Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-13, 11:44   #41
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?

Vi ferierer mye i Norge og koser oss med det. Vi prøver å unngå flyreiser av miljøgrunner, og da er det supert å kunne reise med tog eller bil i Norge (+ Sverige, Danmark, Tyskland).

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Denne kan jeg skrive under på. Det er opplevelsene i Norge vi verdsetter. Norge er faktisk et kult land, det er så mye spennende man kan gjøre. Det å gå fjellturer på Sunnmøre er noe ganske annet enn fjellheimen på Østlandet, men begge deler er veldig flott. Jeg liker at ungene får med seg dette og at de lærer seg å benytte seg av mulighetene der de er. Jeg tenker ikke over at vi skal besøke hele Norge, men jeg vil at de skal bli glad i bruke Norge.

Samme her. Og vi som har tilbrakt de siste 6-7 sommerferier i Norge (+ en liten svipptur til Sverige) har hatt det helt strålende.

Neste år har vi lyst til å dra nordover, og nå som barna har blitt større, er det overkommerlig med tog eller bil.

Gammel 04-11-13, 11:45   #42
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjølvsagt viktig for meg at borna ser og opplever Noreg. Dei skal jo forstå landet dei bur i frå ulike perspektiv. Eg vil at dei skal kunne navigere i Oslo. Både som by og hovudstad. Samtidig vil eg at dei skal ha referansepunkt i alle delar av landet elles. Men vi brukar sjeldan det store feriebudsjettet på det, og vi har absolutt ein jobb å gjere når det gjeld Nordland, Troms og Finnmark.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 11:46   #43
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

For oss handler ferier mest av alt om hva vi har lyst til å gjøre og se, og ikke om hva man "bør" gjøre. Norgesferie er ikke så veldig høyt oppe på listen vår nei. Det er både fordi vi har familie i to ulike landsdeler og selv bor i en tredje, slik at barna da automatisk får opplevd disse. Og så er det også fordi både jeg og mannen har sett en god del av Norge allerede og ikke har veldig lyst til å dra til disse stedene igjen bare for å vise dem til barna (det gjelder forøvrig ikke bare Norge).

Gammel 04-11-13, 11:48   #44
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vel, jeg kan komme på en hel del. Det totale fraværet av behov for privat space, de enorme kakebordene, synet på kulturarv ...

Say what? Jeg har ikke stort kakebord. Og hva legger du i "det totale fraværet av behov for privat space".

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 11:58   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi legger ikke opp til pliktløp i feriene, men jeg synes det er fint å bruke ferier til litt mer enn bare sol og lekeland. Vi reiste ikke veldig langt da jeg var liten, men foreldrene mine var flinke til å balansere ferier med lek og badeliv og besøk på steder hvor vi lærte mye og fikk litt andre opplevelser enn bare lek. Det er noe vi har videreført til ungene og ungene er like glad i det som jeg var da jeg var på deres alder.

Det gjelder også turer i nærområdet. Historie, kultur og naturopplevelser er viktig for oss.
Det er ikke noe man MÅ for å få et bra liv, men jeg ser utrolig stor verdi i det å ha opplevd steder. Jeg tenker at det ikke finnes en mal på hva man må ha sett, men det gir absolutt en annen opplevelse av pensum når man får besøkt steder og kan sette det inn i en slik ramme. Eldstegutten vår var ikke gammel da han var på Stiklestad, men det at han husker litt derfra gjør historien om Olav mye morsommere å lese.
Samme husker jeg fra min oppvekst. Det er ikke allverdens å se i Hafrsfjord, men jeg husker at det å ha vært der hadde betydning når jeg leste historie.
Jeg var ikke mer enn 7 år da pappa første gang tok meg med på en ganske intens museumsrunde i Oslo. Jeg husker fremdeles det som en stor og viktig dag.
Så ja, det er viktig for oss å se steder i Norge, men det er også viktig å se annet enn sol når vi er i utlandet også. Til og med på Kanariøyene.
Det er deilig med sol, men det er Teide, lava og krater eldstemann har som sin store opplevelse på Tenerife og det er det han helst vil tilbake for å titte mer på. Sol og bading er viktig i nuet og har sin verdi der. Den undervurderer jeg ikke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 12:00   #46
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For oss har det aldri handlet om et negativt "bør". Vi gjør ikke ting i ferien som vi ikke har lyst til.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 12:00   #47
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har faktisk aldri reflektert over det. Men morsomt for meg at tråden kom nå. Vi har i alle år reist på Norgesferie, annenhvert år, for å besøke slekt. Jeg er usikker på om jeg føler at barna har opplevd "Norge", selv om vi har hatt mye Norgesferie, er det jo ikke slik at de har sett så mange steder? I år var vi for første gang på Norgesferie utenom familien (gåtur i Rondane), og det var eksotisk for meg også! (og jeg er 41 år). Finnmark har jeg aldri vært i, har aldri reist rundreise med hurtigruten. Valdres, Østerdalen etc er også veldig eksotisk for meg.

