|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
This is normal!
|
Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Vi ferierer mye i Norge og koser oss med det. Vi prøver å unngå flyreiser av miljøgrunner, og da er det supert å kunne reise med tog eller bil i Norge (+ Sverige, Danmark, Tyskland).
Samme her. Og vi som har tilbrakt de siste 6-7 sommerferier i Norge (+ en liten svipptur til Sverige) har hatt det helt strålende.
|
|
|
|
#42 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Det er sjølvsagt viktig for meg at borna ser og opplever Noreg. Dei skal jo forstå landet dei bur i frå ulike perspektiv. Eg vil at dei skal kunne navigere i Oslo. Både som by og hovudstad. Samtidig vil eg at dei skal ha referansepunkt i alle delar av landet elles. Men vi brukar sjeldan det store feriebudsjettet på det, og vi har absolutt ein jobb å gjere når det gjeld Nordland, Troms og Finnmark. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?For oss handler ferier mest av alt om hva vi har lyst til å gjøre og se, og ikke om hva man "bør" gjøre. Norgesferie er ikke så veldig høyt oppe på listen vår nei. Det er både fordi vi har familie i to ulike landsdeler og selv bor i en tredje, slik at barna da automatisk får opplevd disse. Og så er det også fordi både jeg og mannen har sett en god del av Norge allerede og ikke har veldig lyst til å dra til disse stedene igjen bare for å vise dem til barna (det gjelder forøvrig ikke bare Norge).
|
|
|
#44 |
|
Eklektisk
|
Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?
Say what? Jeg har ikke stort kakebord. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Vi legger ikke opp til pliktløp i feriene, men jeg synes det er fint å bruke ferier til litt mer enn bare sol og lekeland. Vi reiste ikke veldig langt da jeg var liten, men foreldrene mine var flinke til å balansere ferier med lek og badeliv og besøk på steder hvor vi lærte mye og fikk litt andre opplevelser enn bare lek. Det er noe vi har videreført til ungene og ungene er like glad i det som jeg var da jeg var på deres alder. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Leser
|
Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Jeg har faktisk aldri reflektert over det. Men morsomt for meg at tråden kom nå. Vi har i alle år reist på Norgesferie, annenhvert år, for å besøke slekt. Jeg er usikker på om jeg føler at barna har opplevd "Norge", selv om vi har hatt mye Norgesferie, er det jo ikke slik at de har sett så mange steder? I år var vi for første gang på Norgesferie utenom familien (gåtur i Rondane), og det var eksotisk for meg også! (og jeg er 41 år). Finnmark har jeg aldri vært i, har aldri reist rundreise med hurtigruten. Valdres, Østerdalen etc er også veldig eksotisk for meg.
|
|
|
#48 |
|
heimføing
|
Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Jeg synes det er viktig at man er noenlunde kjent i eget land. Barna mine har vært på flere turer til hovedstaden og sett de viktigste tingene der. Dette har gjerne vært i kombinasjon med besøk/ferie hos slekt annet sted på Østlandet, da har jeg gjerne spandert et par netter på hotell i Oslo samtidig. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Glamorøs
|
Sunnmørsk kakebord er da et begrep!
|
|
|
#50 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#52 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Jeg er ikke opptatt av at ungene skal se så mye av Norge, nødvendigvis. Men jeg tenker det er greit å ha et begrep om hvordan landet man bor i er utenfor Oslo. Mer sosiokulturelt enn rent geografisk, egentlig. Behovet dekkes helt greit av at de har besteforeldre og slektninger som besøkes i henholdsvis småby og et par bygder.
|
|
|
#53 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Tenker på det, jeg også.
|
|
|
|
#54 |
|
Eklektisk
|
Det siste er jeg enig i. Jeg blir aggressiv når jeg går langs gatene i Ålesund og ser så tomt det er der fordi alle skal til Moa og vasse i kjøpesentre. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Det er rett og slett trist. Ålesund er en vakker by, den burde vært fylt med aktivitet. Ikke skjønner jeg hvorfor de skal innendørs og handle heller, de har jo så mye fint vær.
|
|
|
#56 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg også. I tillegg til det du nevner, det totale fraværet av høflighetsfraser når man møter noen. Det er bare rett opp i ansiktet og "Gikk det på Birken i år,då?!" Samtidig som ektefeller, barn og andre ukjente ikke verdiges et blikk en gang. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#59 |
|
Glamorøs
|
|
![]() |
|
|