Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvordan løser dere sengekabalen på "sydenferie"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-14, 12:18   #81
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan løser dere senge-kabalen på "sydenferie"?

Og å hente og kjøre på fest. Jeg lar ikke syttenåringen gå alene rundt nattestid (bare kjolekanten er nok til at det ikke skjer). Det er heller ikke alle foreldre som får hente og kjøre henne. Noen synes at det er greit at tenåringer drikker og kjører gjerne påseilte tenåringer til fest.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 12:50   #82
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som relativt fersk tenåringsmor synes jeg at det er mer mas med tenåringer enn med barneskolebarn. Trassalder nr. to: Alt skal diskuteres, og regler man ikke liker, later man som at man ikke har hørt om. Mer mas med lekser enn det var på barneskolen. I det hele tatt. Men tenåringer er vel kanskje like forskjellige som andre folk.
På ferie legger vi oss samtidig, og har gjort det i flere år. Ungene er oppe til ca. 23.00 og vi voksne legger oss også da, hvis vi ikke har lokaliteter som tilsier at vi har et rom/en balkong for oss selv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 12:56   #83
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi som er 5 stk må ha leilighet med minst 2 soverom. Da deler de største 1 soverom og vi voksne og minsten 1 soverom. Når han blir større må vi nok ha leilighet med 3 soverom. Om vi hadde hatt 2 barn ville vi greid oss med 2 soverom.

I sommer var vi sent ute med bestilling, så vi fikk kun leilighet med stue + 1 soverom, det gikk fordi vi hadde stor veranda vi satt på mens ungene sov i stua, men det blir ikke til neste år.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 12:57   #84
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Tenåringer er nok like forskjellige som andre barn vil jeg tro. Noen maser, andre er mer stillferdige eller selvstendige. Selv var jeg som sagt en del på egenhånd da jeg var i syden som 14-åring, feks på stranden på dagtid, butikkshopping osv, tilogmed noen (arrangert for ungdommer) utflukter. Andre er sikkert ikke det. jeg trodde bare ikke de klenget like mye som mine barn gjør per i dag.

Snakker nå om sydenferie - ikke hverdager generelt, skjønner godt det kan være masete. Men også der tror jeg både tenåringer og foreldre er ulike. Jeg selv tror jeg at er en elendig match med barn i 1-4-årsalderen i så måte. Folk på jobben sier det er den søteste alderen, jeg synes så langt etter 4-7 år har vært 10.000 ganger bedre.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 13:02   #85
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenåringen min er ikke klengete, lang derifra. Bare han har tilgang på nett og litt snacks, hører vi ikke fra han på flere uker...Prøver vi derimot å finne på noe hyggelig å gjøre sammen, blir ting fort litt mer kompliserte. (For barnslig, liker ikke maten, for kjedelig, for slitsomt (tur) for enkelt (tur) for varmt, for mye regn... og sånn går nu dagan...

Gammel 03-01-14, 13:03   #86
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har valgt å organisere reisen selv og leier hus med flere soverom nettopp fordi sengekabalen har fungert dårllig for oss. Minstemann som nå er 4 har holdt det gående langt ut over kvelden, og har forstyrret de to største såpass at en av oss voksne må følge med ham. Ferien for 2 år siden hadde vi 1 soverom, og to sengeplasser på stuen. Jeg tror ikke mannen og jeg hadde mer enn et par timer sammen på altanen på kvelden, det var virkelig pyton. I fjor leiet vi stort hus, i prinsippet kunne alle ungene hatt hvert sitt rom. Det var utrolig deilig, og vi kommer til å gjøre det samme denne sommeren.

Gammel 03-01-14, 13:14   #87
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Vi Jeg tror ikke mannen og jeg hadde mer enn et par timer sammen på altanen på kvelden, det var virkelig pyton.

Det er jo mye med to timer? Man kan jo ikke regne med all verdens på en familieferie, tenker jeg da. Til vanlig har vi jo knapt 10 minutter sammen om kvelden etter at alt annet er unnagjort, så to timer synes jeg er enormt med tid også egentlig.

Jeg tenker at også med tenåringer må man regne med at man kan ha det hyggelig sammen alle samme, og også gjøre sine ting. Ser ikke for meg alenetid med mannen når barna blir så store, det får bli på andre tider.

Å la en fjortenåring være på vift alene sydpå, ville forøvrig vært uaktuelt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 13:55   #88
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi som er 5 stk må ha leilighet med minst 2 soverom. Da deler de største 1 soverom og vi voksne og minsten 1 soverom. Når han blir større må vi nok ha leilighet med 3 soverom. Om vi hadde hatt 2 barn ville vi greid oss med 2 soverom.

