å få nok søvn begge to, selv om begge må vekkes.
![]() |
#4 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Poden (8) legger seg kl 20:30 og lyset slås av kl 21:00. Han står opp mellom 6 og 6:45. Kommer litt an på. Han vekkes på hverdager, og våkner av seg selv i den tiden i helgene.
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Ingen av mine lar seg legge, samma søren hva klokken er. Men det virker nå som det går greit likevel.
![]() |
#7 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Våre barn har stort sett vært greie å legge, men enern er notorisk morgenfugl, toern har hatt fest på natta og trea kan bidra med gjesteopptreden og fest litt senere på kvelden.
![]() |
#9 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Sjuåringen slokker lyset ca halv ni, treåringen ca halv åtte. Begge våkner av seg sjøl i sjutida. Det funker fint, de virker i hvert fall ikke spesielt trøtte om dagen.
![]() |
#10 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?For de fleste? Skulle jeg lagt min tiåring klokka 21, hadde hun sovnet rundt 23. Det høres ut som å legge barna er ensbetydende med at da sover dem og antall timer måles fra da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?
Men jeg tror ikke det er slik for de fleste at de ligger våkne i flere timer?
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg blir alltid litt
![]() |
#13 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Forøvrig stemmer leggetidene ca med våre, bare 9-åringen som legges litt tidligere, men han leser litt lenger på senga og er ikke stresset med at han ikke får sove. Mellomste kan styre veldig dersom han blir for trøtt, og mammaen er så trøtt og lei at hun ikke orker å ligge med han.
![]() |
#14 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?De fleste betyr vel mer enn 50-60 %. Det står også i artikkelen at barn har varierende søvnbehov. Når legger du dine barn da Skremmern? Når sovner de?
![]() |
#16 |
Drømmer
|
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Poden var vanskelig å legge før, han brukte flere timer på å sovne. Etterhvert la vi han senere og det fungerte, vi foreldre slapp å bli sure og poden slapp å ligge våken i senga i 2-3 t eller å stå op hundre ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ringskrømt
|
Jeg legger dem ca åtte, og da sovner de to eldste rundt ti. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er også litt overrasket over at så mange kan følge dette optimale skjemaet. Min 8- åring legger seg 20:30' men sovner sjelden før 21:30, ofte senere.
![]() |
#20 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?De to yngste her er 5 og 6 år gamle, de sover nok i gjennomsnitt 10 - 10,5 timer om natten, altså litt mindre enn den lista. Det virker som om de får den søvnen de trenger. Legger dem rundt 20.30, lesing og kosing tar litt tid, de sovner vanligvis før 21.00. I helgene forskyves gjerne sovingen, men de våkner uansett ganske tidlig av seg selv, etter 10-11 timer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|