Skryter du eller deler du?
Jeg leste dette debattinnnlegget i Aftenposten i dag, og kjenner at jeg reagerer med både irritsjon og gjenkjennelse.
Javisst har vi et stort materielt fokus i forbindelse med jul - det har vi hatt i mange år, og lenge før FB ble påtenkt. Men det jeg stusser mest ved, er at det ofte, også i dette innlegget, blir hevdet med stor selvfølgelighet at folk ikke deler men skryter når de poster noe i sosiale medier.
Hvordan kan man vite det? Det er innmari vanskelig å vite noe om folks intensjoner, og personlig har jeg lite til overs for å alltid velge den mest paranoide/minst velmenende tolkningen av andres handlinger, det være seg i virkelighetens verden eller på nett.
Om det står en blomst med en hyggelig hilsen på arbeidspulten min fra en kollega i morgen, vil jeg tenke at det er hyggelig - men hva vet jeg egentlig om intensjonen? Kanskje får jeg den fordi kollegaen føler det som en plikt å gi en liten ting til jul? Eller har hun baksnakket meg så mye i det siste, at ren og skjær dårlig samvittighet sendte henne i blomsterbutikken midt i førjulsstria? Eller kanskje hun har planer om å utnytte meg på det groveste i det nye året ved å be meg om altfor mange tjenester, og nå smører hun meg på forhånd og håper at jeg vil si ja til alt hun spør meg om?
Eller så har hun kjøpt en liten blomst fordi hun hadde lyst til det og tenkte jeg ville bli glad.
Det enkle er ofte det beste, og jeg har en forkjærlighet for forklaringsmodeller som inneholder lite mistenksomhet og vrangbriller.
Når mine venner poster bilder av førjulsbarn med røde kinn, bokser med hjemmebakte julekaker og en nyvasket, nypyntet julestue, så er ikke ordet "skryt!" det som naturlig popper fram i bevisstheten. Jeg synes det er en trist forklaringsmodell og jeg oppfatter den som pinlig avslørende for avsenders egen tankegang. Jeg liker sosiale medier og jeg liker å dele og å bli delt med. Jeg håper på mange bilder og statusoppdateringer i jula, som ellers i året, og jeg tenker at om man legger bort vrangbrillene, så vil man kunne finne mye mer av felleskapsfølelse og glede over å dele opplevelser enn man finner av fremmendgjørende skryt.