Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-08, 15:14   #81
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Du får markedsføre den med et bilde?!

Jeg synes Oslodrakten er flott, med nydelige broderier, men det er noe med den lyse blåfargen som ikke stemmer helt. Du har sikkert et poeng i at den passer lyshårede best...

Ja, og jeg er ikke lyshåret og den er definitivt ikke min farge. Nå er vel ikke det det aller viktigste når man velger bunad, uten kanskje mer om man kommer fra det stedet, men det er jo greit at man passer i den.

Du har jo fått mange forslag i denne tråden, men om din svigerslekt er fra Gjøvik, kan du vel også ha Toten-drakten: http://olstad.blogspot.com/2007/06/endelig-i-gang.html og lenger ned i denne linken: http://www.dittbryllup.no/bunad/..%5...5Coppland2.asp

Rondastakk er også et alternativ - den kan jo "alle" bruke". http://www.dittbryllup.no/bunad/..%5...5Coppland1.asp

Gudbrandsdalen har forøvrig mange flotte bunader som jeg også synes du kan bruke.

Lykke til!

Familien er ikke fra Toten, de har bare en gård der som familien kjøpte for mange år siden, ingen kommer derfra. En bunad fra et annet sted enn Oslo eller Sverige føles ikke riktig.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 17:03   #82
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rondastakk er også et alternativ - den kan jo "alle" bruke". http://www.dittbryllup.no/bunad/..%5...5Coppland1.asp

Åååå! Der ble det nesten rødprikk! Rondestakk er fra Nord-Gudbrandsdalen og overhodet ikke en "universalbunad". Derimot er det en av våre mer tradisjonsrike folkedrakter, i praktisk talt ubrutt tradisjon fra 1830-åra og framover.

Gammel 31-03-08, 17:32   #83
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min forlover er svensk og hadde svansk bunad i bryllupet vårt. En nydelig drakt i grønne farger. Aner ikke hva den heter eller hva slags område den representerer iom at hennes foreldre kommer fra to ulike kanter av Sverige, hun er oppvokst i Stokholm og flyttet nordover som tenåring.

Jeg syns den gule og blå svenske bunaden er ordentlig fin.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 18:45   #84
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at jeg har bestemt meg for hundreårsdrakten, men selvsagt så må jeg se den først. Det må jo passe bra med en hundreårsdrakt. Da blir det både litt Sverige og litt Norge i den. Hundre år siden Sverige kom seg løs fra Norge.

Gammel 31-03-08, 18:46   #85
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi oi, svenske i hundreårsdrakten!

Gammel 31-03-08, 19:02   #86
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Jeg hadde valgt fra opphav og ikke bosted. Om jeg skulle flytte til Sverige hadde det vært feil for meg å bruke den bunaden så lenge jeg er og føler meg norsk. Men smaken er som baken.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 19:14   #87
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg tror at jeg har bestemt meg for hundreårsdrakten, men selvsagt så må jeg se den først. Det må jo passe bra med en hundreårsdrakt. Da blir det både litt Sverige og litt Norge i den. Hundre år siden Sverige kom seg løs fra Norge.

Jeg mener selvsagt motsatt. Hundre år siden Norge kom seg løs fra Sverige.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Oi oi, svenske i hundreårsdrakten!

Ja, kan du tenke deg.

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Jeg hadde valgt fra opphav og ikke bosted. Om jeg skulle flytte til Sverige hadde det vært feil for meg å bruke den bunaden så lenge jeg er og føler meg norsk. Men smaken er som baken.

Det hadde jeg også gjort om jeg hadde flyttet den veien.

Jeg husker den gangen som jeg var i et bryllup i Sverige og en norsk jente kom i bunad. Det var veldig flott, men jeg hadde aldri vært med om det før. Som svensk har jeg null forhold til svensk bunad. For meg er det noe som gamle damer har på "skördefester". Jeg har ikke en gang sett den bunaden som kommer fra det stedet (eller fylket) der jeg kommer fra. Den skal angivelig se ut på denne måten:

Gammel 27-04-08, 13:13   #88
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Nå har jeg foreslått for mannen at han kan gi meg bunad (eller en del av den) i gave når jeg har en litt større bursdag og det syntes han var en bra idé.

