|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Så fin tråd, Tallulah! Eg bur på østkanten og er glad i nærmiljøet mitt og liker den blanda demografien i Groruddalen. Og har veldig få fordommar for østkanten generelt, men det hender eg opplever ting som får meg til å tenke at eg skjønner kor stereotype forestillingar om folk på østkanten kjem frå. Men det som går på folk og adferd, er jo snakk om einskildpersonar som oppfører seg stereotypt, ikkje "alle" som er slik. Eg trur eg legg betre merke til folk som oppfører seg og snakker som typisk vestkantfolk på CC Vest og folk som oppfører seg og snakker som typisk østkantfolk på Linderudsenteret. (Men er det ikkje slik at ein snakker om Oslo Øst og Oslo Vest i dialekt-samanheng? Eller er det eg som roter nå?)
....og likevel er det 59% elevar med anna morsmål enn norsk og samisk på Sinsen skule og 5,9% på Disen, i 2012. Eg ser ikkje heilt at desse områda er demografisk like, eigentleg.
![]() |
![]() |
#83 |
villende
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Disen, Grefsen, Kjelsås og Maridalen regnes vel teknisk sett som "Oslo nord", og kan derfor lene seg tilbake og smile lett overbærende mens østkanten og vestkanten barker sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?
Jeg er litt der også. For meg er "østkanten" i hovedsak "indre Oslo øst", og ikke dalstrøka østenfor. Etter å ha jobbet på Oslo S i halvannet år snart er fordommene mine nokså bekreftet dessverre, det føles ofte utrygt å gå rundt der nede på dagtid når nødvendige ærender må utføres: Det er tigging, tildels aggressiv, det er mye politi og vakthold som for meg understreker behovet for denslags, generelt mye "lurvete" folk, synlig åpenbar psykiatri og butikktyverier på høylys dag. Og så synes jeg folket er mer uhøflige straks jeg skal på offentlig transport i retning øst derfra enn det jeg er vant til "hjemme" - ikke køkultur, folk dytter og trenger seg forbi og lukter dårlig og respekterer ikke privatsfæren, og gjør at jeg ikke føler meg like trygg og komfortabel som jeg gjør på T-banen hjem og på det lokale kjøpesenteret der folk oppfører seg forutsigbart. :sart:
![]() |
![]() |
#85 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Tallulah, den sjakkrutede BMW en var skyting mot bil en sen ettermiddag, og drap, i Hausmannsgate.
![]() |
#86 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg skjønner godt at man kan få nok om msn føler ting er tett på altså. Det skal jo føles trygt å sende ungene alene til skolen. Jeg har hatt et par jobber hvor jeg har vært nødt til å forholde meg til baksiden av narkomane og det har gjort det vanskelig å se sykdom framfor viljestyrt oppførsel.
![]() |
#87 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg har jo bodd såvidt på østkanten selv, i Damstredet (bygård, ikke trehusene), som vel hører til Hammersborg? Det føltes mest som sentrum, da, men du skal ikke mange meterne østover før det er reelt øst.
![]() |
#90 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Det er jo øst for elven? Mener du at Møllergata ikke øst heller?
![]() |
#91 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Jeg vet at Vaterland ikke er representativt for andre Oslo bydeler. Jeg jobber i hovedsak dagtid, med noe kveldsarbeid. Plages overhodet ikke på dagtid, bortsett fra noen ubehagelige syn, men det tåler jeg etter alle årene i området. Ser fram til å handle grønnsaker på Grønland og noen gode cafeer.
![]() |
#92 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Når jeg ser på dette kartet, så bodde jeg faktisk 30 m inn på vestkanten, ja.
![]() |
#93 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Mens i følge denne, ER det øst:
![]() |
#94 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Joda, jeg regner Møllergata og området rundt skolen for østkanten. Men ikke Damstredet og Telthusbakken, egentlig. Og Uelandsgate var nok et bedre øst/vest-skille enn elva (som Damstredet ligger et stykke vest for, mer enn 30 meter.
![]() |
#95 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Det er veldig stor forskjell bare på noen meter; det er et helt annet miljø i de gamle trehusene enn i bygårdene. Pussig fenomen.
![]() |
#96 |
Glamorøs
|
Det kjennetegner nok veldig store deler av østkanten egentlig. I Groruddalen kan det være store forskjeller mellom blokk og villa, på Torshov liger store ekstremt fattige kommunale bygårder vegg i vegg med bygårder kun befolket av leger, arkitekter, friskolefolk og mediafolk, på Sagene har du fremdeles den kommunale "høyblokka" som ligger i samme kompleks som en blokk som det bare bor velutdannede barnefamilier i, du har trehusbebyggelsen langs akerselva som i stor grad er befolket av velbemidlede akademikere og kunstnere, og trange bygårder hvor det bor store familier på to rom.
![]() |
#97 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Det ser du for øvrig også her, med blokkene på Hovseter midt mellom Holmendammen og Røa.
![]() |
#98 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Du har sikkert rett. Men min subjektive mening er nok preget av spesifikt der jeg vokste opp, altså helt på grensen ut av Oslo mot Lørenskog og Nittedal og at vi hadde og har mye til felles med de som vokste opp i området rett utenfor. Dvs at vi blandet oss med de som kom fra Lørenskog, Skjetten og Strømmenområdet, samt noe Nittedal også. De vokste opp i bebyggelse og hadde miljø veldig likt oss og det var det samme opplegget med klær, stil og hva vi gjorde. Jeg føler at området hadde mange fellestrekk når det gjelder foreldre og utdannelse og den kulturelle kapitalen. En liten kuriositet er at de fleste på Stovner heiet på Lillestrøm og ikke Vålerenga når min mor vokste opp. Mine oldeforeldre kom til Stovner og drev småbruk og besteforeldre og foreldre hadde mye med Lillestrømkanten å gjøre. De dro til for å feste blant annet. Jeg vil tro at mye av dette er det samme som utkanten av Oslo vest og Bærum. Jeg er nok også preget av at jeg vokste opp i et gammelt villastrøk som nesten var som en liten bygd i bydelen med mange familier som hadde bodd der i generasjoner og jeg føler mer at "slektskap" til Lørenskog, Høybråten enn til nydelen med blokker og nyinnflyttere med mange sosiale problemer i starten.
![]() |
#99 |
awesom
|
Det er akkurat derfor jeg liker østkanten!
![]() |
#100 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg er fra Oslo øst og har bodd ulike steder på østkanten inntil jeg flyttet ut av byen for 8 år siden. (Minus et lite opphold på Bislett, men rømte til Kampen etter forholdsvis kort tid, ja.
![]() |
|
|