I sommer var vi sent ute med bestilling, så vi fikk kun leilighet med stue + 1 soverom, det gikk fordi vi hadde stor veranda vi satt på mens ungene sov i stua, men det blir ikke til neste år.

Det høres fryktelig dyrt ut.

Fungerte det ikke optimalt slik dere gjorde det i sommer? Det er slik vi pleier å gjøre det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 13:59   #89
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apan, hun må ha ment to timer tilsammen på hele ferien, tror du ikke? For to timer etter leggetid synes jeg også er mye.

Gammel 03-01-14, 14:03   #90
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Apan, hun må ha ment to timer tilsammen på hele ferien, tror du ikke? For to timer etter leggetid synes jeg også er mye.

Åh ja, 2 timer på hele ferien ja, det er ikke mye nei.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 14:04   #91
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Åh ja, 2 timer på hele ferien ja, det er ikke mye nei.

Jeg vet ikke om det var slik da, jeg bare antok det.

Gammel 03-01-14, 14:06   #92
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan løser dere sengekabalen på "sydenferie"?

Prøv å finne på noe hyggelig uten nett. Haha!

Gammel 03-01-14, 14:11   #93
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det høres fryktelig dyrt ut.

Fungerte det ikke optimalt slik dere gjorde det i sommer? Det er slik vi pleier å gjøre det.

Nja, ikke hvis vi booker leilighet og fly hver for seg. Jeg vil veldig gjerne ha eget soverom. De neste par årene vil jeg tro at alle ungene kan dele rom (jeg er nemlig så ego at jeg vi ha eget rom til meg og mannen), men så blir de vel så store at de vil dele seg litt igjen. Så til sommeren kommer vi nok til å gå for leilighet med 2 soverom.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 14:15   #94
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Nja, ikke hvis vi booker leilighet og fly hver for seg. Jeg vil veldig gjerne ha eget soverom. De neste par årene vil jeg tro at alle ungene kan dele rom (jeg er nemlig så ego at jeg vi ha eget rom til meg og mannen), men så blir de vel så store at de vil dele seg litt igjen. Så til sommeren kommer vi nok til å gå for leilighet med 2 soverom.

Jeg må også ha eget soverom. Men det får ikke ungene mine. De må sove i stua.

Gammel 03-01-14, 15:44   #95
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er jo mye med to timer? Man kan jo ikke regne med all verdens på en familieferie, tenker jeg da. Til vanlig har vi jo knapt 10 minutter sammen om kvelden etter at alt annet er unnagjort, så to timer synes jeg er enormt med tid også egentlig.

Ja, mente 2 timer i løpet av 14 dager. Det synes ikke jeg er hverken mye eller nok voksentid.

Gammel 03-01-14, 16:07   #96
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Normalt har vi helst 2 soverom på tur, men vinterferien er bestilt til Thailand og der er det hotellrom med 2 dobbeltsenger (ser ihverfall slik ut fra bildene). Ungene begynner å bli så store at de knapt er i seng før oss selv så det går nok bra. Det som er kjipt med bare et rom er at jeg ikke kan ligge lenge om morgen siden det alltid blir litt krangling og mas når alle er på samme rom.

Gammel 03-01-14, 16:10   #97
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Når jeg tenker meg om så gikk det jo bra å dele en lugar i 12-dager på cruise i sommer. Vi hadde balkong og brukte den noen dager.

Gammel 03-01-14, 18:04   #98
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner ikke helt at voksne med tenåringer ikke får noe tid sammen jeg altså. Ingen mulighet til å gå på butikk sammen, ingen mulighet til å ligge på solstol og prate mens tenåringer bader? Ingen tenåringer som vandrer litt rundt på egenhånd, det være seg i butikker eller bordtennis på hotellet? Gjør dere alt sammen hele tiden i flere uker?

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 18:50   #99
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Som regel vil ikke flere tenåringer det samme samtidig.

Gammel 03-01-14, 18:54   #100
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg har en tenåring og et stort lite barn ( ) og visst får mannen og jeg tid sammen på ferie. Vi kan f.eks gå en kveldstur mens ungene ser på TV i leiligheten, vi kan sågar ta oss et glass vin alene på en restaurant i nærheten av hotellet, bare vi har mobiler med. Det kommer selvsagt litt an på hvor vi befinner oss, men på et typisk sydensted går det helt greit. Svømme en tur mens ungene ligger i solsenga går også fint an. Problemet er å finne noe å gjøre sammen som "treffer" det var mye, mye lettere å få til med yngre barn.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.