Gammel 27-04-08, 21:15   #89
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Så fint! Vi får vel se den bunaden du lander på til slutt?

Du får begynne å samle sølv, nå da.

Gammel 27-04-08, 21:21   #90
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Så fint! Vi får vel se den bunaden du lander på til slutt?

Du får begynne å samle sølv, nå da.

Mannen vil selvsagt være med å se og si sin mening. Jeg kan ikke tenke meg at vi rekker det før sommeren, hundreårsdrakten kan vi bare se hos Eva Lies kontor og der må man bestille time.

Sølv ja, det har jeg ikkte tenkt på.

Gammel 27-04-08, 21:24   #91
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har ett vennepar fra Stockholm, hun er opprinnelig fra Ludvika like ved Sunnansjö i Dalarna. Hun har en aldeles nydelig grønn bunad med tinn - istedenfor sølv, som far hennes har laget.

Så det finnes flotte bunader fra "bøgda" i Sverige også

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 21:24   #92
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Og sko.

Gammel 28-04-08, 10:59   #93
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Mannen vil selvsagt være med å se og si sin mening. Jeg kan ikke tenke meg at vi rekker det før sommeren, hundreårsdrakten kan vi bare se hos Eva Lies kontor og der må man bestille time.

Drakten er utstilt i butikken til Eva Lie på Frogner.

Du trenger ikke time for å se på den, men hvis du skal måle deg osv, kan det være lurt slik at de har tid til deg :-)

De anbefaler å bruke et par sorte enkle pensko, ikke bunadssko. Hun har designet et par sko også, men de er dyre.

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 14:04   #94
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Drakten er utstilt i butikken til Eva Lie på Frogner.

Du trenger ikke time for å se på den, men hvis du skal måle deg osv, kan det være lurt slik at de har tid til deg :-)

De anbefaler å bruke et par sorte enkle pensko, ikke bunadssko. Hun har designet et par sko også, men de er dyre.

Flott, takk for tips!

Jeg mailet med dem for en god stund siden og da sa de at jeg kunne avtale besøk, men ting kan jo ha forandret seg. Pensko høres også forlokkende ut!

Gammel 28-04-08, 14:36   #95
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Jubileumsdrakten er nydelig! Moren min har den og jeg ville klart ønsket meg en selv, om jeg ikke hadde arvet en bunad som håndarbeid av min farmor da jeg var 18 år.

Mamma fikk sydd sin på Heimen. Jeg vet at Haugtussa bak slottet også syr. Du kan se draktene på begge disse stedene.

Gammel 28-04-08, 17:04   #96
Pusurkine
Superaktiv

Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Jubileumsdrakten er nydelig! Moren min har den og jeg ville klart ønsket meg en selv, om jeg ikke hadde arvet en bunad som håndarbeid av min farmor da jeg var 18 år.

Mamma fikk sydd sin på Heimen. Jeg vet at Haugtussa bak slottet også syr. Du kan se draktene på begge disse stedene.

Jubileumsdrakten kan også sees i butikken til Eva Lie, og kan da sammenliknes med Hundreårsdrakten i RL.

Gammel 29-04-08, 12:43   #97
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Oop, jeg skjønner at jeg har bommet. Jeg leste jubileumsdrakt, men ser at bokstavene sier Hundreårsdrakt. Beklager.

Gammel 29-04-08, 12:45   #98
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Oop, jeg skjønner at jeg har bommet. Jeg leste jubileumsdrakt, men ser at bokstavene sier Hundreårsdrakt. Beklager.

Jeg har ikke helt bestemt meg enda, det kan godt bli jubileumsdrakten, men foreløpig heller jeg mest mot hundreårsdrakten.

Gammel 11-05-08, 21:36   #99
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Bilder av hundreårsdrakten:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 100c.JPG (20,6 KB, 97 visninger)
Filtype: jpg 100a.JPG (25,8 KB, 82 visninger)
Filtype: jpg 100b.JPG (7,1 KB, 61 visninger)
Gammel 14-05-08, 14:00   #100
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hundreårsdrakten er råfin!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.