|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge
Ja, og jeg er ikke lyshåret og den er definitivt ikke min farge. Nå er vel ikke det det aller viktigste når man velger bunad, uten kanskje mer om man kommer fra det stedet, men det er jo greit at man passer i den.
Familien er ikke fra Toten, de har bare en gård der som familien kjøpte for mange år siden, ingen kommer derfra. En bunad fra et annet sted enn Oslo eller Sverige føles ikke riktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Audacious
|
Åååå! Der ble det nesten rødprikk! Rondestakk er fra Nord-Gudbrandsdalen og overhodet ikke en "universalbunad". Derimot er det en av våre mer tradisjonsrike folkedrakter, i praktisk talt ubrutt tradisjon fra 1830-åra og framover.
![]() |
#83 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velgeMin forlover er svensk og hadde svansk bunad i bryllupet vårt. En nydelig drakt i grønne farger. Aner ikke hva den heter eller hva slags område den representerer iom at hennes foreldre kommer fra to ulike kanter av Sverige, hun er oppvokst i Stokholm og flyttet nordover som tenåring.
![]() |
#84 |
|
![]() Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velgeJeg tror at jeg har bestemt meg for hundreårsdrakten, men selvsagt så må jeg se den først. Det må jo passe bra med en hundreårsdrakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velgeJeg hadde valgt fra opphav og ikke bosted. Om jeg skulle flytte til Sverige hadde det vært feil for meg å bruke den bunaden så lenge jeg er og føler meg norsk. Men smaken er som baken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
Jeg mener selvsagt motsatt.
Ja, kan du tenke deg.
Det hadde jeg også gjort om jeg hadde flyttet den veien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
![]() Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velgeNå har jeg foreslått for mannen at han kan gi meg bunad (eller en del av den) i gave når jeg har en litt større bursdag og det syntes han var en bra idé. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
|
Mannen vil selvsagt være med å se og si sin mening. Jeg kan ikke tenke meg at vi rekker det før sommeren, hundreårsdrakten kan vi bare se hos Eva Lies kontor og der må man bestille time. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velgeVi har ett vennepar fra Stockholm, hun er opprinnelig fra Ludvika like ved Sunnansjö i Dalarna. Hun har en aldeles nydelig grønn bunad med tinn - istedenfor sølv, som far hennes har laget.
![]() |
#93 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Drakten er utstilt i butikken til Eva Lie på Frogner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
Flott, takk for tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velgeJubileumsdrakten er nydelig! Moren min har den og jeg ville klart ønsket meg en selv, om jeg ikke hadde arvet en bunad som håndarbeid av min farmor da jeg var 18 år.
![]() |
#96 |
Superaktiv
Jubileumsdrakten kan også sees i butikken til Eva Lie, og kan da sammenliknes med Hundreårsdrakten i RL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velgeOop, jeg skjønner at jeg har bommet. Jeg leste jubileumsdrakt, men ser at bokstavene sier Hundreårsdrakt. Beklager.
![]() |
#98 |
|
Jeg har ikke helt bestemt meg enda, det kan godt bli jubileumsdrakten, men foreløpig heller jeg mest mot hundreårsdrakten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Superaktiv
![]() Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velgeBilder av hundreårsdrakten: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|