|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Alle har et søskenbarn på Sunnmøre. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Jeg er ganske sikker på at man kan måle økt telefontrafikk mellom Sunnmøre og Østlandet på dager der solen skinner i vest og regnet høljer i øst.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Jeg har også sunnmørsfamilie, men det må være en latsabbslekt for det pleier ikke å være så mye hjemmebakte kaker. Det har jeg bare opplevd i et bryllup der omtrent samtlige kvinnelige gjester hadde med hjemmebakt kake, og senere på besøk hos paret der det var nybakte kaker en helt vanlig tirsdag. Vilt! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
villende
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Jeg er kvart Sunnmøring og har vel en 200 tremeninger spredd rundt på Sunnmøre. Og nå skjønner jeg plutselig hvorfor pappa alltid har 40 grader i stua. Det er tydeligvis en del Sunnmørsting som er genetisk betinget. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!En observasjon jeg ikke vet om er generell, men jeg har lagt merke til den hos flere på Sunnmøre: Når man sitter og koser seg med å snakke om andre (det gjøres jo overalt og slett ikke bare på Sunnmøre), så er det sett på som både vanlig og ok å snakke om hvor mye penger de har, gjerne veldig tidlig i samtalen. Litt sånn "ja, han Harald, han har kjøpt nytt hus, han er jo tjukk i pengar han, 10 millionar tjente han i fjor!", og for meg er det helt
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!
Hva med
Pappa, den utflyttede sunnmøring glefser til på dette hver gang og forteller hvorfor han ikke vil bo der.
Jeg tror dette er beviset for at sunnmøringer faktisk er sånn!
Født i Ålesund, til og med!
Vi disser østkanten/vestkanten.
|
|
|
#9 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Høres ut som kaffepraten her.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Det med kaffeprat er jo åpenbart en generasjonsgreie også. Det er nok en annen kaffeprat hos de på 60-70+ her i Oslo også, vil jeg tro, men jeg kjenner den ikke godt nok til å kunne parafrasere den.
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Helt sikkert. Da vil man jo sikkert ha flere å prate om også.
|
|
|
#12 |
|
Søt og rar
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Jeg er forresten gift med en sørlending
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Jeg er jo sørlending, men har ikke bodd her på 20 år, akkurat flyttet tilbake. Kjenner meg ikke igjen nå lenger. Sier vi altså "javel" enda her? Har jeg bodd for lenge borte?
|
|
|
#14 |
|
Off the map.
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Jeg er trønder - og tror det er derfor jeg ikke reagerer så veldig på nordleningene. Er dessuten rimelig rett fram selv, dog ikke så grov kanskje.
|
|
|
#15 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Alle på Nordvestlandet har doble fornavn med spesielle sammensetninger.
|
|
|
#16 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
De er ikke så spesielle, de er bare satt sammen feil vei. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Der er det forskjell på by og land, altså, Akseliane!
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Hva som blir kaffeprat tror jeg først og fremst handler om hva som er fellesnevnere. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Jeg tror kaffeprat er en generasjonsgreie, mer enn noe annet. På vår alder står vi og henger på kjøkkenet mens 2 stk er ute og røyker og 2 andre eksrøykere står og inhalerer duften. Alle snakker om musikk.
|
|
|
#20 |
|
heimføing
|
Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!Apropos avstander. |
|
|
|
![]() |