Gammel 04-11-13, 12:03   #48
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er viktig at man er noenlunde kjent i eget land. Barna mine har vært på flere turer til hovedstaden og sett de viktigste tingene der. Dette har gjerne vært i kombinasjon med besøk/ferie hos slekt annet sted på Østlandet, da har jeg gjerne spandert et par netter på hotell i Oslo samtidig.

Jeg er forresten en som aldri drar på utenlandsferie. Det tar eksen min seg av, så er det norgesferie med mor. I sommer f.eks. så kjørte jeg (og barnet) helt ned til Sørlandet og opp igjen, og fikk sett både svenske og norske byer og veier på turen. Neste biltur går til Finnmark eller Lofoten tenker jeg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 12:04   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Say what? Jeg har ikke stort kakebord. Og hva legger du i "det totale fraværet av behov for privat space".

Sunnmørsk kakebord er da et begrep!

Og ingen av mine slektninger på Sunnmøre skjønner hva jeg mener hvis jeg sier at jeg trenger alenetid. De syns det er superhyggelig å være sammen, hele tiden! Alltid!

Og kulturarv i Ålesund! Det er ikke byens egen befolknings om i størst grad har greid å bevare den som jugendby, altså. Når man til slutt greide å få dem til å forstå at det er greit å bevare flotte, gamle hus, da skrellet de dem innvandig i stedet og bare beholdt fasaden. De simpelthen elsker kjøpesentre!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 12:07   #50
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og ingen av mine slektninger på Sunnmøre skjønner hva jeg mener hvis jeg sier at jeg trenger alenetid. De syns det er superhyggelig å være sammen, hele tiden! Alltid!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 12:13   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du kjent med fenomenet?

Gammel 04-11-13, 13:12   #52
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke opptatt av at ungene skal se så mye av Norge, nødvendigvis. Men jeg tenker det er greit å ha et begrep om hvordan landet man bor i er utenfor Oslo. Mer sosiokulturelt enn rent geografisk, egentlig. Behovet dekkes helt greit av at de har besteforeldre og slektninger som besøkes i henholdsvis småby og et par bygder.

Det er ganske artig å observere hvor eksotisk fireåringen synes det er på stedet jeg vokste opp. Jeg tror hun vil ha nytte av å ha opplevd det.

Vi kan sikkert finne på å ta noen solide bilferier i Norge etter hvert, men det har vel mest med at vi voksne kunne tenke oss å se litt av Nord-Norge og denslags.

Gammel 04-11-13, 13:58   #53
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Tenker på det, jeg også.
Mine gutter har nok vært mer på utenlandsferie enn på Norgesferie. De har vel vært mer på ferie rundt i Sverige også enn i Norge..

De har vært i Bergen, Kr.sand + Dyreparken der, og en del på slalomturer, sommerferie og høstferie i Hafjell og også i Trysil. Litt på Hadeland. Det er det.

Gammel 04-11-13, 14:01   #54
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sunnmørsk kakebord er da et begrep!

Og kulturarv i Ålesund! Det er ikke byens egen befolknings om i størst grad har greid å bevare den som jugendby, altså. Når man til slutt greide å få dem til å forstå at det er greit å bevare flotte, gamle hus, da skrellet de dem innvandig i stedet og bare beholdt fasaden. De simpelthen elsker kjøpesentre!

Det siste er jeg enig i. Jeg blir aggressiv når jeg går langs gatene i Ålesund og ser så tomt det er der fordi alle skal til Moa og vasse i kjøpesentre.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 14:03   #55
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Det siste er jeg enig i. Jeg blir aggressiv når jeg går langs gatene i Ålesund og ser så tomt det er der fordi alle skal til Moa og vasse i kjøpesentre.

Det er rett og slett trist. Ålesund er en vakker by, den burde vært fylt med aktivitet. Ikke skjønner jeg hvorfor de skal innendørs og handle heller, de har jo så mye fint vær.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 14:09   #56
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Vel, jeg kan komme på en hel del. Det totale fraværet av behov for privat space, de enorme kakebordene, synet på kulturarv ...

Jeg også. I tillegg til det du nevner, det totale fraværet av høflighetsfraser når man møter noen. Det er bare rett opp i ansiktet og "Gikk det på Birken i år,då?!" Samtidig som ektefeller, barn og andre ukjente ikke verdiges et blikk en gang.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 14:09   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er rett og slett trist. Ålesund er en vakker by, den burde vært fylt med aktivitet. Ikke skjønner jeg hvorfor de skal innendørs og handle heller, de har jo så mye fint vær.

Gammel 04-11-13, 14:15   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Feil tråd)

Gammel 04-11-13, 14:16   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er nok derfor de skrellet ut innmaten i flere flotte hus, og bygde et ... wait for it ... wait for it ... kjøpesenter inni dem!

Gammel 04-11-13, 14:19   #60
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

feil svar i feil tråd.

Sist redigert av Tallulah : 04-11-13 kl 14:25.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.